مجازات سرقت اینترنتی چیست؟ چگونه شکایت کنیم؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 12 اردیبهشت 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

با توسعه سریع فناوری ارتباطی در دهه گذشته و گسترش اینترنت زندگی ما به صورت قابل توجهی تحت تاثیر قرار گرفته است. به دنبال این گسترش جرایم نیز پیشرفته‌تر شده‌اند. یکی از انواع این جرایم که مطمئنا شما نیز با آن آشنا هستید یا ممکن است برای خود یا اطرافیانتان این اتفاق افتادن باشد، سرقت‌های اینترنتی است. سرقت اینترنتی نوعی کلاهبرداری اینترنتی محسوب می‌شود که در قانون برای آن مجازات‌هایی نیز در نظر گرفته شده است. در حال حاضر شرکت‌ها، دولت و حتی سایر افراد دیگر باید در این فضا بسیار محافظه کارانه عمل کنند تا از آسیب دیدن اطلاعات شخصی، مالی و… جلوگیری کنند.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با جرم سرقت اینترنتی و مجازات آن و نحوه پیگیری به این جرم آشنا کنیم. چرا که با شناخت و آگاهی از این موضوع قادر خواهید بود تا برنامه‌های بسیار موثری برای مقابله با این افراد ایجاد کنید و از به وجود آمدن بسیاری از این جرم‌ها جلوگیری کنید. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بنر حقوقی

سرقت اینترنتی چیست؟

شاید برای شما هم سوال به وجود آمده است که به طور کلی سرقت اینترنتی به چه معنی است؟ در پاسخ به صورت مختصر باید توضیح دهیم که سرقت اینترنتی در واقع نوعی از سرقت است که شخصی با استفاده از اینترنت جهت برداشت پول از حساب دیگران اقدام می‌کند. این کار در قانون جرم شناخته می‌شود و در ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای به جرم سرقت اینترنتی اشاره شده است. لازم به ذکر است که سرقت‌های اینترنتی موارد گسترده‌ای را شامل می‌شوند. به عنوان مثال یکی از این شیوه‌های که بسیار رایج تماس با افراد به علت برنده شدن در یک مسابقه اینترنتی و بعد خالی کردن حساب آن‌ها است. مورد دیگر این سرقت ارسال لینک‌هایی به به عنوان دریافت اینترنت رایگان، دریافت ابلاغیه و… است که فرد بعد از وارد شدن به این لینک‌ها به سارقان اجازه می‌دهد تا به حساب او دسترسی داشته باشند. همچنین مورد دیگری نیز وجود دارد که به آن فیشینگ گفته می‌شود که همان استفاده از درگاه جعلی است.

انواع سرقت اینترنتی

سرقت‌‌های اینترنتی در واقع بدون تغییر اطلاعات صاحب اصلی آن صورت می‌گیرد و در مواقعی فرد بعد از گذشت مدت زمانی متوجه می‌شود که از آن سرقت صورت گرفته است. البته لازم به ذکر است که زمان‌هایی هم پیش می‌آید که فرد سریعا متوجه سرقت انجام شده شود اما هیچگونه فریب یا دروغی در میان نبوده باشد و فرد سارق با دستیابی به اطلاعات شخصی فرد از او دزدی کرده باشد. اما باید بدانید که کلاهبرداری اینترنتی به این صورت انجام نمی‌شود و همراه با تقلب صورت می‌گیرد. در کلاهبرداری سارق سعی می‌کند با ارسال پیام‌های جعلی صاحب حساب را گول بزند تا به اطلاعات شخصی حساب او دست پیدا کند. در فضای اینترنت هم می‌توان با هک کردن کلاهبرداری انجام داد که یک نوع سرقت به شمار می‌رود.

1. دزدی هویت

در روش دزدی هویت اطلاعات شخصی فرد مورد هدف سارقان قرار می‌گیرد و برای انجام فعالیت‌های غیر قانونی استفاده می‌شود. در این روش هویت یک فرد که شامل اطلاعات شخصی او مانند آدرس، شماره تلفن، نام، اطلاعات بانکی یا شماره کارت اعتباری، رمز عبور و سایر مشخصات شناسایی دیگر توسط سارقان برای استفاده در جریان‌های جنایی یا استفاده‌های نامناسب در فعالیت‌های مختلف به سرقت می‌رود.

2. جاسوسی

در رابطه با جاسوسی که جرم سرقت اینترنتی به شمار می‌آید باید بگوییم که نرم افزارهای جاسوسی به راحتی بدون اطلاع شخص روی سیستم عامل کاربران نصب شده و اطلاعات شخصی او را جمع می‌کنند و به سرور مورد نظر ارسال می‌کند. این نوع نرم‌افزارها می‌تواند شامل کی‌لگرها، نرم‌افزارهای جاسوسی جاسازی شده در تبلت‌ها و موبایل‌ها و برنامه‌های جاسازی شده در وب‌کم‌ها و میکروفون‌های سیستم‌ها باشد.

3. فیشینگ

بسیاری از شما به طور حتم خبر سرقت اطلاعات مالی یا شخصی قربانیان هک‌های دیجیتالی به گوشتان خورده است. در این روش برای کاربران پیام‌هایی ارسال می‌شود تا کاربر ترغیب سود که روی لینک ارسال شده کلیک کند. در نهایت فرد با ورود به لینک شماره کارت، رمزهای ورود و اطلاعات هویتی دیگر خود را وارد کرده و به این صورت در کمتر از چند دقیقه مشخصات او در اختیار سارقان قرار می‌گیرد. با توجه به افزایش این روش بهتر است برای جلوگیری از سرقت اینترنتی کاربران سطح آگاهی خود را افزایش دهند.

4. هک شبکه‌های کامپیوتری

یکی دیگر از روش‌های سرقت‌های اینترنت هک شبکه کامپیوتری توسط هکرها است. در این روش هکرها به شبکه و سرورهای کامپیوتری حمله کرده و اطلاعات محرمانه مورد نیاز خود را به دست می‌آورند. با استفاده از نقاط ضعف و آسیب پذیری که در شبکه‌ها و سیستم‌های کامپیوتری وجود دارد هکرها وارد سیستم مورد نظر خود شده و اطلاعات حساس را تخریب کرده یا می دزدند. البته هر مقدار که راهکارهای امنیتی شبکه‌ها قوی‌تر باشند، راه نفوذ و هک به آنها سخت‌تر خواهد بود. بنابراین شبکه‌ها باید به فکر بهترین راهکارهای امنیتی برای محافظت از داده ها و اطلاعات خود باشند. لازم به ذکر است که بهترین راهکارهای امنیتی باید با توجه به شناخت درست روش‌های هک کردن شبکه‌های کامپیوتری ارائه گردد.

5. نفوذ به حساب کاربری

مورد دیگر از روش‌های سرقت اینترنتی نفوذ به حساب کاربری کاربران است. در این روش با استفاده از رمزهای دسترسی مسروقه یا سایر روش‌های دیگر، حساب کاربری فرد مورد هدف نفوذ قرار می‌گیرد. نوعی نرم افزار مخرب نیز وجود دارد که تحت عنوان رمزنگاری خبیثانه شناخته می‌شود. این نرم افزار اطلاعات را در سیستم رمزگذاری کرده و درخواست رمزگشایی مالی را برای بازگشت عنوان می‌کند. لازم به ذکر است که جهت پیشگیری از اینگونه سرقت‌ها بهتر است که سطح اطلاعات خود را بالا ببرید. همچنین در مواقعی که یکی از این جرایم اتفاق افتاد بهتر است قبل از هرگونه اقدام ابتدا با یک وکیل یا مشاور باتجربه در این حوزه مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را کسب کنید. مجموعه کارمنتو یک پلتفرم جامعه است که می‌تواند در این زمینه به شما عزیزان کمک کند.

6. عناصر سرقت اینترنتی

هر فردی که به صورت غیر قانونی از سامانه‌های مخابراتی یا رایانه‌ای با ارتکاب اعمالی مثل ایجاد یا متوقف كردن داده ها یا مختل كردن سامانه، تغییر ، محو، خدمات یا امتیازات یا منفعت مالی برای خود یا فرد دیگری کسب کند، علاوه بر رد مال به صاحب اصلی به حبس در حدود یک ۱ تا ۵ سال و جزای نقدی مشخصی محکوم می‌شود. در نتیجه عناصر جرم سرقت اینترنتی به این صورت بیان شده است که اگر فردی با تغییر دادن، محو نمودن، متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه ها، برای خودش منفعت های مالی و امتیازاتی تحصیل نماید ، جرم سرقت اینترنتی صورت گرفته است.

حقوقی

مشاوران حقوقی کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی که به صورت فوری و زیر یک دقیقه ارتباط برقرار می‌شود، افراد را در مسائل حقوقی راهنمایی می‌کنند و به عنوان یک پل ارتباطی بین افراد و سیستم حقوقی عمل می‌کنند تا از ورود به مشکلات قانونی جلوگیری شود.

تاثیرات سرقت اینترنتی

سرقت اطلاعات شخصی، از دست دادن اطلاعات شخصی و مالی می‌تواند همراه خود تبعات جبران ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشد. از جمله این تبعات می‌توان به دسترسی به حساب‌های مالی، سو استفاده از هویت شخصی و سوءاستفاده از اطلاعات شخصی اشاره کرد. همچنین سرقت‌های اینترنتی از سازمان‌ها نیز می‌تواند تاثیرات جبران ناپذیری را به جا بگذارد. این حملات اینترنتی به سازمان‌ها سبب مشکلات اقتصادی و امنیتی شود. این مشکلات شامل دسترسی غیر قانونی به اطلاعات حساس مشتریان و دسترسی به فرآیندهای مهم سازمان‌ها می شود.

همچنین تاثیرات سرقت‌های اینترنتی همیشه فقط بر روی شخص نبوده و تاثیرات زیاد و مخربی روی جامعه نیز می‌گذارد. از جمله این تاثیرات می‌توان به فروپاشی اعتماد عمومی در ارتباط اینترنتی، تاثیر منفی بر اقتصاد یک کشور و خرابکاری سیستم‌های عمومی اشاره کرد.

مجازات سرقت اینترنتی

در قانون جمهوری اسلامی ایران در ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای به مجازات سرقت اینترنتی پرداخته شده است. طبق این قانون ذکر شده است که هر فردی به صورت غیر مجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با انجام اعمالی مانند وارد كردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری کسب کند، علاوه بر رد مال به صاحب آن، به حبس به مدت ۱ تا ۵ سال یا جزای نقدی از مبلغ بیست میلیون 20.000.000 ریال تا یکصد میلیون 100.000.000 ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.

همچنین در مورد اینکه مجازات سرقت‌ اینترنتی تعزیری یا حدی است باید اشاره کنیم که در این خصوص نظریه‌های زیادی در بین فقها وجود دارد. اما طبق قانون این جرم به عنوان حرم تعزیری در نظر گرفته شده است. چرا که در سرقت‌های اینترنتی تمامی شرایط سرقت حدی وجود ندارد.

نحوه پیگیری سرقت اینترنتی

اگر برای شما نیز این سوال مطرح شده است که نحوه پیگیری سرقت‌های اینترنتی به چه صورت است؟ در جواب باید بگوییم که قبل از هر اقدامی برای پیشگیری از سرقت‌های اینترنتی دیگر ابتدا لازم است رمزهای کارت بانکی خود را تغییر دهید. لازم به ذکر است که اولین و ابتدایی‌ترین قدم برای پیگیری سرقت‌های اینترنتی تهیه پرینت حساب است. بعد از گرفتن پرینت حساب می‌توانید با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی درخواست شکواییه سرقت اینترنتی خود را به ثبت برسانید. بعد از طرح شکواییه درخواست شما به دادسرای مربوطه ارجاع داده می‌شود و نیز شعبه آن مشخص خواهد شد و سپس برای شما ابلاغیه‌ای ارسال خواهد شد. بعد از طی کردن این مراحل گفته شده باید در دادسرا مشخص شده حاضر شوید و به دفاعیات خود بپردازید. همچنین در مورد مدارک لازم برای پیگیری سرقت اینترنتی باید اشاره کنیم که این مدارک مورد نیاز شامل پرینت حساب بانکی، مدارک هویتی، پرینت درگاه جعلی می‌شود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

شیوه شکایت از سرقت اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتی یک نوع جرم است که در قانون مجازات اسلامی نیز پیش بینی شده است. به همین علت مانند تمامی جرایم دیگر باید در اولین قدم به طرح شکواییه سرقت اینترنتی در مراجع قضایی صالح اقدام کرد تا این ثبت شکایت مورد بررسی قرار گیرد. حال اگر برایتان سوال پیش آمده که شیوع شکایت از سرقت اینترنتی به وجود آمده چگونه است باید پاسخ دهیم که در اولین گام ، شاکی باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و طرح شکایت خود را مطرح کند.

این موضوع را به یاد داشته باشید که طرح شکایت منوط به ثبت نام در سامانه ثنا است. بنابراین مدارک هویتی خود را نیز باید با خود به همراه داشته باشید. همچنین اگر که توضیحات خاصی برای شکایت از جرم کلاهبرداری دارید می‌توانید آن را ضمن شکواییه ذکر کنید و یا اینکه از نمونه شکواییه کلاهبرداری‌ها استفاده کنید.

زمانی که همه اسناد و مدارکی که در خصوص وقوع جرم کلاهبرداری و اثبات جرم در اختیار خود دارید را باید به شکایت خودتان ضمیمه کنید تا به آن رسیدگی شود. به عنوان مثال اگر از طریق پرداخت در درگاه های جعلی مورد کلاهبرداری و سرقت اینترنتی قرار گرفته‌اید و یا اگر قربانی جرم فیشینگ شده باشید، می‌توانید پرینت صفحه سایت متخلف و آدرس آن را ضمیمه نموده و یا اینکه اگر شکایت از سایت اینترنتی است، آدرس و نشانی سایت مربوطه را به شکایت خود ضمیمه کنید.

مراجع رسیدگی به سرقت اینترنتی

مرجع رسیدگی به شکایت سرقت اینترنتی دادسرای جرایم رایانه‌ای است که یک دادسرای تخصصی در امور مربوط به جعل و کلاهبرداری رایانه‌ای و سرقت اینترنتی است. همچنین این احتمال وجود دارد که این دادسرا برای تکمیل تحقیقات خود پرونده مربوطه را به پلیس فتا ارجاع دهد. لازم به ذکر است که در صورت به وجود آمدن جرم، دادگاه کیفری مسئولیت پرونده را برعهده می‌گیرد.

روش های پیشگیری از سرقت اینترنتی

در خصوص جلوگیری از سرقت اینترنتی یک سری نکات مهم وجود دارد که در ادامه برخی از مهمترین این روش‌ها را برای شما بیان خواهیم کرد. این روش‌ها به شرح زیر است:

  • برای انجام امور مالی خود از یک کامپیوتر مجزا استفاده کنید.
  • جستجوگر‌های نرم افزار‌های مخرب را نصب کنید.
  • نام کاربری و رمز عبور خود را ایمن کنید.
  • امور مالی و انتقال وجه خود را نظارت کنید.
  • هشدار امنیتی خود را فعال کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی سرقت اینترنتی، پیشگیری و شیوه شکایت از سرقت اینترنتی پرداختیم. با گسترش اینترنت جرایم رایانه‌ای نیز زیاد شده‌اند. بنابراین برای جلوگیری از سرقت‌های اینترنتی لازم است که روی لینک‌های ناشناس کلیک نکنید، خریدهای اینترنتی خود را از سایت های معتبر انجام دهید و هنگام پرداخت از طریق درگاه‌های اینترنتی از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کنید.

در پایان باید اشاره کنیم که اگر در موقعیت قرار گرفته‌اید که از شما کلاهبرداری به صورت اینترنتی صورت گرفت بهتر است راهنمایی و مشاوره از وکیل‌های با تجربه کارمنتو استفاده کنید. در این مجموعه همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور انجام شده است و همچنین امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه فراهم شده است که شارژ اولیه رایگان با بهترین خدمات مشاوره با معقول‌ترین قیمت به شما ارائه می‌شود و می‌توانید اطمینان داشته باشید که اطلاعات شما نزد این مجموعه محرمانه خواهد بود.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 4 نظر

4 4
مجازات سرقت اینترنتی چیست؟ چگونه شکایت کنیم؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

امور حقوقی
29 خرداد 1403

|

10 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
8 خرداد 1403

|

9 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد