بررسی ماده 212 قانون مالیات های مستقیم

مدت مطالعه: 3 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 3 مرداد 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

ماده 212 قانون مالیات های مستقیم

توقیف اموال زیر ممنوع است:

۱ – دو سوم حقوق حقوق ‌بگیران و سه چهارم حقوق بازنشستگی و وظیفه.

۲ – لباس و اشیاء و لوازمی که برای رفع حوائج ضروری مودی و افراد تحت تکفل او لازم است و همچنین آذوقه موجود و نفقه اشخاص ‌واجب ‌النفقه مودی.

۳ – ابزار و آلات کشاورزی و صنعتی و وسایل کسب که برای تأمین حداقل معیشت مودی لازم است.

۴ – محل سکونت بقدر متعارف.

تبصره ۱ – هرگاه ارزش مالی که برای توقیف در نظر گرفته میشود زائد بر میزان بدهی مالیاتی مودی بوده و قابل تفکیک نباشد تمام مال توقیف و‌ فروخته خواهد شد و مازاد مسترد میشود مگر اینکه مودی اموال بلامعارض دیگری معادل میزان فوق معرفی نماید.

تبصره ۲ – هرگاه مودی یکی از زوجین باشد که در یک خانه زندگی می نمایند از اثاث ‌البیت آنچه عادتاً مورد استفاده زنان است متعلق به زن و بقیه‌ متعلق به شوهر شناخته میشود مگر آنکه خلاف ترتیب فوق معلوم شود.

تبصره ۳ – توقیف واحدهای تولیدی اعم از کشاورزی و صنعتی در مدت عملیات اجرائی نباید موجب تعطیل واحد تولیدی گردد.

برای دریافت راهنمایی بیشتر در مورد ماده 212 قانون مالیات های مستقیم از مشاوران و متخصصان برتر کارمنتو در بخش مشاوره مالی کمک بخواهید.

دستورالعمل و بخشنامه

چک‌های تسلیمی مودیان بابت تقسیط بدهی در صورت برگشت

 اداره کل امور مالیاتی مودیان بزرگ

اداره کل امور مالیاتی استان

اداره کل امور مالیاتی شرکتها

اداره کل امور مالیاتی کالا وخدمات

اداره کل امور مالیاتی شرق , غرب و مرکز تهران

نظر به اینکه به موجب مفاد ماده 5 قانون اصلاح موادی از قانون صدور چک , مصوب 2 / 6 / 1382 مجلس شورای اسلامی که جنبه کیفری چکهائی که از بابت انجام تعهد صادر شده یا تاریخ واقعی صدور چک , مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک باشد , ساقط شده است . از آنجا که قریب به اتفاق چکهای صادره از سوی آن دسته از مودیان که متعاقب تقاضای تقسیط بدهی مالیاتی خود , مبادرت به تسلیم چک به ادارات امور مالیاتی می نمایند , واجد چنین وصفی است . لذا مقتضی است در کلیه مواردی که بنا به اختیار حاصل از ماده 167 قانون مالیات های مستقیم , با تقاضای مودیان محترم مالیاتی دایر بر تقسیط بدهی مالیاتی متعلقه، موافقت بعمل آمده و مشارالیهم از بابت ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی خود مبادرت به تسلیم چک به اداره امور مالیاتی ذیربط می نمایند. چنانچه هریک از چک های مودی مالیاتی در سررسید مقرر، به موجب گواهینامه عدم پرداخت صادره از بانک محال علیه، بلا محل اعلام شده و لاوصول ماند، با قید فوریت و با استفاده از کلیه ابزارهای اجرائی وصول مالیات (موضوع آیین نامه اجرائی ماده 218 قانون مالیات های مستقیم) نسبت به وصول کل بدهی مالیاتی مودی و جرائم متعلقه از محل توقیف و فروش اموال منقول و غیر منقول و یا وجوه موجود در سایر حسابهای بانکی وی (با رعایت مستثنیات مذکور در ماده 212 قانون مالیاتهای مستقیم) اقدام نمایند.

مدیران کل محترم امور مالیاتی مسئول حسن اجرای این بخشنامه خواهند بود.

عیسی شهسوار خجسته

شماره:13316/3031/212

نحوه استفاده از ابزارهای اجرایی برای وصول مالیات از مودیان دارای چک های لامحل

نظر به این که به موجب مفاد ماده 5 قانون اصلاح مواد ی از قانون صدور چک ، مصوب 1382/6/2 مجلس شورای اسلامی که جنبه کیفری چکهائی که از بابت انجام تعهد صادر شده یا تاریخ واقعی صدور چک ، مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک باشد ، ساقط شده است . از آنجا که قریب به اتفاق چکهای صادره از سوی آن دسته از مودیان که متعاقب تقاضای تقسیط بدهی مالیاتی خود ، مبادرت به تسلیم چک به ادارات امور مالیاتی می‌نمایند ، واجد چنین وصفی است . لذا مقتضی است در کلیه مواردی که بنا به اختیار حاصل از ماده 167 قانون مالیاتهای مستقیم ، با تقاضای مودیان محترم مالیاتی دایر بر تقسیط بدهی مالیاتی متعلقه ، موافقت بعمل آمده و مشارالیهم از بابت ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی خود مبادرت به تسلیم چک به اداره امور مالیاتی ذیربط می‌نمایند . چنانچه هریک از چک‌های مودی مالیاتی در سررسید مقرر ، به موجب گواهینامه عدم پرداخت صادره از بانک محال علیه ، بلا محل اعلام شده و لاوصول ماند ، با قید فوریت و با استفاده از کلیه ابزارهای اجرائی وصول مالیات (موضوع آئین نامه اجرائی ماده 218 قانون مالیاتهای مستقیم) نسبت به وصول کل بدهی مالیاتی مودی و جرائم متعلقه از محل توقیف و فروش اموال منقول و غیر منقول و یا وجوه موجود در سایر حسابهای بانکی وی (با رعایت مستثنیات مذکور در ماده 212 قانون مالیاتهای مستقیم) اقدام نمایند .

مدیران کل محترم امور مالیاتی مسئول حسن اجرای این بخشنامه خواهند بود .

عیسی شهسوار خجسته

شماره:13316/3031-212

عملیات اجرایی با توجه به قانون تاسیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی  

نظر باینکه درخصوص وصول مطالبات مالیاتی از طریق عملیات اجرائی با توجه به قانون تأسیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ابهاماتی بروز کرده است لذا بدینوسیله متذکر میشود , مقررات قانون یادشده ناسخ مواد ماده 211 الی ماده 216 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه 1366 و اصلاحات بعدی آن نمیباشد و مراجع وصول مطالبات مالیاتی باید در موارد مقتضی طبق مقررات فصل نهم از باب چهارم قانون مالیاتهای مستقیم و آیین نامه مربوط اقدام نمایند .

علی اکبر عرب مازار

معاون درآمدهای مالیاتی

شماره:63420/14405/4/30

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

4 1
بررسی ماده 212 قانون مالیات های مستقیم

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد