اقدامات مربوط به ثبت برند رستوران، فست‌ فود، کترینگ

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 24 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

برای درک بهتر عنوان و مطالب پیش‌رو، در ابتدا بهتر است بدانیم که برند چیست و چه فوایدی برای یک کسب و کار دارد؟ طبق تعریف برند یا همان نام تجاری، یک نام، لوگو یا طرح بوده، که مشخص کننده محصولات یا خدمات یک سازمان است. یا بر اساس تعریفی دیگر، برند تمام خدماتی را که یک کسب و کار ارائه می‌دهد را به مخاطبان معرفی می‌کند.  وظیفه اصلی برند یا همان نام تجاری، متمایز کردن محصولات و خدمات از سایر رقبا است. طبق نظر کارشناسان حوزه کسب و کار در مورد فواید آن، برند نوعی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم یا غیر مادی است، که ارزش بسیار زیادی دارد. دیگر فواید برند عبارتند از: افزایش ارزش و اعتبار تجارت مورد‌نظر، پیروزی در بازار رقابت، جذب مشتری و هزاران فایده دیگر.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مشاوره ثبت برند فست‌فود و کترینگ می‌توانید با مشاورین کارمنتو در حوزه مشاوره امور ثبتی تماس بگیرید.

پس با توجه به مواردی که گفتیم اولین قدمی که مدیر یک مجموعه باید بردارد، ثبت کردن برند است. رستوران، فست‌فود و کترینگ جزو فعالیت‌های اقتصادی مهم و پر رونق هستند و بازار رقابت تنگاتنگی دارند. یک راه میان‌بر برای موفقیت در زمینه رستوران‌داری ثبت کردن برند آن است. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با اهمیت و شرایط ثبت کردن برند رستوران بیشتر آشنا کنیم.

 چرا باید برند رستوران، فست‌فود و کترینگ خود را ثبت کنیم؟

با توجه به مطالبی که تاکنون گفتیم، بدون شک مهم‌‌ترین اقدامی که برای یک رستوران یا فست‌فود باید انجام داد، ثبت کردن برند آن است. پس اگر بخواهیم درباره ضرورت ثبت برند رستوران صحبت کنیم باید بگوییم که:

  • با این کار خدمات رستوران به طور کامل به مشتریان و رقبا معرفی می‌شود، و به راحتی در معرض دید آن‌ها قرار می‌گیرد.
  • پس از ثبت شدن برند می‌توان برای اخذ وام و گرفتن تسهیلات بانکی اقدام کرد و کسب و کار خود را گسترش داد.
  • با ثبت کردن برند رستوران یا فست‌فود، می‌توان از راه‌های مختلف مثل بیلبوردهای شهری، رادیو، تلویزیون، روزنامه و… برای رستوران یا فست‌فود تبلیغ کرد.

 

  •  ثبت کردن برند فست‌فود یا رستوران، نوعی حق انحصاری به مجموعه می‌دهد، یعنی دیگر کسی نمی‌تواند نام و نشان رستوران را کپی نماید یا از آن سوء استفاده کند.
  • ثبت کردن نام و نشان تجاری نوعی سرمایه‌گذاری است، که در کمترین زمان ممکن باعث سودآوری می‌شود.
  • یک راه بسیار کوتاه برای محبوبیت یا مشهور شدن در بین مشتریان، همین به ثبت رساندن برند است. زیرا این کار باعث حک شدن نام و دیگر ویژگی‌های برند در ذهن مشتری می‌شود، که نتیجه نهایی آن وفاداری مشتریان است.

برای انتخاب نام برند رستوران و فست‌فود جهت ثبت، چه قواعدی باید رعایت شود؟

نام برند نقش بسیار مهمی در ماندگار ماندن برند دارد، زیرا نام برند اولین چیزی است که مخاطبان می‌بینند یا می‌شنوند. برای انتخاب نام رستوران یا فست‌فود باید به یک سری نکات توجه کرد. نام برند رستوران یا فست‌فود باید متناسب با خدماتی که ارائه می‌دهد، انتخاب شود. به نظر شما آیا یک نام سنتی یا اصیل برای فست‌فود مناسب است؟ یا اسم‌های مدرن و لاتین متناسب یک رستوران سنتی هستند؟ برای انتخاب نام حتما باید به موارد زیر دقت کرد:

  • قبل از انتخاب باید استعلام گرفت، تا نامی مشابه نام انتخابی وجود نداشته باشد. به عبارتی اسم انتخابی رستوران یا فست‌فود در بین دیگر رستوران‌ها و فست‌فود‌ها باید کاملا منحصر بفرد باشد.
  • همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم نام برند باید متناسب با نوع فعالیت و خدمت‌رسانی رستوران باشد. مثلا برای ثبت برند سفره خانه یا ثبت برند رستوران سنتی باید یک اسم اصیل ایرانی یا یک نام خاطره‌انگیز انتخاب کرد. مثل فانوس آبی، هخامنش، کوروش و….
  • نام انتخابی نباید دارای معنی یا مفهوم زشت و ناپسند باشد.
  • اسم مورد نظر باید در لیست اسم‌های مجاز اداره ثبت وجود داشته باشد.
  • نام انتخابی باید به گونه‌ای باشد، که مخاطب به راحتی آن را در ذهن بسپارد.
  • اسم برند باید کاملا ساده و در عین حال خلاقانه انتخاب شود.

 ثبت برند رستوران و کترینگ چه مزایایی به دنبال دارد؟

رستوران‌ها و فست‌فودهای بسیاری در ایران و دیگر کشورهای جهان وجود دارند، که بسیار مشهور هستند. این معروفیت گاهی باعث افتتاح شعبات زنجیره‌ای در شهرها و کشورهای دیگر نیز می‌شود. اگر به تاریخچه این مدل رستوران‌ها نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که محبوبیت آن‌ها پس از ثبت شدن برند و برندسازی اتفاق افتاده است. زیرا ثبت برند فست‌فود و رستوران سبب ماندگاری در ذهن مشتری شده که نتیجه نهایی آن وفاداری مشتریان نسبت به آن رستوران یا فست‌فود است.

 در ادامه دیگر مزایایی که این عمل می‌تواند برای رستوران یا فست‌فود داشته باشد را بررسی می‌کنیم:

  • سبب افزایش اعتبار و جایگاه رستوران یا فست‌فود بین مشتریان می‌شود.
  • ثبت کردن برند باعث می‌شود، رستوران به شکل قدرتمند در بازار رقابت حضور یابد.
  • خدمات رستوران به صورت انحصاری معرفی می‌شود.
  • باعث افزایش اعتماد مشتریان می‌گردد.
  • پس از ثبت کردن نام تجاری رستوران، می‌توان از وام و تسهیلات بانکی استفاده کرد.
  • سبب افزایش کیفیت خدمات فست‌فود و رستوران می‌گردد.
  • پس از ثبت کردن نام تجاری فست‌فود یا رستوران، می‌توان برای افتتاح شعبات دیگر می‌توان اقدام کرد.
  • ثبت برند فست‌فود و رستوران رونق اقتصادی و افزایش فروش را به همراه دارد.
  • به ثبت رساندن برند رستوران برند منحصرا متعلق به شماست و از سوء استفاده دیگر رقبا جلوگیری می‌کند.
  • با ثبت کردن نام تجاری رستوران و فست‌فود می‌توان در بازارهای خارجی نیز فعالیت کرد.

چه مدارکی برای ثبت برند رستوران مورد نیاز است؟

قبل از ثبت کردن برند رستوران یا ثبت برند فست‌فود لازم است، که یک سری مجوزها را دریافت کرد. جواز کسب و پروانه بهداشت مهم‌ترین مجوزهایی هستند که باید گرفته شوند، زیرا اگر برای دریافت آن‌ها اقدام نشود، برند ثبت نمی‌شود. در ادامه تمامی مدارک لازم برای ثبت برند رستوران را که برای اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی نیاز است را بیان می‌کنیم:

 مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی

  • شناسنامه و کارت ملی  به همراه یک نسخه کپی
  • جواز کسب و پروانه بهداشت رستوران، فست‌فود یا کترینگ به همراه یک نسخه کپی از آن‌ها
  • اظهارنامه ثبت برند
  • طرح گرافیکی برند را در ابعاد 10*10 سانتی‌متر
  • کارت بازرگانی (برای ثبت کردن برندهای لاتین)
بیشتر بدانیم: راهنمای جامع ثبت برند زعفران + مدارک، هزینه و مراحل آن

 مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی

  • اساسنامه شرکت به همراه یک نسخه کپی از آن پروانه شرکت به علاوه یک نسخه کپی از آن
  • آگهی روزنامه تاسیس شرکت
  •  لیست و مدارک تمام تغییراتی اعمال شده در شرکت
  • کارت بازرگانی برای ثبت کردن نام تجاری به صورت لاتین
  • وکالت نامه در صورت پیگیری کار ثبت توسط وکیل

 برای ثبت برند کترینگ و رستوران چه مراحلی را باید سپری کرد؟

برای ثبت کردن نام تجاری یا همان برند لازم است که مراحل زیر به ترتیب طی شود:

  • ابتدا باید مدارک مورد نیاز مانند جواز کسب، پروانه بهداشت را تهیه کرد، سپس این مدارک را به صورت الکترونیکی در سایت اداره مالکیت معنوی ثبت کرد.
  • پس از ثبت مدارک، کارشناسان مربوطه به دقت تمام آن‌ها را بررسی کرده و در صورت نبود هیچ‌گونه مشکلی آن‌ها را تایید می‌کنند.
  •  پس از تایید کارشناس، باید تمام مدارکی که در قسمت قبل نام بردیم؛ به صورت فیزیکی به اداره مالکیت معنوی تحویل داده شود.
  • بعد از تاییدیه کارشناسان، برای چاپ تقاضای ثبت کردن برند در روزنامه رسمی‌های کشور، باید به سایت روزنامه مربوطه مراجعه کرد؛ زیرا تقاضای ثبت باید به طور رسمی در روزنامه چاپ شود.
  •  پس از چاپ و انتشار تقاضا نامه در روزنامه رسمی باید یک ماه صبر کرد، سپس باید از طریق سایت اداره مالکیت معنوی، هزینه حق الثبت پرداخت شود.
  • در این مرحله مجدد تمامی مدارک توسط کارشناسان بررسی می‌شود و لازم است که آن‌ها را دوباره تایید کنند.
  • پس از تایید نهایی کارشناسان، مجدد باید برای درج آگهی ثبت برند در روزنامه رسمی اقدام کرد.
  • بعد از گذشت یک ماه از انتشار روزنامه دوم، می‌توان گواهی ثبت را از اداره مربوطه دریافت کرد.

برای ثبت برند رستوران، چه میزان هزینه باید در نظر گرفت؟

برای ثبت کردن برند رستوران یا فست‌فود در هر مرحله باید هرینه‌ای را پرداخت کرد، که مبلغ کل از 800000 تومان به بالا است. این هزینه با توجه شخص حقیقی با شخص حقوقی یا طبقه مورد نظر متفاوت است. هزینه هر یک از مراحل ثبت برند رستوران به شرح زیر است:

هزینه ثبت اظهارنامه برند در سامانه

پس ار عضویت در سایت و ثبت مدارک با توجه به طبقات برند باید هزینه‌ای پرداخت شود. شاید این سوال برای شما پیش آید که منظور از طبقات برند چیست؟ برای راحتی هر چه بیشتر در قانون‌گذاری و رعایت حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی، کالا‌ها یا خدمات را بر اساس شباهتی که دارند  دسته‌بندی می‌شوند. که به این تقسیم‌بندی، طبقات برند می‌گویند.

حداقل هزینه برای افراد حقیقی در یک طبقه  حداقل 240000 ریال و برای افراد حقوقی 480000 است. که به ازای هر طبقه اضافی اشخاص حقیقی 20000 ریال و برای افراد حقوقی 40000 ریال دریافت می‌شود.

هزینه آگهی تقاضای ثبت کردن برند در روزنامه

همانطور که در قسمت‌های قبل گفتیم پس از تایید مدارک، تقاضای ثبت کردن برند باید در روزنامه رسمی چاپ شود، که هزینه آن معمولا 2380000 ریال به بالا است و با توجه له رنگی بودن یا نبودن روزنامه تعیین می‌شود.

هزینه حق الثبت برند

همانطور که گفتیم یک ماه باید از از انتشار روزنامه‌‌ای که در آن تقاضای ثبت چاپ شده بگذرد و پس از آن باید حق الثبت را در سایت پرداخت شود. هزینه حق الثبت نیز مانند هزینه ثبت اظهارنامه با توجه به طبقات برند تعیین می‌شود‌.

هزینه مربوط به حق الثبت در ازای یک طبقه برای شخص حقیقی 1200000 ریال و برای شخص حقوقی 2400000 ریال است. همچنین به ازای هر طبقه اضافی برای شخص حقیقی باید 100000 ریال و شخص حقوقی 200000 ریال است.

هزینه آگهی ثبت برند در روزنامه رسمی

بعد از پرداخت حق الثبت شما می توانید برای اعلام نهایی به عموم آگهی نوبت دوم را چاپ کنید که مانند مورد اول از 238 هزار تومان به بالا می باشد.

 چقدر زمان لازم است تا برند رستوران ثبت شود؟

با توجه به کلیه مراحل و شرایط ثبت برند رستوران که در این مطلب بیان کردیم. حدودا بین 50 الی 75 روز طول می‌کشد تا برند ثبت شده و گواهی ثبت آن تحویل داده شود. این گواهی تا 10 سال اعتبار دارد، که پس از انقضای آن باید برای تمدید مجدد اقدام کرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

3 1
اقدامات مربوط به ثبت برند رستوران، فست‌ فود، کترینگ

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

امور ثبتی
7 شهریور 1403

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
6 آبان 1402

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
9 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

امور ثبتی
7 شهریور 1403

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
6 آبان 1402

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد