راهنمای تغییر لوگو ثبت‌شده در ایران

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 11 اسفند 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

قطعا تاکنون به لوگوی بانک‌ها یا علامت تجاری برندهای معروف جهانی مانند مک‌دونالد یا گوگل دقت کرده‌اید؛ حتی اپلکیشن‌هایی مانند توییتر و اینستاگرام نیز طرح و لوگوی خاص خود را دارند. هر شرکت مطرح یا برند معروف داخلی و خارجی، در ابتدای کار و فعالیت خود، لوگو و طرح مخصوصی را برای نشان‌ دادن هدف فعالیت و یا محصولاتش خلق می‌کند.

در اصل لوگوها مانند امضایی مخصوص برای هر برند هستند. لوگو یا همان علامت تجاری، یک طراحی گرافیکی است که هویت اصلی یک برند یا شرکت را با تصاویر و علائم خاصی به درک مخاطب می‎رساند. این لوگوها نشان‌دهنده نوع خدمات و اهداف و محصولات شرکت به مردم است و تاثیر به‌سزایی در به‌خاطر سپردن و یادآوری برند در اذهان عمومی و جذب مشتریان دارند.

لوگوی یک شرکت به‌طور خاص و انحصاری برای آن برند ثبت شده و هرگونه کپی برداری از آن خلاف قانون و جرم می‌باشد. گاهی اوقات موقعیتی پیش می‌آید که یک برند تصمیم به تغییر طرح لوگو ثبت‌شده و ارائه طرحی نوین و کامل‌تر به‌عنوان لوگو جدید دارد؛ در این حالت، باید مراحلی را برای تغییر و ثبت لوگو جدید طی کند. با ما در این مقاله همراه باشید تا به بررسی مراحل تغییر لوگوی یک برند ثبت‌شده بپردازیم.

ویژگی‌های یک لوگو حرفه‌ای و تاثیرگذار

ویژگی‌های یک لوگو حرفه‌ای و تاثیرگذار

در ابتدا با توصیف لوگو آشنا شویم. لوگو، یک نام یا نشان تجاری است که معرف کسب‌وکار شرکت یا برند است. این علامت تجاری توسط شخص حقیقی یا حقوقی که به فعالیت تجاری، بازرگانی یا دولتی مشغول است، ایجاد می‌شود. دلیل اصلی وجود لوگو برای یک برند خاص، ارائه تصویری مختصر از کسب‌وکار شرکت و ایجاد تمایز بین رقبا و برتری درجذب مشتری در بازار تجارت است.

یک لوگو حرفه‌ای می‌تواند به چند دسته اصلی تقسیم شود؛ تصویر مانند آیکون‌ها و سمبل‌ها و پیکتوگرام، نوشتار مانند مونوگرام و لوگوتایپ و وردمارک و تایپ بیس و ترکیب نوشتار و تصویر، سه دسته اصلی از مدل‌های لوگو هستند.

شاید لوگوی هر برند، بعضا ساده به‌نظر برسد، اما معیارهای دیگری نیز هستند که باعث جذابیت و ماندگاری لوگو در اذهان می‌شوند. ویژگی‌هایی که می‌تواند یک لوگو را تاثیرگذار کند، معیارهای فراوانی دارند.

اولین نکته در طراحی، ساده بودن و قابل فهم بودن یک لوگو است، اگر لوگو زیادی پیچیده باشد یا جزئیات متعددی داشته باشد، سخت به خاطر سپرده می‌شود.

طرح اصلی لوگو، باید هدفمند بوده و نشان‌دهنده فعالیت یا محصول آن برند باشد تا مخاطب با نگاه اول به مقصود آن پی ببرد. درصورتی‌که لوگوی برند شما نوشتاری است، باید فونت خوانا و سایز متناسب با برند داشته و طرح کلی شرکت را دارا باشد.
بهتر است طرح لوگو، کلی و جامع باشد و مختص زمان یا مکان خاصی نباشد تا همواره زیبایی و چشمگیری خود را داشته باشد.
طرح لوگو باید عنصر یا نشانه‎ای از محصول یا خدمت عرضه‌شده را در دل خود جای داده و متناسب با خدمات شرکت باشد تا درک آن برای مخاطب بهتر شود.
آخرین نکته، منحصربه‌فرد بودن طرح لوگو است. طرح لوگوی ثبت شده یک برند خاص، نباید هیچ شباهت یا کپی‌برداری از لوگوی برند دیگری باشد؛ در غیراین‌صورت این لوگوی کپی‌شده، فقط باعث یادآوری لوگوی الگو و اصلی، برای مردم بوده و از ارزش تجاری آن در نظر مردم کاسته می‌شود.

علت تغییر لوگو شرکت‌ها، عملی سودمند یا ضررساز؟

علت تغییر لوگو شرکت‌ها

شاید در ابتدا به نظر برسد تغییر یک لوگو قدیمی، کاری بیهوده و ضررساز است؛ زیرا ممکن است مشتریان قدیمی گیج شوند و یا لوگوی جدید به ماندگاری لوگوی قبل نباشد. باید بگوییم که این تفکر در بازار هوشمند کسب‌وکار کاملا اشتباه است و حتی ممکن است باعث فراموشی برند شما شود.

بسیاری از شرکت‌ها پس از گذشت مدت زمانی در خاموشی کسب‌وکار و ناموفق بودن در عرصه تجارت، خواستار تغییر لوگوی ثبت شده خود هستند. این خواسته، می‌تواند نشات گرفته از گسترش بازار هدف توسط برند و یا قدیمی‌شدن سبک و ظاهر لوگو باشد. در هرحال، این عمل باعث بر سر زبان آمدن مجدد برند شده و نام آن را دوباره مطرح می‌سازد. برندهای مطرح فراوانی وجود دارند که قبل از ایجاد لوگوی کنونی و معروف خود، چندین لوگو مختلف عوض کردند تا به طرح نهایی و موفق حال حاضر برسند.

تغییر لوگوی ثبت شده و ایجاد تنوع در عرصه رقابت، باعث ارتقای جایگاه برند در میان رقیبان، متمایز شدن برند و لوگو و درنهایت، نمایان‌گر به روزرسانی و آپدیت شدن برند طبق معیارهای روز و علم است. شاید تغییر لوگو در ابتدا، از نیاز به مطرح شدن بیشتر و نبود موفقیت در رقابت نشات بگیرد، اما درنهایت باعث معروفیت روزافزون برند و موفقیت آن در عرصه‌های بزرگ می‌شود.

مراحل تغییر لوگوی ثبت‌شدهمراحل تغییر لوگوی ثبت‌شده

تغییر لوگو ثبت‌شده همانند ثبت یک شرکت جدید یا لوگو اولیه، مراحل و شرایطی دارد. مطابق ماده 138 آیین‌نامه اجرایی، “مالک علامت و نام تجاری باید هرگونه تغییرات اعم از تغییر نام، آدرس، تابعیت و اقامتگاه یا مجوز بهره‌برداری از علامت و نام تجاری و انتقال علامت ثبت شده را به مرجع ثبت اعلام نماید. انجام این تغییرات باید مطابق و با رعایت مقررات قانون و آیین نامه اجرایی آن باشد. هرگونه تغییر در اظهارنامه ثبت شده، منوط به اجازه اداره ثبت اسناد و املاک کشور اداره ثبت علائم تجاری می‌باشد.”

در اولین قدم باید اظهارنامه تغییرات که شامل تغییر لوگو، تغییر طبقات برند و تغییر توصیف برند هست را، تسلیم اداره مالکیت معنوی کنید. پس از ثبت اظهارنامه و ارائه آن به کارشناسان مربوطه مانند کارشناس طبقه بندی، کارشناس پرونده، کارشناس مسئول و رئیس اداره، باید 45 الی 120 روزکاری برای تایید و رسیدگی به درخواست‌تان صبر کنید.

درصورت عدم وجود نقص یا کپی‌برداری در اطلاعات برند و لوگو، مرحله صدور آگهی برای تقاضای ثبت لوگو جدید آغاز می‌شود. شما باید تغییراتی را که در برند و لوگو ثبت‌شده آن به‌وجود می‌آورید را در روزنامه رسمی کشور چاپ کنید. اگر لوگوی جدیدتان دارای نوشته باشد، شرایط فرق دارد. در این حالت شما باید قبل از ارسال مدارک به روزنامه رسمی و درخواست برای درج اطلاعات در آن، آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری را به دفتر روزنامه رسمی درج‌کننده اطلاعات نیز تحویل دهید.

پس از درج آگهی تغییرات لوگوی برند در روزنامه، شما فقط 35 روز مهلت دارید تا روزنامه رسمی و اصل تصدیق ثبت برند و برگه تقاضای ثبت علامت تجاری را، به اداره مالکیت معنوی ارائه دهید و مدارک‌تان را کامل کنید.

پس از بررسی مدارک توسط کارشناسان و تایید عدم وجود اعتراض یا نقص در تغییر ایجاد شده، شما باید هزینه‌های قانونی تغییرات و ثبت در روزنامه و همچنین هزینه حق‌الثبت را پرداخت نمایید. درنهایت شما می‌توانید تصدیق جدید علامت تجاری خود را تحویل بگیرید.

مدارک مخصوص تغییر لوگو ثبت‌شده

با توجه به درخواست تغییر لوگو ثبت‌شده توسط صاحب حقیقی یا حقوقی برند، مدارک موردنیاز برای تغییر متفاوت است. اگر فرد درخواست‌دهنده، شخص حقیقی باشد، نیازمند به ارائه مدارک زیر است:

  • گواهینامه و تصدیق ثبت علامت برند ثبت شده اولیه
  • مدارک هویتی فرد متقاضی ثبت برند و لوگو مانند شناسنامه و کارت ملی یا پاسپورت و کدفراگیر برای متقاضیان غیر ایرانی
  • اصل روزنامه رسمی اولیه و ثانویه ثبت لوگو
  • اصل روزنامه رسمی اولیه و ثانویه تغییرات جدید لوگو
  • ابلاغیه تاییدیه تغییر لوگو
  • اظهارنامه تغییر علامت تجاری به‌علاوه مجوزهای دارای اعتبار برند

اگر فرد متقاضی به‌عنوان شخص حقوقی خواستار تغییر لوگو باشد، مدارک زیر را نیاز دارد:

  • گواهینامه و تصدیق ثبت علامت برند ثبت شده
  • مدارک هویتی شخصیت حقوقی از جمله اساس‌نامه با موضوع مرتبط با طبقات انتخاب شده برند و لوگو و آگهی ثبتی آخرین تعیین سمت و حق امضاء معتبر و مجاز شخصیت حقوقی
  • روزنامه معتبر و رسمی تاسیس و آخرین تعیین سمت و حق امضاء مجاز شخصیت حقوقی
  • مدارک هویتی مدیر عامل شخصیت حقوقی و افراد صاحب امضاء مجاز مانند شناسنامه و کارت ملی.
  • اصل روزنامه رسمی اولیه و ثانویه ثبت لوگو
  • اصل روزنامه رسمی اولیه و ثانویه تغییرات جدید لوگو
  • ابلاغیه تایید تغییر علامت تجاری و اظهارنامه تغییر لوگو به‌علاوه مجوزهای معتبر مخصوص برند

هزینه‌های پرداختی برای تغییر لوگو ثبت‌شده

ممکن است درابتدا کمی هزینه‌های تغییر زیاد باشد، اما نگران نباشید؛ این تغییر در نهایت سودی چندین برابر برای شما به‌وجود می‌آورد. هزینه‌های تغییر لوگو ثبت‌شده شامل: هزینه تنظیم و ثبت اظهارنامه تغییرات برند، هزینه ثبت تغییرات برند و لوگو، هزینه وکالت روی پرونده و پرداخت حق التمبر، هزینه روزنامه رسمی اولیه و ثانویه ثبت لوگو، هزینه حق‌الثبت و هزینه اداره مالکیت معنوی، هستند.

مشاوره رایگان تغییر لوگو

مشاوره رایگان تغییر لوگو با کارمنتو

پروسه تغییر لوگو ثبت‌شده، فرایندی طولانی و کمی گیج‌کننده است؛ به‌ همین‌دلیل است که افراد زیادی با آگاهی از سودمند بودن این عمل، از انجام آن خودداری می‌کنند. راه‌حل این وضعیت، مشاوره امور حقوقی با کارشناسان و وکلای خبره است.

کارمنتو، اولین اپلیکیشن رایگان در حوزه کسب‌وکار در ایران، در خدمت شماست. با تماس رایگان با این مجموعه و مشورت با کارشناسان متعدد آن در زمینه‌های گوناگونی مانند پرونده‌های مالی و مالیاتی، بیمه و قانون کار، بازاریابی و فروش، در پروسه حقوقی و قانونی پیش‌روی خود، با موفقیت و کسب نتیجه دلخواه قدم بردارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 5 نظر

2 5
راهنمای تغییر لوگو ثبت‌شده در ایران

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد