از کارتم پول برداشت شده چیکار کنم؟ مجازات جرم برداشت از حساب

مدت مطالعه: 14 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 24 تیر 1403
نویسنده: milad jafari

در سال‌های اخیر که استفاده از پول نقد در جامعه به مقدار کمتری مورد استفاده قرار می گیرد به علت‌های زیادی از جمله راحتی بیشتر کارت‌های بانکی جایگزین استفاده از پول های نقد شده است. اما لازم به ذکر است که همزمان با افزایش استفاده از کارت‌های بانکی جرایم گوناگون و میزان سوءاستفاده‌ها نیز گسترش پیدا کرده است. جرایمی که سبب برداشت غیرمجاز از حساب بانکی می‌شود. برداشت غیرمجاز از حساب به این معنی است که بدون اجازه یا اطلاع شما، از حساب بانکی شما پول برداشت شده است. این کار ممکن است به خاطر دزدی اطلاعات حساب، استفاده از کارت بانکی به طور غیر مجاز یا سایر روش‌های تقلبی دیگر انجام شود.

برداشت غیر مجاز از حساب افراد به هر روشی که باشد جرم نامیده می‌شود و قابل پیگیری و شکایت است. اما نکته حائز اهمیت این است که برای پیگیری چنین جرمی ابتدا باید بدانید این برداشت به چه روشی اتفاق افتادن است. به طور کلی، ممکن است برداشت غیر مجاز پول از حساب بانکی با استفاده از یکی از راه‌های مجرمانه سرقت کارت بانکی، دزدیدن اطلاعات حساب بانکی، استفاده از کارت بانکی دیگران بدون اجازه، سرقت اینترنتی یا کلاهبرداری اینترنتی از حساب باشد. اگر برای شما هم سوال است که از کارتم پول برداشت شده چیکار کنم؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا در مورد جرم برداشت از حساب و نحوه پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب اطلاعات کسب کنید.

بنر حقوقی

سرقت و برداشت غیر مجاز از حساب چگونه اتفاق می افتد؟

به صورت کلی برداشت غیر مجاز از حساب یعنی برداشت کردن وجه از یک حساب بانکی بدون مجوز یا اجازه مالک آن حساب. ممکن است که این عمل توسط یک شخص یا سازمان بدون اجازه انجام شود و  تحت تعقیب قانونی قرار گیرد. در صورت برداشت غیر مجاز، شخص یا سازمان مسئول ممکن است تحت مجازات های قانونی مانند جریمه، تعقیب قانونی یا حتی تحت تعقیبات کیفری نیز قرار گیرد. برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌ها به طور معمول به علت انجام تراکنش‌‌های بانکی بدون مجوز یا موارد ناقض قوانین بانکی رخ می‌دهد. این می‌ تواند به عنوان یک عمل غیر قانونی تلقی شود و به چندین روش ممکن اتفاق بیافتد. اما روش‌هایی که ممکن است برداشت غیر مجاز از حساب چگونه اتفاق افتد شامل موارد زیر می شود:

1. سرقت از کارت بانکی

سرقت از کارت بانکی یکی از روش‌های غیر مجاز برداشت از حساب افراد است. اگر کسی کارت بانکی فردی را بدزدد یا به اطلاعات حساب او دسترسی پیدا کند، این احتمال وجود دارد که از حساب او بدون هیچگونه اجازه‌ای برداشت کند.

2. دزدیدن و در اختیار گرفتن اطلاعات حساب بانکی

می‌دانید که افراد سودجو از هر راهی به دنبال دسترسی به اطلاعات کارت بانکی افراد هستند و بعد از به دست آوردن این اطلاعات جهت خالی کردن حساب بانکی آن‌ها اقدام می‌کنند. از جمله این روش‌ها می‌توان به سواستفاده افراد از دستگاه‌های کارتخوان اشاره کرد. بر اساس جدیدترین قوانین وضع شده، تمامی فروشگاه‌ها و مکان‌هایی که از دستگاه‌های کارتخوان استفاده می‌کنند، باید در زمان کارت کشیدن این دستگاه را در دسترس مراجعه کننده قرار دهند. پیشنهاد ما شما به مراجعه کنندگان نیز این است که رمز خود را به هیچ وجه به دیگران نگویید و حتما در زمان هرگونه خریدی خودتان کارت بکشید و رمز کارت خود را وارد کنید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که افراد کلاهبردار و سودجو احتیاجی به تمام اطلاعات کارت بانکی شما نداشته و با برخی از این اطلاعات هم می‌توانند سرقت خود را انجام دهند. به عنوان مثال این افراد می‌توانند با استفاده از رمز cvv2 که روی کارت بانکی درج شده است، اقدام به سرقت از حساب بانکی افراد کنند.

قابل ذکر است که اگر به هر دلیلی با برداشت غیر مجاز از حساب بانکی خود مواجه شدید باید سریع با بانک تماس گرفته و اعلام سرقت از حساب بانکی خود را انجام دهید. چرا که بر طبق قانون، برداشت غیرمجاز وجه به هر طریقی از حساب بانکی اشخاص جرم محسوب می‌شود و از طریق نهادهای قانونی قابل پیگیری می باشد.

3. پرداخت آنلاین

یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای سرقت اینترنتی از حساب بانکی که از طریق آن افراد به اطلاعات حساب بانکی دیگران دست پیدا می‌کنند و در نهایت از آن پول می‌دزدنند، درگاه‌های پرداخت آنلاین است. باید توجه داشته باشید که درگاه‌های پرداخت شاپرک، به IR منتهی می‌شوند. در زمان پرداخت اگر با دامنه‌های دیگری مواجه شدید باید حتما از جعلی نبودن آن‌ها اطمینان پیدا کنید. همچنین یکی دیگر از نشانه‌های سایت‌های جعلی، ابتدای آن‌ها است که به جای http،  htt هستند. به طور معمول سایت‌های فیشینگ، کلاهبرداری و جعلی، تنها در دامنه یا یک حرف با سایت اصلی هستند و معمولا گواهی‌های امنیتی گوگل را ندارند.

4. فیشینگ

فیشینگ نیز یکی دیگر از راه‌های سرقت اینترنتی به حساب می‌آید. این کلمه به معنای ماهیگیری نیز است که اشاره به شکار و تله گذاشتن دارد. در واقع باید گفت که فیشینگ سعی و تلاش مجرمان و سودجویان برای کسب اطلاعات به ویژه کارت‌های بانکی از روش جعل سایت، ارسال ایمیلی فیک یا تبلیغاتی است. در این روش کلاهبرداران با ارسال ایمیل یا انواع مختلفی از آگهی‌های تبلیغاتی تلاش می‌کنند که افراد مجبور به مراجعه به سایت مورد نظرشان شوند.

در سایت مورد نظر اطلاعات مختلفی مانند شماره تلفن، شماره حساب‌های بانکی، شماره‌های کارت‌های اعتباری و سایر اطلاعات شخصی مهم دیگر از افراد گرفته می‌شود. فیشرها با کسب این اطلاعات اقدام به اعمال مجرمانه‌ای مثل برداشت وجه و خالی کردن حساب افراد می‌کنند. البته لازم به ذکر است که با داشتن دانش و آگاهی در مورد راه‌های کلاهبرداری اینترنتی می‌توان تا حد بسیار زیادی جلوی این مدل کلاهبرداری‌ها از جمله فیشینگ را گرفت.

5. کلون کردن کارت

این روش یکی دیگر از روش‌های سرقت از کارت بانکی است که جزو یکی از روش‌های برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب‌های بانکی محسوب می‌شود. در این روش افراد با منتقل کردن اطلاعات دارایی های کارت عابر بانک به روی کارت دیگر و بدون اطلاع و رضایت مالک اقدام به دزدی از کارت‌ها می‌کنند. اسکیمر هم همان سارقی است که از طریق کلاهبرداری به کپی کردن و سرقت اطلاعات کارت های بانکی می‌پردازد.

در ایران به ابزار و دستگاهی که مورد استفاده قرار می گیرد نیز اسکیمر گفته می‌شود. این گونه سارق‌ها با کپی کردن غیر قانونی اطلاعات کارت های بانکی افراد به این صورت که بعد از دریافت اطلاعات کارت فرد با استفاده از خواندن اطلاعات نوار مغناطیسی که در پشت کارت‌بانکی قرار دارد، اقدام به تهیه کپی از کارت‌ بانکی کرده و از آن در تراکنش‌های بانکی خود استفاده می‌کنند.

مجرم این اطلاعات را هنگام مراجعه کاربر به دستگاه خودپرداز  به ویژه دستگاه های کارت خوان سیار بدون این که فرد متوجه شود از او سرقت می‌کند. این کار توسط یک قطعه سخت افزاری به نام اسمیکر صورت می پذیرد که بر روی دستگاه ها نصب شده و با استفاده از آن اطلاعات موجود بر روی کارت های عابر بانک را کپی می‌کنند.

6. ارتباط با مشتریان از طریق تلفن

کلاهبرداری تلفنی می تواند، در حالت های مختلفی رخ دهد و به واسطه آن، مال افراد، از دستشان خارج شده و در اختیار کلاهبرداران قرار بگیرد. به همین خاطر در این بخش از مقاله، قصد داریم در مورد کلاهبرداری تلفنی یا ارتباط با مشتریان از طریق تلفن صحبت کنیم. این مدل کلاهبرداری خود نیز می تواند از راه‌های مختلفی اتفاق بیفتد که به شرح زیر است:

  • جعل عنوان کارمند بانک: در این روش کلاهبردار یا سودجو با شماره شخصی فرد، تماس گرفته و به بهانه مشکل و نقصی در اطلاعات حساب او، پس از دریافت اطلاعات حساب، نظیر شماره کارت، از فرد می خواهد تا کد پیامک شده به تلفن همراهش را برای او بخواند. کلاهبردار بعد از دریافت اطلاعات حساب فرد اقدام به خرید اینترنتی کرده و پس از اینکه رمز پویای ارسال شده برای تلفن همراه فرد را به دست آورد، در کمتر از چند ثانیه موجودی حساب او را خالی می‌کند.
  • جعل عنوان سازمان‌های دولتی: در این روش کلاهبرداری با فرد تماس گرفته می‌شود و به عنوان مثال فرد تماس گیرنده خود را نماینده یک سازمان معتبر معرفی می‌کند. بعد از دریافت اطلاعات شخصی از فرد، او را قانع می‌کند که برای بهره مندی از امتیازات این سازمان، باید اطلاعات حساب بانکی خود را برای تکمیل پرونده، در اختیار این سازمان قرار دهد و یا مبلغی را به حساب بانکی سازمان، واریز کند و به این صورت کلاهبردار، از حساب فرد به آسانی مبلغی را برداشت خواهد کرد.
  • تماس با مشتریان با عنوان برنده جایزه شدن: در این روش نیز، فردی به عنوان کارمند بانک یا کارمند یک سایت فروش محصولات اینترنتی تماس می‌گیرد و اعلام می‌کند که شخص برنده جایزه مشتری خوش حساب شده یا به علت خرید اینترنتی از یک سایت اینترنتی جوایز نقدی ای به او تعلق می‌گیرد و بعد از اعتماد سازی و دریافت اطلاعات حساب فرد اقدام به کلاهبرداری از حساب او می کند.
Please select another listing to show to avoid recursion.

7. کلاهبرداری اینترنتی از حساب بانکی دیگری

در خصوص جرم کلاهبرداری اینترنتی از حساب بانکی دیگری، باید اشاره کنیم که گاهی فرد سودجو یا مجرم با در اختیار گرفتن مشخصات شماره کارت بانکی مالباختگان و با استفاده از اینترنت اقدام به برداشتن پول از حساب بانکی دیگران می‌کند و از این طریق مالی را برای خود کسب می‌کند.

بنابراین در قانون جرایم رایانه ای  به بحث سرقت اینترنتی و برداشت وجه به صورت غیر‌مجاز از حساب بانکی پرداخته است و برای آن مجازات‌هایی را پیش بینی کرده است.

بر طبق ماده 13 قانون جمهوری اسلامی ایران هر كس به طور غیر مجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد كردن ، تغییر ، محو ، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه ، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری کسب کند علاوه بر رد مال به صاحب آن ، به حبس از ۱ تا ۵ سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال یا هر ۲ مجازات محكوم می‌شود. بنابراین در صورت بروز چنین اتفاقاتی می‌توانید برای شکایت برداشت غیرمجاز از حساب خود اقدام کنید. اما توجه داشته باشید که بهتر است برای چنین شکایت‌هایی و پیگیری برداشت غیرمجاز از حساب حتما از افراد متخصص در این زمینه راهنمایی‌های لازم را بگیرید.

شما می‌توانید با ارتباط با مجموعه کارمنتو از خدمات مشاوره این مجموعه استفاده کنید. لازم به ذکر است که در کارمنتو امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی و امکان چت آنلاین با پشتیبان نیز وجود دارد.

8. استفاده از کارت بانکی دیگران بدون اجازه

در صورتی که فردی کارت بانکی خود را به صورت امانت برای انجام کار مشخص شده‌ای به شخص دیگری سپرده باشد و آن شخص به ضرر مالک کارت از آن کارت سوء‌استفاده کند، مالک کارت این امکان را دارد تا برای این کار از شخص مورد نظر در دادگاه شکایت کند و از طریق مراجع قانونی برای پیگیری سرقت از حساب بانکی خود اقدام کند.

9. سرقت اینترنتی از حساب بانکی دیگری

اگر برای شما هم این سوال به وجود آمده است که از حسابم پول برداشت شده چیکار کنم؟ آیا سرقت اینترنتی رخ داده است؟ باید بگوییم که برداشت اینترنتی پول از حساب بانکی دیگران جرم محسوب می‌شود. چه این عمل برداشت غیر مجاز از حساب بانکی توسط بانک صورت بگیرد و یا چه توسط یک فرد غریبه می‌توان از طریق مراجع قانونی برای شکایت برداشت از حساب اقدام کرد.

لازم به ذکر است که در اغلب مواقع برای کلاهبرداری از حساب‌های بانکی این کار از طریق وب سایت‌ها و نرم افزارهای جعلی انجام می‌شود که طی آن، کلاهبرداران می‌توانند اطلاعات کارت بانکی فرد را بدزدند.

به همین دلیل باید دقت داشت که افراد حتما برای خرید کالاهای مورد نظرشان از سایت‌های معتبر و قانونی اقدام کنند تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوند. البته این نکته نیز قابل ذکر است که از طریق روش‌هایی می‌توان تا حد بسیار زیادی به تقلبی بودن سایت و درگاه پرداخت اینترنتی پی برد. باید اشاره کنیم که برداشت پول از حساب بانکی افراد به روش اینترنتی، جرم محسوب می‌شود و در دسته بندی جرائم رایانه‌ای قرار می‌گیرد. از این رو در قانون نیز برای جرم مشخص شده مجازات تعیین شده است.

عناصر جرم برداشت غیر قانونی و اینترنتی پول از حساب دیگران

عناصر جرم برداشت غیر قانونی و اینترنتی پول از حساب دیگران شامل این می‌شود که هر فردی که به صورت غیر قانونی از سامانه‌های مخابراتی یا رایانه‌ای با ارتکاب اعمالی مثل ایجاد یا متوقف كردن داده ها یا مختل کردن سامانه، تغییر ، محو، خدمات یا امتیازات یا منفعت مالی برای خود یا فرد دیگری کسب کند، علاوه بر رد مال به صاحب اصلی به حبس در حدود یک ۱ تا ۵ سال و جزای نقدی مشخصی محکوم می‌شود. در نتیجه عناصر جرم سرقت اینترنتی به این صورت بیان شده است که اگر فردی با تغییر دادن، محو نمودن، متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه ها، برای خودش منفعت های مالی و امتیازاتی تحصیل نماید ، جرم کلاه برداری اینترنتی صورت گرفته است.

عنصر مادی جرم برداشت غیرمجاز اینترنتی پول از حساب دیگران

عنصر مادی جرم برداشت غیرمجاز اینترنتی پول از حساب دیگران دارای اجزای متفاوتی بوده و همه این اجزا باید اتفاق بیفتد تا جرم رخ دهد. اولین جزء، بر طبق ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای، انجام دادن اعمالی مانند وارد کردن، تغییر، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها، مختل کردن سامانه و سایر موارد مشابه دیگر توسط مجرم است. جزء دوم کسب مال، منفعت، خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگران است. اگر هر دوی این‌ها رخ دهد، جرم محسوب می‌شود.

عنصر روانی جرم برداشت غیرمجاز اینترنتی پول از حساب دیگران

عنصر روانی یا مادی جرم برداشت غیر مجاز اینترنتی پول از حساب دیگران، قصد و سو نیت فرد است. در این جرم عنصر روانی اولا اراده و اختیار فرد است؛ یعنی با اجبار این کار را انجام نداده است. دوما آگاهی فرد در این امر دخیل باشد و بداند عمل انجام شده جرم محسوب می‌شود.

نحوه اثبات جرم برداشت غیر قانونی اینترنتی پول از حساب

نحوه اثبات جرم برداشت اینترنتی پول ممکن است کمی سخت‌تر از اثبات جرایم دیگر باشد؛ چرا که در این جرم فردی که مرتکب جرم شده هویت و مکان مشخصی ندارد. با این وجود اولین اقدام برای اثبات و پیگیری برداشت از حساب، گرفتن پرینت حساب از بانک است. همچنین لازم به ذکر است که اگر کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی صورت گرفته باشد، پرینت مکالمات و حتی مکالمه ضبط شده در صورت وجود می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. راه دیگری نیز برای اثبات جرم وجود دارد که آن اعتراف خود مجرم است. ممکن است خود مجرم به کلاهبرداری که انجام داده است اقرار نماید که در این صورت جرم به آسانی اثبات می‌شود.

حقوقی

مشاوران حقوقی کارمنتو به صورت آنلاین و تلفنی که به صورت فوری و زیر یک دقیقه ارتباط برقرار می‌شود، افراد را در مسائل حقوقی راهنمایی می‌کنند و به عنوان یک پل ارتباطی بین افراد و سیستم حقوقی عمل می‌کنند تا از ورود به مشکلات قانونی جلوگیری شود.

جرم برداشت غیرمجاز از حساب متوفی

در شرایطی که فردی فوت می‌کند، هر اموالی که دارد به وارث تعلق می‌گیرند. حال اگر یکی از وراث بدون اطلاع از سایر ورثه دیگر از حساب متعلق به متوفی مبلغی را برداشت کند یا برای خودش انتقال دهد مرتکب جرم برداشت غیر مجاز از حساب متوفی شده ‌است. البته اتفاق افتادن این جرم به سوءنیت و قصد مجرمانه فرد نیز بستگی دارد.

گاهی نیز ممکن است که فردی برای هزینه‌های کفن‌ و دفن راه دیگری جز برداشت پول از حساب متوفی نداشته باشد. بنابراین در این حالت جرمی اتفاق نیفتاده است. همچنین شرایطی نیز وجود دارد که در آن متوفی تنها یک وارث دارد و به هیچکس بدهکار نیست در این‌ صورت برداشت وجه از حساب او توسط تنها وارث، جرم محسوب نخواهد شد.

اگر جرم برداشت غیر مجاز از حساب متوفی صورت بگیرد نحوه پیگیری برداشت از حساب نیز باید از طریق مراجع قانونی انجام شود.

جرم برداشت غیر قانونی از حساب مشترک

لازم به ذکر است بدانید که بعضی از افراد به واسطه شغلی که دارند و یا به هر دلیل دیگری حساب مشترکی با دیگران افتتاح می‌کنند. برای باز کردن حساب مشترک شرایطی وجود دارد که هر ۲ طرف باید آن‌ها را رعایت کنند. نکته حائز اهمیت این است که برداشت وجه به‌ صورت جدا از شریک امکان‌پذیر است ولی طرفین باید میزان سهم خود را از قبل ‌مشخص کنند. همچنین در شرایطی که شخصی بدون اطلاع شریک خود، امضای آن فرد جعل کند و بیشتر از سهم مشخص شده خود بردارد، مرتکب جرم برداشت غیر قانونی از حساب مشترک شده ‌است. اگر نیز یکی از شرکا فوت کند و طرف مقابل تمام وجوه را به هر طریقی به حساب خودش انتقال دهد، این اقدام او نیز قابل مجازات بوده و جرم تلقی می‌شود.

جرم برداشت غیرمجاز از حساب مشتری توسط کارمند بانک

برداشت غیر مجاز از حساب بانکی توسط بانک از حساب مشتری جرم محسوب می‌شود و جرم برداشت غیر قانونی از حساب توسط بانک بر اساس ماده ۱۲ و ۱۳ قانون این است که هر کس به صورت غیرمجاز و بدون اجازه، داده‌های افراد دیگر را بردارد مجرم محسوب می‌شود. حتی اگر اصل داده در اختیار صاحب آن باشد، تفاوتی وجود ندارد. بنابراین برداشت بانک از حساب مشتری دارای مجازات بوده و می‌توان از طریق مراجع قانونی آن را پیگیری کرد.

نکات مهم برای جلوگیری از برداشتن غیرمجاز پول از حساب

در این قسمت از مقاله قصد داریم به نکات مهم برای جلوگیری از برداشتن غیر مجاز پول از حساب بپردازیم تا بتوانید با احتیاط تر عمل کرده و در دام کلاهبرداران اینترنتی نیفتید. این نکات شامل موارد زیر می‌شود:

  • دقت داشته باشید که هیچ وقت روی لینک‌هایی مانند ادعای اینترنت رایگان، دریافت بن، جایزه یا سایر موارد مشابه دیگر که برای شما ارسال می‌شوند، کلیک نکنید. چرا که در برخی از مواقع ممکن است پیام‌هایی با موضوع دریافت ابلاغیه از ثنا یا مراجع دیگر دریافت کنید. نکته حائز اهمیت این است که تا از درستی این لینک‌ها اطمینان پیدا نکرده‌اید وارد شدن به آن مساوی با کلاهبرداری و خالی شدن حساب شما است.
  • همیشه نرم افزارهای خود را بروزرسانی کنید.
  • در زمان خرید اینترنتی با حواس خیلی جمع خرید خود را انجام دهید. در قدم اول از مطمئن بودن سایتی که خرید خود را از آن انجام می‌دهید مطمئن شوید و بعد دقت کنید درگاه بانکی که خرید خود را از آن انجام می‌دهید مورد تایید باشد.
  • رمزهای کارت‌های بانکی، شبکه‌های مجازی، ایمیل و موارد دیگر را در به هیچ وجه در اختیار هرکسی قرار ندهید و تا حد ممکن از ذخیره سازی آن روی سیستم یا گوشی همراه خود پرهیز کنید.
  • اگر تصمیم به کمک به امور خیریه را دارید، از معتبر بودن موسسه مورد نظر خود اطمینان پیدا کنید.
  • لازم به ذکر است که از اینترنت‌های آزاد که در مکان‌های عمومی در اختیار شما قرار داده می‌شود استفاده نکنید و اگر استفاده کردید از انجام امور بانکی و خرید اینترنتی خودداری کنید.

پیگیری و شکایت از برداشت غیر قانونی از حساب

برای پیگیری و شکایت از برداشت غیر قانونی از حساب، باید مراحل زیر طی شود:

مراحل شکایت و پیگیری از برداشت غیرمجاز از حساب بانکی

برای شکایت کیفری از کلاهبرداران و پیگیری آن، مراحل مختلفی وجود دارد که در ادامه آن را شرح خواهیم داد.

  • قبل از انجام هر کاری، اگر هنوز کارت شما موجودی دارد موجودی را به کارت مطمئن دیگری انتقال دهید و سپس رمز کارت خود را تغییر دهید.
  • در قدم بعدی باید به بانک مراجعه کنید و گردش حساب بگیرید تا برداشت‌های شما قابل پیگیری باشند.
  • برای تنظیم شکایت و دریافت متن شکایت برداشت غیر مجاز از حساب باید به دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضاییه و سامانه ثنا مراجعه کنید. برای این سرقت باید یک شکواییه تنظیم کرد و همچنین پرینت حساب را به آن ضمیمه کرد. در ادامه شکواییه به دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای ارائه داده می‌شود و مورد پیگیری دادگاه صالح قرار می‌گیرد.

برای شکایت از برداشت غیر مجاز از حساب بانکی به کجا مراجعه کنیم؟

اگر برای شما هم سوال است که برای شکایت از برداشت غیر مجاز از حساب بانکی باید به کجا مراجعه کرد باید بگوییم که پلیس فتا، یکی از جاهایی است که می‌توانید شکواییه خود را به آن ارائه کنید. شما با مراجعه به سایت پلیس فتا، در قسمتی به نام مرکز فوریت‌های سایبری می‌توانید به صورت شبانه روزی شکایت‌های برداشت غیرمجاز از حساب بانکی خود را ثبت کنید. در زمان شکایت نیز اگر هیچ مشخصاتی از فرد متخلف در دست نداشته باشید می‌توانید آن را به عنوان یک فرد ناشناس ثبت کنید.

همچنین راه دوم ثبت شکایت نیز وجود دارد که در این راه با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکی قوه قضاییه و سامانه ثنا که شکواییه را به همراه پرینت حساب و دیگر اطلاعاتی که سامانه از شما می‌خواهد را باید ارائه دهید، در آن ثبت کنید.

نمونه شکواییه سرقت از حساب بانکی و نحوه تنظیم آن

سرقت از حساب بانکی به صورت اینترنتی جرم محسوب می‌شود و در قانون جمهوری اسلامی ایران مجازات دارد. نمونه شکواییه سرقت از حساب بانکی به شرح زیر است:

 

شاکی : فرزند… کد ملی … متولد … شماره شناسنامه ..‌. آدرس…

مشتکی عنهم… فرزند… کد ملی … متولد … شماره شناسنامه … آدرس …

 

همچنین اگر سارق را نمی شناسید در جای مشخصات مشتکی عنه می‌توانید نا مشخص بنویسید.

مرجع پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب

اگر برای شما نیز سوال است که مرجع پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب کجا است؟ باید بگوییم که فرد مالباخته باید از طریق مراجعه به دفاتر خدمات قضایی اقدام به طرح شکایت کیفری کند. شکواییه پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب بانکی و ضمائم آن، بعد از ثبت شدن شکایت در دفاتر خدمات قضایی به دادسرای محل وقوع جرم ارسال خواهد شد و در دادسرای عمومی و انقلاب یا دادسرای جرایم رایانه‌ای، جرم برداشت غیر مجاز از حساب را به صورت مقدماتی مورد رسیدگی قرار می‌دهد.

بعد از شکایت برداشت غیر قانونی از حساب چه اتفاقی می افتد؟

لازم به ذکر است که اگر فردی که از حساب شما برداشت کرده را نمی‌شناسید نیز می‌توانید شکایت خود را تنظیم کنید.

چرا که نهادهای قضایی و پلیس فتا، امکان شناسایی فرد متخلف را دارند و در زمان پیگیری متخلف شناسایی خواهد شد. سپس بعد از شکایت شما، پرونده به دادسرای مربوطه ارجاع داده می‌شود و تحقیقات اولیه آن صورت می‌گیرد. در مرحله بعدی مجرم شناسایی شده و کیفرخواست صادر می‌شود و پرونده به دادگاه مربوطه رجاع داده می‌شود تا حکم محکومیت مجرم صادر شود. همچنین می‌توانید برای پیگیری پرونده‌های برداشت غیرمجاز از حساب بانکی وکیل بگیرید. شما می‌توانید با کمک از مجموعه کارمنتو که همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور را دارد، راهنمایی‌های مورد نیاز خود را کسب کنید.

نقش پلیس فتا در شکایت از برداشت غیر‌مجاز از حساب بانکی

در سرقت از حساب بانکی پلیس فتا می‌تواند به عنوان سازمانی که مسئول بررسی و پیگیری جرایم رایانه‌ای است، نقش مهمی را ایفا کند. همچنین در صورت دریافت شکایت از برداشت غیر مجاز از حساب بانکی این سازمان موظف است به صورت کاملا جدی و سریع به بررسی این موضوع پرداخته و اقدامات لازم را انجام دهد.

این اقدامات لازم شامل جمع آوری اطلاعات و مدارک جرم، تعقیب و دستگیری متخلفین و ارائه آن‌ها به دادگاه جهت صادر شدن حکم نهایی است. در نهایت باید اشاره کنیم که پلیس فتا با همکاری با بانک‌ها و سایر نهادهای مرتبط نیز همیشه سعی در این دارد که از وقوع اینگونه جرایم جلوگیری کند.

مجازات جرم برداشت غیر قانونی اینترنتی پول از حساب دیگران یا عنصر قانونی آن

برداشت غیرمجاز از حساب بانکی هر شخصی بدون اجازه او در دسته  قانون سرقت‌ها و کلاهبرداری‌های رایانه‌ای قرار می‌گیرد. بنابراین بر اساس ماده ۱۲ و ۱۳ قانون جمهوری اسلامی ایران، هر فردی که به صورت غیر قانونی و بدون اجازه داده‌های شخص دیگر را بدزدد، مجرم محسوب می‌شود. حتی اگر اصل داده در اختیار صاحب آن قرار گرفته باشد فرقی وجود ندارد.

در چنین مواقعی فرد مجرم باید بین ۱۰۰ هزار تومن تا ۲ میلیون تومان جریمه نقدی بدهد و یا اینکه به مدت ۳ ماه تا یک سال نیز به حبس محکوم شود.

البته لازم به ذکر است دادگاه می‌تواند بسته به صلاح دید خود هر ۲ مجازات را برای مجرم اجرا کند. علاوه بر این موارد گفته شده محکوم باید مال را به صاحب آن بازگرداند و بر اساس ماده ۱۳ این قانون نیز مجرم از هرگونه فعالیت رایانه‌ای و شبکه‌ای که جرم تشخیص داده شود، برای او بین ۲ تا ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی و یا یک تا ۵ سال حبس، در نظر گرفته خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله به سرقت اینترنتی از حساب بانکی، پیگیری برداشت غیر مجاز از حساب پرداختیم و نکات مهمی را در این باره بیان کردیم. در پرونده‌هایی قضایی همیشه چالش‌های برای شاکی و متهم وجود دارد. چرا که تنوع قوانین مختلف و راهکارهایی که افراد می‌توانند برای جلو بردن پرونده از آن استفاده کنند شامل موارد تخصصی و زیادی می‌شود. بنابراین بهتر است افراد برای پرونده‌های قضایی خود با یک وکیل مجرب مشورت کنند.

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاورین مجموعه کارمنتو راهنمایی‌های لازم را کسب کنید. در این مجموعه همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور انجام می‌شود که امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه و وجود شارژ اولیه رایگان با بهترین خدمات مشاوره با معقول‌ترین قیمت به شما ارائه می‌شود و می‌توانید اطمینان داشته باشید که اطلاعات شما نزد این مجموعه محرمانه خواهد بود.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 38 نظر

5 38
از کارتم پول برداشت شده چیکار کنم؟ مجازات جرم برداشت از حساب

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

امور حقوقی
29 خرداد 1403

|

10 دقیقه مطالعه
امور حقوقی
8 خرداد 1403

|

9 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد