چه سوالاتی را باید در مصاحبه از کارجو بپرسیم؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 26 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

وقتی صحبت از مصاحبه شغلی می‌شود، تنها بحث آماده‌بودن کارجویان و افرادی که متقاضی ثبت نام در یک سازمان و مجموعه هستند، مطرح نمی‌شود؛ بلکه کارفرمایان هم باید با روند مصاحبه کاملا آشنا بوده و خود را برای جلسه‌های مختلف اماده کنند. این موضوع به منظور استخدام کارجویان ماهر و مناسب برای شرکتی که در آن به عنوان مدیر فعالیت می‌کنید، بسیار اهمیت دارد. هر مدیری در پی این است تا با به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص و با تعهد در مجموعه خود، از طریق تشکیل تیم حرفه‌ای بهترین بازدهی را از شرکت داشته باشد.
از جمله دغدغه‌های اصلی که برای مدیران مجموعه‌های مختلف درباره جلسه مصاحبه مطرح می‌شود که باید خودشان را کاملا برای این موضوع آماده کنند، این است که چه سوالاتی در استخدام بپرسیم. پیداکردن پاسخ مناسب به این سوال قبل از ورود به جلسه مصاحبه با افراد متقاضی مختلف، کمک بسیار زیادی را به منظور افزایش کارایی شرکت و استخدام بهترین افراد خواهد کرد. دقت کنید که وقت گذاشتن برای  مصاحبه و آماده‌کردن سوالات زیرکانه در مصاحبه شغلی، یک سرمایه‌گذاری بلند مدت محسوب می‌شود؛ به نحوی‌که شاید بعدها بتوانید بدون هیچ گونه کنترل و مدیریت جدی، روند فعالیت‌های شرکت را به بهترین نحو پیش ببرید. در ادامه کارمنتو در این مقاله به این مساله که چه سوالاتی باید در مصاحبه استخدامی پرسیده شود؛ پاسخ می‌دهد و تمام نکات مهم برای اداره جلسه مصاحبه استخدامی را شرح می‌دهد.

اقداماتی که باید قبل از مصاحبه و طرح سوالات انجام دهیم.

اقداماتی که باید قبل از مصاحبه و طرح سوالات انجام دهیم.

قبل از پرداختن به این موضوع که بهتر است چه سوالاتی در استخدام بپرسیم، ابتدا باید با روند آمادگی و فعالیت‌هایی که قبل از شروع جلسه مصاحبه باید انجام دهید، آشنا باشید. جلسه مصاحبه اولین رویارویی شما با کارجویان در شخصیت‌های مختلف محسوب می‌شود و شما باید به هر نحوی که شده در کمترین مدت تشخیص دهید که آیا فردی که با شما مصاحبه کرده برای همکاری در مجموعه‌تان فرد مناسبی است یا خیر. شاید این موضوع در ذهن شما پیش بیاید که در یک جلسه مصاحبه که شاید حتی یک ساعت هم طول نکشد، نمی‌توان در مورد شخصیت و توانایی هر فرد تصمیم گرفت. اما جالب است بدانید که مدیران موفق و باتجربه نه تنها در جلسه اول، بلکه از همان سوالات اول و نحوه پاسخ کارجو متوجه می‌شوند که این فرد چند مرده حلاج است! تمامی این صحبت‌ها را بدین منظور مطرح کردیم که بدانید که آمادگی برای جلسه مصاحبه، هم برای کارفرما و هم برای افراد کارجو اهمیت بسیاری دارد.

به عنوان کارفرما برای ایجاد آمادگی مناسب به منظور شروع جلسه مصاحبه، باید اقدامات زیر را حتما انجام داده باشید:

  • در قدم اول باید خود را برای رفتار و برخورد محترمانه و مناسب با کارجویان از همان ابتدا آماده کنید. شاید فردی که در حال مصاحبه با آن هستید، مهارت و تخصص‌های زیادی دارد، ولی به علت رفتار بد و برخورد نامناسب سهوی شما از کارکردن در مجموعه‌تان بیخیال شود.
  • در ذهن خود این نکته را مدنظر داشته باشید که حتما باید با دقت و حوصله کامل، به حرف‌های کارجویان گوش دهید. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که شاید شما در طول یک روز با تعداد زیادی از افراد مصاحبه کنید و کم‌کم حوصله شما کمتر شود و نتوانید تصمیم مناسبی بگیرید. از این رو، بهتر است که تعداد افراد نسبتا کم برای مصاحبه در یک روز در نظر بگیرید و در عوض تعداد جلسات و روزهای مصاحبه را افزایش دهید.
  • برای این پرسش که چه سوالاتی در استخدام بپرسیم، پاسخ‌های مناسبی در زمینه کاری‌تان تدارک ببینید. این مورد از دغدغه‌های مشترک تمامی کارفرمایان هنگام استخدام نیروی کار جدید است که باید به نحو مناسبی بررسی شود.
  • قبل از شروع مصاحبه، حتما مدارک مختلف و رزومه کارجویان را مطالعه کنید تا آشنایی نسبی با آن‌ها داشته باشید.
  • هنگام مصاحبه با افراد مختلف، یک روند مشخص و تکراری را طی کنید تا توانایی تصمیم‌گیری مناسبی داشته باشید.
  • از قبل، چند ویژگی و چارچوب‌های حداقل برای افرادی که قصد استخدام آن‌ها را در شرکت دارید، معین کنید. در حین پاسخ کارجویان به سوالات، می‌توانید تشخیص دهید که فرد موردنظر این ویژگی‌‌‌ها را دارد یا خیر.
  • قبل از دقت به پاسخ سوالات کاری، به نحوه پوشش، برخورد و رفتار کارجو با خودتان نهایت دقت را داشته باشید.
  • دقت کنید که کارجویان بیشتر در مورد شکست در پروژه‌ها و شغل‌های قبلی خود سخن می‌گویند یا به موفقیت در آینده خوش‌بین و امیدوار هستند.
  • بعد از پایان مصاحبه، حداقل یک نتیجه کلی از جلسه به کارجویان ارائه دهید و آن‌ها را بیش از حد منتظر و نگران نگذارید.

اگر مدیریت یک مجموعه را برعهده دارید این مقاله را ازدست ندهید:

راهکار های افزایش انگیزه در کارمندان

سوالاتی که در مصاحبه باید از کارجو بپرسیم.

 

سوالاتی که در مصاحبه باید از کارجو بپرسیم

در مورد نحوه آمادگی کارفرمایان برای برگزاری جلسات مصاحبه استخدامی در بخش قبلی صحبت کردیم. اکنون نوبت به این موضوع می‌رسد که واقعا باید چه سوالاتی در استخدام بپرسیم. اگر بخواهیم یک جواب کلی برای این سوال ارائه کنیم، این است که شما به عنوان کارفرما باید سوالاتی را از کارجویان بپرسید که نتیجه آن مشخص‌شدن و نمود ابعاد گوناگون شخصیتی و کاری از نظر رفتار، ارزش‌ها، مهارت و تخصص آن‌ها باشد. در این حالت می‌توانید با تصمیم‌گیری مناسب در کمترین زمان و بیشترین بازده، مناسب‌ترین افراد را برای استخدام‌شدن در مجموعه‌تان در نظر بگیرید. بسیاری از مدیران با درنظرگرفتن سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی و صبر و حوصله زیاد، سعی می‌کنند تا بهترین افراد را برای مجموعه خود برگزینند.
انتخاب مناسب‌ترین، منطقی‌ترین و بهترین سوالات برای مصاحبه استخدامی، نه تنها در وقت و هزینه آینده شما صرفه‌جویی می‌کند، بلکه فرصت مناسبی به منظور تشکیل مجموعه حرفه‌ای متشکل از نیروی متخصص و در نتجیه پیشرفت فوق‌ا‌لعاده می‌باشد. در ادامه مهم‌ترین سوالاتی که شما باید در استخدام از کارجویان مطرح کنید را خدمتتان معرفی می‌کنیم.

چه سوالاتی در استخدام بپرسیم؟ بخش اول: توانایی و مهارت‌های افراد را ارزیابی کنید.

بدین منظور به عنوان کارفرما و مصاحبه‌کننده، می‌توانید سوالات زیر را از کارجویان بپرسید و جواب آن‌ها را با دقت گوش کنید:

  •  چرا فکر می‌کنید که برای این موقعیت کاری مناسب هستید و ویژگی‌های شما در این خصوص چیست؟

با طرح این سوال می‌توانید مهارت فرد را ارزیابی کنیدو هم‌چنین انتظاراتی که از او دارید را به نحو مناسبی بیان کنید.

  • توانمندی‌های و ویژگی‌های شخصیتی شما برای این زمینه شغلی چگونه است؟

بعد از این پرسش، کارجویان خود و ویژگی‌های رفتاریشان را تا حد زیادی بیان می‌کنند و می‌توانید آشنایی بیشتری با آن‌ها داشته ‌باشید. طرح این سوال به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی فرد با دیگر افراد مجموعه را ارزیابی کرده و همین‌طور ببینید که که او تا چه حد با تواناییی‌های خود آشنا است.

  •  می‌توانید فرد معتمدی را معرفی نمایید تا از طریق او درباره شما اطلاعات بیشتری کسب کنیم؟

علاوه بر خود کارجویان، صحبت‌کردن درباره توانمندی‌ها و شخصیت آن‌ها توسط یک فرد دیگر، کار را برای تصمیم‌گیری بسیار راحت‌تر از قبل می‌کند و می‌توانید تشخیص دهید که فرد کارجو تا چه حد با شما روراست بوده است.

حتما این مقاله را مطالعه کنید : نحوه مدیریت و سازماندهی کارمندان

• چه سوالاتی در استخدام بپرسیم؟ بخش دوم: سوابق کاری و دانش افراد را قبل از استخدام ارزیابی کنید.

چه سوالاتی در استخدام بپرسیم؟ بخش دوم: سوابق کاری و دانش افراد را قبل از استخدام ارزیابی کنید.

در مرحله دوم حتما باید به سراغ طرح سوالاتی درباره سوابق کاری و شغلی فرد در مراکز مختلف بروید. با شنیدن پاسخ افراد، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا او به در فعالیت در مجموعه شما می‌خورد و توانایی تطبیق با کار شما را دارد یا خیر. هم‌چنین دلیل خارج‌شدن برخی از مصاحبه‌شونده‌ها، شاید در چارچوبی که شما در شرکتتان در نظر گرفته‌اید هم نباشد. در این صورت حتی اگر این افراد را استخدام کنید، به دلایل قبلی بازهم از مجموعه شما خارج خواهند شد. بنابراین، بررسی سوابق کاری افراد اهمیت زیادی خواهد داشت. بدین منظور می‌توانید سوالات زیر را مطرح نمایید:

  •  اگر قبلا در مجموعه‌ای فعالیت می‌کرده‌اید، دلیل خارج‌شدن از شغل قبلیتان چه بوده است؟

پاسخ کارجو به این سوال، یک سرنخ دیگر برای بررسی صداقت و تعهد او خواهد بود. هم‌چنین می‌توانید انتظارات او از این موقعیت شغلی را متوجه شده و بررسی کنید که معقول هستند یا خیر.

  • چرا تمایل دارید که در این موقعیت شغلی در مجموعه ما فعالیتتان را ادامه دهید؟

طرح این سوال، این موضوع را مشخص می‌کند که فرد موردنظر تا چه حد درباره شغلی که متقاضی آن در مجموعه شماست، آشنا است و سوابق کاری او در زمینه‌های شغلی مناسب تا چه حد است.

  •  چگونه می‌خواهید از پس مشکلات و چالش‌های سخت این شغل برآیید؟

در هر زمینه شغلی که قصد استخدام نیروی جدید دارید، می‌توانید با مطرح‌کردن چند چالش مناسب، روش‌های برخورد فرد را با آن‌ها جویا شوید.

  • شما چه ویژگی‌هایی از موقعیت شغلی مدنظرتان، انتظار دارید؟

علاوه بر مسائل عمومي مشاغل مختلف، نيروي كاري جديد بايد كاملا با شرايط مجموعه شما و نحوه ارتباط با ديگر افراد، مطابقت داشته باشد. بعد از طرح اين سوال، مي‌توانيد اين موضوع را بررسي كنيد.

 

• چه سوالاتی در استخدام بپرسیم؟ بخش سوم: مناسب‌ترين افراد را انتخاب كنيد.

چه سوالاتی در استخدام بپرسیم؟ بخش سوم: مناسب‌ترين افراد را انتخاب كنيد.

بعد از سوالات ذکرشده در قسمت‌های قبلی و پرسش‌های مشابهی که در ذهن دارید، با طرح چند پرسش می‌توانید مناسب‌ترین افراد را برای مجموعه خود انتخاب کنید. در این بخش می‌توانید از سوالات زیرکانه در مصاحبه شغلی استفاده کنید. جایگاه اکثر سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی که کارفرمایان آن‌ها را مطرح می‌کنند در این مرحله است.

  •  چه برنامه‌ای برای پیشرفت و افزایش مهارت در آینده این شغل دارید؟
  • از شخصیت خودتان کاملا مطمئن هستید که می‌توانید در این زمینه شغلی فعالیت کنید؟

این پرسش از همان سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی است که باید با کمی لحن بدبینانه مطرح کنید. از نحوه پاسخ کارجویان، می‌توانید افراد با اعتماد به نفس بیشتر را شناسایی کنید.

  •  تا چه اندازه به کار تیمی و گروهی اعتقاد دارید و سوابق شما در این زمینه چیست؟

امروزه فعالیت بسیاری از مجموعه‌ها به صورت تیمی است. بنابراین افراد علاوه بر مهارت‌های فردی باید دارای مهارت‌های برقراری ارتباط با دیگر اعضا هم باشند.

حتما این مقاله را بخوانید : محیط کار ایده آل و ویژگی های آن

نکاتی که در پرسیدن سوال در مصاحبه باید رعایت کنیم.

نکاتی که در پرسیدن سوال در مصاحبه باید رعایت کنیم.

در بخش قبلی تا حد زیادی راجع به این موضوع که چه سوالاتی در استخدام بپرسیم، صحبت کردیم و مناسب‌ترین سوالات را در چندین بخش معرفی کردیم. هم‌چنین اشاره کردیم که برخی از سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی وجود دارند که نحوه پاسخ کارجویان به آنها، کمک زیادی به کارفرمایان می‌کند تا بتوانند افراد مناسب را در مجموعه خود استخدام کنند. در ادامه نکات روانشناسی و کاربردی را حین پرسیدن سوالات و شنیدن جواب افراد حاضر در مصاحبه استخدامی، خدمتتان معرفی می‌کنیم تا با این موارد بیشتر آشنا شوید:

  • هنگام پرسش درباه آینده شغلی و نحوه پیشرفت افراد، بررسی کنید که تا چه حد مایل به ادامه همکاری در مجموعه شما هستند و چه اندازه توانایی فعالیت را دارند.
  • وقتی راجع به توانایی‌ها و مهارت کارجویان سوالاتی طرح کردید، دقت کنید که تا چه اندازه از کلماتی مانند من و خودم استفاده می‌کنند؛ چراکه به کاربردن بیش از حد این عبارات، غرور و خودخواهی افراد و هم‌چنین مناسب‌نبودن آن‌ها برای کار گروهی را نمایش می‌دهد.
  • به سوالاتی که درباره سوابق کاری او مطرح می‌کنید، اهمیت زیادی دهید.

سوالات مصاحبه استخدامی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

راجع به اهمیت پیداکردن سوالات مناسب برای مصاحبه استخدامی، در بخش‌های قبلی صحبت کردیم. جالب است بدانید که استخدام‌ افراد نامناسب در شركت‌ها بيشتر در اثر پرسيدن سوالات نامناسب در مصاحبه كاري می‌باشد. این موضوع مي‌تواند منجربه ضرر 4 الي 5 برابري نسبت به صبر زياد کارفرمایان به منظور پيداشدن افراد مناسبي باشد كه مدنظر آن‌هاست! بنابراین دقت و حوصله در جلسات مصاحبه استخدامی و طرح سوالات زیرکانه در مصاحبه شغلی اهمیت زیادی برای مدیران و کارفرمایان دارد. در ادامه مقاله، ویژگی‌های مناسب‌ترین سوالات در مصاحبه استخدامی را بیان می‌کنیم:

  • تمامی سوالات مطرح‌شده باید کاملا با موقعیت شغلی موردنظر، تطابق داشته باشند.
  • دقت کنید که شما فقط باید 20 الی 30 درصد وقت مصاحبه را به خود اختصاص دهید. بنابراین سوالاتی بپرسید که باعث ایجاد گفتگو در کارجویان شود.
  • ترتیب مناسب سوالات و انسجام و هماهنگی آنها را حتما مد نظر داشته باشيد.
  • سوالات شما اصلا نبايد جنبه سياسی يا مذهبی خاصی داشته باشد.
  • سعی كنيد سوالاتی بپرسيد كه كالا مرتبط به مهارت‌های كاری و شخصيت كاری فرد در زمينه شغلی موردنظر باشد و زياد بی‌راهه نرويد.

مصاحبه کاری؛ جلسه‌ای بسیار مهم برای کارفرما و کارجو

كارفرمايان بايد تا حد بسيار زيادي به پاسخ این سوال رسیده باشند که چه سوالاتی در استخدام بپرسیم؟ همواره در نظر داشته باشید که مصاحبه کاری علاوه بر کارجویان برای شما هم اهمیت زیادی دارد. بنابراین خودتان را به بهترین نحو ممکن برای پرسیدن سوالات مفید و منطقی در بخش‌های گوناگونی که بررسی کردیم، آماده کنید. در این حالت می‌توانید از ماهرترین و متخصص‌ترین افراد در مجموعه خود بهره ببرید. در این مقاله به بررسی تمام نکات مهم و مورد نیاز برای برگزاری یک جلسه مصاحبه استخدامی خوب پرداختیم، اگر در زمینه برگزاری جلسه مصاحبه استخدامی نیاز به مشاوره دارید و یا سوالاتی در ذهنتان ایجاد شده است؛ می‌توانید در صفحه مشاوره مدیریت منابع انسانی با متخصصین با تجربه ما ارتباط برقرار کنید و مشاوره دریافت نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 11 نظر

4 11
چه سوالاتی را باید در مصاحبه از کارجو بپرسیم؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

منابع انسانی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
منابع انسانی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
منابع انسانی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
منابع انسانی
25 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

منابع انسانی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
منابع انسانی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
منابع انسانی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد