طرح توجیهی ذوب آلومینیوم

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 5 اسفند 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

طرح توجیهی ذوب آلومینیوم به منظور بررسی اطلاعات این کسب و کار از زوایای مختلف فنی، مالی و بازار انجام می‌شود. آلومینیوم یکی از رایج‌ترین فلزات روی کره زمین است که در صنایع مختلف حضور پررنگی دارد و از آن برای خودروسازی، ساختمان سازی، دستگاه‌ها و سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. این فلز به صورت طبیعی به اشکال مختلفی همچون آلومینیوم سیلیکات، آلومینیوم هیدرو اکسید و پایدار  AISiO3 3 قابل دستیابی است. راهکار دیگری که برای ذوب آن وجود دارد، بازیافت است. در واقع با کمک ضایعات آلومینیوم می‌توان محصولات جدید را تولید کرد که این روش، نسبت به استخراج آلومینیوم از راه الکترولیز اکسید آلومینیوم راحت و ارزان تر است.

برای تولید و ذوب آلومینیوم باید نسبت به فرآیند آن آگاهی کافی بدست آورید و از نظر اقتصادی انجام این کار را بسنجید. معمولا اکثر کارخانه‌هایی که با این فلز سروکار دارند مانند ذوب و بازیافت، پلی آلومینیوم کلراید، تولید شمشم آلومینیوم و … با کمک طرح توجیهی ذوب آلومینیوم اطلاعات لازم را برای شروع کسب می‌کنند.

مشکلات راه اندازی کارگاه ذوب آلومینیوم

راه اندازی کارگاه ذوب آلومینیوم طرفداران زیادی دارد و به دلیل شهرت آن به عنوان کسب و کاری پربازده توسط خیلی‌ها انتخاب می‌شود؛ اما کمتر کسی می‌تواند در روند اجرای موفق باشد و با تکیه بر طرح توجیهی ذوب آلومینیوم، به سود برسد. مشکلاتی که بر سر راه این کار وجود دارد موجب نابه سامانی اوضاع می‌شود و حتی ممکن است سرمایه‌های کلانی را از بین ببرد.

اولین مشکل راه اندازی، ثابت نبودن قیمت ارز است که دائما تولیدکنندگان را با دلهره و استرس رو به رو می‌کند. علاوه براین، حجم بالایی از ذوب آلومینیوم برای صنایع خودروسازی استفاده می‌شود که پایبند نبودن این صنعت نسبت به تعهدات، تولیدکنندگان بازیافت آلومینیوم را با مشکلات زیادی روبه رو می‌کند.

مزایا راه اندازی کارگاه ذوب آلومینیوم

این روزها شاهد مدل‌های مختلف قوطی‌های آلومینیومی هستیم که باید برای ذوب و بازیافت آن‌ها انرژی لازم صرف شود. راه اندازی کارگاه ذوب آلومینیوم، فواید فوق العاده‌ای برای محیط زیست دارد و موجب بازیافت قوطی‌های ساخته از این جنس می‌شود. همچنین ذوب این ماده به ذخیره سازی پول کمک می‌کند و مانع هدر رفتن منابع طبیعی می‌شود. در کنار این موارد، اشتغال زایی برای جوانان راهی اثربخش و روحیه برانگیز است که موجب می‌شود بسیاری از این موقعیت برای گذراندن زندگی‌شان استفاده کنند و بتوانند کیفیت زندگی خود را ارتقا دهند.

براساس تحقیقات، سالانه میلیون‌ها تن، گاز گلخانه‌ای از راه صنعت آلومینیوم آزاد می‌شود و این موضوع روی گرم شدن بیش از حد کره زمین و به خطر افتادن زندگی انسان‌ها تاثیر گذار است. همچنین نیمی از محصولات آلومینیومی وارد مراحل ذوب و بازیافت نشده و به عنوان زباله جمع آوری می‌شود. بدین شکل، محصولات جدید تولید و جایگزین شده و انرژی زیادی در این راه، به هدر می‌رود.

مکان مناسب برای راه اندازی کارگاه ذوب آلومینیوم

فرآیند ذوب آلومینیوم شامل چهار مرحله خرد کردن، تمیز کردن، ذوب و ریخته گری است که برای طی کردن این چهار مرحله نیاز است که مکان مناسبی داشته باشید. برخی برای شروع، کارگاه خود را در خانه راه اندازی می‌کنند! اگر شما هم تصمیم دارید از خانه کار خود را آغاز کنید، باید مکان مورد نظر را تمیز و تهویه مناسبی در آن قرار دهید. علاوه براین، فضای مناسبی برای قرارگیری کوره نیاز دارید تا بتوانید این ابزار را براساس شرایط ایمنی راه اندازی کنید.

دستگاه‌های مورد نیاز برای کارگاه ذوب آلومینیوم

از دیگر نکات مهم در طرح توجیهی ذوب آلومینیوم، تجهیزات مورد نیاز است. برای اجرای عملیات‌های مختلف ذوب این فلز باید لوازم گفته شده در بخش زیر را تهیه کنید:

  • کوره برقی یا منبع حرارتی مانند مشعل پروپان
  • قالب‌های لازم برای ریخته گری
  • بوته فولادی یا هر فلزی دیگری با نقطه ذوبی بالاتر از آلومینیوم
  • دستکش ایمنی و مقاوم در برابر حرارت
  • انبر فلزی

مواد اولیه مورد نیاز برای کارگاه ذوب آلومینیوم

برای بدست آوردن مذاب آلومینیوم نیاز به مواد اولیه دارید. معمولا برای این مذاب، از قوطی‌های آلومینیومی قدیمی استفاده می‌کنند. قوطی‌ها در اولین مرحله تمیز می‌شوند که احتمال وجود ناخالصی در ذوب آلومینیوم به حداقل برسد. البته زیاد نگران باقیمانده ته مانده‌های غذایی یا نوشیدنی‌ها نباشید؛ زیرا آن‌ها به خوبی در فرآیند ذوب از بین می‌روند. همچنین پوشش‌های پلاستیکی دور محصولات آلومینیومی قابل حذف هستند.

هزینه راه اندازی کارگاه ذوب آلومینیوم

اولین هزینه برای راه اندازی این کارگاه خریداری زمین است. معمولا ذوب این فلز با آلاینده همراه است، باید کارگاه را به دور از شهرها تاسیس کرد. علاوه براین، پرداخت هزینه بابت خریداری و نگهداری ابزارها، نیروهای انسانی و محوطه سازی ضروری است و باید برای اجرای آن به بودجه کافی دسترسی داشته باشید. از آنجا که خرید ابزار مورد نیاز دائما در حال تغییر است، باید در موعد مشخص برای بررسی این موضوع اقدام کنید.

سود حاصل از کارگاه ذوب آلومینیوم

در طرح توجیهی ذوب آلومینیوم با کسر هزینه‌ها و قیمت مواد اولیه، سود خالص بدست می‌آید. میزان سودهی این کار، به ظرفیت کارگاه، تعداد نیروها و نوع ماشین آلات بستگی دارد؛ اما هیچ شکی در رسیدن به سود مناسب در این راه وجود ندارد، خصوصا اگر که تمام مراحل را به صورت اصولی و دقیق پیش ببرید و از کارشناسان حرفه‌ای در زمینه نرخ بازده داخلی استفاده کنید.

ابتدا باید سرمایه اولیه خود را برای راه اندازی کارگاه مشخص کنید و با توجه به مشخصات طرح، میزان سود را تخمین بزنید. براساس مشاهدات و طرح‌های اجرا شده، نرخ سوددهی بین 25 الی 35 درصد برآورد شده است.

مراحل اخذ مجوز تأسیس کارگاه ذوب آلومینیوم

دارنده جواز تاسیس کارگاه ذوب آلومینیوم موظف است براساس قوائد و چارچوب وزارت صنایع و معادن واحد تولیدی خود را بسازد. پس برای دریافت آن باید نسبت به شرایط ابطال آگاهی کامل بدست آورده و اقدامات لازم برای ثبت برند و نام شرکت طی کند. دریافت پروانه احداث و پروانه بهره برداری از دیگر مراحل اخذ مجوز است که طی آن، باید محصولات را مشخص کنید و با بررسی هزینه و اطلاعات لازم طرح توجیهی تامین مالی خود را به اثبات برسانید. در پایان نیز، برای اخذ جواز، باید مدارک لازم مانند کپی شناسنامه و کارت ملی، پرسشنامه و فرم‌های پر شده را تحویل دهید.

مشاوره راه اندازی کارگاه ذوب آلومینیوم با کارمنتو

برای شروع کسب و کاری نوپا کمک گرفتن از مشاورین تخصصی بسیار کمک کننده است؛ زیرا موجب می‌شود با اطمینان خاطر قدم بردارید و انگیزه کافی برای روبرو شدن با رقبا را داشته باشید. برای طرح توجیهی ذوب آلومینیوم نیز پیشهاد می‌شود از مشاورین تخصصی کارمنتو کمک بگیرید. این مجموعه به صورت اپلیکیشن فعالیت دارد و در حوزه‌های مختلف کسب و کار برای شروع قدرتمند شما را همراهی می‌کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 474 نظر

5 474
طرح توجیهی ذوب آلومینیوم

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
کارآفرینی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد