راهنمای جامع ترخیص کالا از گمرک میرجاوه

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 28 خرداد 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

ساختمان بسیار قدیمی این گمرک نشان از قدمت صدساله‌ی آن است که به دوران قاجاریه بازمی‌گردد. بنابراین بیش از یک قرن است که گمرک میرجاوه به عنوان مرز ورود و خروج کالا و مسافر از کشورهای همجوارخود یعنی هند و پاکستان به حساب می‌آید. این مرز به عنوان تنها مرز خروج و ورود قانونی مسافران محسوب می‌شود. همچنین گمرک میرجاوه دارای یک بازارچه به مساحت ۱۲۰ هزار متر مربع است که اداره‌ی این گمرک و سوله و انبار را شامل می‌شود و ترخیص کالا از گمرک میرجاوه نیز در همین نقطه صورت می‌گیرد.

میرجاوه یکی از شهرستان‌های استان سیستان بلوچستان و در 89 کیلومتری جنوب شرق زاهدان واقع شده است. گمرک میرجاوه در 12 کیلومتری شهر میرجاوه و نزدیک گمرک تفتان، یکی از قدیمی‌ترین گمرک‌های ایران است.  گمرک میرجاوه بین ایرانشهر و زاهدان قرار گرفته است و اگر از ایرانشهر به سمت زاهدان حرکت می‌کنید، باید از خاش و از طریق جاده‌ی سنگان – میرجاوه عبور نمایید. این گذرگاه مرزی نقطه‌ی اتصال جاده‌ی 40 ایران و N-40 پاکستان محسوب می‌شود.

آدرس گمرک میرجاوه: استان سیستان و بلوچستان – شهرستان میرجاوه – خیابان فرخی سیستانی – روبروی ایستگاه راه آهن – نزدیک مسجد پایانه‌ی مرزی میرجاوه – مرزبانی و گمرک میرجاوه(اداره و سازمان دولتی).

ساعات کاری گمرک میرجاوه به صورت شبانه روزی است و عملیات ترخیص کالا از گمرک میرجاوه 24 ساعته انجام می‌شود. همچنین برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تماس گمرک میرجاوه با شماره‌ی 9-05433589025 تماس حاصل نمایید.

جهت دریافت راهنمایی و مشاوره، به بخش مشاوره صادرات و واردات سایت کارمنتو مراجعه کنید.

نحوه ترخیص کالا از گمرک میرجاوه

ترخیص کالا از این گمرک مانند دیگر گمرکات کشور، طبق قوانین ایران و بین‌المللی مربوط به حمل و نقل کالا انجام می‌شود. به طور کلی این فرایند طی 10 مرحله صورت می‌پذیرد. البته توجه داشته باشید که ماهیت کالای مدنظر است که تعیین می‌کند این مراحل بیشتر شود یا نه و نیاز به مجوزهای دیگری داشته باشد یا خیر. تنها افرادی می‌توانند نسبت به ترخیص کالا از گمرک میرجاوه اقدام نمایند که یا صاحب کالا باشد که کارت بازرگانی دارد یا ترخیص کار(شخص کارشناسی که با گرفتن وکالت از فرد متقاضی امور مربوط به ترخیص کالا را انجام می‌دهد) باشد که کارت حق‌العمل کاری دارد.

اگر با چگونگی این مراحل آشنایی ندارید با مشاوران کارمنتو در ارتباط باشید تا اطلاعات جامعی را در خصوص ترخیص کالای شما در کمترین زمان و با صرفه‌ترین هزینه دریافت نمایید. برخی از اصلی‌ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک میرجاوه به شرح زیر است:

  • دریافت پرفرما و پکینگ لیست
  • دریافت مجوز ثبت سفارش بازرگانی
  • بیمه کردن کالا و هماهنگی برای بازرسی از کالا در مبداء و مقصد
  • تشکیل پرونده برای تخصیص ارز و حواله‌ی بانکی
  • ارتباط با شرکت حمل و نقل بین المللی
  • دریافت اسناد حمل از شرکت‌های حمل و نقل بین المللی
  • تکمیل اسناد و تشکیل پرونده
  • تنظیم پیش نویس دور اظهاری
  • بررسی و تایید توسط کارشناس فنی گمرکی و بازرگانی
  • دور اظهاری واردات

توجه داشته باشید که برای ترخیص هر کالایی از گمرک ابتدا باید در سامانه‌ی ترخیص کالا ثبت‌نام کنید. این سامانه اطلاعات شما به عنوان صاحب کالا و همچنین اطلاعات و مشخصات کالا را ثبت می‌کند. اطلاعات مورد نیاز برای ثبت‌نام در این سامانه شامل موارد زیر است:

  1. کدملی صاحب کالا
  2. ثبت اطلاعات هویتی فرد صاحب کالا
  3. ثبت اطلاعات کالا

 پس از درج اطلاعات فوق، مجدد در صفحه‌ای به شما نشان داده می‌شود تا صحت آن را تایید نمایید. در نهایت سامانه به شما یک کد می‌دهد که حتما باید آن را در جایی حفظ نمایید؛ زیرا در تمامی مراحل ترخیص کالا از گمرک ضروری است.

لیست کالاهایی که می‌توانیم از گمرک میرجاوه ترخیص کنیم

گمرک میرجاوه گمرکی تخصصی برای صادرات فرآورده‌ها و مشتقات نفتی و گازی است. عمده کالاهایی که با ترخیص آن از گمرک میرجاوه به کشورهای هند و پاکستان صادر و یه از آن‌ها وارد می‌شود به شرح زیر است:

میله‌های آهنی یا فولادی – سبزیجات و تخم گشنیز – کیسه‌های پلاستیکی – شکلات – خشکبار شامل آلو خشک، پسته، فندق، انگورخشک، عناب فلفل فرنگی خرنوب – کفش – مربا – شیرینی‌جات – نان – خرما  – رب –  بیسکویت و ویفر – لبنیات(شیر، دوغ ، پنیر) – عسل طبیعی – آب معدنی – آب میوه – مخمرهای فعال – ذغال – کلینکر – سیمان پودر نشده – سیمان‌های هیدرولیک – آخال‌های جامد – کنجاله – پرندگان(شتر مرغ و ….). بیشترین کالاهایی که از هند و پاکستان و از طریق این گمرک میرجاوه ترخیص و وارد ایران می‌شود را موز، انبه و گاو تشکیل می‌دهد.

هزینه ترخیص کالا از گمرک میرجاوه

هزینه‌های ترخیصی با تصویب هیئت وزیران برای خدمات مربوط به باربری، انبارداری، بارگیری، تخلیه و دیگر خدمات تعیین می‌شود. در واقع هزینه‌های گمرکی وجهی است که برای خدمات دریافتی از سوی تجار، دریافت می‌شود. هزینه‌ی ترخیص کالا از گمرک میرجاوه دقیقا مشابه با دیگر گمرکات و مطابق با قانون گمرک جمهوری اسلامی ایران دریافت می‌شود. هزینه‌ی ترخیص کالا برای آزادسازی از گمرک به شرح زیر است:

  • حقوق ورودی کالا

برای ورود کالا به کشور بدون در نظر گرفتن اینکه کالا قابل استفاده است یا نه، طبق مقررات صادرات و واردات باید مبلغی را پرداخت نمایید.

  • انبار داری

تاجران برای نگهداری کالا در گمرک نسبت به حجم، وزن و تعداد روزهای نگهداری آن باید مبلغی را به عنوان هزینه‌ی انبارداری قبل از ترخیص پرداخت نمایند.  

  • سود بازرگانی

میزان سودی که از واردات قطعی کالا توسط گمرک دریافت می‌شود. دولت هر ساله میزان این سود را تعیین می‌کند.

هزینه‌ی کارت بازرگانی

وارد کنندگان کالا طبق قوانین باید دارای کارت بازرگانی باشند. لازم به ذکر است که وارد کننده باید در پایان هر سال مالیات مربوط به کارت بازرگانی خود را پرداخت نماید.

  • هزینه‌ی ثبت سفارش

طبق مقررات تمامی تاجران واردکننده باید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش فعال دریافت نمایند که درصدی از ارزش کالا می‌باشد.

  • دستمزد ترخیص کالا

دستمزد ترخیص وجهی است که به شرکت ترخیص کار و یا حق العملکار برای رسیدگی به کلیه‌ی امور مربوط به ترخیص کالا از گمرک مهران پرداخت می‌کنید. مقدار این مبلغ براساس اینکه کالاهای مدنظر شما چه میزان ارزش دارند، وزن کالا و مجوزهای لازم برای ترخیص کالای وارداتی تعیین می‌شود.

  • هزینه‌ی دریافت مجوز

کالای مختلف براساس قوانین، نیاز به مجوزهای مختلفی نیز دارند. کالاهای ترخیصی از گمرک می‌توانند نیاز به 1 الی 6 مجوز از سازمان‌های مربوطه داشته باشند. براساس اینکه کالای وارداتی چه چیزی باشد این هزینه متغییر خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک میرجاوه

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا عموما در دو دسته تقسیم می‌شوند:

مدارک مربوط به صاحب کالا

به همراه داشتن اصل کارت ملی – کپی تمامی صفحه‌های کارت بازرگانی – کپی صفحه‌ی کارت ملی مربوط به صاحب کالا ضروری است. اگر ترخیص کار دارید مدارک مربوط به ایشان و وکالت برای ترخیص کالا را که شامل: اصل و کپی کارت ملی – کپی معرفی نامه – کپی دفترچه بیمه – اصل و کپی وکالت نامه محضری – اصل و کپی معرفی نامه برای گمرک مربوطه – کپی وکالت – ارائه‌ی روزنامه رسمی برای اشخاص حقوقی – جواز تأسیس برای واحدهای تولیدی، می‌شود را باید همراه داشته باشید.

مدارک مربوط به کالا

 ترخیصیه  – قبض انبار – بارنامه  – پیش فاکتور یا پروفرما اینویس فاکتور – فهرست عدل بندی – گواهی مبدا – مجوز ثبت سفارش بازرگانی – گواهینامه استاندارد – بیمه نامه در صورت وجود – مجوزهای قانونی  مانند بهداشت، استاندارد، انرژی اتمی، فرهنگ و ارشاد، قرنطینه‌ی نباتی و… که بسته بهنوع کالا تعیین می‌شود – گواهی بازرسی

از دیگر مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از این گمرک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اظهارنامه واردات( سندی که در سامانه‌ی EPL یا پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت می‌شود)
  • گواهی مبدا CO که نشان می‌دهد کشور سازنده و مبدا کالا برای حمل و نقل کالا گواهی می‌دهد.
  • مجوز استاندارد که برای برخی از کالاها نیاز است. البته این مجوز برای صادرکنندکان برتر و واردات کمتر از 5 کالا ضرورت ندارد.
  • مجوز قرنطینه که برای واردات و صادرات نباتات که از سازمان حفظ نباتات دریافت می‌شود.
  • فاکتور یا سیاهه خرید این مدرک جزء اصلی‌ترین مدارک برای ترخیص کالا محسوب می‌شود.
  • مجوز وزارت راه که برای حمل و نقل کالا توسط شرکت‌های غیر ایرانی ضروری است.
  • اعلامیه تامین ارز با نامه برات
  • پروانه بهره برداری شرکت‌های تولیدی
  • مجوزهای قانونی برای ترخیص کالا
  • وکالت‌نامه‌ی رسمی و پروانه‌ی صادراتی

ترخیص کالا از گمرک میرجاوه با کارشناسان کارمنتو

با توجه به توضیحات داده شده با پیچیدگی مراحل ترخیص کالا از گمرک آشنایی پیدا کرده‌اید. توجه داشته باشید که ترخیص کالا به مدت زمان معینی نیاز دارد و حضور فیزیکی شخص صاحب کالا که با قوانین روز گمرکات آشنایی دارد امری ضروری است. تاجران بسیاری بدلیل ناآگاهی از قوانین و شرایط، ملزم به پرداخت هزینه‌های بیشتر انبارداری برای انجام مراحل جدید ترخیص خواهند شد. مشاوران و کارشناسان مجرب و با تجربه‌ی کارمنتو در کنار شما هستند تا بدون دغدغه و نیاز به حضور در مرز، کالاهای مورد نیاز برای تجارت شما را در کمترین زمان و به صرفه‌ترین هزینه ترخیص نمایند.  

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 2 نظر

4 2
راهنمای جامع ترخیص کالا از گمرک میرجاوه

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
2 مرداد 1401

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد