فهرست مطالب
Toggleاحتمالا شما هم در دوستان و اطرافیان خودتان کسانی را دارید که از طریق اینستاگرام برای خودشان کسب و کاری به راه انداخته باشند، یا فقط با بالا بردن یک پیج در مدت زمان نسبتا کوتاهی درآمدزایی کرده باشند. فعالیت در اینستاگرام از بیرون به نظر ساده میرسد، اما یک شغل تماموقت است، حداقل اگر بخواهید آن را به صورت جدی ادامه بدهید و درآمد مداومی داشته باشید (البته که بعضی از پیجها برای درآمدزایی فعالیت نمیکنند). ایده پیج اینستاگرام، چیزی نیست که بتوانید در عرض نیم ساعت به آن برسید و کار را شروع کنید. در اینستاگرام فارسیزبان صدها هزار صفحه وجود دارد که مخاطبان خودشان را دارند و این یعنی بسیاری از ایدههایی که به ذهنتان میرسند، قبلا به ذهن بقیه رسیده است و مخاطبش را هم پیدا کرده است. در این مطلب، ایدههای مختلف پیج اینستاگرام را بررسی میکنیم و سعی میکنیم به یک سوال مهم پاسخ بدهیم: فعالیت خود را در اینستاگرام چگونه شروع کنیم؟
برای دریافت مشاوره آنلاین از متخصصان مشاوره اینستاگرام درمورد افزایش لایک و کامنت اینستاگرام، وارد لینک مقابل شوید.
از کجا بهترین موضوع برای پیج اینستاگرام را پیدا کنیم؟
این که چطور به ایده اولیه صفحهتان میرسید، به خیلی چیزها بستگی دارد. این که چه مدل صفحههایی را دنبال میکنید، علاقه شخصیتان در محتوای شبکههای اجتماعی چیست، این که تخصصی دارید که بتوانید درموردش محتوا تولید کنید یا نه (مثلا بعضیها نقاشی یا خطاطی آموزش میدهند، بعضیها میتوانند مشاوره زوجین به صورت آنلاین ارائه بدهند و…)، این که چقدر در روز و هفته برای تولید محتوا وقت دارید و… اولین قدم برای یافتن ایده پیج اینستاگرام این است که خیلی خوب اینستاگرام خودتان را بررسی کنید. میزان لایکها و ایمپرشنهای پستها را ببینید و دقت کنید که چه صفحاتی بیشتر ویو میخورند. مهم است که یک تصور واقعی درمورد ایدهها و محتواهای مختلف داشته باشید، چون هر صفحه موفقی مقدار زیادی زمان، انرژی و فکر از صاحبش برده است.
فعالیت خود را در اینستاگرام چگونه شروع کنیم؟
قبل از این که به آموزش ایده اینستاگرام بپردازیم، باید ابتدا شرایط کاری و زمانی خودتان را خیلی خوب بررسی کنید و ببینید که آیا وقت دارید که اینستاگرام را به عنوان یک شغل نیمهوقت یا تماموقت شروع کنید یا نه. میتوانید از روزی یکی دو ساعت شروع کنید و بعد کم کم زمانتان را افزایش بدهید. بعد ایده پیج اینستاگرام خودتان را پیدا کنید (که در ادامه مطلب چگونگی آن را بررسی میکنیم)، و در نهایت آرام آرام و به صورت خوداموز یا شرکت در یک دوره، کار حرفهای با اینستاگرام را یاد بگیرید. برندینگ و مارکتینگ در اینستاگرام، یکی از زیرشاخههای دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود که در آن، بیگدار به آب زدن ممکن است شما را دچار اشتباه و فرسودگی کند یا حتی سرمایه مالیتان را از بین ببرد. بعد از یادگیری و مشاوره درمورد دیجیتال مارکتینگ (و به صورت خاص اینستاگرام) میتوانید تولید محتوا را شخصا شروع کنید یا به یک فرد دیگر بسپارید و پیج خودتان را به مرور بالا بیاورید.
20 ایده پیج خلاق در اینستاگرام
حالا که این همه از کار و درآمدزایی در این شبکه اجتماعی صحبت کردیم، بیایید ببینیم که اصلا ایده موضوع پیج اینستاگرام چه چیزهایی میتواند باشد. در این قسمت، چندین ایده جذاب و پرمخاطب برای اینستاگرام امروز ایران را با هم بررسی میکنیم.
پیج فروشگاهی
اگر همین الان به فید اینستاگرام خودتان سر بزنید، احتمالا متوجه میشوید که بسیاری از صفحات پرطرفدار آنهایی هستند که محصولی برای فروش دارند. فروشگاهها خیلی زود فالوور میگیرند و البته همیشه هم مخاطب خودشان را دارند، چون خرید آنلاین روز به روز بیشتر ترند میشود و جای خودش را در سبک زندگی مردم کشورمان باز میکند.
- لوازم آرایشی و بهداشتی: با بالا رفتن قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی، برندهای اقتصادی وارد بازار شدهاند که اتفاقا فروش خوبی هم دارند. ایده پیج اینستاگرام شما میتواند یک انلاین شاپ لوازم آرایشی و بهداشتی با ارسال به شهر محل زندگیتان و در مراحل بعد کل کشور باشد.
- پوشاک: مردم از ابتدای تاریخ بشر به لباس نیاز داشتهاند و حالا حالا ها هم دارند. این که چه نوع لباسی را بفروشید (مجلسی، راحتی، مانتو و روسری و…) به میزان سرمایه و تخصص شما بستگی دارد.
- گل و گیاه: چه کسی بدش میآید که گلهای خانهاش را به صورت آنلاین سفارش بدهد و بدون زحمت رفتن به گلخانه، دم در تحویل بگیرد؟ داشتن یک آنلاین شاپ گل و گیاه با گلدانهای فانتزی و گلهای ساده آپارتمانی، میتواند یک ایده پیج اینستاگرام خوب و پردرآمد باشد.
- اکسسوری: فروش اکسسوریهای کوچک و ارزانقیمت یک ایده خوب برای بالا بردن پیج اینستاگرام است، خانمها و آقایان حداقل سالی دو سه بار برای خودشان اکسسوری میخرند. این محصول بین نوجوانان هم طرفدارهای زیادی دارد.
- پت شاپ: این روزها خانوادههای بیشتر و بیشتری در خانهشان حیوان خانگی نگه میدارند و این حیوانات، نیازها و خریدهای خودشان را دارند. با راهاندازی یک پت شاپ اینستاگرامی، خرید را برایشان راحت کنید.
اینفلوئنسر و بلاگری
بلاگرها در موضوعات مختلفی تولید محتوا میکنند و بسته به فرهنگ و علایق مخاطبانشان، میتوانند خیلی خیلی معروف شوند. اما بلاگر شدن نیاز به اطلاعات و مهارت هم دارد (که خوشبختانه این مهارتها قابل آموختن هستند).
- بیوتی بلاگر: اگر از آرایش و مراقبت پوستی لذت میبرید و به میکاپ هم علاقه دارید، خیلی ساده از طریق اینستاگرام میتوانید علاقهتان را به درآمد تبدیل کنید. بیوتی بلاگرها بعد از شناخته شدن، معمولا سفیر برندهای مختلف میشوند.
- فشن بلاگر: برای ورود به حوزه فشن بلاگینگ باید سلیقه و استایل خوبی داشته باشید و البته مطالعه و دانش زیاد در حوزه لباس. ایده پیج اینستاگرام در حوزه فشن، برای افراد علاقمند به آن میتواند عالی باشد.
- لایف استایل بلاگر: اگر دوست دارید سبک زندگی خودتان، کارهای روزمره و فعالیتهای مختلفتان را به نمایش بگذارید و از طریقش برای مخاطبان ارزش افزوده ایجاد کنید، بلاگر لایف استایل شدن میتواند بهترین موضوع برای پیج اینستاگرام شما باشد.
- فود بلاگر: فود بلاگرها در حوزههای مختلفی مثل آشپزی، شیرینیپزی، عکاسی غذا و معرفی رستوران فعالیت میکنند. اگر عاشق غذایید و فعالیت در شبکههای اجتماعی را هم دوست دارید، ایده پیج اینستاگرام در حوزه غذا برایتان درآمد به دنبال خواهد داشت.
راه اندازی پیج آموزشی
- علوم مختلف مانند حسابداری، مالی، برنامه نویسی: این روزها افراد زیادی در حال کسب مهارت از فضای اینستاگرام هستند و دوست دارند آموزشها را به صورت رایگان یا هزینه مناسب دریافت کنند. اگر مهارتهایی مثل برنامهنویسی یا طراحی دارید، ایده موضوع پیج اینستاگرام شما میتواند آموزش آنلاین باشد.
- آموزش زبان: هر زبانی که به آن مسلط هستید را به مخاطبان اینستاگرام خودتان آموزش بدهید و از طریق آن فعالیتتان را گسترش بدهید. بعد از بیشتر شدن مخاطبانتان، حتی میتوانید پا را جلوتر بگذارید و یک وبسایت آموزشی داشته باشید.
- آموزش آشپزی: با یک گوشی دوربیندار در آشپزخانهتان به صدها هزار نفر آشپزی یاد بدهید و یک پیج پرطرفدار داشته باشید. این روزها آموزش آشپزی دیگر در کتابهای قطور و برنامههای تلویزیونی اتفاق نمیافتد.
راه اندازی پیج خبری
- اخبار هنرمندان: همه جای دنیا، افراد عادی دوست دارند اخبار سلبریتیها و بازیگرها را دنبال کنند. با داشتن یک پیج اخبار هنرمندان احتمالا خیلی زودتر از بقیه ایدهها صفحهتان بزرگ میشود.
- اخبار روز: اخبار روز کشور را پوشش دهید و ایمپرشن خودتان را بالا ببرید. مخاطبان اینستاگرام وقتی با یک خبر روبرو میشوند، خیلی زود آن را برای هم میفرستند.
- اخبار بینالملل: اخباری که به صورت روزمره در دنیا اتفاق میافتد در ایران و دیگر کشورها مخاطب دارد. با یک لی اوت ثابت و پستگذاری منظم، میتوانید یک پیج خبری خوب و موفق داشته باشید.
ارزش آفرینی
- عکاسی و فیلمبرداری: اگر عکاسی یا فیلمبرداری بلد هستید، اینستاگرام میتواند یک پلتفرم عالی برای ارائه نمونه کار و تبلیغ شما باشد. بهتر است نمونه کارهایتان را به صورت منظم و ادیت شده پست کنید تا همه بهترین پروژههایتان را ببینند.
- طراحی و ساخت موشن گرافیک: یک ایده پیج اینستاگرام میتواند معرفی پروژههای طراحی و ساخت موشن باشد. این مهارت این روزها در بسیاری از پروژههای تبلیغاتی مورد نیاز است.
- مشاور ورزشی: اگر در رشته تربیت بدنی تحصیلات دارید یا به صورت کلی در حوزه فیتنس واردید، از اینستاگرام به عنوان باشگاه ورزشی استفاده کنید و به مخاطبانتان ورزش و برنامه بدهید.
- مشاور تغذیه: مشاوران تغذیه و رژیمدرمانی سالهاست که در اینستاگرام سرویس ارائه میدهند. اگر در این حوزه تجربه دارید، با تولید محتوا یا مشترییابی میتوانید صفحه خودتان را ارتقا بدهید.
ایده برای پست اینستاگرام
حالا که با چندین ایده پیج اینستاگرام آشنا شدهاید، احتمالا این سوال را دارید که چطور پست بسازیم؟ بسیاری از پیجها لی اوت پستهایشان را فوتوشاپ یا اپلیکیشنهای موبایلی (مثل canva) میسازند و به فراخور موضوع، تغییرشان میدهند. اگر هنوز به دنبال ایده پیج اینستاگرام هستید و نمیدانید باید با چه پستهایی شروع کنید، این چند نمونه (که در حوزه موضوعات ذکرشده قرار میگیرند) شاید موتور خلاقیتتان را روشن کنند:
- ده مورد از بدترین لباسهای مراسم کن
- سه حرکت کششی برای کارمندهای پشت میز نشین
- چرا آب خوردن در کاهش وزن به ما کمک میکند؟
- آموزش سس رژیمی
- کدام زبان برنامهنویسی را یاد بگیریم تا زودتر شاغل شویم؟
ایده طراحی و تم پیج اینستاگرام
در سالهای 2016 تا 2020، بسیاری از پیجهایی که در مراحل اولیه فعالیت بودند یا میخواستند مخاطبانشان را از نظر بصری جذب خود کنند، به سراغ لی اوت و تمهای مشخص میروند. این روزها اما تمرکز اینستاگرام بیشتر بر تداوم و کیفیت محتوایی است که تولید میکنید. با این حال، هیچ مخاطبی از یک صفحه منظم و مرتب با تم زیبا بدش نمیآید و هنوز هم میتوانیم بگوییم که تم داشتن میتواند احتمال فالو شدن شما را بالا ببرد. این چند ایده را برای تم اینستاگرام در نظر داشته باشید:
- تغییر رنگ پستها از تیره به روشن (مثلا 9 پست سرخابی، 9 پست صورتی و 9 پست سفید)
- داشتن فریمهای طراحی شده و منظم که یکدیگر را تکمیل میکنند
- رعایت یک پالت رنگی ثابت در تمام پستهای صفحه
ایده برای اسم پیج اینستاگرام
هیچ قانون و قاعده مکتوبی وجود ندارد که شما را از گذاشتن یک اسم خاص بر روی پیجتان منع کند. اما رعایت بعضی از نکات خاص صفحه شما را در سرچ اینستاگرام سادهتر و سریعتر بالا میآورد و در نتیجه، بر میزان فالوور و فروشتان تاثیر مثبت میگذارد:
- اگر در یک صنف خاص فعالیت میکنید، کلمه کلیدی آن را در اسمتان بیاورید. مثلا گالریهای آنلاین طلا اغلب واژه gold را در اسمشان دارند.
- اگر یک محصول خاص و دستساز تولید میکنید، بد نیست از اسم خودتان استفاده کنید و قدم اول را در پرسنال برندینگ بردارید.
- یک اسم موزون انتخاب کنید، حتی اگر برای زیباتر شدنش نامگذاری را چند روز عقبتر بیاندازید. موضوع اصلی و ایده پیج اینستاگرام را در تمام مراحل در نظر داشته باشید و از مفهومش فاصله نگیرید.
- از نظر دیگران هم استفاده کنید، گاهی ذهن ما بعد از مدت زمان زیادی فکر کردن به یک موضوع، بسته میشود.
- اگر مخاطبانتان در یک شهر متمرکز هستند، از اسمش استفاده کنید. مثلا KishFood برای معرفی رستورانها و کافههای کیش
- از واژههای مرتبط با ایده پیج اینستاگرام خودتان استفاده کنید. ایدههایی که حس خوبی را منتقل میکنند، مثلا برای یک صفحه مراقبت پوستی MoonSkin یا SunKissed مناسب و دوستداشتنیاند.
- اسم تکراری و مشابه کسب و کارهای دیگر را به هیچ عنوان انتخاب نکنید.
ایده تبلیغ برای پیج اینستاگرام
در ابتدای راه ممکن است بودجه چندانی برای همکاریهای تبلیغاتی و اینفلوئنسر مارکتینگ گسترده نداشته باشید، اما این به معنای آن نیست که هیچ راهی برای تبلیغات ندارید. یکی از ابتداییترین ایدهها (که تاثیرگذار) هم هست، این است که از دوستانتان بخواهید پستهای شما را در استوری share کنند. حتی میتوانید در محل کار یا قرارهای دوستانه صفحه را معرفی کنید. یا زیر پستهای پیجهای مشابه خودتان را معرفی کنید (تا جایی که اسپم محسوب نشود). با مهارت خودتان یک بنر ساده و مبتدی بسازید و به اشتراک بگذارید، یا هشتگهایی را بیابید که با احتمال بیشتری افراد را به سمت صفحه شما میکشانند. باید به ایده پیج اینستاگرام خودتان اعتقاد کامل داشته باشید تا برایش تلاش و کم کم به افراد بیشتری معرفیاش کنید.
مشاوره با متخصصان دیجیتال مارکتینگ کارمنتو
دیجیتال مارکتینگ ترند سالهای اخیر دنیای آنلاین است و البته یک کار کاملا تخصصی. دیجیتال مارکترها افراد، مفاهیم و سازمانها را در شبکههای اجتماعی به دنیا معرفی میکنند. برای داشتن یک صفحه موفق یا آموزش ایده اینستاگرام به مشورت و همراهی یک دیجیتال مارکتر حرفهای نیاز دارید. در پلتفرم کارمنتو مشاوران سوشال مدیا و دیجیتال مارکترهای متخصصی حضور دارند که به صورت کاملا آنلاین، آماده مشاوره دادن به شما هستند. از ایده پیج اینستاگرام تا شیوه حفظ امنیت و از آموزش کار با اپلیکیشنهای ادیت تا ساعت و روز پستگذاری. برای شروع مشاوره، همین الان مشاوره بگیرید.