شکایت از فروشگاه اینترنتی و سایت اینترنتی چگونه است؟

مدت مطالعه: 10 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 18 تیر 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

تا سال‌ها پیش تقریبا تمامی افراد برای انجام بسیاری از کارهای روزمره خود به صورت حضوری به مراجع مربوطه مراجعه می‌کردند. اما اکنون با گسترش فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی و به منظور سهولت و یا نداشتن زمان کافی اغلب افراد برای انجام بسیاری از کارهای خود به صورت اینترنتی و آنلاین اقدام می‌کنند.

به عنوان مثال تراکنش‌های مالی، خریدهای اینترنتی و آنلاین و موارد دیگری از این قبیل به راحتی از طریق سایت‌های اینترنتی و البته حتی نرم‌افزارهای ارتباطی انجام می‌شوند و همین امر موجب می‌شود که اختلافات حقوقی و مشکلات متعددی در روابط بین خریداران و فروشندگان خدمات از راه سایت‌های اینترنتی انجام شود.

به عبارتی امروزه اینترنت در میان مردم به خوبی جا باز کرده است و اکثر افراد کسب و کار خود را در آن راه‌اندازی کرده‌اند. به دنبال رشد اینترنت، افرادی پیدا شده‌اند که از آن سو استفاده و به نوعی از مردم کلاهبرداری می‌کنند. به عنوان مثال سایت‌هایی که به بهانه محصول یا خدمات از افراد پول دریافت می‌کنند ولی خدمت یا محصول مورد نظر را ارائه نمی‌دهند.

هنگام مواجهه با این سایت‌ها، امکان پیگیری از طریق قانون وجود دارد. در واقع امروزه شکایت خرید اینترنتی از جمله رایج‌ترین شکایات هستند که در صورت تمایل به دریافت هر نوع راهنمایی در زمینه شکایت از سایت های خرید اینترنتی می‌توانید با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید. اما در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی شکایت خرید اینترنتی و همچنین نحوه شکایت از سایت های اینترنتی بپردازیم.

بنر حقوقی

آیا شکایت از سایت اینترنتی که کالاها و خدماتی را به فروش می‌رسانند امکان‌پذیر است؟

خرید اینترنتی از فروشگاه‌های آنلاین و یا سایت‌ها و به ویژه خرید از پیج‌های اینستاگرامی از جمله مهم‌ترین عادت‌های ما شده‌اند. بسیاری از افراد امروزه خرید بدون صرف وقت و هزینه را به حضوری مراجعه کردن به فروشگا‌ها را ترجیح می‌دهند. با دقت به این تغییر شیوه خرید که امروزه با آن مواجه شده‌ایم، لازم است تا حتما با راهکارهای مختلف حل کردن مشکلات که احتمالا در زمان خرید به صورت آنلاین با آن مواجه خواهید شد، آشنا شوید.

با دقت به بیشتر شدن میزان کلاهبرداری و مشکلات خریدهای اینترنتی و همچنین بالا رفتن میزان نارضایتی و شکایات خرید اینترنتی به دلیل ضررها و زیان‌هایی که به دلیل خرید آنلاین افراد مختلف دیده‌اند، روش.های متفاوتی برای شکایات خرید اینترنتی نیز به وجود آمده است. در واقع برای پاسخ به این سوال که آیا شکایت از سایت اینترنتی که کالاها و خدماتی را به فروش می‌رسانند امکان‌پذیر است؟

باید گفت که با دقت به افزایش میزان خرید از سایت‌های فروش آنلاین و همچنین پیج‌های مختلف اینستاگرامی که کالاها و خدماتی عرضه می‌کنند، کلاهبرداری‌های متعددی نیز از این راه توسط برخی از سودجویان انجام می‌شود و به کاربران و خریداران ضررهای زیادی وارد می‌کند.

ممکن است شما نیز در خرید اینترنتی ‌که داشته و یا خواهید داشت نیز با چالش‌های مختلفی از جمله کلاهبرداری در زمان پرداخت  تاخیر در تحویل کالا، تخریب و یا آسیب رساندن به کالا در هنگام حمل و نقل و موارد دیگری از این قبیل را تجربه کنید. در این صورت می‌توانید برای ثبت شکایت از سایت های اینترنتی اقدام کنید. روش‌های مختلفی برای ثبت شکایت از سایت های اینترنتی وجود دارند که در ادامه آن‌ها را برای شما معرفی خواهیم کرد.

Please select another listing to show to avoid recursion.

روش های شکایت از فروشگاه های اینترنتی

شکایت از فروشگاه اینترنتی به سه روش شکایت از طریق سایت نماد، شکایت از طریق پلیس فتا و شکایت از طریق مراجع قضایی صورت می‌گیرد که در ادامه روش‌های هرکدام را بیان می‌کنیم. در صورت تمایل به دریافت راهنمایی بیشتر در زمینه شکایت در این نوع پرونده‌ها و یا در مورد متن شکایت از سایت های اینترنتی می‌توانید با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید. از جمله مزایای این مرکز می‌توان به امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی، در دسترس بودن خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت، پشتیبانی به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت و همچنین امکان چت آنلاین با پشتیبان اشاره کرد.

1. مراحل شکایت از سایت های اینترنتی از طریق سایت نماد

  • ابتدا باید وارد سایت “ای نماد” به آدرس ir شوید و شکایت از کسب و کار را انتخاب کنید.

شکایت از سایت اینترنتی از طریق سایت نماد

  • سپس نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نمایید.
  • اگر حساب کاربری ندارید، ابتدا برای ثبت نام اقدام کنید. در صفحه اول سایت در ستون سمت راست اولین گزینه، ثبت نام است.
  • اطلاعات ثبت نام را به درستی وارد نمایید. شماره موبایل باید با کد ملی تطابق داشته باشد.
  • پس از ثبت نام، وارد سایت شده و گزینه ارسال شکایت را انتخاب کنید.
  • پس از آن، آدرس سایت، شماره فاکتور، نوع شکایت و علت را وارد و عکس و فایل‌های مربوط به شکایت را بارگذاری کنید. سپس گزینه ارسال را انتخاب نمایید.

ارسال شکایت از فروشگاه اینترنتی در سایت ای نماد

2. شکایت از سایت های اینترنتی از طریق پلیس فتا

در قسمت قبل بیان کردیم که روش‌های مختلفی برای شکایت از فروشگاههای اینترنتی و یا شکایت از سایت فروش اینترنتی وجود دارد که یکی از آن‌ها از طریق پلیس فتا انجام می‌شود. در واقع با رایج شدن استفاده از اینترنت و همچنین دیجیتالی شدن بسیاری از کارهای روزمره، کلاهبرداری خرید آنلاین نیز رواج پیدا کرده است.

پلیس فتا به عنوان یکی از مراجع رسیدگی به تخلفات اینترنتی این مسئولیت را برعهده دارد که امنیت فردی و عمومی را در فضای مجازی حفقط نماید. البته لازم است ذکر کنیم که برای شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق پلیس فتا نیز روش‌ها و راه‌های مختلفی نیز وجود دارند‌ که شما با توجه به شرایط خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب و اقدامات لازم را انجام دهید. شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق پلیس فتا به طور ولی به روش‌های زیر انجام پذیر است:

  • ثبت کردن شکایت در وب سایت پلیس فتا به صورت آنلاین
  • اقدام از راه تماس با پلیس فتا
  • مراجعه به صورت حضوری به پلیس فتا و دادسرای جرایم رایانه‌ای

مراحل شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق سایت پلیس فتا

برای شکایت از فروشگاه اینترنتی می‌توانید از طریق مراجعه به وب سایت آن‌ها اقدام کنید. در واقع وب سایت پلیس فتا این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانند در هر ساعتی از شبانه روز برای شکایت جرایم اینترنتی و آنلاین اقدام کنند. پس از اینکه وارد وب سایت مربوطه شوید می‌توانید یکی از مراحل زیر را برای ثبت نام خود انتخاب نمایید:

  • گفتگو با پلیس فتا آنلاین
  • ارتباط آفلاین
  • گزارش تخلف‌های وب‌ سایت
  • گزارش تخلف‌های شبکه اجتماعی
  • گزارش تخلف‌های نرم‌افزار و بازی
  • گزارش تخلف‌های پیامک و پست الکترونیکی

لازم است توجه کنید که برخی شکایت‌ها به مستندات و مدارک نیاز دارد که در بخش‌های مشخص شده حتما باید آن‌ها را ذکر کنید. در ادامه به طور کلی به مراحل تنظیم شکایت از این طریق اشاره خواهیم کرد.

  • ابتدا وارد سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir شوید. سپس از قسمت خدمات الکترونیک، ثبت گزارش مردمی را انتخاب کنید.

شکایت از فروشگاه اینترنتی در سایت پلیس فتا

  • پس از آن باید با کد ملی و شماره تماس وارد سایت شوید و گزینه تخلف وب سایت را انتخاب کنید.
  • سپس باید اطلاعات مورد نظر را کامل کنید.

شکایت از سایت اینترنتی در سایت پلیس فتا

ثبت شکایت از سایت اینترنتی از طریق شماره پلیس فتا

در صورتی که برای شما نیز سوال باشد که چگونه از فروشگاه اینترنتی شکایت کنیم، لازم است بدانید که ثبت کردن شکایت از طریق شماره پلیس فتا از جمله روش‌هایی است که برای ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی می‌توانید از این راه اقدام کنید. بدون شک یکی از سریع‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها برای گزارش شکایت به پلیس فتا این است که از طریق تماس تلفنی با مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا اقدام کنید.

در این روش برای ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی می‌توانید با شماره تلفن شکایت از فروشگاه اینترنتی 096380 تماس گرفته و مشکلات ایجاد شده را با آن‌ها در میان بگذارید. کارشناسان پلیس فتا امروزه به صورت 24 ساعته و آنلاین از طریق این شماره تلفن شکایت از فروشگاه اینترنتی معرفی شده آماده پاسخگویی و دریافت هر نوع شکایت از فروشگاه های اینترنتی و یا هر شکایت از سایت های فروش اینترنتی می‌باشند.

ثبت شکایت از فروشگاه های اینترنتی از طریق مراجعه حضوری به پلیس فتا

راه و روش دیگر شکایت از فروشگاه اینترنتی پلیس فتا این است که به صورت حضوری به مرکز مربوطه مراجعه نمایید. این روش نیز بسیار ساده است و شما می‌توانید کارهای مربوط به شکایت از سایت های اینترنتی را به راحتی انجام دهید. طریقه شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق این روش به این شرح است که باید در ابتدا به دادسرای جرائم رایانه‌ای مراجعه کنید.

این دادگاه در اصل کارهای مربوط به جرائم اینترنتی و رایانه‌ای را انجام می‌دهد. شما باید در این مکان اقدام به ثبت شکایت از سایت اینترنتی خود کنید. همچنین لازم است این نکته را ذکر کنیم که پیش از این باید به دادگاه رفته و در دفاتر خدمات قضایی شکایت خود را ثبت نموده و پرونده را تشکیل دهید. که در ادامه طریقه شکایت از فروشگاه اینترنتی را برای شما شرح خواهیم داد.

هزینه و مدت زمان پیگیری شکایت سایت اینترنتی در پلیس فتا

اکنون که پاسخ این سوال را که چگونه از فروشگاه اینترنتی شکایت کنیم را برای شما شرح داده‌ایم، ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که هزینه و یا مدت زمان پیگیری شکایت از سایت اینترنتی چقدر است؟ لازم است بدانید که به دلیل افزایش کلاهبرداری فروشگاه اینترنتی و یا کلاهبرداری سایت فروش اینترنتی پلیس فتا موظف است تا به تمام افراد جامعه در این زمینه کمک کند و مشکلات آن‌ها را حل نماید. به همین دلیل می‌توان بیان کرد که هزینه ثبت شکایت از سایتهای اینترنتی و پیگیری در پلیس فتا کم در نظر گرفته شده است.

البته توجه کنید که می‌توانید تمام هزینه‌ای که در این نوع پرونده‌ها صرف کرده‌اید را از متهم دریافت کنید. به این معنی که متهم موظف است این هزینه را پرداخت نماید. همچنین پلیس فتا وظیفه دارد نهایت به مدت دو هفته به پرونده و درخواست شکایت از فروشگاه اینترنتی شما رسیدگی کند و هر دو طرف را برای اجرای جلسه بخواند. البته در زمینه پیگیری شکایت از فروشگاه اینترنتی لازم است ذکر کنیم که با دقت به نوع پرونده، مدارک و یا مستندات موجود ممکن است زمان رسیدگی به پرونده تغییر پیدا کند. به عبارتی این زمان می‌تواند برای پرونده‌های مختلف کم یا زیاد شود.

حقوقی

مشاوران حقوقی کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی که به صورت فوری و زیر یک دقیقه ارتباط برقرار می‌شود، افراد را در مسائل حقوقی راهنمایی می‌کنند و به عنوان یک پل ارتباطی بین افراد و سیستم حقوقی عمل می‌کنند تا از ورود به مشکلات قانونی جلوگیری شود.

3. مراحل شکایت از سایت های اینترنتی از طریق مراجع قضایی

برای شکایت از کسب و کارهای اینترنتی، ابتدا باید به یکی از دفاتر مراجع قضایی مراجعه و با ارائه مدارک درخواست شکواییه بدهید. سپس درخواست شما به مرجع قضایی صالح ارجاع داده می‌شود. به دلیل اینکه این جرایم جزو جرایم رایانه‌ای به شمار می‌رود، دادسرای جرایم رایانه‌ای مسئول پیگیری آن خواهد بود.

در این مرحله دادسرا دستور تحقیقات مقدماتی را برای پلیس فتا ارسال می‌کند. اگر نظر دادسرا عدم وقوع جرم باشد، قرار منع تعقیب صادر می‌شود؛ اما در صورت تایید جرم از سوی دادسرا، پرونده به دادگاه کیفری دو ارسال می‌شود.

دادگاه کیفری با احضار طرفین و تشکیل جلسه دادرسی، به دلایل وقوع جرم رسیدگی و رای خود را صادر می‌کند. این رای طی ۲۰ روز قابل تجدیدنظرخواهی است.

پیگیری این مراحل از طریق سامانه ثنا نیز امکان‌پذیر است. وارد این سامانه به آدرس adliran.ir شده و از ابلاغیه‌های خود آگاه شوید. در صورت عدم ثبت نام در این سایت ابتدا باید برای ثبت نام اقدام کنید.

Please select another listing to show to avoid recursion.

مدارک مورد نیاز برای شکایت از سایت‌های اینترنتی

مدارک زیر برای شکایت از سایت‌های اینترنتی ضروری است:

  • مدارک هویتی
  • مدارکی که ثابت کند تخلف صورت گرفته مانند رسید واریز، فاکتور و …

نمونه شکایت از سایت اینترنتی

امروزه کلاهبرداری سایت اینترنتی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در صورت مواجه شدن با این امر می‌توانید برای شکایت از سایت های اینترنتی اقدام کنید. در صورت تمایل برای دریافت راهنمایی بیشتر در زمینه نحوه شکایت از فروشگاه اینترنتی و یا همچنین دریافت نمونه شکایت از فروشگاه اینترنتی می‌توانید با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید. این مرکز با همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور، استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا، وجود یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما و همچنین ارائه خدمت با معقول‌ترین قیمت بازار بهترین خدمات مشاوره‌ای را در زمینه شکایت از فروشگاه اینترنتی بدون نماد و یا دیگر فروشگا‌ه‌ها و یا سایت‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد و همچنین می‌توانید در صورت تمایل در مورد متن شکایت از فروشگاه اینترنتی راهنمایی لازم را دریافت نمایید. متن زیر نمونه شکایت از فروشگاه اینترنتی است.

نام و نشانی شاکی:

نام و نشانی مشتکی عنه: سایت…..www‏

موضوع شکایت: کلاهبرداری اینترنتی

دلایل: رسید اینترنتی پرداخت وجه – تصوير وبسایت مربوطه – استعلام

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۱ تهران (دادسرای جرایم رایانه‌ای)

با سلام

احتراما؛ به استحضار می‌رساند:

موکل این جانب در تاریخ ۹۸/۱/۲ اقدام به خرید اینترنتی یک دستگاه موبایل سامسونگ به مبلغ ده میلیون تومان از سایت …. نموده است. با توجه به اینکه تصویر ای نماد در پایین صفحه قرار داشته اعتماد کرده و نیمی از وجه را اینترنتی پرداخت کرده است. با گذشت چند روز و پیگیری‌های مکرر متوجه می‌گردد خبری از تحویل کالا نیست و سایت مزبور کلاهبردار بوده و تصویر ای نماد پایین صفحه نیز تقلبی است. متاسفانه موکل نمی‌دانسته تصویر ای نماد اصل در سایت های فروشگاه‌های اینترنتی قابل کلیک شدن هستند و اطلاعات جزیی بیشتری را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

با بررسی‌های بعدی مشخص شد درگاه استفاده شده جعلی نبوده است. بنابراین خواهشمند است با استعلام صاحب درگاه و کارت دریافت کننده وجه و همچنین دارنده نام دامنه و سرور مشخص شوند و مطابق ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای قرار مجرمیت کلاهبردار صادر گردد.

چند نکته مهم درخصوص نحوه شکایت از فروشگاه اینترنتی

در قسمت‌های قبل به طور کامل برای شما شرح داده‌ایم که نحوه شکایت از فروشگاه اینترنتی چگونه است و یا به عبارتی دانستید که برای شکایت از فروشگاه اینترنتی چه باید کرد. علاوه بر تمامی نکات توضیح داده شده لازم است ذکر کنیم که علاوه بر پلیس فتا شکایت از فروشگاه اینترنتی و دیگر روش‌های معرفی شده، امکان شکایت از طریق دو رده اتحادیه‌ها و سازمان تعزیرات وجود دارد.

بنابراین می‌توان بیان کرد که گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، اخفاء و همچنین امتناع از عرضه کالا، عدم صادر شدن فاکتور، فروش اجباری و دیگر مواردی که در قانون تعزیرات حکومتی طرح شده‌اند در اتحادیه‌ها و تعزیرات پیگیری خواهند شد. عمدتا پیگیری از این روش‌ها بسیار وقت‌گیر بوده و روش‌های معرفی شده قبلی از جمله پلیس فتا شکایت از فروشگاه اینترنتی کارآمدتر هستند. نقض حقوق مصرف کننده، نقض قواعد تبلیغ، حقوق علامت و یا تجاری در صورتی که توسط فروشگاه‌های اینترنتی انجام شوند در دادسرای جرایم رایانه‌ای قابل تعقیب خواهند بود.

موثرترین روش برای شکایت فروشگاه اینترنتی

در پاسخ به این سوال که چگونه از سایت های اینترنتی شکایت کنیم باید بیان کنیم که به طور کلی شما می‌توانید از طریق 3 روش شکایت کیفری، پلیس فتا و یا سامانه شکایت از فروشگاه های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی برای شکایت اقدام کنید. هر کدام از روش‌های ذکر شده دارای شرایط و مزایای خاصی هستند که با دقت به نوع مشکلات ایجاد شده می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

در صورتی که در مورد انتخاب یکی از این روش‌ها دچار شک و تردید هستید می‌توانید برای دریافت راهنمای شکایت از فروشگاه اینترنتی با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید. از جمله مزایای این مرکز می‌توان به تنوع حوزه‌ها (11 حوزه و 31 زیرحوزه)، تنوع خدمات (مشاوره و پروژه) و نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین) اشاره کرد.

سخن پایانی

با گسترش کسب و کارهای اینترنتی، شکایت از سایت‌های اینترنتی نیز افزایش یافته است. شاید هنگام مواجهه با تخلف یک سایت از روند پیگیری آن آگاهی کافی نداشته باشید. به همین دلیل در این مقاله سعی بر این بود که شما را به طور کلی با مراحل شکایت از فروشگاه اینترنتی آشنا کنیم. روش‌های مختلفی وجود دارند که برای شکایت از کلاهبرداری آنلاین می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید که در این مطلب به آن‌ها نیز اشاره کرده‌ایم.

اما به دلیل اینکه ممکن است این نوع پرونده‌ها پیچیدگی‌های خاصی داشته باشند و یا اینکه کلاهبرداری انجام شده ممکن است ضرر مالی بسیار زیادی به شما رسانده باشد، می‌توانید این مسائل را با کارمنتو در میان بگذارید و از راهنمایی مشاورین این مجموعه به صورت آنلاین یا تلفنی استفاده نمایید. امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه، شارژ اولیه رایگان، قابلیت استفاده از کیف پول و محرمانه بودن اطلاعات از مزایای این مرکز به شمار می‌رود.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 42 نظر

5 42
شکایت از فروشگاه اینترنتی و سایت اینترنتی چگونه است؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

امور حقوقی
29 خرداد 1403

|

10 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
8 خرداد 1403

|

9 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد