فهرست مطالب
Toggleاز گذشته تا امروز کسبوکارها و مشاغل فراوانی فعالیتهایی در راستای انجام روش های جذب و حفظ مشتری و افزایش تعداد مشتریان خود انجام دادهاند که بسیاری از این فعالیتها امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی منسوخ شده و کارایی قبلی خود را ندارند. بنابراین اولین نکتهای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که روش های جذب و حفظ مشتری در گذشته و اکنون تفاوت بسیار زیادی داشته و باعث شده تا کسبوکارها برای جذب مشتری و افزایش تعداد آنها همواره نیاز به توسعه روش های تبلیغاتی خود داشته باشند. متأسفانه امروزه بسیاری از شرکتها مانند 20 سال پیش به دنبال مشتری جدید و افزایش تعداد آنها میباشند و هیچ درک درستی از تکنولوژی و پیشرفت بازارهای فروش و روش های جذب و حفظ مشتری ندارند. بنا بر آنچه تاکنون گفته شد، استفاده از بهروزترین و بهترین روش های جذب و حفظ مشتری یکی از مهمترین مسائلی است که کارفرمایان و صاحبان کسب و کار باید به آن آشنا بوده و تمام اطلاعات مورد نیاز را در دسترس داشته باشند. در این مقاله از کارمنتو، سعی شده تا روش های جذب و حفظ مشتری ذکر شده و به توضیح هر یک از این روشها پرداخته شود.
برای آشنایی با دیگر روشهای بازاریابی و جذب مشتری، با مراجعه به بخش مشاوره بازاریابی و فروش و تماس با مشاوران، هر آنچه را که لازم است کسب نمایید.
روش های جذب مشتری
در دنیای امروزی با توجه به توسعه و رشد کسبوکارها و فروشگاههای اینترنتی و همچنین رشد انواع کسبوکارها و افزایش تنوع در آنها باعث شده تا انواع مختلفی از روش های جذب و حفظ مشتری پدید آمده و انواع مختلفی از تکنیکهای جذب مشتری مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از بهروزترین تکنیکها و روش های جذب و حفظ مشتری باعث میشود تا تعداد مشتریان بالقوه و بالفعل یک برند و کسبوکار افزایش داشته باشد و چنانچه خدمات ارائه شده نیز مناسب باشد، مشتریان جدید حفظ شده و به مشتریان وفادار یک برند تبدیل شوند. در ادامه مطلب به مهمترین روش های جذب و حفظ مشتری و تاثیرگذارترین تکنیک جذب مشتری میپردازیم.
-
شناخت مشتری یا پرسونا
یکی از ابتدائیترین و مهمترین اقداماتی که هر برند و کسبوکاری باید برای افزایش جذب مشتری و حفظ آن انجام دهد، روانشناسی جذب مشتری و شناخت دقیق مشتری یا به عبارتی شناخت پرسونای مخاطب است. آشنایی با نیازهای مشتری، سلایق مشتریان، درخواستهای او از یک برند، میزان رضایت مشتریان و غیره، به روانشناسی جذب مشتری مربوط بوده و شناخت مشتری یا پرسونا نام دارد. در واقع پرسونا تصویری واضح و شفاف است که یک برند از مشتریان خود دارد و به مجموعهای از ویژگیها، ترجیحات، داشتهها، خواستهها و الگوهای رفتاری و فکری مخاطب گفته میشود. بنابراین در وهله نخست، آشنایی و شناخت مشتری و پرسونای آن باید یکی از اولویتهای برند و کسب وکار باشد.
-
تعیین استراتژی فروش
طراحی استراتژی فروش موفق و مؤثر، همواره یکی از دغدغههای مهمی است که اغلب کسبوکارها را درگیر خود کرده است. در واقع استفاده از مؤثرترین و بهترین استراتژی فروش باعث موفقیت و افزایش مشتری میشود، درحالیکه استراتژی ناموفق باعث افت فروش و حتی از دست دادن برخی از مشتریان خواهد شد. 4 گام اساسی برای تعیین استراتژی فروش عبارتاند از: تحلیل اطلاعات فروش، تعیین لیست اولویتهای فروش، طرح یک برنامه مدون و در نهایت شروع برنامه فروش.
-
برخورد صادقانه با مشتریان خود
یکی از مواردی که باعث جلب توجه افراد به یک برند و کسبوکار میشود، برخورد صادقانه آن برند با مشتریان خود میباشد. همیشه لازم نیست در ابتدا یک کسبوکار، تمام نیازهای مشتریان خود را فراهم کند. به خاطر سپردن این نکته باعث شود تا افراد در برخورد خود با انواع مشتریان همواره صادق بوده و فقط مواردی را که قادر به انجام آنها هستند، ذکر کنند. رعایت این اصل و صادق بودن، نهتنها باعث افزایش و جذب مشتری میشود، بلکه باعث حفظ مشتری در درازمدت شده و باعث تبدیل مشتری موقت به یکی از مشتریان وفادار خواهد شد.
-
تبلیغات
روش های تبلیغاتی در گذشته اغلب توسط رسانهها مانند تلویزیون، رادیو و یا توسط بیلبوردها، پوسترها و بروشورها انجام میگرفت. درصورتیکه امروزه روش های تبلیغاتی تفاوت بسیار زیادی داشته و اغلبِ روش های جذب و حفظ مشتری اینترنتی، رواج بیشتری پیدا کرده است. البته لازم به ذکر است که برخی از روش های تبلیغاتی سنتی مانند چاپ بروشور و آگهی برای برخی از کسبوکارهای کوچک و محلی به کار برده شده و تأثیرگذار میباشد؛ ولی در مورد برندهای معتبر و بزرگ صنعتی، استفاده از روشهای تبلیغاتی اینترنتی، بیشتر ثمربخش است. علاوه بر آن، امروزه افراد جامعه اغلب اوقات خود را در اینترنت میگذرانند و به همین دلیل تبلیغات اینترنتی و روش های جذب و حفظ مشتری اینترنتی، علیالخصوص روش های جذب مشتری در اینستاگرام بسیار مؤثرتر و گیراتر از سایر روش های تبلیغاتی میباشند.
برای آنکه تبلیغات اینترنتی مؤثری داشته باشید، با کارشناسان بخش مشاوره تبلیغات اینترنتی در تماس باشید!
-
اعمال تخفیف و ارائه کدهای تخفیف
اغلب مردم عاشق کالای رایگان و یا تخفیفدار هستند و هرچه شما بیشتر در این مبحث بخشنده باشید، برای مشتریان محبوبیت بالاتری خواهید داشت و همین مسئله در نهایت به افزایش و جذب مشتری و حفظ آن میانجامد. ارائه کالا یا سرویسهای رایگان میتواند از کاربران بسیاری جذب کند. به عنوان مثال صاحبان کسب و کارها میتوانند با ارسال اشانتیون در کنار محصولات اصلی سفارش داده شده و یا اختصاص کدهای تخفیف و کدهای خرید رایگان، فروش و جذب مشتری خود را افزایش دهند. شرکتها و فروشگاههای آنلاین اینترنتی میتوانند بیشتر از دیگر انواع فروشگاهها به ارائه سرویسهای تخفیفدار و محصولات رایگان بپردازند. از جمله مواردی که باعث ترغیب مشتری به خرید کالا خواهد شد، میتوان موارد زیر را نام برد:
- ارسال دو کالا بهازای خرید یک کالا
- ارسال رایگان نمونههای گوناگون از محصولات دیگر
- شرکت دادن کاربران در قرعهکشیهای هفتگی یا ماهیانه در ازای خرید محصولات خاص و غیره
درجهبندی قیمت کالاها و محصولات
شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که پس از ورود به یک فروشگاه و یا رستوران، به سمت کالاهایی که رِنج قیمتی متناسب با بودجه شما داشته رفتهاید و توجه شما به آنها جلب شده باشد. بنابراین برای هر کسبوکار و برند، چه سنتی و چه آنلاین، طبقهبندی اجناس براساس قیمتها در راستای تسریع انتخاب مشتریان، الزامی است.
-
از شبکههای اجتماعی غافل نشوید!
ازآنجاییکه امروزه بسیاری از افراد وقت خود را در شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای اینترنتی میگذرانند، استفاده از روش های تبلیغاتی در این شبکهها میتواند باعث دیده شدن کسبوکار و برند شما شده و از این طریق جذب و حفظ مشتری نیز افزایش یابد. استفاده از روش های جذب و حفظ مشتری اینترنتی و روش های جذب مشتری در اینستاگرام مانند اینفلوئنسر مارکتینگ و بازاریابی دیجیتالی یکی از مهمترین و رایجترین روشها میباشد.
-
فراموش نکردن مشتریان خود پس از اتمام خرید
بسیاری از فروشگاههای اینترنتی پس از اتمام خرید مشتریان، آنها را فراموش کرده و نسبت به مشتریان خود بیتوجه میشوند. این امر یکی از بدترین اشتباهاتی است که فروشگاه اینترنتی میتواند انجام دهد. در واقع کار اصلی فروشگاههای اینترنتی، بعد از ثبت اولین سفارش توسط مشتری آغاز میشود. اهمیت و ارزش مشتریهای ثابت، یکی از مهمترین بحثهایی است که باید بدان توجه بسیار زیادی شود و بیتوجهی به این مورد، باعث میشود تا مشتریانی که برای بار اول از فروشگاهی خرید میکنند، به مشتری ثابت تبدیل نشوند. برای رعایت این اصل باید از همان ابتدای کار و پس از پروسه خرید، سعی کنیم تا مشتریان به برند ما جذب شوند. به علاوه باید تلاش کنیم به محض ثبت سفارش توسط مشتری، تمامی اطلاعات لازم را از طریق پیامک و ایمیل به مشتری ارسال کنیم. از دیگر روشهای بسیار جذاب و کاربردی در این مبحث، امکان رهگیری خریدها توسط مشتریان است.
بیشتر بخوانید : روشهای مؤثر در بازاریابی لوازم آرایشی وبهداشتی
-
توجه به بازخوردهای مشتریان و تلاش برای رفع مشکلات
بدون شک در هر خرید اینترنتی، تعدادی از مشتریان و افرادی هستند که ممکن است در مورد خود محصولات و یا نحوه ارائه آنها انتقادات و یا پیشنهاداتی داشته باشند. در این مرحله است که صاحبان کسب و کارها باید به تمام انتقادات و شکایات مشتریان خود عکسالعمل نشان داده و درباره هر یک از آنها شفافسازی لازم را انجام دهند. این مسئله یکی از بزرگترین چالشهای موجود در جذب و حفظ مشتری به حساب میآید که از قضا خیلی کمتر از حد انتظار توسط برندها و فروشگاهها مورد توجه قرار گرفته است.
بسیاری از فروشگاههای اینترنتی، اطلاعات و عکسی از محصول در فروشگاه اینترنتی نمیگذارند و فکر میکنند مشتریان به چنین اطلاعاتی نیاز ندارد. در حالی که این تفکر اشتباه است و کاربران با مراجعه به وبسایت آنها، از دانش و علم آنها نسبت به محصولات مورد نظر اطلاع مییابند. اغلب کاربران و مشتریان یک فروشگاه اینترنتی قبل از خرید اینترنتی به دنبال کسب اطلاعات کافی درباره فروشگاه مورد نظر و محصولات آن هستند.
رسیدگی به انتقادات و شکایات مشتریان قبلی و سعی در کسب رضایت آنان نیز یکی از مهمترین اصول فروش اینترنتی میباشد که باید دارندگان فروشگاه اینترنتی این نکته را نیز در نظر داشته باشند.
-
نمایش رضایت مشتریان و کاربران دیگر
امروزه، فیدبکها و بازخوردهای مشتریان از محصولات و سرویسهای ارائه شده، اهمیت بسیار زیادی در جذب و حفظ مشتری دارد. در دنیای امروزی با توجه به گسترش اینترنت و شبکههای اجتماعی، تبلیغ و پیام اینترنتی در کسری از ثانیه به دست چندین هزار نفر رسیده و با آنها ارتباط برقرار میکند. خوشبختانه چنین قابلیتی باعث میشود تا مشتریان رضایتمند شما، به یکی از قدرتمندترین ابزارها برای افزایش محبوبیت و رتبه برند و تجارت شما در سطح جهانی تبدیل شوند. کارشناسان بازاریابی آنلاین و اینترنتی معتقدند که بیش از هر چیز دیگری وجود مشتریان راضی و خوشنود از برند شما میتوانند باعث افزایش فروش و مشتریان شما شوند. همچنین اگر شما به صورت اینترنتی و آنلاین به فروش محصولات و خدمات خود میپردازید، میتوانید در یک بخش جداگانه و یا در قسمتی از صفحه اصلی وبسایت خود، مشتریان راضی و خشنود خود را در یک لیست، مرتب و شفاف معرفی کنید.
بیشتر بخوانید : هر آنچه در مورد روشهای بازاریابی پوشاک و البسه باید بدانید!
اقدامات لازم برای حفظ مشتری
حفظ مشتری معیاری است برای سنجش میزان وفاداری مشتری به برند و کسب وکار شما. همچنین میزان توانایی شما برای نگهداری مشتریان را نشان میدهد. هنگامیکه فردی برای خرید اینترنتی خود برای بار دوم به فروشگاه اینترنتی مراجعه میکند، نشان دهنده افزایش تعداد مشتریان وفادار، تبحر و موفقیت شما در حفظ مشتری، میزان رضایت مشتری و توانایی تعامل شما با مشتری میباشد. از اقداماتی که باعث حفظ مشتری میشود، میتوان موارد زیر را نام برد:
- بهترین محصولات و خدمات خود را به آنها ارائه دهید.
- با او طوری رفتار کنید انگار تنها مشتری شما است.
- نظرات و انتقادات او را از محصول و نحوه ارائه خدمات بپرسید.
- به طور متناوب از طریق ایمیل یا پیام و یا تماس از او خبر بگیرید.
- او را تشویق به خرید کنید.
- تمام کارکنان خود را متعهد به حصول رضایت مشتری کنید.
- در مقابل انتقادات و نظرات، پاسخدهیِ سریعی داشته باشید.
- مسئولیت تمام دادهها و امورات خود را بر عهده بگیرد.
- متعهد به زمان و وقتشناس باشید.
- آدمهای استثنایی و کاربلد را برای ارائهی خدمات مشتریان به کارگیرید.
- ارسال دو کالا بهازای خرید یک کالا
- ارسال رایگان نمونههای گوناگون از محصولات دیگر
- شرکت دادن کاربران در قرعهکشیهای هفتگی یا ماهیانه در ازای خرید محصولات خاص