آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 22 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

تا چندین سال قبل، شغل‌ها به اصطلاح محدود به محیط‌های اداری و تجاری بوده‌اند. با گذشت زمان و افزایش جمعیت و هزینه‌های زندگی، تشکیل مشاغل خانگی رو به افزایش رفته و تبدیل به یک پدیده‌ی مهم در جامعه شده است. مسائل مهمی که در زمینه مشاغل خانگی مطرح می‌شوند شامل سوالات زیر است.

آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق می‌گیرد ؟ اگر از مالیات معاف نیستند؛ نحوه محاسبه مالیات مشاغل خانگی چگونه است؟ در این نوشته، به بررسی عمیق‌تر این موضوع پرداخته و مالیات کسب‌ و کارهای خانگی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بنر مالیاتی

تعریف مشاغل خانگی و انواع آن

فعالیت‌های تجاری که توسط یک فرد یا گروه انسانی در محیطی غیر از مکان‌های تجاری همچون کارگاه‌ها و فروشگاه‌ها و درون فضای مسکونی انجام می‌شود، به عنوان کسب‌وکار خانگی شناخته می‌شوند. محصولات یا خدمات تولید شده توسط این نوع کسب‌وکارها به بازار مصرف خارج از منزل ارائه می‌شوند و در اختیار مشتریان هدف قرار می‌گیرند.

نحوه فعالیت در مشاغل خانگی

در دنیای کسب‌وکارهای خانگی، دو رویکرد متفاوت وجود دارد:

١. متقاضی مستقل: در این نوع از کسب‌وکارهای خانگی، محصول یا خدمت به صورت کاملاً مستقل و بدون نیاز به همکاری با کارفرمای خارج از منزل تولید می‌شود. به عبارتی تمامی فرآیندها از تولید تا عرضه به بازار توسط فرد یا تیم خانگی انجام می‌شود و ارتباطی با کارفرمای خارجی وجود ندارد.

٢. متقاضی وابسته: این نوع مشاغل خانگی‌ وابسته به کارفرمای خارج از منزل هستند و به ازای انجام فعالیت مشخص، کارمزد ثابت یا درصدی از درآمد به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. این نوع کسب‌وکارها نیازمند همکاری و ارتباط مداوم با کارفرمای خود هستند.

چه فعالیت هایی جزو دسته مشاغل خانگی محسوب می شوند؟

مشاغل خانگی اکنون در طیف‌های گسترده‌ای دیده می‌شوند، از جمله صنایع دستی و سنتی مانند کار با سنگ، فلز، نخ و چوب، قالی بافی،دامپروری، تولید محصولات دامی و کشاورزی، فعالیت در صنایع تبدیلی، تولید، شیلات، محصولات غذایی، ارائه‌ی خدمات فرهنگی، چاپ، پوشاک و بافت، و همچنین نساجی. هریک از این دسته‌بندی‌ها شامل زیرمجموعه‌های‌ متنوعی نیز هستند. برای دسترسی به لیست کامل مشاغل خانگی می‌توان به وب‌سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کرد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

نحوه ثبت نام برای مشاغل خانگی

با ظهور تکنولوژی و الکترونیکی شدن عملیات‌ها و فعالیت‌ها، نیاز به حضور حضوری برای مسائل مربوط به کسب‌وکارهای خانگی از بین رفته است. افرادی که کسب‌وکارهای خود را در محیط منزل دارند، می‌توانند به سادگی با مراجعه به وب‌سایت وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی فرم ثبت‌نام را دریافت کرده و پس از تکمیل آن، آن را ارسال کنند. این روند نیازی به حضور حضوری در سازمان امور مالیاتی ندارد.

نحوه ثبت نام برای مشاغل خانگی

نحوه اخذ مجوز مشاغل خانگی

تمام افرادی که می‌خواهند کسب و کار خانگی داشته باشند؛ نیاز به مجوز دارند. برای دریافت مجوز بعد از تکمیل مراحل ثبت نام، باید فرم‌های تکمیل شده به نهاد اجرایی مرتبط، مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، و وزارت جهاد کشاورزی ارائه شود. پس از تایید شدن توسط این نهادها، مجوزهای مورد نیاز برای کسب‌وکارهای خانگی صادر می‌شود.

در صورتی که متقاضی مورد نظر را داشته باشد، پس از تایید مراتب توسط دستگاه اجرایی مرتبط (که به نوع فعالیت متقاضی بستگی دارد؛ به عنوان مثال، برای فعالیت در حوزه بسته‌بندی مواد غذایی، سازمان غذا و دارو مسئول است)، مجوز مشاغل خانگی توسط وزارت کار صادر خواهد شد (ماده 6 دستورالعمل اجرایی مصوب 23/8/1389).

مطابق ماده 2 دستورالعمل اجرایی قانون، به شرایط زیر می‌توان به کسب و کارهای خانگی مبادرت کرد:

  1. انجام کار تنها توسط اعضای خانواده در محیط مسکونی.
  2. تطابق حجم تولید با شرایط و فضای مسکونی.
  3. عدم ایجاد آلودگی زیست محیطی، صوتی یا بصری و رعایت حقوق همسایگان.
  4. عرضه و فروش محصولات یا خدمات خارج از محیط مسکونی.
  5. عدم تردد غیرمتناسب با محیط مسکونی، به ویژه در مجتمع‌های مسکونی.
  6. مجاز بودن شغل و تناسب آن با محیط مسکونی.

معافیت مالیات مشاغل خانگی (لیست مشاغل خانگی معاف از مالیات)

برای فهمیدن اینکه ایا به مشاغل خانگی مالیات تعلق می‌گیرد یا شامل معافیت مالیات بر مشاغل خانگی می‌شوند، ابتدا باید بدانیم که معافیت از عوارض اداری و تجاری که توسط شوراهای اسلامی شهرها و روستاها تعیین و تصویب می‌شود و از مزایا‌ی کسب و کارهای خانگی است. البته باید توجه داشت که این مزیت اخیراً محدود به عوارض می‌شود و مالیات را در بر نمی‌گیرد. به عبارت دیگر، مشاغل خانگی به صورت عام از معافیت مالیاتی برخوردار نیستند، مگر آنکه فعالیت خاصی از مالیات معاف باشد. به عنوان مثال، درامد کارگاه‌های فرش دستباف و صنایع دستی که تحت ماده 142 قانون مالیات‌های مستقیم از مالیات بر درآمد معاف هستند.

لیست مشاعل خانگی معاف از مالیات:

  1. فعالیت‌های کشاورزی
  2. صنایع دستی
  3. حوزه‌های فرهنگی و هنری
مشاوره مالی و مالیاتی

از طریق مشاوره مالیاتی تلفنی آنلاین بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت از طریق تماس امن پاسخ سوالات خود را زمینه مالیات مشاغل خانگی و نحوه پرداخت آن دریافت نمایید.

شرایط اصلی معافیت مشاغل خانگی از مالیات

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت کار در مورد طرح ساماندهی و پشتیبانی از مشاغل خانگی گفت: طرح معافیت مالیات مشاغل خانگی مربوط مشاغل و کسب و کارهایی است که اولا مجوز دارند و توسط نهاد مربوطه تایید شده‌اند، ثانیاً کار در محیط منزل شخص انجام می‌شود و هیچ گونه مزاحمتی برای همسایگان ایجاد نمی‌کند. همچنین، محصولات تولید شده برای فروش به خارج از منزل نیز منتقل می‌شود.

مالیات کسب‌وکارهای خانگی چگونه محاسبه می‌شود؟

بدون شک، پاسخ به سوال مالیات مشاغل خانگی چقدر است؛ جز مهمترین دغدغه‌ها در ذهن کسانی است که قصد شروع این مشاغل را دارند یا در حال حاظر در آن مشغول هستند. پاسخ این سوال طبق قوانین مالیات مشاغل خانگی شامل چند مرحله می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

برای محاسبه میزان مالیات مشاغل خانگی، باید ابتدا مقدار درآمد و هزینه‌های متعلق به کسب و کار مشخص شود. این مرحله در زمان تکمیل اظهارنامه مالیاتی انجام می‌شود. بنابراین، مرحله‌ی اول نحوه محاسبه مالیات مشاغل خانگی، تهیه و ارائه اظهارنامه مالیات بر مشاغل خانگی است.

پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی، مسئولان مربوطه، مقدار مالیاتی که به کسب و کار خانگی شما تعلق می‌گیرد را، محاسبه کرده و به صنف مربوطه اعلام می‌کنند. درنهایت به‌عنوان کسی که یک کسب و کار خانگی را راه‌اندازی کرده؛ متوجه می‌شوید که مالیات مشاغل خانگی چقدر است. اگر این مقدار با درآمد و هزینه‌های شما متناسب باشد، شما باید این مبلغ را در زمان مشخص‌شده پرداخت کنید. اما اگر فکر می‌کنید که میزان مالیات مشاغل خانگی تعیین شده؛ از حد متناسب با درآمد شما بیشتر است، می‌توانید اعتراض کنید تا مقدار مالیات کسب و کار خانگی دوباره بررسی شود.

در صورتی که میزان درآمد شما، تناسب هزینه‌ها و کارکرد شما در چندین سال متوالی رعایت شده باشد، ممکن است بتوانید از تبصره ۱۰۰ یا مالیات مقطوع استفاده کنید. در نهایت، مبلغ نهایی مالیات مشاغل خانگی مشخص می‌شود و شما باید این مبلغ را به موقع پرداخت کنید. پرداخت به‌موقع مالیات از مزایای مختلفی برخوردار است، از جمله معافیت مالیات مشاغل خانگی در سال‌های بعدی، تخفیفات مالیاتی و پاداش‌های مالیاتی و … .

بدین منظور می‌توانید از خدمات مشاوره مالیاتی شرکت کارمنتو استفاده کنید تا علاوه بر آشنایی با روش و میزان مالیات کسب و کار خود، معافیت‌های موجود برای آن را نیز پیگیری کرده و به طرق مختلف مالیات خود را کنترل و کاهش دهید.

پرداخت مالیات مشاغل خانگی چگونه است؟

مشاغل خانگی جزو دسته‌هایی هستند که باید مالیات مستقیم از نوع مالیات بر درآمد پرداخت کنند. مالیات بر درآمد، به اندازه درآمد کسب‌وکارهای خانگی و افراد شاغل در این حوزه تعیین می‌شود. به‌عبارت دیگر، هر فرد یا کسب‌وکار خانگی که درآمد دارد، باید مبلغی از آن را به‌عنوان مالیات پرداخت کند. درآمد مشاغل خانگی تا یک سقف مشخص معاف از مالیات است و بعد از آن، مالیات به‌صورت تدریجی افزایش می‌یابد. البته مالیات بر ارزش افزوده نیز به عنوان یک نوع مالیات غیرمستقیم نیز، به مشاغل خانگی تحمیل می‌شود. به همین دلیل، فعالان در این حوزه مشمول پرداخت ۹ درصد مالیات غیرمستقیم (مالیات بر ارزش افزوده) هستند.

باید توجه داشت که برخی مشاغل خانگی بر اساس نوع فعالیت یا میزان درآمد معاف از پرداخت مالیات می‌شوند. برای مثال، مشاغل خانگی در حوزه‌ی فرهنگی کمترین مالیات کسب و کارهای خانگی را پرداخت می‌کنند، و همچنین کسب‌وکارهایی که در مناطق کم‌توسعه فعالیت می‌کنند، می‌توانند از برخی معافیت‌های مالیاتی یا مالیات نرخ صفر بهره‌مند شوند.

برای پرداخت مالیات مشاغل خانگی، شما باید ابتدا اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهید و سپس بر اساس میزان درآمد و هزینه‌های خود، مبلغ مالیات کسب و کار خانگی محاسبه شده و باید در زمان مقرر آن پرداخت شود.

جریمه عدم پرداخت مالیات مشاغل خانگی چیست؟

سازمان امور مالیاتی به منظور تشویق افراد خوش‌حساب و ایجاد تفاوت در میان مالیات‌پردازان، جرائم و تشویق‌های خاصی را برای مالیات بر درآمد مشاغل در نظر گرفته است. جریمه دیرکرد در مالیات مشاغل خانگی به این معناست که اگر فردی مالیات خود را بعد از انقضای مهلت قانونی پرداخت کند، طبق قانون مشاغل خانگی به ازای هر ماه دیرکرد، میزانی به اسم جریمه بر مالیات صادرشده در نظر گرفته می‌شود که معمولاً برای هر ماه تأخیر 2.5 درصد مالیات مشاغل خانگی تعیین شده (مالیات معوقه) است. به عبارت دیگر، با هر ماه تأخیر در پرداخت مالیات، میزان جریمه افزایش می‌یابد و به عنوان جریمه دیرکرد شناخته می‌شود. بنابراین، پرداخت به موقع مالیات بسیار اهمیت دارد و  می‌تواند جلوی هزینه‌های اضافی را بگیرد.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 37 نظر

4 37
آیا به مشاغل خانگی مالیات تعلق میگیرد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد