فهرست مطالب
Toggleتبلیغات در رادیو به استفاده از یک ایستگاه رادیویی برای پخش تبلیغات کالا یا خدمات گفته میشود. این روش، یکی از قدیمیترین روشهای تبلیغات است. باوجود گذشت زمان و پیدایش روشهای نوین و خلاقانهتر، تبلیغات رادیویی همچنان میتواند در مورد محصولات یا خدمات خاص، مخاطبان خود را هدف قرار دهد. در این مقاله از سایت کارمنتو، این روش تبلیغاتی را از جهات مختلف مانند مزایا و معایب، هزینه و مراحل انجام آن بررسی میکنیم. درصورتیکه این گزینه را جزء برنامههای تبلیغاتی خود دارید، این مقاله اطلاعات مفیدی در این زمینه به شما ارائه میدهد.
تبلیغات مسیری است که بدون دریافت خدمات مشاوره تبلیغات، ممکن با شکست مواجه شود. در نتیجه برای موفقیت در این مسیر از مشاوره مشاوران ما بهرهمند شوید.
هدف از تبلیغات در رادیو چیست؟
هدف نهایی از تبلیغات در رادیو مسلما افزایش مشتری و کسب سود بیشتر از طریق هدف قرار دادن مخاطبین خاص است. با این حال، نباید از اهمیت برندآگاهی نیز غافل ماند. تبلیغات از این روش از طریق تاثیر غیر مستقیمی که بر ذهن شنونده میگذارد، سبب افزایش آگاهی از برند شما میشود. به همین دلیل، بازدهی تبلیغات در رادیو به مرور زمان، افزایش مییابد. امروزه، یک انتظار دیگر هم از تبلیغات رادیویی میرود و آن هم افزایش ترافیک سایت است.
تبلیغات در رادیو چه مزایا و معایبی دارد؟
تبلیغ کردن در این فضا نیز مانند فضاهای دیگر مزایای خاص خودش را دارد. از مزایای تبلیغات در رادیو، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مقرونبهصرفه بودن: تبلیغات رادیویی نسبت به بسیاری روشهای دیگر مانند تبلیغات تلویزیونی، ارزانتر و با توجه به گسترده بودن مخاطبان، مقرونبهصرفهتر است.
- مخاطبان هدفمند: مخاطبان رادیو تعدادشان همچنان زیاد است. از طرفی آنها افراد خاصی هستند که شناسایی الگوهای رفتاریشان در خرید میتواند، بازدهی تبلیغات را افزایش دهد.
و اما دو مورد از معایب اصلی تبلیغات رادیویی نیز موارد زیر هستند:
- تمرکز پایین مخاطبان: اغلب افرادی که به رادیو گوش میدهند، مشغول کار دیگری هستند؛ بنابراین تاثیر این نوع تبلیغات معمولا کم است.
- نبود جذابیتها و امکانات بصری: جذابیت بصری یکی از عوامل اصلی تأثیرگذاری تبلیغات، محسوب میشود. این امکان در رادیو وجود ندارد. به همین دلیل، نحوه تبلیغات در رادیو باید بهگونهای باشد که نکات اصلی تبلیغ بهوضوح به مخاطب منتقل شوند.
بیشتر بخوانید: آشنایی با مراحل تبلیغات تلویزیونی و هزینههای آن
برای سفارش تبلیغات رادیویی چه مراحلی را باید طی کنیم؟
روشهای تبلیغات در رادیو هرکدام مراحل خاص خودشان را هم دارند. با این حال، این مراحل بهطورکلی، شامل موارد زیر هستند:
- مراجعه به بخش تبلیغات دفتر رادیو
- اطلاع از شرایط و تعرفهها
- ارائه اطلاعات مرتبط با محصول یا خدمات
- تعیین روش تبلیغ
- تنظیم قرارداد
روشهای مختلف تبلیغات در رادیو نیز عبارتاند از:
- خواندن زنده متن تبلیغ توسط گوینده
- اسپانسرینگ برنامه
- بستههای تبلیغاتی تولیدشده (حاوی سناریو، آهنگ و غیره)
چه زمان هایی برای پخش تبلیغات رادیویی مناسب است؟
آمارها نشان میدهند که برنامههای رادیویی در ساعات زیر، بیشترین شنونده را دارند.
- شش تا 10 صبح
- سه تا هفت عصر
- 12 تا دو بامداد
بااینحال، این بدان معنا نیست که این ساعات برای همه نوع تبلیغات در رادیو مناسب هستند. با توجه به نوع محصول یا خدمات، باید محتملترین ساعتی که مخاطب هدفتان در حال گوش دادن به رادیو است را برای پخش تبلیغ خود انتخاب کنید. بهطور مثال، کارمندان، رانندگان اتوبوس شهری و تاکسی در ساعات اولیه صبح و رانندگان خودروهای سنگین، معمولا در ساعات پایانی شب به رادیو گوش میدهند.
هزینه تبلیغات رادیویی به چه عواملی بستگی دارد؟
شاخصهای مختلفی هستند که بر هزینه تبلیغات در رادیو اثر میگذارند. مهمترین آنها عبارتاند از:
- زمان پخش تبلیغ و طول آن: مسلما ساعاتی که شنونده بیشتری دارند، گرانتر هستند. همچنین، هر چه طول تبلیغ بیشتر باشد، هزینه آن نیز بیشتر خواهد بود. با این حال، شاید هزینه یک تبلیغ 15 ثانیهای در ساعات پرشنونده بیش از یک تبلیغ یک دقیقهای در ساعات دیگر باشد.
- فرکانس پخش تبلیغ: هرچه دفعات پخش تبلیغات در رسانه رادیو بیشتر باشد، هزینه آن هم بیشتر است. معمولا با افزایش فرکانس، تخفیفهایی نیز از سوی رادیوها در نظر گرفته شود.
- نوع برنامه و رادیو: مسلما پخش تبلیغ در میان برنامههای پرطرفدار شناختهشده، هزینه بیشتری دارد.
- هزینه تولید: در صورتی که تولید تبلیغ شما بر عهده رادیو باشد باید هزینههای مربوط به اجاره فضا، بازیگران و غیره را نیز بپردازید.
سخن آخر
تبلیغات در رادیو میتواند با هدف قرار دادن مخاطبین خاص، بازدهی بالایی داشته باشد. درصورتیکه تبلیغ در ساعات پرشنونده روز پخش شود، این بازدهی بیشتر بوده و البته هزینه بیشتری هم خواهد داشت. روشهای تبلیغات در رادیو نیز متفاوت هستند و مراحل هرکدام از آنها در جزئیات با یکدیگر اختلافاتی دارند. با تبلیغات رادیویی ، علاوه بر فروش و جذب مشتری، میتوان شاخصهایی مانند ترافیک سایت و برندآگاهی را نیز بهبود بخشید.