تبلیغات در تلگرام را از کجا شروع کنیم؟

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 20 تیر 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

تلگرام یک پیام‌رسان است اما در ایران، ما از آن به عنوان شبکه اجتماعی، پلتفرم تبلیغاتی، جایی برای ذخیره فایل‌ها و ویدیو و وویس‌کال هم استفاده می‌کنیم. این اپلیکیشن، یک اپ پیام بر پایه ابر است که بر روی دستگاه‌های مختلف کار می‌کند و می‌تواند حساب کاربری شما را هم روی هر دستگاهی، به اکانت اصلی لینک کند (از گوشی تلفن و تبلت تا کامپیوتر). مهم‌ترین مزیت تلگرام (که آن را به محبوب‌ترین پیامرسان ایران هم تبدیل کرده) سرعت، امنیت و رایگان بودن آن است. با این اپ میتوانید پیام متنی بفرستید، عکس، گیف و استیکر ارسال کنید، ویدیو بفرستید و حتی فایل‌های مختلف را (اکسل، وورد و… روی خود اپل باز کنید). البته که گروه و کانال ساختن هم به مارکترها کمک می‌کند بتوانند صدایشان را به گوش گروه‌های بزرگ مخاطبان برسانند. تبلیغات در تلگرام، در ایران بسیار گسترده است و برندها و افراد زیادی روی آن حساب می‌کنند تا آگاهی برند را بالا ببرند و حتی از طریقش فروش داشته باشند. در این مطلب می‌خواهیم تبلیغات در تلگرام را زیر ذرهبین ببریم و البته انواع آن را هم بشناسیم.

همچین می‌توانید برای دسترسی راحت به بخش مشاوره بازاریابی و فروش کارمنتو، با نصب اپلیکیشن از متخصاصان و کارشناسان ما مشاوره دریافت کنید.

تبلیغات در تلگرام چگونه است؟

تلگرام یک پیام‌رسان عالی با سرعت خیلی بالاست که حتی بعد از فیلتر شدن در ایران هم، روی گوشی بیشتر ما وجود دارد و از طریقش با دوستان و خانواده‌هایمان ارتباط برقرار می‌کنیم. با این وجود، این پلتفرم برای خیلی از برندها و کسب و کارها، بستری برای تبلیغات است. اگر از کاربران دائمی تلگرام هستید، احتمالا در کانال‌ها تبلیغات مختلف را میبینید. بیشتر اوقات کانال‌ها و گروه‌ها میزبان تبلیغ تلگرامی هستند و کسی برای یک فرد، پیام تبلیغاتی نمیفرستد. همچنین بسیاری از برندها از بات‌ها استفاده میکنند تا به راحتی و بدون استخدام یک نیرو برای آپلود محتوا، با بات بتوانند دائما پیش چشم مخاطبانشان قرار بگیرند.

چگونه بازاریابی در تلگرام را به صورت اصولی شروع کنیم؟

فراموش نکنید که بازاریابی در تلگرام با همه راحتی و در دسترس بودنش، باید حتما طبق یک استراتژی معین و با برنامه پیش برود، در غیر این صورت مقدار زیادی تلاش کرده‌اید و انرژی صرف کرده‌اید، بدون این‌که نتیجه بگیرید. بیایید شیوه بازاریابی در تلگرام را با هم بشناسیم:

هدف‌گذاری

در مرحله اول، باید بدانید که هدفتان از بازاریابی در تلگرام چیست و قرار است چکار کنید. مثلا اگر یک آنلاین شاپ دارید، احتمالا می‌خواهید محصولاتتان را بفروشید، یا اگر منابع انسانی یک سازمان هستید، قصد دارید افراد بیشتری را با فرهنگ سازمانی خودتان آشنا کنید. هدف داشتن در مرحله بعد، به شما کمک می‌کند استراتژی داشته باشید، فرمت محتوا تعیین کنید و برای خودتان KPI بگذارید. تلگرام میتواند در رسیدن به این اهداف کمکتان کند:

  • بردن ترافیک بیشتر به وب‌سایت
  • ایجاد engagement میان مشتریان
  • کسب اعتماد مخاطبان هدف
  • اتوماسیون بعضی از تسکهای روتین مانند پشتیبانی، پاسخگویی به سوالات، قیمت‌ گرفتن و…
  • پشتیبانی فروش
  • افزایش فروش

مثلا اگر می‌خواهید مخاطبانتان به شما بیشتر اعتماد کنند و همزمان با تبلیغات در تلگرام فروش خودتان را هم بالا ببرید، می‌توانید یک کانال خصوصی برای مشتریان وفادار بسازید. مسائلی مثل تخفیفها، نظرسنجی، ارسال نمونه و… را ابتدا به آنها خبر بدهید و حتی محصولات منحصر به فرد برایشان در نظر بگیرید.

پروموت کردن حساب تلگرام

حالا که اهدافتان را فهمیدهاید، باید ببینید که از چه طریقی می‌خواهید به آنها برسید: گروه، کانال یا بات. هرکدام را که ترجیح میدهید، فقط باید آن را پیش چشم مخاطبان قرار بدهید. حتی اگر گروه یا کانالی ندارید، میتوانید با یک گروه یا کانال پرمخاطب ارتباط برقرار کنید و به آن تبلیغ بدهید. حساب تلگرام خودتان را می‌توانید از این راهها پروموت کنید و برایش عضو بگیرید:

  • شبکههای اجتماعی: شبکههای اجتماعی یک منبع بسیار بسیار خوب برای لید جمع کردن هستند. ممکن است در اینستاگرام و لینکدین تعداد زیادی فالوور داشته باشید، و هرکدام از آنها یک عضو یا خریدار بالقوه برای کانال تلگرام شما هم محسوب می‌شوند. ادرس کانال تلگرام را در بیو اینستاگرامتان بگذارید یا برای آنهایی که به کانال میپیوندند یک پروموشن ویژه در نظر بگیرید.
  • تبلیغ در وب‌سایت: برای بازاریابی در تلگرام خودتان، میتوانید از رسانههای دیگر خودتان استفاده کنید و برای کانال عضو بگیرید. در صفحات پربازدید، برای کسانی که به کانال تلگرام می‌پیوندند یک امتیاز ویژه در نظر بگیرید.

ارتباط موثر با مخاطبان

بازاریابی در تلگرام وقتی کامل می‌شود که مخاطب این بازاریابی یعنی مشتری شما، از حضور در تلگرامتان احساس راحتی کنند و یک پشتیبانی خوب داشته باشند. پس حتی اگر لازم است که برای این پشتیبانی بیشتر زمان بگذارید و به سوال‌های مشتری‌ها جواب بدهید، این کار را بکنید. یا حتی اگر بودجه‌اش را دارید یک نیروی پشتیبانی تلگرام استخدام کنید. مشتریانی که پشتیبانی خوب دریافت کنند، معمولا به برند شما وفادار می‌مانند.

انواع تبلیغات در تلگرام

این که مدل تبلیغات شما در تلگرام چطور باشد، بستگی به بودجه شما و البته محصولتان دارد. تلگرام کانال‌هایی دارد که فقط تبلیغات منتشر می‌کنند و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در آن‌ها پیدا می‌کنید. کدام مدل بازاریابی در تلگرام برای شما مناسب است؟

  • تبادل: یکی از راه‏های تبلیغات در تلگرام، تبلیغات متقابل است. کانال‌هایی که فعالیت مشابه شما را دارند پیدا کنید و به صورت متقابل یکدیگر را تبلیغ کنید. مثلا اگر فروشنده تورِ مسافرتی هستید، از یک بلاگر یا راهنمای تور معروف بخواهید که در کانال تلگرامش شما را معرفی کند و به اعضای کانالش یک تخفیف هم بدهید. این‌طوری، تعداد زیادی عضو جدید خواهید گرفت.
  • همکاری با پابلیشرها: بعضی از کانال‌ها صرفا پابلیشر یا منتشرکننده محتوا هستند. یعنی با پرداخت مبلغ مشخص، تبلیغتان را در هر حوزه‌ای که باشد منتشر می‌کنند: از فروش چمدان تا دوره آموزش برنامه‌نویسی. اگر کانال طنز یا پابلیش دارید و هدفتان بیشتر فالوور گرفتن است، همکاری با این پابلیشرها گزینه خوبی برایتان محسوب می‌شود، چون معمولا اعضای زیادی دارند.
  • تبلیغات در گروهها: چتهای گروهی معمولا جاهای خوبی برای تبلیغات در تلگرام محسوب می‌شوند، چون اعضایشان اغلب درمورد موضوعات مشترک حرف می‌زنند و علایقی نزدیک به هم دارند. اگر با یک گروه پرعضو آشنا شده‌اید، شانس خودتان را برای تبلیغات در آن امتحان کنید.

چگونه کانال‌های تلگرامی مرتبط با موضوع تبلیغات خود را شناسایی کنیم؟

اما  بازاریابی در تلگرام را به چه کانال‏هایی بسپاریم؟ برای یک تبلیغ موثر، باید تبلیغ خودتان را جایی منتشر کنید که مطمئن هستید به دست مخاطبانش می‏رسد. اینطور می‌توانید کانال مناسب خودتان برای تبلیغات را انتخاب کنید:

  •  رسانه‌‌هایی هستند که کانالهای تلگرام را دسته‏بندی میکنند و با هر موضوعی به شما ارائه میدهند: مثلا کانال‌های برنامه‌نویسی، کانال دانشگاه‏های مختلف یا کانال‌های آموزش شیرینی‌پزی.
  • با سرچ در سرچ بار تلگرام، کانال‏های زیادی پیدا خواهید کرد که فعال و پرمخاطب هستند. اگر قصد دارید برای فیلم کوتاهی که ساخته‌اید تبلیغ بدهید، در سرچ بار بنویسید «سینما» و کانالهای سینمایی را ببینید.
  • بسیاری از کانال‏های تلگرامی مرتبط، در رسانه‏های دیگر صاحبانشان تبلیغ می‌شوند. پس اول در اینستاگرام (که سرچ الگوریتمی و ساده‏ای دارد) بگردید و بعد در صفحه اینستای آن برند، تلگرامش را پیدا کنید.

مزایای تبلیغات در تلگرام

در آوریل سال 2020، تعداد اعضای تلگرام به 400 ملیون عضو فعال در ماه رسید. هر روز 1.5 میلیون کاربر این اپلیکیشن را دانلود و در آن ثبت‌نام میکنند. افزایش محبوبیت تلگرام، امکانات زیادی را در اختیار مارکترها میگذارد، از جمله:

  • امکان اطلاعرسانی همیشگی و بروز نگه داشتن مخاطبان: وقتی یک کانال تلگرام داشته باشید، هر لحظه میتوانید در آن با یک جمله، خبری را به گوش هزاران نفر برسانید. پس یک کانال برای برندتان بسازید، عضو بگیرید و از آن به عنوان رسانه خبری برند استفاده کنید. عکس و فیلم از محصولات و خدمات، اطلاعِ بروزرسانیها، معرفی همکاران، تخفیفها و… از جمله محتواهایی هستند که می‌توانید در کانال خودتان منتشر کنید.
  • قابلیت ارتباط مارکتر با مخاطبان: گروه تلگرام شما را مستقیما با مشتریان و مخاطبان خودتان، مرتبط میکند. یک گروه تلگرامی در واقع یک چت گروهی است بین شما و مخاطبان، و البته مخاطبان با یکدیگر. همچنین میتوانید ادمینهای مختلفی استخدام کنید تا در مدیریت گروه به شما کمک کنند. مشتریان وفادار لیدهای جدید به گروه اضافه میکنند و آگاهی برند شما را افزایش میدهند. میتوانید برای انحصاری شدن خدمات خودتان، یک گروه خصوصی بسازید و امتیازات ویژهای به مشتریان خاص و وفادار بدهید.
  • امکان پشتیبانی 24 ساعته: این‌جاست که ربات‌های چت وارد بازی میشوند. بات میتواند دستیار بسیار کارآمدی برای مدیریت تسکهای شما باشد و کمک کند که افراد حاضر در کانال جوابشان را بگیرند. مدیریت سفارش‌ها، انتشار سوالات متداول و جواب دادن به سوالات مشتریان را به عهده ربات بگذراید و انرژی خودتان را صرف کارهای دیگر بکنید.
  • افزایش engagement مشتریان: به راحتی می‌توانید با نظرسنجی در تلگرام، درگیری مخاطب را با محتوا (و در نتیجه محصول) بالا ببرید. یک نظرسنجی چندگزینه‌ای بگذارید و نظر مخاطبان را درمورد یک موضوع خاص بپرسید و بعد گزینه برنده شده را توضیح بدهید. این نظرسنجی‌ها حتی می‌توانند ایده‌ای برای طراحی محصولات بیشتر باشند. با انجام دادنشان، مشتریان متوجه میشوند که به نظرشان اهمیت دادهاید.

تعرفه قیمت تبلیغات در تلگرام

اگر تا این‌جای متن را خوانده باشید، احتمالا یکی از سوالات اصلی شما این است که برای تبلیغات تلگرامی باید چه مبلغی را پرداخت کنید. مثل اینستاگرام (و هر شبکه اجتماعی دیگری) مبلغ بستگی به تعداد مخاطبان آن رسانه و درگیری‌شان با محتوا دارد. بعضی از پابلیشرها و کانال‌ها با تعداد تبلیغات سود میکنند. مثلا ده‌ها هزار عضو دارند اما تعرفهشان زیر صد هزار تومان است، چون در روز هفت یا هشت بار تبلیغ میگذارند. بعضی از کانال‌ها مخاطبانی محدود اما بسیار گزینش‌شده و مفید دارند. تعرفه این کانال‌ها ممکن است تا یک میلیون تومان هم برسد، چون مطمئن هستند که بین مخاطبانشان، قطعا کسانی هستند که به کانال شما می‌آیند و حتی خرید می‌کنند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

4 1
تبلیغات در تلگرام را از کجا شروع کنیم؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد