راهنمای جامع صادرات کالا به اندونزی

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 30 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

اگر در حال تحقیق درمورد راه‌اندازی یک کسب‌وکار صادراتی هستید، بدون شک باید مقدماتی برای شروع کار فراهم کنید. مقدماتی که مهمترین و حیاتیترین ِ آن‌ها تحقیق درمورد این مدل کار است. در کسبوکارهای تجاری (از جمله صادرات و واردات) معمولا فرایندهای قانونی دخیل هستند و تعداد زیادی نیرو مشغول کارند. به همین دلیل است که نمی‌توانید مثل یک کار کوچک خانگی (مثلا فروشگاه آنلاین) با آن برخورد کنید. صادرات به اندونزی یکی از مسیرهایی است که در سال‏های گذشته مورد توجه تجار ایرانی قرار گرفته و بسیاری از افراد برای شروع کسب‌وکار تجاری خودشان به آن فکر می‌کنند. اگر قصد دارید وارد این مسیر بشوید، در این مطلب برایتان راههای صادرات، مراحل مختلف کار و مجوزها را به صورت کامل شرح دادهایم و البته کشور اندونزی را به عنوان یک مقصد صادراتی بررسی کرده‌ایم. اگر می‌خواهید از طریق صادرات درآمدزایی کنید یا محصول خاصی را به اندونزی بفرستید، حتما این راهنمای کوتاه ولی کامل را تا انتها بخوانید.

جهت دریافت راهنمایی و مشاوره، به بخش مشاوره صادرات و واردات سایت کارمنتو مراجعه کنید.

معرفی کشور اندونزی برای صادرات

شاید اولین قدم در انجام صادرات به اندونزی، شناختن اقلیم اقتصادی خود این کشور به عنوان مقصد صادرات باشد. اندونزی به چشم بسیاری از مردم دنیا بزرگ‏ترین کشور چندفرهنگی است که در آن بیش از 300 گروه اقلیت دینی و فرهنگی در صلح کنار هم زندگی می‌کنند. این کشور منابع طبیعی غنی هم دارد که آن را به یکی از مقاصد مهم توریستی تبدیل کرده‌اند. با این حال اندونزی فقط زیبا و توریستی نیست، بلکه نزدیک بودنش به اقتصادهای بزرگ (چین و هند) و همسایگیاش با کشورهایی مثل سنگاپور و مالزی بسیاری از سرمایهگذاران را هم به این کشور جلب کرده است، از جمله سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی که صادرات به اندونزی را در حوزههای مختلف انجام می‏دهند. اقتصاد این کشور مبتنی بر کشاورزی و صنعت کشاورزی است و البته معادن و انرژی هم در آن اهمیت دارند. علاوه بر این، جمعیت بالای آن (بیش از 270 میلیون نفر) هم باعث می‌شود که تولید ناخالص داخلی بالایی هم داشته باشد (1042 میلیارد دلار). اندونزی بنادر تجاری زیادی دارد و این یعنی روابط تجاری موفق با بسیاری از کشورهای دنیا (چین، ژاپن، آمریکا و ویتنام از جمله این کشورها هستند).

مزایای و معایب صادرات کالا به اندونزی

صادرات به اندونزی ممکن است برای افرادی که سابقه کار تجاری ندارند، پر از چالش باشد و لازم است پیش از ورود به آن، با مزایا و معایبش آشنا شوید.

مزایای صادرات به اندونزی:

  • ایجاد شغل برای تعدادی از افراد (از کارمندان اداری گرفته تا کارگران تولیدی)
  • امکان ارزآوری به درون کشور
  • سهولت صادرات به دلیل دسترسی اندونزی به آب‌های آزاد
  • فرصت رو به افزایش برای کالاهای تولید ایران (مثلا اندونزی یکی از واردکنندگان اصلی غلات و سوخت است)

معایب صادرات به اندونزی:

  • ناپایداری در شرایط اقتصادی و بالا و پایین رفتن قیمت ارز
  • مشکلات ناشی از تحریم و نبودن امکان مبادله مستقیم مالی با بسیاری از کشورها
  • چالش‌های قانونی و طولانی شدن روند کسب مجوز برای متولی کار
  • وجود رقبای قدرتمند دارای اقتصاد آزاد مثل چین و هند
  • نبودن شناخت کافی از بازارهای اندونزی و دیگر کشورهای منطقه

بیشتر بخوانید: نحوه صادرات به گرجستان به همراه قوانین گمرکی  این کشور

راه‌های صادرات کالا به اندونزی

اما صادرات به اندونزی از چه مسیرهایی ممکن می‌شود؟ همان‌طور که گفتیم بنادر اندونزی سرویس‌های هفتگی برای ورود کشتی تجاری دارند (از کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران). بسیاری از کالاهای ایرانی مثل سوخت، محصولات غذایی، غلات، مواد اولیه و… از طریق کشتی وارد بنادر این کشور شده و بعد در کل مساحت آن پخش می‌شوند. همچنین بسیاری از شرکتهای ترابری هستند که بار شما را در مقصد (گمرک‌های ایران) دریافت کرده و به شهرهای مختلف اندونزی میبرند، به صورت زمینی یا هوایی. این دفاتر و شرکت‏ها بسته به میزان باری که دارید، تعرفههای مختلفی را در اختیار شما می‌گذارند. به صورت کلی صادرات و باربری به اندونزی چندان دشوار نیست، اما مهم است که بعد از دریافت مجوز و مشخص شدن محصول صادراتی خودتان، حتما یک مسیر مطمئن و دائمی برای رساندن بارها به اندونزی پیدا کنید.

مراحل صادرات کالا به اندونزی

سوختهای فسیلی، مواد اولیه و غلات از جمله کالاهایی هستند که صادرات به اندونزی را از مبدا کشورمان تشکیل میدهند. میزان واردات اندونزی از ایران بیش از 419 میلیون دلار  (در سالهای گذشته به صورت میانگین) است و این رقم نسبتا بالا، فرصت‌های تازهای را برای تجار تازه‌نفس در اختیار میگذارد. اما برای این که به عنوان یک صادرکننده شروع به کار کنید، قدم اول را باید از کجا بردارید؟ بیایید این کسب‌وکار را قدم به قدم بررسی کنیم:

  • تحقیقات بازار: قبل از ورود به حوزه صادرات در اندونزی، بد نیست که مقداری با فرهنگ، تجارت و اقتصاد این کشور آشنا شوید. اگر امکان سفر به اندونزی را دارید، با ویزای توریستی به آن رفت و آمد کنید و از طریق آشنایان و واسطهها، با بازرگانان هم ارتباط برقرار کنید. همچنین میتوانید در نمایشگاه‌های تجاری سالانه و جشنوارهها شرکت کنید و به صورت کلی از بازار اندونزی سر در بیاورید.
  • مشخص کردن چهارچوب کار: کالا (یا کالاهای) صادراتی شما چه چیزی است؟ قرار است دقیقا چه چیزی را صادر کنید؟ آیا یک کارخانه تولیدی دارید که سالهاست محصول وارد بازار می‌کند و حالا قرار است بازارهای خودتان را از مرزهای ایران فراتر ببرید؟ یا هنوز وارد حوزه تجارت نشده‌اید و می‌خواهید یک محصول خاص را صادر کنید؟ در این مرحله بهتر است از مشاوره افراد حرفه‌ای یا آشنایانی که تجربه دارند استفاده کنید.
  • دریافت کارت بازرگانی: مثل هر کسب‌وکار دیگری، برای شرکت صادرات به اندونزی هم باید کارت بازرگانی و مجوز کار دریافت کنید. در ادامه این مطلب، شیوه دریافت این کارت را به صورت کامل توضیح می‌دهیم.
  • مکاتبه با شرکتهای مقصد: در مرحله تحقیقات بازار، احتمالا با شرکتهای وارداتی یا اشخاصی که متولی خرید محصولات شما هستند آشنا شده‌اید. حالا برای اخذ گواهیهای لازم در مبدا و مطمئن شدن از فروش محصول در مقصد با آن‌ها وارد گفتگو شوید.
  • اظهار کالا به گمرک: برای خروج کالا از گمرک (هرچه که باشد) نیاز دارید که آن را به گمرک اظهار کنید. این مرحله یعنی صادرکننده (یا وکیل قانونیاش) به سیستم گمرک اعلام میکند که کالایش قصد خروج از گمرک را دارد و مراحل قانونیاش طی شده و عوارض و مالیات هم کاملا پرداخت شده است. در این مرحله کارشناسان مدارک ارائه‌شده توسط شما یا وکیلتان را بررسی می‌کنند و در صورت تکمیل بودن آن‌ها مجوز خروج را صادر میکنند.
  • ارسال پروفرما (پیش‌فاکتور): پروفرما یک سند رسمی است که توسط فروشنده یا صادرکننده کالا صادر می‌شود و باید در گمرک همراه کالا باشد. نام و مشخصات کامل شرکت صادراتی (یا فرد صادرکننده)، نوع، مقدار و تعداد کالا، قیمت، شرایط پرداخت، زمان صادرات و واردات به مقصد و.. از جمله دادههایی هستند که در پروفرما درج می‌شوند.
  • ارسال کالا به اندونزی: حالا در مرحله آخر، کالا به سمت کشور مقصد فرستاده می‌شود تا وارد گمرک اندونزی شود و در آن‌جا مراحل ترخیص را طی کند.

بیشتر بدانیم: صفر تا صد صادرات به افغانستان

مدارک و مجوزهای مورد نیاز برای صادرات کالا به اندونزی

  1. کارت بازرگانی: همانطور که گفتیم، اولین مجوز مورد نیاز شما برای شروع کار صادرات کارت بازرگانی است. کارت بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی ایران و بر اساس ماده 10 قانون مقررات صادرات و واردات به افراد داده می‌شود و همه کسانی که قصد راه‌اندازی کسبوکار تجاری را دارند، باید آن را دریافت کنند. این کارت را می‏توانید از سامانه جامع تجارت و به صورت آنلاین بگیرید.
  2. گواهی سلامت محصولات کشاورزی: این گواهی، توسط سازمان غذا و داروی کشورمان برای محصولات کشاورزی، خشکبار و خوراکی صادر می‌شود و در اداره قرنطینه اندونزی برای وارد کردن این محصولات به آن نیاز دارید. بعضی از محصولات خاص خوراکی بعد از رسیدن به مقصد مدتی قرنطینه می‌شوند و مورد آزمایش قرار می‏گیرند.
  3. اظهارنامه گمرکی: بعد از دریافت همه مجوزها و پرداخت عوارض، لازم است که آن را به گمرک اظهار کنید (که در بالا این مرحله را به صورت کامل توضیح داده‌ایم).

همچنین بخوانیم: صفر تا صد صادرات به امارات (دبی)

لیست کالاهای صادراتی ایران به اندونزی

از ایران کدام کالاها را می‌شود به اندونزی صادر کرد؟ مشتقات نفت، محصولات کشاورزی و سنگ‏ ها از مهم‌ترین این کالاها هستند. بیایید با هم فهرست کامل را ببینیم:

  • سوخت‏های فسیلی و مشتقات نفتی: از جمله بنزین، نفت و ذغال‌سنگ. اندونزی بزرگ‌ترین واردکننده گازوئیل و بنزین اسیا نیز هست.
  • آهن، فولاد و مواد معدنی: بیش از 5% واردات این کشور را آهن و فولاد تشکیل می‏دهد.
  • خشکبار، میوه و مرکبات: خشکبار مرغوب ایران از جمله پسته و بادام، یکی از صادرات اصلی کشورمان به اندونزی محسوب می‌‍شود.
  • تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی: ایران یک ظرفیت دو میلیارد دلاری برای صادرات تجهیزات دارویی، پزشکی و آزمایشگاهی به کشور اندونزی دارد.
  • فرش و کفپوش‌های نخی: اندونزی مثل بسیاری از کشورهای دیگر در دنیا واردکننده فرش ایران است، آن هم به عنوان یک محصول لوکس و گران‌قیمت.

مشاوره صادرات کالا به اندونزی با کارمنتو

اگر در حوزه صادرات به اندونزی تازه‌وارد هستید یا میخواهید به آن وارد شوید و چیزی نمی‌دانید، اولین و مهمترین نیاز ِ شما مشاوره حرفه‌ای با کارشناسان متخصص است. این کارشناسان در پلتفرم کارمنتو در کنار شما هستند که به صورت کاملا آنلاین به سوالات شما پاسخ بدهند: از گرفتن مجوزهای قانونی گرفته تا انتخاب بهترین کالا برای صادرات و حتی ارتباط گرفتن با کمپانی‌های اندونزیایی و بینالمللی. اگر به افراد متخصص یا کاربلد نیاز دارید که با مشاوره دقیق و بروز بتوانند از اشتباهات شما پیشگیری کنند، همین الان مشاوره دریافت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 4 نظر

5 4
راهنمای جامع صادرات کالا به اندونزی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
2 مرداد 1401

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد