راهنمای جامع رتبه بندی شرکت‌ها

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 6 آبان 1402
نویسنده: milad jafari

یکی از اولین کارهایی که موسسان هر شرکت بعد از ثبت آن باید انجام بدهند رتبه‌بندی است. داشتن رتبه علاوه بر مشخص کردن جایگاه شرکت شما (در مقایسه با دیگر شرکت‌ها)، می‌تواند آن را در مزایده‌ها و مناقصه‌های دولتی و خصوصی پررنگ‌تر کند و تعداد پروژه‌هایتان را بیشتر. «گرید» یا «رتبه» توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به هر شرکت داده می‌‎شود و مبنای آن استانداردهایی است که توسط همین سازمان ایجاد و اجرا شده‌اند. در طولانی‌ مدت، رتبه هر شرکت علاوه بر مزایایی مثل همکاری با سازمان‌های دولتی، در رزومه آن موثر است و ممکن است حتی پروژه‌های خارجی را برای آن به همراه داشته باشد.

شرکت‌هایی که می‌خواهند به صورت رسمی در بازار کار ایران فعالیت و در مناقصات شرکت کنند، باید حتما رتبه داشته باشند. در این مطلب رتبه بندی شرکت را به صورت کامل بررسی می‌کنیم، انواع آن را می‌شناسیم و شرایط و مدارک لازم برای دریافت رتبه را به شما می‌گوییم.

 

منظور از رتبه بندی شرکت ها چیست؟

رتبه بندی در واقع مقیاسی است که کارفرماها با استفاده از آن می‌توانند جایگاه شرکت (پیمانکاری، مشاوره‌ای و…) را در مقایسه با دیگر شرکت‌ها پیدا کنند. فرایند رتبه بندی، شامل تکمیل شرایط و مدارک و فرستادن آن‌ها به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است که همین سازمان در نهایت یک رتبه یا گرید به آن اعطا می‎کند. اما چرا شرکت‌ها باید رتبه داشته باشند؟

چون پروژه‌های بزرگ دولتی و خصوصی به صورت مناقصه‌ای و بر اساس رتبه به شرکت‌های پیمانکار و مجری سپرده می‌شوند. این یعنی در چنین رقابتی، شرکت‌هایی که رتبه بالاتری (از 5 تا 1) دارند، با احتمال بالاتری کار را دریافت خواهند کرد. رتبه هر شرکت، نشان دهنده توان فنی و سوابق کاری خودِ شرکت و نیروهای آن است. پیش از شروع فرایند رتبه بندی شرکت، شرکت شما باید ثبت شده باشد (به عنوان یک برند)، کد اقتصادی گرفته باشد، تغییراتش را در روزنامه رسمی آگهی کرده و کارت بازرگانی خود را هم دریافت کرده باشد. البته که دریافت رتبه شرکت شرایط دیگری هم دارد که در ادامه آن‌ها را کاملا بررسی می‌کنیم.

 

انواع رتبه بندی شرکت‌ها و شاخه‌های آن

منطبق با نوع شرکت، رتبه‌بندی آن هم متفاوت خواهد بود. شرکت‌ها بر اساس نوع فعالیتشان به پنج دسته تقسیم می‌شوند و هر کدام مدل گریدبندی مخصوص به خودشان را دارند:

شرکت‌های epc: این واژه مخفف Engineering-Construction-Procurment یا شرکت مهندسی، تامین و ساخت است. این شرکت‌ها برای شرکت در مناقصات ملزم به ارائه گواهی تایید صلاحیت و رتبه‌بندی هستند.

شرکت‌های پیمانکاری: شرکت‌های پیمانکاری دارای 5 رتبه هستند که بهترین آن‌ها رتبه 1 است. این شرکت‌ها برای شرکت در مناقصات خصوصی و دولتی، بعد از ثبت باید رتبه خود را دریافت کنند.

شرکت‌های مشاور: شرکت‌های مشاور به افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها در زمینه کاری یا مالی مشاوره می‌دهند و گرفتن رتبه‌بندی برای آن‌ها ضروری است.

شرکت‌های انفورماتیک: بر خلاف دیگر انواع رتبه‌بندی، رتبه بندی شرکت‌های انفورماتیک دارای هفت سطح است. گواهی اعتبارنامه شرکت انفورماتیک یک سال اعتبار دارد.

شرکت‌های انبوه‌سازی: شرکت‌های انبوه‎‌سازی بر اساس پایه و حدود صلاحیت کارکنانشان رتبه یا گرید می‌گیرند.

 

مراحل رتبه بندی برای شرکت

برای گرفتن رتبه برای شرکتتان، باید همه مدارک مورد نیاز را داشته باشید و سپس این مراحل را طی کنید:

  • ثبت‌نام اولیه در سامانه ساجات (http://sajat.mporg.ir/Profiling/Login) و دریافت شناسه و کد رهگیری
  • آپلود مدارک مورد نیاز در سیستم ساماه ساجات
  • تحویل مدارک به صورت فیزیکی به سازمان ساجات
  • پرداخت فیش و هزینه مربوط به صندوق
  • انتظار برای دریافت رتبه

 

شرایط لازم برای اخذ رتبه شرکت‌ها

شرکت برای گرفتن گرید یا رتبه خود باید این شرایط را داشته باشد:

  • ثبت به صورت رسمی
  • وجود نداشتن سو پیشینه حرفه‎‌ای یا ممنوعیت کاری در سابقه شرکت
  • اشتغال نداشتن هیچ یک از مدیران به سمت‌های دولتی
  • مدارک تحصیلی مورد نیاز برای مدیران، هیئت مدیره، اعضا و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای آن‌ها
  • دارا بودن مدرک حداقل کارشناسی برای دو سوم اعضای هیئت مدیره
  • سوابق کاری مفید و مستند مرتبط با زمینه کاری

میزان اعتبار هر یک از این شرایط، می‌تواند در رتبه بندی شرکت تاثیرگذار باشد. مثلا شرکتی با شش ماه سابقه کار مرتبط، رتبه پایین‌تری (5) نسبت به شرکتی با سه سال سابقه کار و پروژه (4) خواهد داشت. همچنین می‌شود چند وقت یک بار برای ارتقا رتبه شرکت با مدارک جدید اقدام کرد. هر رتبه می‌تواند وضعیت کلی شرکت و نقاط ضعف و قوت آن را نشان بدهد، و همچنین به مشتریان و شرکای بالقوه آن کمک کند که بفهمند دقیقا با چه نوع سازمانی با چه توانایی‌هایی مواجه هستند.

 

مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت‌های پیمانکاری

این‌ها مدارکی هستند که برای اخذ رتبه 5 شرکت پیمانکاری (حداقل رتبه) باید داشته باشید. هر شرکت در ابتدای تاسیس خود این رتبه را دریافت می‌کند و به مرور می‌تواند رتبه خود را در مراحل مختلف ارتقا بدهد.

  • برای رتبه 5 شرکت‌های سهامی خاص: اساسنامه و اظهارنامه مالیاتی شرکت/ آگهی تاسیس شرکت چاپ شده در روزنامه رسمی دارای تاریخ/ آخرین تغییرات شرکت چاپ شده در روزنامه رسمی دارای تاریخ
  • برای رتبه 5 شرکت‌های دارای مسئولیت محدود: اساسنامه و تقاضانامه/ آگهی تاسیس شرکت چاپ شده در روزنامه رسمی دارای تاریخ/ آخرین تغییرات شرکت چاپ شده در روزنامه رسمی دارای تاریخ
  • سند مالکیت یا اجاره‌نامه شرکت (طبق روزنامه رسمی)
  • کپی کارت ملی و شناسنامه همه سهامداران و اعضای هیئت مدیره شرکت
  • استعلام عدم سو سابقه برای همه مهندسان شاغل در شرکت
  • گواهی کار مرتبط با رشته فعالیت شرکت، از محل پیشین کار برای همه مهندسان شاغل در شرکت
  • سربرگ رسمی شرکت
  • مدرک لیسانس مهندسان اعضای هیئت مدیره (طبق قانون باید حداقل دو سوم این اعضا حداقل مدرک لیسانس یا کارشناسی داشته باشند)

 

هزینه رتبه بندی شرکت

برای گرفتن رتبه شرکتتان، می‌توانید شخصا اقدام کنید که در این صورت تنها باید هزینه‌ ثبت مدارک در سامانه ساجات، گرفتن عدم سو پیشینه (20 هزار تومان) و… را بپردازید. بعضی از شرکت‌ها اما کل فرایند را از صفر تا صد برایتان انجام می‌دهند و فقط باید اطلاعات لازم را در اختیارشان بگذارید. هزینه رتبه‌بندی در این شرکت‌ها (بسته به نوع سازمان و طول فرایند) از حدود چهار یا پنج میلیون تومان شروع می‎شود.

علاوه بر هزینه‌ فیش‌های واریزی به سامانه ساجات و چاپ آگهی در روزنامه شرکت (که زیاد نیستند)، گرید گرفتن برای شرکت تعدادی هزینه عملیاتی هم دارد که حتما باید آن‌ها را در نظر بگیرید. چیزهایی مانند اجرای قوانین و استانداردها، رساندن مکان شرکت به حداقل‌های مورد نیاز رتبه‌بندی، اجرای موارد آیین‌نامه و… رعایت نکردن این موارد حتی ممکن است درخواست رتبه‌بندی شما را رد کند.

 

مشاوره رایگان با کارمنتو برای رتبه بندی انواع شرکت‌ها

رتبه‌بندی شرکت به صورت بالقوه می‌تواد فرایندی طولانی و چالش‌برانگیز باشد، به ویژه برای افرادی که تجربه آن را ندارند و اولین شرکت خودشان را ثبت کرده‌اند. در چنین فرایندی، مهم است که بدانید کدام کارها را باید اول انجام بدهید، کدام مدارک را از قبل آماده کنید و چطور در مواقع چالش، بتوانید گره از کار اداری خود باز کنید. همه این موارد را می‌توانید با مشاوره با کارشناسان کارمنتو، تحت کنترل داشته باشد.

کارمنتو یک پلتفرم مشاوره آنلاین است که در حوزه‌های مختلفی مثل ثبت و رتبه‌ بندی شرکت، گرفتن مجوزهای قانونی، ارتقا رتبه، کسب‌وکار، مارکتینگ و حتی وکالت و حقوق متخصص دارد. این متخصصان به صورت کاملا غیرحضوری و آنلاین، در هر شهری که باشید سوالات شما را جواب می‌دهند و در حوزه‌ای که به کمک نیاز دارید، راهنمایی‌تان می‌کنند. برای شروع مشاوره درباره گرفتن رتبه شرکت، همین الان این‌جا کلیک کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

5 1
راهنمای جامع رتبه بندی شرکت‌ها

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
9 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد