حکم تولیت موقوفه

مدت مطالعه: 3 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 6 بهمن 1401
نویسنده: milad jafari

حکم تولیت موقوفه یکی از مهم‌ترین و شاید حساس‌ترین احکام در قوانین کشور است که بسیاری از افراد، اطلاع چندانی از جزئیات آن ندارند. در اصل این عبارت از دو بخش مهم تشکیل شده است. تولیت و موقوفه دو بخشی هستند که در این جا مشخص‌کننده نوع حکم مربوطه می‌شوند. تولیت که خود از واژه متولی می‌آید معنا و مفهوم خاص خود را دارد که در ادامه بررسی می‌شود. همچنین موقوفه به وقف مال و دارایی اشاره دارد که در ادامه مقاله حکم تولیت موقوفه به طور کامل به بررسی آن‎‌ها خواهیم پرداخت.

تولیت چیست ؟

برای تعریف تولیت بهتر است با یک مثال آن را شرح دهیم. فرض کنید فردی اموال و دارایی‌هایش را برای امر خاصی وقف کرده است. در این حالت فردی را به عنوان متولی این دارایی وقف شده قرار می‌دهد. شخص متولی باید از مراجع قانونی به طور رسمی، مجوز تولیت خود بر این دارایی‌ها را دریافت کند.

حکم تولیت

همان طور که گفته شد تولیت که یکی از مشتقات عبارت «ولی» است و در اینجا، به معنای پذیرفتن مسئولیت دارایی وقف‌شده از سوی واقف است. فرد متولی با تایید واقف باید برای ثبت رسمی وضعیت خود از مراجع قانونی، درخواست دریافت تولیت کند. به مجوز داده شده توسط مراجع حکم تولیت گفته می‌شود.

نمونه دادخواست حکم تولیت

اگر قصد اقدام برای دریافت حکم تولیت دارید، بهتر است با یک نمونه از متن‌های آن آشنا شوید تا مناسب‌ترین تصمیم را برای نوشتن درخواست تولیت بگیرید. در بخش زیر نمونه‌ای از درخواست دریافت تولیت آورده شده است:

  • نام خواهان: در اولین بخش فرد خواهان اقامه دعوا باید اطلاعات خود را وارد کند. در اصل در این مورد شخص مدعی تولیت باید نام خود را به عنوان خواهان حکم تولیت بنویسد.
  • نام خوانده: در بخش بعد، اطلاعات فردی که علیه او اقامه دعوا قرار است صورت گیرد را باید وارد کنید. در این مورد هدف اثبات تولیت می‌تواند اداره اوقاف یا سازمان‌های مرتبط باشد.
  • خواسته: در بخش سوم، موضوع مورد درخواست باید نوشته شود که در اینجا «درخواست صدور حکم تولیت» است.
  • دلایل و منضمات: در قسمت بعدی مدعی تولیت باید دلایل اثبات ادعای خود را بنویسید. دلایل مورد نظر می‌تواند وقف نامه یا هر چیز دیگری باشد.
  • شرح دادخواست: در بخش آخر باید خواسته‌های خود مبنی بر درخواست صدور حکم مبنی بر تولیت دارایی را بنویسید. علاوه بر آن می‌توانید به موارد مختلف مرتبط با تولیت و دارایی وقف‌شده بپردازید. در این فیلد بهتر است اطلاعات شخصی خود اعم از نام یا شماره ملی را در متن مورد نظر اضافه کنید. سعی کنید تمام قواعد و ضوابط نوشتن یک درخواست قانونی را رعایت کنید و متنی مودبانه و به دور از حاشیه بنویسید.

اخذ حکم تولیت از چه راه‌هایی امکان‌پذیر است؟

به طور کلی 2 راه برای اخذ تولیت به عنوان یک حکم وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

1.درخواست از اداره اوقاف

در این حالت متولی می‌تواند به اداره اوقاف مراجعه کرده و درخواست خود مبنی بر تولیت دارایی موقوفه را ارائه دهد. اداره اوقاف پس از درخواست مربوطه، شروع به تحقیق درباره فرد متولی و دارایی های وقف شده می‌کند. در صورتی که مشکلی در روند کار نباشد و متولی شرایط مورد نظر را داشته باشد، حکم درخواست تولیت صادر می‌شود. درغیراینصورت یا این درخواست رد خواهد شد یا به تحقیقات بیشتری خواهد رسید.

2.درخواست از دادگاه

به طور کلی مراجعه به دادگاه و طی کردن روند قانونی مربوط به دادگاه وقت‌گیر است و شاید راه بهینه‌ای نباشد، اما از آن جایی که یک حکم صادر شده توسط مراجع رسمی و قضایی است، اعتبار آن بسیار کمک‌کننده خواهد بود. در نتیجه متولی می‌تواند از این راه هم به منظور دریافت تولیت اقدام کند. با این حال فرد متولی باید مدارک مربوط به اثبات تولیت را به همراه دادخواستی به دادگاه ارائه کند. دادگاه با بررسی شواهد موجود و همچنین دادخواست تنظیم‌شده، نظر قطعی خود را خواهد داد.

سخن پایانی

حکم تولیت یکی از مواردی در قانون است که شاید چالش‌هایی در ارتباط با آن داشته باشید؛ چرا که مربوط به دارایی‌های یک فرد دیگر تحت عنوان واقف است. پس اگر متولی هستید یا قرار است در ارتباط با تولیت فعالیتی انجام دهید به موارد قانونی دقت داشته باشید. کارمنتو یک پلتفرم تخصصی با تیم مشاورانی خبره و متخصص، در زمینه‌های حقوقی، مالیاتی و … است. در صورت داشتن هرگونه ابهام و سوال راجع به حکم تولیت و یا هر زمینه‌ی دیگر مانند راه اندازی کسب و کار، ثبت شرکت و …، می‌توانید با مراجعه به سایت مجموعه از مشاوره‌های تخصصی کارمنتو بهره ببرید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

5 3
حکم تولیت موقوفه

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد