حقوق دارنده ثبت اختراع چیست؟

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 8 آذر 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

با توجه به رشد جوامع و صنایع، روزانه صدها ایده مختلف به ذهن افراد خلاق می‌آید. هر کدام از این ایده‌های تحت شرایط خاصی ممکن است که یک تحول بزرگ در زندگی انسان ایجاد کنند. بسیاری از افراد که به ایده‌های خود ایمان دارند، آن را پس از پیاده‌سازی و تحمل رنج‌ها و سختی‌های فراوان، رها می‌کنند چرا که رقیبانی که امکانات بهتری در اختیار دارند، به راحتی ایده آن‌ها را کپی برداری کرده و آن را به شکل سریع‌تر و بهتر‌ پیاده‌‎سازی می‌کنند. راه حل جلوگیری از چنین مشکلی، استفاده از حقوق دارنده ثبت اختراع است.

خدمات مشاوره ثبت اختراع کارمنتو به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف در ثبت اختراعات همواره با مخترعین خواهد بود.

همچنین بخوانیم: راهنمای جامع ثبت اختراع و مراحل ثبت آن

کارمنتو حقوق دارنده ثبت اختراع

از آن جایی که ایده‌ها، کالا نیستند که بتوان از سرقت آن‌‌ها به راحتی جلوگیری کرد، جوامع مخترعان و حامی‌های آن‌ها این مفهوم را به وجود آورده‌‌اند تا مخترعان با بتوانند با آرامش خاطر بهتری کار کنند. حقوق ثبت اختراع نوعی سپر حفاظتی در برابر بسیاری از مشکلات مربوط به سرقت و استفاده بدون اجازه ایده‌ها و محصولات است. در این مطلب همراه کارمنتو باشید تا نگاهی به این نوع حق ثبت اختراع بیاندازیم. اگر شما نیز یکی از مخترعان خلاق هستید، این مطلب برای شما بسیار مفید خواهد بود.

حقوق دارنده ثبت اختراع چیست؟

حق ثبت اختراع که با نام‌های سند ثبت اختراع و پَتنت نیز شناخته می‌شود، نوعی حق انحصاری است که به مبتکر یک ایده یا مخترع یک روش یا اختراع داده می‌شود تا در برابر هر نوع سواستفاده و ادعای مالکیت جلوگیری کند. این حق معمولا از طرف نهادهای دولتی و خود دولت یا نهادهایی داده می‌شوند که در سطح یک منطقه جغرافیایی بزرگ مانند کشورها و قاره‌ها رسمیت دارند.

کارمنتو حقوق دارنده ثبت اختراع

حقوق دارنده ثبت اختراع به مدتی معین در ازای عدم افشای عمومی جزئیات روش‌ و یا ترکیب خاصی از مفاهیم (که نوعی نوآوری محسوب می‌شود) در اختیار صاحب ایده قرار می‌گیرد. این مدت زمان در کشورهای مختلف متفاوت است و دولت‌ها و سیاست‌گذاران با توجه به ویژگی‌های کشور خود، میزان آن را تعیین می‌کنند. یکی از بزرگترین مراکزی که این وظیفه را در سطح جهان برعهده دارد، سازمان جهانی مالکیت معنوی است که تحت نظر سازمان ملل متحدد اداره می‌شود.

از جمله دیگر ویژگی‌هایی که پتنت برای مخترع به همراه می‌آورد، حفظ انگیزه و خلاقیت است. اکثر نظام‌های حقوقی و سیاسی سعی کرده‌اند که حامی این نوع حق مالکیت باشند چرا که در درازمدت فرآیند باعث سلامت در زمینه اقتصاد می‌شود. اگر ایده‌ها و اختراعات مخترعان با حقوق دارنده ثبت اختراع در برابر هر گونه سرقت یا کپی برداری محفوظ بمانند، طرح‌های جدیدی این افراد باعث پویایی اقتصاد و بهبود وضع زندگی مردم خواهد شد.

معیارهای دریافت حقوق دارنده ثبت اختراع

همانطور که گفتیم، مخترعان با ثبت اختراع خود تا مدت معلومی می‌توانند حقوق خود را حفظ کرده و از حمایات فراوان سازمان‌های دولتی بهره ببرد. در این میان افراد زیادی ممکن است که به سازمان‌های مربوطه مراجعه کنند و بخواهند که اقدام به ثبت پتنت بکنند. اما معیارهای سازمان‌ها برای ارائه این حقوق چیست؟ در ادامه به بررسی این معیارها می‌پردازیم.

نوآوری و تازگی

یکی از مهم‌ترین مسائلی که افراد خواهان گرفتن حقوق دارنده ثبت اختراع باید آن را در نظر داشته باشند این است که ایده و اختراع آن‌ها باید تازگی و نوآوری داشته باشد. سازمان‌های مربوطه سوابق مربوط به حوزه موردنظر ایده را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهند که تا ایده تازگی داشته باشد و یا با دیگر ایده‌ها همپوشانی‌های فراوانی نداشته باشد. وظیفه اثبات این ادعا بر عهده خود مخترع است و سازمان‌های مربوطه مسئولیتی در زمینه اثبات این ادعای افراد ندارند.

کارمنتو حقوق دارنده ثبت اختراع

سودمندی

یکی از ویژگی‌هایی که باید هر مخترع و مبتکر در نظر داشته باشد، سودمندی برای جامعه است. به عنوان مثال ایده مربوطه باید بتواند بخشی از فرآیندهای افراد جامعه را تسهیل کند. تشخیص حد و حدود این سودمندی بر عهده خود سازمان ثبت کننده است. در صورتی که شناختی نسبت به این نوع ثبت اختراع ندارید بهتر است با مشاورانی مانند مجموعه کارمنتو صحبت کنید تا میزان در این زمینه به شما کمک کنند.

مواردی که شامل ثبت حقوق دارنده نمی‌شوند

در بسیاری از موارد مخترع ادعا می‌کند که ایده، روش و ابتکار او به سرقت برده شده است ولی سازمان حقوقی مورد نظر که باید در این مورد تصمیم گیری کند، حق را به کسی که صاحب حقوق دارنده ثبت اختراع هست، نمی‌دهد. در زیر به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

افشای تصادفی

در صورتی که خود مخترع پیش از تولید محصول خود، به شکل تصادفی اقدام به افشای کلیت یا بخشی از اختراع خود بکند، حقوق دارنده ثبت اختراع نمی‌تواند از او حمایت کند.

استفاده شخصی

اگر کسی از محصول یا ایده مخترع استفاده شخصی کند، حق دارنده ثبت اختراع نمی‌تواند مانع از آن شود. به عنوان مثال افرادی که از محصولات اختراع شده در ازای پرداخت پول استفاده می‌کنند، از نظر قانون مرتکب هیچ گونه خلافی نشده اند. پتنت شامل مواردی می‌شود که کسی بخواهد اقدام به استفاده از ایده برای تولید انبوه و تجاری سازی انجام بدهد. به عنوان مثال اگر یک نفر استفاده شخصی از یک دستگاه خنک‌کننده ابتکاری یا یک گوشی تلفن همراه کند ارتکاب جرمی نشده ولی تولید انبوه آن جرم محسوب می‌شود و مخترع می‌تواند به مراجع قضایی مراجعه کند.

کارمنتو حقوق دارنده ثبت اختراع

استفاده آزمایشی

یکی دیگر از موارد مشکل‌زا، زمانی است که مخترع محصول خود را برای استفاده آزمایشی در اختیار دیگران قرار می‌دهد اما پس از مدتی مشاهده می‌کند که ایده او مورد سرقت قرار گرفته است. استفاده آزمایشی به تنهایی شامل نقض قانون مالکیت معنوی نمی‌شود اما در کل این مورد یکی از موارد پیچیده است که ممکن است شامل بند استفاده شخصی از حقوق دارنده ثبت اختراع شود.

استفاده صحیح از این قانون شامل بندهای دیگری نیز می‌شود که هر کدام شرایط و مجازاتی دارند. برای درک بهتر این مورد بهتر است با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید تا در این زمینه به شما مشاوره دهند.

سخن پایانی

در این مطلب نگاهی به حقوق دارنده ثبت اختراع انداختیم و دیدیم که برای گرفتن این حقوق ایده، روش و ابتکار باید چه خصوصیاتی داشته باشد و شامل چه مواردی شود. در صورتی که علاقمند به ثبت اختراع هستید و قصد دارید اطلاعات دقیق در مورد مدارک مورد نیاز یا بندهای خاص این قانون و حمایت‌ها بدانید، بهتر است سری به صفحه مشاوره تلفنی و آنلاین امور ثبتی بزنید تا راهکارهای دقیق این حوزه را از برترین مشاوران و کارشناسان آن دریافت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

1 1
حقوق دارنده ثبت اختراع چیست؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
9 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد