فهرست مطالب
Toggle- برای کالاهای محبوب، از استراتژی قیمتگذاری رهبری زیان استفاده کنید
- کالاهای مکمل و هم نیاز را در یک طبقه یا بخش بگذارید
- از تخفیف و تبلیغ استفاده کنید
- به چیدمان اجناس تنوع بدهید
- برای خرید، سبدهای بزرگ ارائه کنید
- نمونههای رایگان یا کالای اشانتیون بدهید
- تنوع محصولات را حفظ کنید
- محیط سوپرمارکت را نورپردازی کنید
- در محدوده جغرافیایی سوپرمارکت از اس ام اس مارکتینگ استفاده کنید
- ارسال تلفنی یا اینترنتی را جدی بگیرید
- مشتریانتان را خوب بشناسید
- به مشتریان ثابت تخفیف بدهید و باشگاه بسازید
- مدت زمان معطلی آنها را در فروشگاه کم کنید
- پکیجهای مشترک یا کامبو بسازید
- به بازخوردهای مشتریان اهمیت بدهید
- مشاوره فروش سوپر مارکت با کارمنتو
بقالیها یا مغازههای خوار و بار فروشی قدیم یا سوپرمارکتهای جدید، در هر محلهای که باشند پرترددترین مغازههای آن محل هستند. مردم محل هر روز (و گاهی روزی چند بار) به سوپرمارکت سر میزنند و مدل کسبوکاری آنها بر روی فروش بالای روزانه چیده شده است. با ظهور فروشگاههای اینترنتی و سوپرمارکتهای آنلاین، ممکن است فروش مغازهها در بعضی از شهرها پایین آمده باشد. صاحبان سوپرمارکت برای افزایش فروش مغازه خود، باید با موج جدید تبلیغات و فناوری همراه شوند و مدلهای کسبوکاری سنتی خودشان را بروز کنند. مسیرهای مختلفی برای افزایش فروش وجود دارد که بعضی از آنها خیلی ساده هستند، به سادگیِ پرسیدن نظر مشتریان وقتِ بستهبندی کردن سفارششان. در این مطلب چند راهکار کاربردی و جدید برای افزایش فروش سوپرمارکت را با هم بررسی میکنیم.
برای کالاهای محبوب، از استراتژی قیمتگذاری رهبری زیان استفاده کنید
یکی از سودمندترین استراتژیهای افزایش فروش سوپرمارکت (که در هایپرمارکتها و فروشگاههای بزرگ به وفور استفاده میشود)، استراتژی رهبری زیان است. در این روش با یک قیمت چشمگیر و جلبکننده (مثلا کمتر از نیمی از قیمت واقعی) برای یک محصول ویژه خریدار به خرید تحریک میشود و در کنار آن محصول خاص، چند محصول دیگر را هم میخرد. با این مسیر فروش ترکیبی، همراه با محصولات رهبر (تخفیفخوردهها) فروش دیگر محصولات هم افزایش پیدا میکند و سود قابل قبولی نصیب فروشگاه خواهد شد. همچنین آن اجناس خاص، نظر بازار را به سمت خط محصول خود هم جلب میکنند.
کالاهای مکمل و هم نیاز را در یک طبقه یا بخش بگذارید
مهم است که مشتری در مدت زمان حضورش در سوپرمارکت شما، راهنمایی و راهبری شود. سفر او را در مغازهتان با چینش کالاهای مکمل، مدیریت کنید. مثلا در قفسه چای، دمنوشهایی با طعمهای مختلف قرار بدهید یا در کنار قهوههای پودری و نسکافههای مختلف، چند مدل شکلات خاص بگذارید. احتمالا طرفداران قهوه، دوست دارند شیرینیها و شکلاتهای خاص و تازه را هم امتحان کنند.
با استفاده از این روش، میتوانید تا حدود زیادی مطمئن باشید که خریداران در کنار محصول مد نظرشان، به سراغ مکملهای آن هم خواهند رفت.
از تخفیف و تبلیغ استفاده کنید
هنوز هم تبلیغات محیطی، روش خوبی برای جذب مشتری در فروشگاهها هستند؛ به ویژه در محلاتی که پیادهروهای شلوغ دارند. احتمالا شما هم دیدهاید که بعضی از فروشگاههای بزرگ (مخصوصا زنجیرهایها) تخفیفهای روزانه خودشان را پشت پنجره میچسبانند. بر اساس روشی که برای فروشتان چیدهاید، احتمالا میدانید که کدام کالاها قابلیت تخفیف را دارند. چند وقت یک بار به هم محلیهایتان تخفیف بدهید.
تبلیغ این فرصت را همچنین میتوانید از مسیرهای دیگری مثل ایمیل و اس ام اس به اطلاع شهروندان برسانید، که در ادامه بیشتر در مورد این مسیرها صحبت میکنیم.
به چیدمان اجناس تنوع بدهید
مغازههایی که چیدمان فکرشده و بهتری دارند، همیشه بیشتر از مغازههای عادی مشتری دارند، حتی اگر تنوع محصولاتشان برابر با آنها باشد. مهم است که برای افزایش فروش سوپرمارکت با استراتژی و فکر محصولاتتان را بچینید. در این مورد جستجو کنید، نمونههای خارجی را ببینید و حتی اگر لازم است، با یک متخصص طراحی داخلی مشورت کنید. مثلا در بسیاری از منابع گفته شده که محصولات گرانتر باید بالای شلفها قرار بگیرند و محصولات کاربردی و محبوب در قسمتهایی پایینتر. چنین نکات کوچکی، میتوانند در بلند مدت فروشتان را متحول کنند.
برای خرید، سبدهای بزرگ ارائه کنید
سبدهای فروشگاهی، مشتری را به پر کردن تشویق میکنند و هر چه سبد بزرگتر باشد، طبیعتا فروش شما به عنوان صاحب سوپرمارکت بیشتر خواهد شد. یک افزایش چهل درصدی در سایز سبد مغازه، میتواند فروشتان را بالا ببرد. پس اگر در مرحله سفارش دادن سبد هستید، نمونههای خیلی کوچک را کنار بگذارید.
نمونههای رایگان یا کالای اشانتیون بدهید
یکی از قسمتهای هیجانانگیز خرید برای خیلی از شهروندان (مخصوصا بچهها) گرفتن اشانتیون یا کالاهای رایگان است. خیلی اوقات برندها برای لانچ محصولات جدیدشان استندهایی در فروشگاهها قرار میدهند و نمونه رایگان آن را عرضه میکنند (مثلا یک ژامبون جدید یا ساندویچی با پنیر تازه). این کار افراد را به درون فروشگاه شما میکِشاند و علاوه بر خرید آن محصول خاص، ممکن است بقیه محصولات را هم ببینند و در نهایت بخرند.
تنوع محصولات را حفظ کنید
در یک محله، مشتریان همیشه به سراغ آن سوپرمارکتی میروند که محصولات بیشتری دارد. به ویژه جوانترها که به دنبال ترندهای روز هستند و همیشه دوست دارند آخرین محصول برند مورد علاقهشان را داشته باشند. اگر یک ماست طعمدار تازه به بازار آمده، حتما درموردش تحقیق کنید. اگر برند خشکباری را عرضه میکنید که یازده نوع محصول دارد، سعی کنید هر یازده محصول آن را داشته باشید. با حفظ تنوع میتوانید برنامههای بیشتری برای افزایش فروش مغازه خودتان داشته باشید.
محیط سوپرمارکت را نورپردازی کنید
نور همه چیز است، آن قدر مهم است که بعضی از فروشگاههای برندهای بزرگ، تیمهایی را برای نورپردازی استخدام میکنند. برای افزایش فروش سوپرمارکت به نورپردازی مکان آن خوب فکر کنید. نگذارید هیچ گوشه تاریکی باقی بماند، چون هم برای مشتریان به شدت دافعه دارد و هم باعث خراب شدن و کهنگی مواد غذایی میشود. همچنین نورپردازی خوب باعث میشود کسانی که از بیرون مغازه شما را میبینند، بیشتر جذبِ داخل آن بشوند.
در محدوده جغرافیایی سوپرمارکت از اس ام اس مارکتینگ استفاده کنید
تلفن همراه مشتریان میتواند مسیر ارتباطی آنها با شما باشد، از این مسیر خوب استفاده کنید. میتوانید رویدادهای مختلف سوپرمارکت، تخفیفها، محصولات جدید و… را با استفاده از اس ام اس به اطلاعشان برسانید و حتی گاهی برایشان تبریک و تخفیف شخصی بفرستید. مهم است که مشتریان حس کنند همیشه جایگاهشان را به عنوان یک خریدار وفادار دارند، اما آنقدر اس ام اس نفرستید که کلافهشان کنید.
ارسال تلفنی یا اینترنتی را جدی بگیرید
افراد زیادی، به دلایل مختلف ترجیح میدهند محصولات سوپرمارکتی خودشان را در منزل تحویل بگیرند. آنها این روزها بیشتر به صورت تلفنی یا اینترنتی خرید میکنند، پس این امکان را برایشان فراهم کنید. اگر فروش اینترنتی هنوز برایتان چالشبرانگیز است، با داشتن دو یا سه پیک میتوانید در محدوده ارسال داشته باشید. شاید در ابتدا کمی مشکل باشد، اما قطعا پس از مدتی باعث افزایش فروش مغازه شما و بزرگتر شدن طیف مشتریانتان خواهد شد.
مشتریانتان را خوب بشناسید
اولین اصلِ اس ام اس مارکتینگ، تخفیف و البته برگزاری رویدادهای مختلف، شناختن دقیق مشتریانی است که از شما خرید میکنند. در بعضی از محلات شهر، مشتریها بیشتر دوست دارند ارزاق و وسایل روزمره را با تخفیف مناسب بخرند و در خریدشان سود کنند. در بعضی از محلات دیگر اما، علاقه بیشتر افراد به تنوع محصولات و امکان دسترسی به اجناس خارجی است. اگر در محلهای که مردم برای نیازهای اولیه خود به دنبال تخفیف هستند، تخفیفِ غذای حیوانات خانگی بگذارید احتمالا فروش چندانی نخواهید داشت. مهم است که منطقه و مشتریان را به خوبی بررسی کرده و متناسب با نیاز آنها برای مارکتینگ و فروش برنامهریزی کنید.
به مشتریان ثابت تخفیف بدهید و باشگاه بسازید
مشتریان وفادار، همیشه باید با بقیه مشتریان شما تفاوت داشته باشند. بهتر است یک سیستم مدیریت مشتری برای خودتان تدوین کنید و بعد به آن خریدارانی که بیشتر به مغازه شما میآیند، به مناسبتهای مختلف تخفیف بدهید. این مناسبتها میتوانند تولد، سالگرد یا حتی عیدهای متفاوت باشند. اعضای باشگاه مشتریانتان با ارائه این خدمات، با تکرر بیشتری به سراغ شما میآیند و سعی میکنند همه نیازهای سوپرمارکتی اعضای خانواده را آنجا مرتفع کنند.
مدت زمان معطلی آنها را در فروشگاه کم کنید
برای خیلی از ما پیش آمده که با محصولی در دست، چندین دقیقه در مغازهای منتظر ماندهایم و بعد از معطلی زیاد، عطای خرید را به لقایش بخشیدهایم. خیلی اوقات افراد برای خریدن یک جنس واحد به یک مغازه وارد میشوند و وقت و حوصله منتظر ماندن در صف مشتریانی با سبدهای بزرگ را ندارند. منتظر ماندن، آن هم در روزهای هفته که همه عجله دارند، میتواند مشتریان را از سوپرمارکت شما دفع کند و به مغازههای رقبایتان بفرستد. برای این که این اتفاق نیفتد و در راستای افزایش فروش مغازه، بهتر است چند همکار استخدام کنید تا هیچ مشتری بیشتر از یکی دو دقیقه منتظر نماند و صف طولانی تشکیل نشود.
پکیجهای مشترک یا کامبو بسازید
در فروشگاههای بزرگ و هایپرمارکتها، کامبوهای زیادی وجود دارند که کار فروش را برای صاحبان فروشگاه و کار خرید را برای مشتریان راحت کردهاند. مثلا یک بسته متشکل از سفیدکننده و برس نظافت، یا یک بسته چیپس و پاپکورن یا دو محصول مراقبت پوستی در کنار هم و… این بستهها بر همان استراتژی رهبری زیان متکی هستند و در کنار فروش محصول اول، محصول دوم را هم به سود میرساند. شما مشتریها و هممحلیهای خودتان را میشناسید و میدانید که بیشتر چه محصولاتی میخرند، پس متناسب با نیازشان برایشان پکیج ترکیبی بسازید و فروش خود را بالا ببرید.
به بازخوردهای مشتریان اهمیت بدهید
اگر سوپرمارکت دارید، از مسیرهای مختلفی بازخورد دریافت خواهید کرد. ممکن است مشتریان وقتی که مراجعه میکنند به صورت شفاهی چیزهایی به شما بگویند، به تلفنتان زنگ بزنند یا حتی از دیگر مغازهها نظراتشان را بشنوید. شنیدن این نظرات و عمل کردن در راستایشان، مهمترین قسمت افزایش فروش سوپرمارکت است. تا ندانید مشتریانتان چه میخواهند و انتظار دیدن چه محصولاتی را در قفسههای شما دارند، رضایتشان را کسب نخواهید کرد. برای اعضای باشگاه مشتریان، لینکهای نظرسنجی بفرستید یا وقتی به مغازه میآیند دوستانه نظرشان را بپرسید.
مشاوره فروش سوپر مارکت با کارمنتو
داشتن سوپر مارکت و البته نگهداری از سود آن، مهارتهایی نیاز دارد که شاید هر کسی نتواند به شما یاد بدهد. در مسیر فروش سوپر مارکتتان، چه کوچک باشد چه بزرگ، چه در تهران و چه در یک روستای کوچک، قطعا با سوالاتی مواجه میشوید که پرسیدنشان از یک متخصص میتواند ادامه مسیر را هموار کند. این متخصص در پلتفرم کارمنتو در دسترس شماست. کارمنتو یک وبسایت مشاوره آنلاین است که در آن دهها کارشناس و مشاور حضور دارند تا هر جایی که هستید، به صورت کاملا آنلاین و با قیمتی منطقی به شما پاسخ بدهند.
چه در مورد مارکتینگ سوپر مارکت با چالش مواجه هستید و چه میخواهید جای مغازه را عوض کنید، همین الان میتوانید از اینجا با مشاوران کارمنتو تماس بگیرید و فرایند مشاوره را شروع کنید.