بازاریابی در یوتیوب چیست و درآمد آن چقدر است؟

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 22 تیر 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

برای بیشتر ما، یوتیوب یک منبع سرگرمی و آموزش است. خیلی از ما هنگامی که حوصله‌مان سر می‌رود اپ یا سایت یوتیوب را باز می‌کنیم و ویدیوهای بامزه تماشا می‌کنیم یا در آن به دنبال پاسخ سوالاتمان می‌گردیم: دلپیچه بعد از غذا خوردن یعنی چه؟ طرز تهیه میز تلویزیون از یک تخته چوب چطور است یا چطور بدون آرد کیک درست کنیم؟ با این حال، چند سالی است که بازاریابی در یوتیوب به عنوان یک بخش مهم از استراتژی مارکتینگ در برندها مطرح است. در واقع، بیشتر از نیمی از مارکترها (55%) از یوتیوب به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی برای برند،سازمان یا افراد استفاده میکنند. در این مطلب، می‌خواهیم یوتیوب مارکتینگ را به عنوان یک مفهوم و یک بخش مهم از کار آنلاین در دنیای امروز، بشناسیم و یک راهنمای کوتاه فراهم کنیم برای ِ داشتن یک چنل موفق در این پلتفرم. اگر به یوتیوب مارکتینگ فکر می‌کنید، حتما این مطلب را تا انتها بخوانید.

همچین می‌توانید برای دسترسی راحت به بخش مشاوره بازاریابی و فروش کارمنتو، با نصب اپلیکیشن از متخصاصان و کارشناسان ما مشاوره دریافت کنید.

بازاریابی در یوتیوب یعنی چه؟

همان‌طور که گفتیم، یوتیوب مارکنیگ روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. شاید پاسخ شما به این اهمیت روزافزون اینطور باشد «مخاطبان من اصلا در یوتیوب حضور ندارند». خب، دوباره فکر کنید. یک چهارم کاربران اینترنت (در تمام دنیا) ده ساعت یا بیشتر در روز ویدیو میبینند، و یوتیوب هم بیش از دو میلیارد کاربر فعال در دنیا دارد. این پلتفرم آن‌قدر گسترده شده  که به هفتاد و شش زبان دنیا قابل دسترس است (طبعا فارسی جز این زبان‌ها نیست). بازاریابی در یوتیوب یعنی پروموت کردن کسب و کار، محصول یا خدمت در پلتفم یوتوب، آن هم توسط آپلود کردن ویدیوهای ارزشمند و پذیرفتن تبلیغات. این بازاریابی می‌تواند برای یک فرد، یک برند یا یک سازمان و کسب و کار اتفاق بیفتد، درست مثل اینستاگرام مارکتینگ یا توییتر مارکتینگ.

چرا بازاریابی در یوتیوب یکی از بهترین انواع بازاریابی است؟

یوتیوب ماهانه 22.8 میلیارد بازدید دارد و این یعنی این پلتفرم، دومین سایت پربازدید دنیا بعد از گوگل است. استفاده از دومین سایت پربازدید دنیا، قطعا برای کسب و کار شما فواید زیادی به همراه خواهد داشت. یوتیوب فقط یک کانال عظیم و قدرتمند سرگرمی نیست، بلکه یک ابزار بازاریابی خیلی قدرتمند برای برندها هم محسوب می‌شود. کانال‌های یوتیوب می‌توانند صدای برند (شخصی یا کسب و کاری شما) را به جغرافیاهای دور و مردمانی با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف برساند. این به نوبه خود یعنی افزایش مشتریان و در نتیجه افزایش فروش. یوتیوب همچنین یک پلتفرم آموزشی هم هست، کافی است تعداد توتوریال‌ها، ویدیوهای آموزشی و اینفوگرافیک ویدیوها را در آن ببینید. بسیاری از برندها با استفاده از توتوریال نام خودشان را سر زبان کاربران یوتیوب می‌اندازند. مثلا فکر کنید که یک برند تولیدکننده پارچه‌های لینن دارید. می‌توانید با یک توتوریال جذاب و دیدنی از دوخت کوسن، تعداد زیادی مخاطب و مشتری بالقوه برای خودتان جذب کنید. تازه، این شکل تبلیغات از پروموشن‌هایِ اینستاگرامی و فیس‌بوکی خیلی ارزانتر است. حالا که فهمیدیم بازاریابی در یوتیوب چرا این‌قدر مهم است، بیایید فواید آن را یکی یکی بشناسیم.

بازاریابی در یوتیوب، از داشتن اکانت شروع می‌شود

یوتیوب مارکتینگ، از جایی شروع می‌شود که شما وارد این شبکه می‌شوید. با داشتن یک اکانت گوگل، میتوانید یوتیوب بسازید. بهتر است که اکانت خودتان را از نوع Youtube Brand انتخاب کنید تا بتوانید دسترسی ادیت به افراد مختلف بدهید. طبق این راهنما پیش بروید:

یوتوب را باز کنید. در گوشه بالا و سمت راست چک کنید که در اکانت گوگل خودتان هستید یا نه. اگر هنوز وارد نشده‌اید، روی sign in کلیک کنید و وارد شوید.
بعد از ورود، روی account module بزنید و روی گزینه Your Channel کلیک کنید.
حالا دو گزینه میبینید، Use a custom name را بزنید.
حالا می‌توانید برای کانال خودتان اسم انتخاب کنید. البته که اسم کانال همیشه از طریق قسمت تنظیمات قابل تغییر است.  پس اگر هنوز درمورد اسم به تصمیم نهایی نرسیده‌اید، نگران نباشید.

حالا که اولین قدم بازاریابی در یوتیوب را برداشتید، وقت آن رسیده که آن را به صورتی که دوست دارید بسازید و محتواهای مورد علاقه خودتان را آپلود کنید.

روی دکمه Customize Channel کلیک کنید.
یک عکس پروفایل برای خودتان انتخاب کنید. این عکس و channel art اولین چیزهایی هستند که بازدیدکننده از کانال شما می‌بیند. پس مطمئن شوید که قابل شناسایی و جذاب است. و البته به کسب و کار شما ربط دارد.
برای انتخاب عکس، روی پروفایل در گوشه سمت چپ و بالا کلیک و عکستان را آپلود کنید (ممکن است چند دقیقه بعد از انتخاب عکس، آن را ببینید)
برای وارد کردن توضیحات کانال، ایمیل و لینک، به ادامه صفحه بروید.

همیشه جزئیات و مواردی هستند که میتوانید به مرور  به کانال خودتان اضافه کنید و بینندگان آن را بیشتر جذب کنید.

برندینگ، یکی از مهم‌ترین بخش‌های یوتیوب مارکتینگ

در هنگام تعیین استراتژی یوتیوب مارکتینگ، نباید فراموش کنید که کانال یوتیوب شما، بخشی از برند و کسب و کار شماست و باید به عنوان یک بازوی کسب و کار به آن نگاه کنید. به اصطلاح کانالِ بازاریابی در یوتیوب هم باید در کنار تلاشهای برندینگی شما برای کسب و کار قرار بگیرد. هنگام ساختن و شخصی‌سازی اطلاعات در کانال، این قوانین را رعایت کنید و یک هویت جذاب اما منسجم با دیگر کانال‌های تبلیغاتی برای یوتیوب خودتان بسازید:

  • اسم مناسب: با آپلود هر ویدیو، اسم کانال شما دوباره و دوباره پیش چشم مخاطبان می‌آید. این یعنی در مدت زمان اجرای یوتیوب مارکتینگ، بارها و بارها تکرار می‌شود. پس مطمئن شوید که درست، مناسب و مرتبط با کسب و کارتان است، و البته با اسم و مشخصات بقیه سوشال مدیاهای برندتان هم هماهنگی دارد.
  • آیکون مناسب: گوگل پیشنهاد میکند که سایز عکس آیکون پروفایل 800 در 800 باشد و دایرهای شکل. این آیکون، چیزی است مشابه عکس پروفایل در فیس‌بوک که همه جا استفاده خواهد شد.
  • توضیحات کامل و گویا: توضیحات کانال یوتیوب شما، در واقع بخشی مهم از تولید محتوا و بازاریابی در یوتیوب است، چون این توضیحات جایی هستند که افراد در آن به دنبال جواب سوال‌هایشان (درمورد شما و محصولات یا خدماتتان) میگردند و اگر جواب مناسبی پیدا کنند، ماندگار می‌شوند. علاوه بر این، موتورهای جسنجو هم هنگام رتبه‌بندی کانالتان به توضیحات نگاه می‌کنند. داشتن توضیحات کامل و دارای کلمات کلیدی می‌تواند سئوی شما را در فرایند یوتیوب مارکتینگ به مرور بهتر کند.
  • تریلر دیدنی اما کوتاه: تریلری که برای کانالتان می‌سازید در کنار جذابیت نباید خیلی طولانی باشد (30 تا 60  ثانیه کافی است). بازاریابی در یوتیوب تا حدود زیادی متکی به تبلیغات است اما در این تریلر بهت است روی اطلاع‌رسانی به مخاطب تمرکز کنید، چون در طول آن یوتیوب هیچ تبلیغی پخش نمیکند.
  • URL مناسب: وقتی تعداد اعضای کانالتان از  100 نفر بالاتر برود، کانال شما دارای یک URL اختصاصی، آیکون، و چنل آرت خواهد شد.
  • لینک کاربردی: در قسمت about می‌توانید لینک دیگر شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت خودتان را بگذارید.

توصیههایی برای یوتیوب مارکتینگ

  • به مخاطب هدفتان بپردازید: قبل از ساختن یا ادیت هر ویدیویی، باید نمودارهای یوتیوب خودتان را ببینید (حتی در میانه فعالیتتان) و مشخص کنید که مخاطب هدف شما دقیقا کیست، کجا زندگی می‌کند، چه سن و سالی دارد و چه محتواهایی می‌بیند. این کار به ویژه در ابتدای مسیر اهمیت خیلی خیلی زیادی دارد. بعد از شناختن خواسته‌ها و نیازهای  این مخاطب، می‌توانید محتوایی برایش بسازید که به دردش می‌خورد. اطلاعات مخاطب را می‌توانید از کامنت کانال‌هایی با محتوای مشابه، مطالعات موجود در گوگل یا حتی نظرسنجی در بقیه سوشال مدیاهای خودتان به دست بیاورید.
  • تحلیل رقابتی داشته باشید: یکی از چالش‌های بازاریابی در یوتیوب، گستردگی این پلتفرم است. یوتیوب تعداد زیادی اکانت کسب و کار در تمام دنیا را در خودش جای داده و این یعنی رقابت بسیار بالاست. رقبای خودتان را بشناسید و فرصت‌های خودتان را مشخص کنید. برای انجام این کار، ابتدا یک فهرست از رقبا بسازید و سه تا پنج تا از موفق‌ترین‌هایشان را انتخاب کنید (بر اساس کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان). آمارها، عناوین، توضیحات و کامنتهایشان را به دقت زیر نظر داشته باشید. در مرحله بعد، ضعفها و قوتهایشان را مقایسه کنید.
  • بر اساس الگوریتم یوتیوب ویدیو بسازید: در یوتیوب مارکتینگ، یک سیستم رتبه‌بندی مخصوص به خود این پلتفرم دخیل است. اگر می‌خواهید رتبه خوبی داشته باشید و در بالای صفحه به بینندگان پیشنهاد شوید، باید تامنیل‌های جذاب و قابل شناسایی بسازید. این تامنیل‌ها (کاورهای ویدیو) به شما کمک می‌کنند بین ویدیوهای دیگر متمایز باشید و بیشتر دیده شوید. یک عنوان قوی بنویسید، از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید و خلاصه تمام تلاشتان را برای دیده شدن به کار ببندید، چون دیده شدن در یوتیوب یعنی درآمد دلاری. تایتل شما باید کمتر از 60 کاراکتر باشد و خلاصه‌ای از تمام ویدیوهای محتوا را در خودش داشته باشد.
  • آپلود کنید، مداوم و منظم: یک برنامه مشخص برای آپلود ویدیو (در زمان‌های معین) داشته باشید. از این طریق، مخاطبان شما می‌فهمند که در چه روزهایی و در چه بازه زمانی منتظر محتوای شما باشد و engagement و لایک و کامنت هم به مراتب بالاتر خواهد بود. اگر ویدیوهایی را آپلود کرده‏اید، از analytics استفاده کنید و آمار بهترین ویدیوهای خودتان را دربیاورید.
  • تمام اطلاعات لازم را در کانال خود بیاورید: برای ساده کردن سرچ کاربران، باید کانال خود را بهینه کنید، تا افراد در سطح اینترنت زودتر به کانال شما برسند. در ابتدا قسمت توضیحات را حتما پر کنید، لوگو داشته باشید و از چنل آرت هم نهایت استفاده را ببرید. همچنین میتوانید کانالهای مفید دیگر را برای سابسکرایبرها معرفی کنید. علاوه بر این، مطمئن شوید که کانال شما به وب‌سایت یا پروفایل‎‎های سوشال مدیای دیگر خودتان لینک است. در دسترس بودن، یکی از اولین اصول یوتیوب مارکتینگ است.
  • ویدیوهای خودتان را پروموت کنید: هر ویدیویی، با کلمات کلیدی و عناوینش پروموت میشود، اما گاهی نیاز به فشارهای بیشتر بیرونی هم وجود دارد. می‌توانید با همکاری مشترک با دیگر کانال‌ها، ویو ویدیو خودتان را بالا ببرید. می‌توانید فهرستی از کانال‌های مفید بسازید و بعد با کمک آن‌ها، برای محتوای خودتان برنامه پروموشن بریزید. بازار
  • به اینفلوئنسر مارکتینگ فکر کنید: Opinion Leaderها یا افراد تاثیرگذار،  تعداد بسیار زیادی دنبالکننده دارند که در بین آن‌ها قطعا مخاطبان شما هم پیدا میشوند. با اینفلوئنسرها در ارتباط باشید و خدمات و کالاهای خودتان را برای تبلیغات به آن‌ها بسپارید. حتی می‏توانید بخشی از درآمد حاصل از یوتیوب مارکتینگ در کانال خودتان را به آنها بدهید.
  • موفقیت خودتان را بسنجید: برای تحلیل بازاریابی در یوتیوب، همیشه باید حواستان را جمعِ آمارها و تحلیل‌ها کنید. از این طریق، شکستها و اشتباه‌ها را هم میفهمید و میتوانید در آینده از آن‏ها جلوگیری کنید. تغییرات کانال را به دقت بررسی کنید: چه زمانی سابسکرایبر می‌گیرید، چه زمانی افراد از کانال شما می‌ روند، در چه مناسبتهایی افراد بیشتری ویدیوها را تماشا می‌کنند و…

درآمد یوتیوب مارکتینگ چقدر است؟

اما یکی از سوال‏های مهم هرکدام از افرادی که در مسیرِ بازاریابی در یوتیوب هستند این است: چه میزان میتوانیم از طریق یوتیوب درآمد داشته باشیم؟ آخرین آمارها در سال 2022 می‌گویند که یک کانال معمولی یوتوب، تقریبا به ازای هر 1000 ویو 18 دلار برای صاحبش درآمد به همراه دارد (البته که بسته به قدمت کانال و یک سری معیارهای دیگر، ممکن است این عدد کمتر یا بیشتر شود). بد نیست این نکته را هم بدانید که همیشه تعداد ویو با درآمد نسبت مستقیم ندارد. اگر هزاران نفر ویدیو شما را ببینند، اما تبلیغات دیده نشد یا کلیک نخورند، ممکن است درآمد شما از یوتیوب خیلی کم یا صفر باشد. یوتوب به  تبلیغکنندگان هم بر همین اساس پول میدهد، هر فرد باید روی تبلیغ کلیک کنند یا آن را کامل ببیند (10، 15 یا 30 ثانیه) تا پول بگیرید. چطور یوتیوب مارکتینگ را به درآمد دلاری برسانیم؟

  • تبلیغ منتشر کنید
  • از مسیرهای مختلف سابسکرایبر بگیرید
  • عضویت VIP  را با پرداخت یک مبلغ خاص فعال کنید
  • با یک شریک تجاری affiliate marketing انجام بدهید

برای بازاریابی در یوتیوب، بد نیست بدانید که درآمدزایی یا monetization در یوتیوب به صورت کلی وقتی برای شما فعال می‌شود که بیشتر از 1000 سابسکرایبر داشته باشید و حداقل 4000 ساعت ویدیوهایتان (در عرض یک سال گذشته) دیده شده باشند. وقتی به این آمارها برسید، می‌توانید در YouTube’s Partner Program ثبتنام کنید و کانال را به درآمدزایی برسانید (یا به اصطلاح مانیتایز کنید). اما با تعداد کمتر سابسکرایبر هم می‌توانید درآمد داشته باشید، آن هم از طریق affiliate marketing.  در ژانویه 2021، پنج یوتیوبر برتر دنیا ده‌ها میلیون فالوور داشته‌اند و روی هم رفته، 28.5 میلیون دلار در سال درآمد ایجاد می‌کنند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 5 نظر

5 5
بازاریابی در یوتیوب چیست و درآمد آن چقدر است؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد