بهترین ایده‌های راه اندازی کسب‌وکار با 300 میلیون تومان

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 16 خرداد 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

بنر 300 میلیونی

این که برای راه‌اندازی کسب ‎و کار خودتان چقدر بودجه باید کنار بگذارید، به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی مثل جنس کار، محلی که در آن زندگی می‌‍کنید و برنامه‌هایی که برای آینده کسب‌وکار دارید. گاهی می‎شود با 100 میلیون تومان در یک شهر غیرمرکزی یک مغازه کوچک راه انداخت و شروع به کار کرد، و گاهی فقط برای پرداختن پول پیش یک بوتیک در پایتخت نیاز به رقم‌های میلیاردی پیدا می‎کنید. به صورت متوسط اما، می‌شود گفت 300 میلیون تومان رقم خوبی برای «شروع» کسب‎وکار در کشور ماست. البته که باید پیش از شروع کار، به همه چیز حسابی فکر کنید. اگر بودجه دارید و به راه اندازی کسب و کار با 300 میلیون تومان فکر می‌کنید، این مطلب برای شماست. در این یادداشت کوتاه تعداد زیادی ایده در حوزه‌های مختلف جمع‌آوری کرده‌ایم که همه آن‌ها را می‌توانید با حدود 300 میلیون انجام بدهید.

راه اندازی مشاغل سنتی ایرانی با 300 میلیون

با این میزان بودجه، می‌توانید مشاغل مختلفی را راه بیاندازید که بیشتر ایرانی‌ها در بسیاری از شهرها، مشتری‌شان هستند. راه اندازی چنین کسب‌ و کارهایی نسبتا مطمئن است، چون سال‎هاست که مشتریانی ثابت پای ِ کار آن‌ها هستند. چند ایده برای راه اندازی کسب و کار با 300 میلیون تومان:

قالی‌بافی: شما می‌توانید قالی‌بافی را با یک دار در خانه شروع کنید. اما برای راه‌ انداختن یک کارگاه قالی‌بافی، هزینه‌ها طبعا بیشتر است. دستمزد قالیبافان بر اساس گره محاسبه می‌شود (از 3 تا 9 تومان) و هزینه اجاره مکان از 20 میلیون تومان (در شهرهای کوچک) شروع می‌شود.

آشپزخانه (کیترینگ): شاید این شغل کاملا ایرانی نباشد، اما میلیون‌ها کاربر ایرانی در روز دارد. در سال 1401، برای راه اندازی یک آشپزخانه غذای ایرانی باید یک مکان اجاره کنید (از 20 تا 200 میلوین تومان) و تعدادی پرسنل داشته باشید (با حقوق ماهانه 6 الی 10 میلیون تومان) و البته هزینه مواد غذایی را در نظر بگیرید. حداقل هزینه راه‌اندازی کیترینگ امسال حدود 150 میلیون تومان است، پس برای راه اندازی کسب و کار با 300 میلیون تومان حتما این گزینه را در نظر بگیرید.

نانوایی سنتی: شاید بتوانیم سنتی‌ترین شغل این فهرست را نانوایی بدانیم. سنگک، بربری و تافتون در همه شهرهای ایران مشتری دارند. برای راه اندازی نانوایی به حدود 100 تا 200 میلیون تومان بودجه نیاز دارید.

آش و حلیم ‌فروشی: آش‎فروشی مغازه چندان بزرگی نیاز ندارد و بیشترین هزینه آن مربوط به مواد اولیه و پرسنل است. شما می‌توانید با حدود 100 میلیون تومان، مغازه آش و حلیم فروشی خودتان را تاسیس کنید.

گل‌فروشی: در هر محله‌ای که زندگی کنید، احتمالا یکی دو گل‌فروشی نزدیکتان دارید. مغازه‎‌های گل‌فروشی همیشه و به همه مناسبت‌ها فروش دارند. برای شروع این کسب‌وکار باید یک مغازه (حتی کوچک) اجاره کنید و البته یک بودجه روزانه برای خرید گل (محصولی که خیلی زود از بین می‎رود) در نظر بگیرید. برای شروع کسب و کار گل‌فروشی‌تان، به حدود 50 میلیون تومان نیاز دارید.

راه اندازی کسب و کار تولیدی با 300 میلیون تومان

یکی از سودده‌ترین ایده‌های راه اندازی کسب و کار با 300 میلیون تومان داشتن یک تولیدی است.

تولیدی لباس: تولیدی لباس نیاز به تعدادی دوزنده، چرخ‌های باکیفیت و البته یک مکان دارد. شاید بتوانید وسایل و تجهیزات را به صورت دست دوم بخرید، اما دوزندگان شما باید باتجربه و بامهارت باشند (حتی اگر با تعداد کم شروع کنید). برای شروع تولید لباس، از 50 تا 70 میلیون تومان شروع کنید و به تدریج، هزینه‎های بیشتر را انجام بدهید.

تولیدی جعبه و پاکت کادو: شما می‌توانید حتی در خانه خودتان، جعبه و پاکت کادو تولید کنید، بعد چاپ و تزئین کنید و بفروشید. یا حتی جعبه را به صورت خام به برندهای مختلف بفرستید. برای شروع این کار به بیشتر از دو نیرو نیاز ندارید و اگر مکانی بخواهید، باید پول پیش از 20 تا 30 میلیون تومان داشته باشید. کار را با دست شروع کرده و به مرور تجهیزاتی (مثل دستگاه جعبه سازی که از 100 میلیون شروع می‌شود) را بخرید.

تولید و پرورش گل و گیاه: در یک باغچه یا آلاچیق کوچک، گل و گیاه‌های پرطرفدار خانگی پرورش بدهید و به همشهری‌های خود بفروشید. این کار نیاز به یک باغبان حرفه‌ای دارد، اما بودجه اولیه برای خرید گیاه از 50 میلیون تومان بیشتر نیست (گیاهان ساده و کوچک).

تولید کالای چرم: هزینه این کار نسبت به دیگر کارهای تولیدی به نسبت بالاست (تولید انبوه حدود 100 میلیون تومان) اما فروش کالای چرمی سود خیلی خوبی هم دارد. همچنین می‌توانید محصولاتی مثل کیف و کفش را در مراحل بعد، صادر کنید.

تولید عروسک پارچه‌ای: اگر ذوق و استعداد تولید عروسک را دارید، می‎توانید این محصول را در اندازه‌های مختلف تولید کنید. برای شروع این کار باید حدود 50 میلیون تومان (یک نفره) داشته باشید و بعد به بقیه کارمندان خود حقوق‌های مختلف بدهید.

راه اندازی کسب و کار خدماتی با بودجه 300 میلیون

کسب و کارهای خدماتی می‌توانند هم نیازهای شهروندان را برطرف کنند و هم به شما به عنوان صاحبشان، سود برسانند.

خدمات نظافت: با داشتن چند نیرو و کسب مجوز، می‌توانید به سادگی سرمایه خودتان را در یک شرکت نظافتی ایمن کنید. این شرکت‌ها در هر شهری خدمات می‎دهند و البته برای بسیاری از افراد شغل ایجاد می‎کنند.

تعمیرات و تاسیسات: در چنین کسب و کاری، مهم است که نیروهای متخصص و ماهر استخدام کنید، پس بیشتر بودجه شما برای یافتن و نگه داشتن چنین افرادی صرف خواهد شد. اما راه اندازی کسب و کار با 300 میلیون تومان در حوزه خدماتی چطور ممکن است؟ حدود 20 تا 100 میلیون تومان را خرج اجاره و تجهیز دفتر کنید، به نیروهایتان حقوق مکفی بدهید و حدود 30 الی 50 میلیون تومان را برای تبلیغات کنار بگذارید.

آرایش و زیبایی: یکی از پردرآمدترین شغل‌ها در هر شهر کوچک و بزرگی. شما می‌توانید با حدود 100 میلیون تومان تجهیزات آرایشگاهی بخرید، با 100 میلیون تومان یک مکان را اجاره و آماده کنید و بقیه بودجه را برای حقوق و تبلیغات خرج کنید.

خدمات نگهداری از حیوانات خانگی: با چند تکنیسین دامپزشکی می‌توانید حیوانات خانگی شهروندان را نگهداری و از آن‌ها مراقبت کنید. خدماتی مثل اصلاح، پانسیون و البته ارجاع به دامپزشک روز به روز در حال محبوب شدن هستند. حتی می‌توانید این کار را به صورت آنلاین انجام بدهید و از طریق وب‌سایتتان سفارش بگیرید.

خدمات رانندگی: در بسیاری از شهرها (به ویژه شهرهای کوچک) آژانس‌ها هنوز محبوبند. با 300 میلیون تومان می‌توانید یک مکان را تجهیز کنید و یکی دو راننده (برای شروع) به کار بگیرید.

راه اندازی کسب و کار اینترنتی

بسیاری از این روش‌ها، حتی ارزان‌تر و ساده‌تر از راه اندازی کسب و کار با 300 میلیون تومان هستند.

تولید محتوا: برای تولید محتوا ابتدا به آموزش و بعد به پشت‌کار و تمرین نیاز دارید. برای شرکت در دوره‌های آموزشی از 1 تا 10 میلیون تومان بودجه نیاز دارید، برای خریدن یک لپتاپ از 10 تا 60 میلیون تومان و البته هزینه اینترنت روزانه را هم در نظر بگیرید.

ساختن یک گروه تبلیغاتی: تعدادی متخصص دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا، گرافیک و البته فروش را کنار هم جمع کنید و یک گروه ماهر تبلیغات آنلاین بسازید. حالا می‎‌توانید با دریافت پروژه‌های مختلف و سرمایه‌گذاری روی افراد و رسانه‌ها، درآمد ایجاد کنید.

فروشگاه اینترنتی: این روزها می‌شود هر چیزی را بر بستر اینترنت فروخت. اگر فروشگاهتان در شبکه‌های اجتماعی فعال است، به متخصص تولید محتوا (ماهانه از 2 میلیون به بالا)، تبلیغات اینستاگرامی (از حداقل 1 میلیون تومان) و ادمین نیاز دارید. اگر وب‌سایت می‌سازید هم باید از 10 میلیون به بالا خرج طراحی آن کنید. هزینه تامین جنس را هم فراموش نکنید.

کانال یوتوب: یک موضوع مناسب پیدا کنید و برایش در یوتوب محتوا تولید کنید. برای شروع ِ کار باید میزان زیادی آموزش ببینید و بی‌محابا وارد نشوید، بعد هم تجهیزاتی مثل بکگراند، میکروفون و دکور بخرید. این کار را به راحتی می‎توانید از خانه شروع کنید.

تدریس اینترنتی: هر مهارتی که دارید را در اینترنت به بقیه آموزش بدهید، از برنامه‌نویسی تا آشپزی. برای شروعِ کار ممکن است به هیچ پولی نیاز نداشته باشید اما به مرور باید برای خودتان تبلیغ کنید، وب‌سایت بسازید و محتوای منظم و حرفه‎ای تولید کنید. همه این‎ها ممکن است 100 الی 150 میلیون برای شما هزینه داشته باشند.

راه اندازی کسب و کار با ۳۰۰ میلیون تومان در خانه

آشپزخانه خانگی: کافی است آشپز ماهری باشید تا بتوانید در خانه خودتان، یک آشپزخانه کوچک راه‌ اندازی کنید و بعد کار را به محله و شهر گسترش بدهید. برای خرید تجهیزات و مواد اولیه حدود 50 میلیون نیاز دارید، اما با بزرگ‌تر شدن کار هزینه‎هایتان بیشتر می‎شود.

طراحی جواهرات: یکی از بهترین ایده‌های راه اندازی کسب و کار با ۳۰۰ میلیون تومان، طراحی و ساخت جواهرات است. برای این کار باید ابتدا آموزش ببینید (حدود 5 تا 50 میلیون تومان) و بعد کار را در فضای امن خانه شروع کنید. محصولاتتان با حاشیه سود بسیار بالا (از 40 تا 100 درصد) به فروش خواهند رسید.

تولید شمع: شمع‌سازی مهارتی ساده و کاربردی است که می‎شود حتی آن را به صورت اینترنتی و در زمانی کوتاه یاد گرفت. تجهیزات و مواد را با 20 تا 50 میلیون تومان بخرید و بعد از محصولاتتان عکس‌های خوب و حرفه‌ای بگیرید. حتی می‌توانید با بخشی از بودجه 300 میلیونی، عکاس استخدام کنید. سپس در یک صفحه اینستاگرامی یا حتی وب‌سایت شخصی، فروش را شروع کنید.

دوخت و دوز لباس: اگر خیاطی و بافتنی بلدید، آرام آرام و با تعداد کم شروع به دوختن لباس برای مشتریان کنید. اگر می‌خواهید با بهترین کیفیت کارتان را انجام بدهید، به حدود 50 میلیون تومان بودجه اولیه برای مواد و شروع تبلیغات نیاز دارید.

محصولات نوزادی: تا وقتی انسان‌ها هستند، نوزادها هم به دنیا می‌آیند. اگر می‎توانید خیاطی کنید در خانه با بودجه‌ای نسبتا کم (زیر 100 میلیون تومان) محصولات نوزادی مثل لباس و ساک بیمارستان، کلاه، پستانک و… بسازید و به مادرها بفروشید.

راه اندازی کسب و کار در حوزه کشاورزی و دامداری

پرورش قارچ: درآمد پرورش قارچ بالاست و البته مزرعه آن را تقریبا هر جای کشور می‎شود تاسیس کرد. همین موضوع، آن را به یکی از گزینه‌های علاقمندان به راه اندازی کسب و کار با ۳۰۰ میلیون تومان تبدیل کرده است. برای راه اندازی یک سایت پرورش قارچ و خرید سم، رطوبت ساز، بذر و… به حدود 100 میلیون تومان در ابتدای راه نیاز دارید.

پرورش ماهی: برای داشتن یک استخر پرورش ماهی، فضای زیاد و البته هزینه قابل توجهی نیاز است. زمین شما باید به آب، برق و گاز دسترسی داشته باشد و نیروی کار باید تجربه کافی داشته باشد. 300 میلیون تومان برای شروع با یک سایت کوچک کافی است.

پرورش لیمو ترش: برای کاشت لیمو ترش به مساحت یک هکتار، حدود 120 میلیون تومان هزینه اولیه و نزدیک به 30 میلیون تومان هزینه جاری (در سال) نیاز دارید. در کنار این مبلغ، باید حقوق نیروها را هم در نظر بگیرید.

مرغ‌داری: شاید تصور کنید که مرغ‌داری نیاز به هزینه‌های میلیاردی دارد، اما این کار، یکی از ایده‌های راه اندازی کسب و کار با ۳۰۰ میلیون تومان است. دولت برای تاسیس مرغ‎داری حدود 300 میلیون تومان وام اهدا می‌کند و هزینه‌های اولیه هم چیزی در حدود 200 میلیون تومان است.

مشاوره راه اندازی کسب و کار با کارمنتو

با خواندن این مطلب، احتمالا شما هم ایده‌های زیادی برای راه اندازی کسب و کار با 300 میلیون تومان پیدا کرده‌اید. اما همه چیز به همین راحتی نیست، برای شروع یک کسب و کار و به سود رساندن آن، نیاز به مشاوره افراد حرفه‌ای و برداشتن قدم‌های حساب‎‌شده دارید. این مشاوره را می‎توانید در وب‌سایت کارمنتو دریافت کنید. کارشناسان و متخصصان حاضر در کارمنتو، به صورت کاملا غیرحضوری و از هر شهری که باشید به سوالات شما جواب می‌دهند و قدم به قدم تا راه اندازی کسب و کارتان همراهتان هستند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 730 نظر

3 730
بهترین ایده‌های راه اندازی کسب‌وکار با 300 میلیون تومان

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد