راهنمای جامع ثبت شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 9 اسفند 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

تابه‌حال فکر کرده‌اید تمامی محصولات، اجناس و خوراکی‌هایی که روزانه مصرف می‌کنید؛ از چه مسیرهایی عبور کرده‌اند؟ بسیاری از آن‌ها مسیر طولانی و مزهای مختلفی را رد کرده‌اند تا به دست مصرف‌کننده برسند.ارتباط با کشورهای همسایه و تجارت با مردمان خارجی، از مهم‌ترین اهداف تمدن‌ها از زمان باستان تا دنیای مدرن بوده است.

امروزه در کشورهای صنعتی و مدرن، موضوع حمل‌ونقل به‌هدف جابجایی کالا یا مسافران، از مسائل حیاتی اقتصاد کشور به‌شمار می‌آید. ارتباطات حمل‌ونقل در ارسال و دریافت کالا و ارتباط اجتماعی و فرهنگی با کشورها تاثیرگذار است. همین احساس نیاز باعث به‌وجود آمدن شرکت‌های بزرگ کشتی‌رانی، راه آهن، هواپیمایی، اتوبوس‌رانی و … شده است.

برای عبور از مرز کشورها و اجازه تجارت و ارتباط با سایر کشورها، هر شرکت نیاز به مجوز بین‌المللی و گواهینامه خریدوفروش خارجی دارد. اخذ این مجوز و ثبت قانونی شرکت برای تجارت بین‌المللی، مراحلی دارد که باید تحت نظر معیارهای بین‌الملل صادر شود. با ما در این مقاله همراه باشید تا با قوانین و مراحل ثبت شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی آشنا شوید.

ثبت شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی

درخواست همیشگی مردم برای دریافت کالای مرغوب و باکیفیت در ازای هزینه پرداختی، باعث برقراری ارتباط با بازارهای مختلف در کشورهای گوناگون شده است. ارتباط سودمند و مناسب بین بازار اولیه تولیدی و بازار خرید، نقش به‌سزایی در رشد اقتصادی و جهانی شدن یک بازار تجارت را دارد.

فعالیت در زمینه شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، که ستون‌های نامرئی یک اقتصاد موفق هستند‌، همانند دریانوردی در دریایی بابرکت، اما ‌گاهی طوفانی است. برای ورودی تاثیرگذار و بقایی ماندگار در این عرصه، قدم اول، ثبت رسمی در کشور مبدا است. با این‌کار اعتبار شرکت به‌صورت جهانی افزوده می‌شود و افراد بسیاری با اطمینان کامل امور خود را به آن‌ها می‌سپارند.

ثبت شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی

به موجب ماده‌ی 1 آیین نامه تاسیس شرکت‌ حمل‌ونقل بین‌المللی، یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی به‌گونه زیر تعریف می‌شود:

«یک شخصیت حقوقی که به منظور تصدی عملیات حمل‌ونقل بین‌المللی کالا شامل فعالیت‌های فورواردی کریری و یا تواماَ تشکیل خواهد شد. شرکت‌های حمل و نقل جزو شرکت‌های تعاونی توزیع محسوب شده و جهت تاسیس شرکت نیازمند حداقل 7 نفر عضو می‌باشند».

همچنین طبق ماده 11 آیین نامه تاسیس شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی، «تقاضای تاسیس شرکت ارتباطی بین‌المللی، می‌بایست مستقیماَ به واحد ذی‌ربط سازمان ارسال و با توجه به مقتضیات اجتماعی، اقتصادی ازجمله کفایت یا عدم کفایت تعداد شرکت‌های موجود به تقاضاهای واصله رسیدگی و در صورت ضرورت از طریق انجام آزمون تخصصی از متقاضیان نسبت به قبول یا رد درخواست تاسیس شرکت‌های جدید اقدام نماید ».

پس یک شرکت حمل‌ونقل، برای انجام عملیات‌های تجاری بین‌المللی کالا برای بخش دولتی، تعاونی و خصوصی، باید مجوز تاسیس شرکت و پروانه فعالیت از سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های ارتباطی کشور داشته باشد. در جوامع کنونی، مراکز و شرکت‌های متعددی که خواستار بهره‌وری از فناوری حمل‌ونقل و باربری به شکل مدرن هستند، پدید آمده‌اند. این شرکت‌های متنوع با فعالیت‌هایی مانند حمل‌ونقل، جابجایی افراد، کالا، مواد اولیه و اقلام ضروری، بایکدیگر برای تاسیس، ثبت و اخذ مجوز رسمی درحال رقابت هستند. پس لازم است با آمادگی و آگاهی کامل در این میدان قدم بگذارید.

قوانین و شرایط ثبت شرکت بین‌المللی

قوانین و شرایط ثبت شرکت بین‌المللی

برای تاسیس و ثبت شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی، فرد درخواست‌کننده باید شرایط خاصی داشته باشد. ازطرفی در صورت نیاز، باید برای ارتباطات بین‌الملل آزمون اختصاصی سازمان مربوطه را پشت سربگذراند. شرایط اولیه برای ثبت یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی به صورت زیر است:

  • پیروی از یکی از ادیان شناخته شده کشور
  • تابعیت رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران
  • نداشتن اعتیاد به هرگونه مواد مخدر
  • نداشتن سوء پیشینه کیفری و قضایی
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان
  • دارا بودن حداقل سن 25 سال
  • اخذ حداقل مدرک دیپلم
  • داشتن گواهى دوره مديريت حمل و نقل بين‌المللى که حداکثر 3 ماه از اعتبار آن گذشته باشد.
  • داشتن سابقه کار مرتبط که به 3 صورت تایید می‌شود:
  1. تاییدیه وزارتخانه یا سازمانی که فرد در آن دارای سوابق اجرایی موثر در حمل‌ونقل بین‌المللی بوده.
  2. تاییدیه از روزنامه رسمی کشور مبنی بر عضویت فرد متقاضی در هیات مدیره شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی کالا و یا اشتغال به سمت مدیریت عامل
  3. تاییدیه سازمان تامین اجتماعی مبنی بر پرداخت حق بیمه توسط فرد متقاضی در شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی به‌دلیل اشتغال در امر حمل‌ونقل بین‌المللی

درصورتی که فرد، سوابق کاری مناسب طبق معیارهای بالا را نداشته باشد، باید واجد یکی از شرایط زیر باشد:

  • دارا بودن مدرک تحصيلى لیسانس با دو سال سابقه کار
  • دارا بودن مدرک تحصيلى لیسانس در رشته‌هاى مربوط به حمل و نقل، اقتصاد، مديريت بازرگانی، مديريت اداری، بيمه و بانک‌داری، گمرک و ترافیک بدون سابقه کار

چه مدارکی برای ثبت شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی موردنیاز است؟

طبق ماده 11 آیین‌نامه که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، افراد دارای شرایط بالا و خواستار تاسیس شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی، باید در آزمون وابسته به سازمان ارسال و ارتباطات شرکت کنند. پس از شرکت در آزمون و دریافت نمره قبولی، افراد متقاضی باید ظرف مدت 3 ماه مدارک زیر را به سازمان مربوطه ارائه دهند تا پس از بررسی و تطبیق مدارک، اجازه ثبت شرکت صادر گردد.

مدارک ثبت شرکت بین‌المللی

مدارک موردنیاز به شرح زیر هستند:

  • تصویر سند مالکیت یا اجاره‌نامه ملک تعیین شده به‌عنوان دفتر اداری یا تجاری
  • ارائه اسامی هیات موسس شرکت
  • تصویر فیش بانکی
  • درخواست رسمی متقاضی
  • تصویر تعهدنامه محضری متقاضی،
  • تاییدیه اتاق بازرگانی و صنایع معادن و کشاورزی ایران برای سپردن تضمینات لازم به متقاضی جهت تجارت بین‌المللی
  • تاییدیه از کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی و در نهایت تاييديه قبولي در آزمون اولیه انتخابی

مراحل ثبت شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی به چه صورت است؟

پس از کسب و جمع‌آوری مدارک بالا، فرد متقاضی باید با در دست داشتن مدارک و تاییدیه‌ها، به سازمان مربوطه برای دریافت مجوز مراجعه کند. فرآیند ثبت شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی به‌صورت خلاصه و از ابتدا به شرح زیر است:

  1. درخواست صدور مجوز از طرف متقاضی به سازمان مربوطه برای ثبت درخواست
  2. دریافت تاييدیه درخواست يا رد درخواست توسط سازمان
  3. شركت در آزمون ثبت شركت درصورت تایید درخواست
  4.  جمع‌آوری مدارک و تكميل اسناد مربوطه و ارائه آن‌ها به اتاق بازرگاني و انجمن شركت‌هاي حمل‌ونقل بين‌المللي
  5. صدور مجوز موقت شش ماهه برای شروع کار موقت تا تکمیل کامل مدارک جدید موردنیاز (مجوز در جهت انجام امور گمرکی و امور مرتبط به اتاق بازرگانی و صدور گذرنامه برای رانندگان)
  6. مراجعه به ساير ادارات و ارگان ‌ها براي تكميل فرآيند اخذ تاييدیه اتاق بازرگانی
  7. صدور پروانه فعاليت

فرد تاسیس‌کننده پس از دریافت مجوز اولیه، به‌مدت6 ماه فرصت دارد نسبت به تاسیس شرکت اقدام کند. همچنین باید یک نسخه کامل از مدارک ثبتی و آگهی تاسیس را که دارای تاییدیه اداره ثبت شرکت‌ها است؛ به سازمان مربوطه ارائه و تحویل دهد. اگر این عمل انجام نشود، مجوز 6 ماهه کاملا باطل محسوب می‌شود.

بعد از تکمیل مدارک ثبت شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی و دریافت تاییدیه از اتاق بازرگانی، فرد متقاضی باید نسبت به صدور و دریافت مجوز 3 ساله به سازمان‌های ثبت و بازرگانی مراجعه نماید.

مراحل ثبت شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی

درآمد یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی به چه صورت است؟

بر اساس اطلاعیه مرکز آمار ایران در سال 1398، متوسط هزینه یک شرکت حمل و نقل 1.9 میلیارد تومان است. این هزینه در کنار درآمد سودمندی که یک شرکت حین تجارت و ترانزیت با کشورهای مختلف دارد، معقولانه به‌نظر می‌رسد.

طبق محاسبات و فرضیات رایج برای شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، یک شرکت حمل‌ونقل، در روز حداقل 15 بارنامه صادر می کند. متوسط کرایه کل برای هر سفارش حمل بار بین‌المللی در سال 1400 حدود 30 میلیون ریال در نظر گرفته می‌شود. کمیسیون شرکت و موسسه باربری با احتساب 9% عوارض جابجایی کالا حداقل حدود 20% است. با احتساب 25 روز کاری در یک ماه، حداقل درآمد یک شرکت حمل و نقل در سال 1400 حدود 2.7 میلیارد تومان است.

تجارت بین‌الملل و آگاهی‌های اولیه درباره آن | مشاوره با کارشناسان متخصص کارمنتو

قدم گذاشتن درهر مسیری برای رسیدن به موفقیت، برای تمامی افراد استرس‌آور و مبهم است. همراهی یک فرد باتجربه و آگاهی یافتن از پیچ‌وخم‌های مسیر، باعث می‌شود، مقصد نهایی موفقیت شما هویدا و روشن شود. برای تاسیس یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی و عبور از مراحل طولانی ثبت آن، به همراهی یک وکیل و مشاور خوب نیاز دارید.

کارمنتو، اولین اپلیکیشن رایگان مشاوره در ایران، بهترین گزینه‌ی راحت و دردسترس برای کمک به شماست. کارمنتو با دراختیار داشتن وکلای خبره و مشاوران باتجربه درزمینه‌های حقوقی، مالیاتی، قانون کار و بازرگانی، آماده یاری‌رسانی به شما است. با تماس رایگان با مرکزکارمنتو و ارتباط با مشاوران آن، مراحل قانونی و حقوقی امور ثبتی شرکت موردنظرتان را با موفقیت طی کنید و بیزینسی آسوده‌خاطر را آغاز کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

5 3
راهنمای جامع ثبت شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
9 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد