چگونه فروش اینترنتی کسب و کار خود را بهبود ببخشیم؟

مدت مطالعه: 10 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 13 آذر 1400
نویسنده: Niloofar Zamani

تمام فروشگاه‌های آنلاین اینترنتیِ جدید و نوپا و یا فروشگاه‌های اینترنتی مربوط به کسب و کارهای قدیمی، درصدد این هستند که همواره میزان فروش و سوددهی فروشگاه اینترنتی خود را از طریق به‌کارگیری روش­های ویژه­ای افزایش داده و بتوانند توجه مخاطبان و خریداران بیشتری را به خود جلب کنند. استفاده از روش­های بسیار آسان و کاربردی می­تواند میزان فروش فروشگاه‌های اینترنتی را به‌راحتی افزایش دهند. در شرایط اقتصادی کنونی بسیاری از کسب و کارها با استفاده از روش های افزایش فروش اینترنتی، فروش خود را افزایش داده و به یک کسب و کار اینترنتی موفق تبدیل شوند؛ بنابراین به­کارگیری روش های افزایش فروش اینترنتی باعث افزایش فروش آنلاین خواهد شد و علاوه بر این، باعث می­شود تا فروشگاه موردنظر به فروش اینترنتی موفق دست یابد. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله به­منظور آشنایی با فروش اینترنتی به تفصیل راه­های افزایش فروش اینترنتی را بررسی خواهیم کرد.   
 

آشنایی با اصول اولیه فروش اینترنتی

برای افزایش فروش آنلاین و آشنایی با فروش اینترنتی، رعایت اصول اولیه فروش اینترنتی یکی از مهم­ترین و اصلی­ترین مواردی می­باشد که هر فرد باید رعایت کند. فراموش نکنید که برای دستیابی به فروش اینترنتی موفق، علاوه بر آشنا بودن با روش های افزایش فروش اینترنتی، لازم است که به اصول مورد نظر عمل شود. در ادامه مطلب به توضیح روش‌ های افزایش فروش اینترنتی می­پردازیم:
 

اصل 1- آیا بازاری برای عرضه محصول شما وجود دارد؟

برای مثال قصد دارید تا اقدام به فروش وسیله­های تزئینی به‌صورت آنلاین کنید. شما باید در ابتدا در مورد اینکه محصول مورد نظر به صورت آنلاین قابل فروش است یا نه، به طور دقیق تحقیق کنید. به‌علاوه باید بررسی کنید که در حال حاضر آیا کسانی هستند که اقدام به این کار کرده باشند؟ و آیا در جامعه هدف من، افزایش فروش آنلاین رواج دارد یا خیر؟
 

اصل 2- تعیین استراتژی تجاری و سیاست قیمت‌گذاری محصولات و محاسبه سوددهی آن

بهتر است ابتدا تعیین کنید که مثلاً با فروش چه تعداد وسیله چقدر سود کسب کرده‌اید؟ شاید اصلاً چنین کاری با توجه به وضع بازار هدف، سود خوبی برای شما نداشته باشد؛ پس بهتر است قبل از این که کار خود را شروع کنید و هزینه‌های زیادی را پرداخت کنید، این موضوع را شفاف‌سازی کنید.
 

اصل 3- شناخت و مطالعه روشِ کار رقبا

قبل از شروع هر کاری باید به صورت دقیق و شفاف وضعیت رقیبان خود را بررسی کرده و وضعیت آنها را پایش کنید. و این سوال را از خود بپرسید که آیا برای رقابت با رقیبان خود آمادگی لازم را دارید؟ آیا روش‌های تبلیغاتی شما قادر به جذب کاربران زیادتری می‌باشد یا نه؟ و آیا امکان موفقیت در این بازار وجود دارد؟

 

 تعیین سیاست جذب مشتری و حفظ آن

اصل 4- تعیین سیاست جذب مشتری و حفظ آن

مشتریانی که قرار است از سایت شما خرید کنند به چه طریقی قرار است با فروشگاه آنلاین شما آشنا شوند؟ و به چه طریقی وارد سایت شما می‌شوند؟
 

اصل 5- بررسی راه‌های گسترش فروشگاه آنلاین

بعضی اوقات ممکن است به دلیل کوچک بودن بازار هدف و افزایش رقیبان، فروش شما تا حد معینی افزایش پیدا نکند. حتی اگر برنامه بازاریابی و تبلیغاتی گسترده‌ای داشته باشید، وقتی بازار هدف کوچک باشد، فروش دیگر از یک حد معین افزایش پیدا نخواهد کرد. پس راه‌حل چیست؟ این موضوعی است که به شما بستگی دارد تا راه‌های رشد و گسترش را چگونه تعیین کرده باشید.
 

اصل 6- تعیین بودجه لازمه

برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی و افزایش فروش آنلاین و دستیابی به فروش اینترنتی موفق، باید صاحبان کسب و کارها بودجه مناسبی را برای این کار اختصاص دهند. لازم به ذکر است که هیچ یک از فروشگاه‌های اینترنتی بدون پرداخت بودجه­ای مناسب نمی‌توانند فروش اینترنتی موفق داشته باشند و برای دستیابی به این امر مهم باید حتماً با روش های افزایش فروش اینترنتی آشنا شده و بتوانند با استفاده از آن­ها، فروش اینترنتی خود را افزایش دهند. اختصاص بودجه مناسب برای هر فروشگاه اینترنتی باید متناسب با مقیاس فروشگاه اینترنتی باشد. این بودجه باید به میزانی باشد که بتواند فروشگاه اینترنتی مورد نظر را به ایده‌آل و هدف خود برساند.
 

نحوه مدیریت فروشگاه اینترنتی

نحوه مدیریت فروشگاه اینترنتی

یکی از اساسی­ترین نکاتی که برای سایت­های فروشگاهی و فروشگاه­های اینترنتی باید در نظر گرفته شود، بحث مدیریت فروشگاه‌های اینترنتی است. مدیر سایت در واقع کسی است که تمامی کارهای مربوط به وب‌سایت را انجام داده و آن را مدیریت می­کند. برخی از کسب و کارها و صاحبان مشاغل اکثراً فکر می­کنند که خودشان می­توانند مدیریت وب‌سایت خود را انجام داده و آن را کنترل کنند. در صورتی‌که این تفکر، تفکر اشتباهی بوده و استخدام و به‌کارگیری فردی باتجربه و حرفه­ای که تجربه مدیریت سایت­های مختلف را داشته باشد، می­تواند در بهینه­سازی سایت نقش به‌سزایی داشته و به‌عنوان یکی از روش های افزایش فروش اینترنتی مفید واقع شود. در واقع می­توان گفت اغلب فروشگاه­های اینترنتی موفق، یک مدیر وب‌سایت متخصص دارند. مدیر سایت شخصی است که برای مدیریت و بهینه­سازی سایت همواره یک نقشه اصلی و پلن مشخص دارد و در بهره‌وری روش‌ های افزایش فروش اینترنتی نقش مهمی ایفا می‌کند. از وظایف مهم مدیر سایت می­توان به مدیریت محتوای سایت، بازاریابی، طراحی، توسعه و نگهداری سایت اشاره کرد.    

 

مهم‌ترین روش های افزایش فروش اینترنتی

مهم‌ترین روش های افزایش فروش اینترنتی

افراد مختلفی بعد از تحقیق و بررسی و آشنایی با فروش اینترنتی و عوامل مختلف تأثیرگذار روی میزان فروش اینترنتی، همواره سعی داشته‌اند تا بهترین و تأثیرگذارترین روش های افزایش فروش اینترنتی را پیدا کرده و با به‌کارگیری آنها، به فروش اینترنتی موفقی دست یابند تا علاوه بر افزایش فروش آنلاین، مشتریان زیادی را نیز جذب کنند. در ادامه مطلب به مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش ‌های افزایش فروش اینترنتی خواهیم پرداخت که بنا به گفته افراد باتجربه، هر فروشگاه اینترنتی با استفاده و رعایت این روش‌ها می‌تواند در مدت‌زمان معینی، در زمینه فروش به نتایج ایده­آلی رسیده و موفق باشد.
 

  • داشتن رفتار صادقانه در فروش محصولات

 صادق بودن در کار، اولین نکته در موفقیت و شروع یک فروش قدرتمند است. شاید چنین توصیه‌ای در وهله اول مسخره به نظر برسد، اما بسیاری از تجارت‌ها توجه کمی به این موضوع دارند. مورد دیگری که به صداقت در کار مرتبط می­شود، اعتماد کاربران به تجارت و برند شماست. در تبلیغات خود هرگز مدعی کاری که نمی‌توانید انجام دهید، نشوید و از تعریف‌های بی‌جا و اغراق‌آمیز جدا خودداری کنید. مشتریان برندهای امروزی بسیار باهوش هستند؛ پس در رفتار با مشتریان امروزی باید صداقت کافی داشته باشید تا بتوانید اعتماد آنها را جلب نموده و باعث افزایش مشتریان خود شوید.

 

استفاده از افزونه‌های تبلیغاتی

  • استفاده از افزونه‌های تبلیغاتی

 تبلیغات کلیکی، از جمله مهم­ترین و مؤثرترین روش‌های تبلیغات کارآمد است. با توجه به دسترسی گسترده به اینترنت در دنیای امروزی، خوشبختانه دسترسی به موتورهای جستجو مانند گوگل آسان‌تر شده و می‌توان از خودِ گوگل به عنوان ابزاری بسیار قدرتمند برای تبلیغات و افزایش فروش بهره برد. گوگل با فراهم آوردن سیستمی مانند Adwords، بستری مناسب برای تبلیغات هر کسب و کاری می‌باشد. این روش از تبلیغات، مکان مناسبی برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک بوده و باعث کسب رتبه در موتورهای جستجو و بازدید فراوان کاربران خواهد شد.
 

افزونه‌های تبلیغاتی به اکثر کسب و کارها کمک می‌کند تا در لیست نتایج موتورهای جستجو گوگل، در ردیف‌های بالاتری قرار گیرند و در نهایت با نرخ کلیک بیشتر، کاربران زیادی را به خود جذب کنند. با استفاده از این افزونه‌ها می‌توانید کسب و کار خود را به شیوه‌های مختلفی تبلیغ کرده و به شیوه‌های متفاوتی در دید مشتریان و کاربران خود قرار گیرید.
 

  • نمایش نظرات کاربران و رضایت و اعتماد آنها

 دردنیای امروزی فیدبک‌ها، نظرات و انتقادات مشتریان قبلی ارزش بسیار بالاتری داشته و در اعتبار کسب و کار موجود تاثیر بسزایی دارند؛ زیرا امروزه از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌توان در کسری از ثانیه با چندین هزار نفر از کاربران خود ارتباط برقرار کرد. خوشبختانه چنین قابلیتی باعث می‌شود تا مشتریان رضایتمند شما، به یکی از پرقدرت‌ترین ابزارهای تحت اختیار شما برای افزایش محبوبیت و رتبه برند و تجارت شما در سطح جهانی تبدیل شوند. کارشناسان بازاریابی آنلاین و اینترنتی معتقدند که مشتریان و کاربران راضی و خوشحال از یک برند، باعث می شوند تا آن برند و یا کسب و کار رونق بیشتری پیدا کرده و همواره رشد کند. بهترین راهکار برای رونق کسب و کار و برند شما، در معرض دید قرار دادن رضایت و خشنودی مشتریان از محصولات و خدمات کسب و کار شما است.
 

برای این مورد می‌توانید بخشی در وب‌سایت یا بلاگ خود راه‌اندازی کرده و توئیت­ها یا کامنت‌های کاربران خود را به اشتراک بگذارید. بسیاری از وب‌سایت‌های موفق با اختصاص دادن جایگاه ویژه‌ای برای نظارت و انتقادات مشتریان و کاربران خود توانسته‌اند در این زمینه نیز بسیار موفق عمل کنند. می توان برخی از این نظرات مشتریان را در صفحات فرود و یا صفحات مربوط به محصولات نیز آورد.
 

  • استفاده از پیشنهادات لحظه­ای و محدود

 استفاده از پیشنهادات لحظه‌ای یا پیشنهادات ویژه یکی از مهم‌ترین روش‌های ترغیب مشتری برای خرید محصول می‌باشد که در بازاریابی آنلاین با نام پیشنهادات اورژانسی شناخته می‌شوند. برای بهره‌گیری از این نوع پیشنهادات باید وب‌سایت خود را بسیار منظم نگه دارید؛ به طوری که مشتریان و کابران شما بتوانند پیشنهادات لحظه‌ای و محدود شما را به روشنی ببینند و محصولات ارائه شده در این صفحات را بررسی کنند.
 

روش دیگری که می توانید از این طریق فروش خود را بالا ببرید، این است که پیشنهادات ویژه خود را به صورت لحظه‌ای و محدود ارائه دهید تا با محدود کردن پیشنهادات، مشتریان بیشتری به سمت برند و محصولات شما بیایند. در این مواقع تعداد محصولات ارائه شده در پیشنهادات شما محدود است و اگر مشتریان برای خرید آن دیر بجنبند، محصول مورد نظر را از دست می‌دهند. در این صورت مشتریان ترغیب می‌شوند تا محصول پیشنهادی را هرچه زودتر و قبل از اتمام آن خریداری کنند.
 

  • امکان مقایسه محصولات

 برای مشتریان و مخاطبان خود این امکان را فراهم کنید که بتوانند محصولات متفاوت در طیف قیمتی یکسان را با یکدیگر مقایسه کنند. در این صورت، علاوه بر رعایت اصل صداقت در فروش، این اعتماد و اطمینان را در مشتری ایجاد کرده‌اید که بتواند با درایت خود و بررسی محصولات مختلف، محصول مورد نظر خود را انتخاب نموده و آن را خریداری نماید.

 

امکان پیگیری پس از خرید

  • امکان پیگیری پس از خرید

 در فروش اینترنتی و آنلاین توجه به اصل مشتری‌مداری بسیار بیشتر از روش‌های دیگر فروش اهمیت دارد. در این روش فروش اینترنتی، مشتری به‌صورت مجازی کالای مورد نظر را مشاهده کرده و با مطالعه مشخصات و کنترل راه‌های خرید آن، اقدام به خرید این کالا می‌کند؛ بنابراین در این روش فروش، دادن اطمینان خاطر به مشتری و پشتیبانی از مشتری می‌تواند یکی از طلائی‌ترین روش ‌های افزایش فروش اینترنتی باشد که نه ‌تنها باعث افزایش فروش آنلاین، بلکه باعث جذب مشتری بیشتری نیز می‌شود.
 

  • کاستن از پیچیدگی فرآیند سفارش و پرداخت

برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که مردم در اغلب موارد حوصله طی کردن مراحل سفارش و پرداخت پیچیده را ندارند. هنگامی‌که مراحل سفارش و پرداخت با دشواری‌هایی انجام می‌شود، مردم از خرید خود منصرف شده و خرید خود را نصفه کاره رها می‌کنند.  به گزارش Business Insider در سال 2017، مبالغ هنگفتی در سبد خرید کاربران اینترنتی رها شده‌اند و افراد بسیاری خرید خود را به پایان نرساندند. در حالی‌که 63% از این مبالغ قابل استفاده مجدد بوده‌اند. بنابراین یکی از دلایلی که باعث می شود تا فروشگاه اینترنتی ناموفق باشد، فرایند پیچیده خرید آنلاین است که امروزه نیز بسیاری از وب‌سایت‌های ایرانی با این مشکل دست‌وپنجه نرم می­کنند.
 

برخی از وب‌سایت‌ها روش‌های خرید و پرداخت بسیار آسانی داشته و فرایند خرید بدون پیچیدگی انجام می‌شود. بدیهی است که فروش این وب سایت‌ها بسیار بیشتر از سایرین خواهد بود. پس تا حد امکان، فرآیند سفارش و پرداخت و خرید محصولات از طریق فروشگاهتان را آسان کنید.
 

  • افزایش روش­های پرداخت

 وجود روش‌های مختلف پرداخت در یک فروشگاه اینترنتی، یکی از مهم­ترین دلایل انتخاب و یا عدم انتخاب فروشگاه اینترنتی توسط کاربران است. به این نکته توجه ویژه داشته باشید که اگرچه این روزها تقریباً تمام نقل و انتقالات مالی توسط کارت­های اعتباری صورت می­گیرند، اما هنوز هم درصد قابل‌ملاحظه‌ای از کاربران هستند که پرداخت نقدی در محل را به انواع دیگر پرداخت‌ها ترجیح می‌دهند. امکان پرداخت قیمت محصول از راه‌های مختلف، از جمله موارد بسیار مهمی است که باعث افزایش فروش و مشتری می‌شود.

 

ایجاد محتوا و عکس‌های باکیفیت برای فروشگاه اینترنتی

  • ​​​​​​​​​​​​​​ایجاد محتوا و عکس‌های باکیفیت برای فروشگاه اینترنتی

نمایش یک تصویر ایده‌آل از محصولات، نه‌تنها باعث شفاف‌سازی و تصمیم‌گیری بهتر و قابل‌ مقایسه‌تری می‌شود، بلکه به‌خودی‌خود یک آیتم جذاب برای مشتری است. البته اگر بتوان به‌خوبی آن را به نمایش گذاشت. این تعاریف اهمیت بسیار بالای تصاویر محصولات را ثابت می‌کنند.

 

استفاده از ایمیل‌های تبلیغاتی

  • ​​​​​​​​​​​​​​استفاده از ایمیل‌های تبلیغاتی

 گوگل، سیستم نهایی تبلیغات جیمیل موسوم به Gmail Ads را برای استفاده عموم ارائه کرد. بیش از یک میلیارد کاربر فعال در جیمیل وجود دارند که باعث شده تا این سیستم ایمیلی بهترین مکان‌ برای نمایش تبلیغات ‌باشد. با استفاده از جیمیل در کنار پیدا کردن ایده‌های جالب در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات نیز در صندوق پیام‌های کاربران به نمایش گذاشته می‌شود.
 

  • ارتقاء فروش آنلاین با بهینه‌سازی‌های موبایلی

 امروزه اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های خاص موبایلی بسیار رایج می‌باشند و با توجه به اینکه امروزه افراد بسیار زیادی از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، استفاده از روش‌ها و تبلیغات موبایلی نیز می‌تواند بسیار مهم بوده و باعث افزایش فروش آنلاین شود.
 

  • به یاد داشتن مشتریان خود

 حتماً تا به ‌حال برای شما نیز این اتفاق افتاده است که با خرید محصولی از یک فروشگاه اینترنتی، گاهی اوقات پیام‌هایی برای شما ارسال می‌شود. در واقع فراموش نکردن مشتریانی که قبلاً از فروشگاه اینترنتی شما خریداری کرده بودند، می‌تواند یکی از روش ‌های افزایش فروش اینترنتی باشد و باعث شود تا مشتریان نسبت به فروشگاه و کسب و کار اینترنتی شما وفادار بوده و همواره برای خرید اقلام مورد نیاز خود، به فروشگاه اینترنتی شما مراجعه کنند. البته گفتنی است که همین روش ممکن است باعث تعریف و تمجید مشتریان شما نزد افراد دیگر نیز شود و براساس همین توصیفات، افراد دیگری به فروشگاه اینترنتی شما سر بزنند و محصولی خریداری نمایند. در هر حال به یاد داشته باشید که یک مشتری راضی و خشنود از محصولات شما می‌تواند جایگزین صدها روش تبلیغاتی شده و باعث جذب مشتریان بیشتری شود.
 

  • درجه‌بندی قیمت گذاری‌ها در فروشگاه اینترنتی

 به احتمال زیاد برای خود شما نیز این اتفاق پیش آمده که هنگام وارد شدن به یک فروشگاه و یا رستوران، به سمت کالاها و محصولاتی رفته‌اید که رِنج قیمتی مناسبی داشته‌اند و به همین دلیل نیز توجه شما را جلب نموده‌اند. این اتفاق در فروشگاه‌های اینترنتی نیز به همین شکل رخ می‌دهد. هنگامی‌که کاربری وارد فروشگاه اینترنتی می‌شود، ممکن است به دنبال کالاها و محصولات متناسب با بودجه خود باشد؛ به همین دلیل نیز دسته‌بندی کالاها بر اساس قیمت آنها، باعث افزایش فروش آنلاین و افزایش مشتریان یک وب‌سایت خواهد شد.

 

حذف تبلیغات و پاپ آپ‌های مزاحم

  • ​​​​​​​​​​​​​​حذف تبلیغات و پاپ آپ‌های مزاحم

 وجود تبلیغات غیر ضروری و پاپ آپ‌های بسیار، باعث می‌شود تا مشتری نتواند به میزان کافی تمرکز داشته باشد و محصول مورد نیاز خود را پیدا کرده و آن را بخرد. به همین دلیل حذف این نوع از تبلیغات یکی از مهم‌ترین روش ‌های افزایش فروش اینترنتی می‌باشد.
​​​​​​​

  • در ارائه هدیه‌های متفاوت به مشتریان بخشنده باشید!

 گرفتن یک هدیه هرچند کوچک برای هر انسانی بسیار خوشایند و لذت‌بخش است. هنگامی‌که فردی کالایی را خریداری می­کند، اگر همراه با محصول خریداری شده خود، یک هدیه کوچک نیز دریافت کند، باعث خوشحالی او خواهد شد. بنابراین درنظرگرفتن هدایایی برای مشتریان می‌تواند در افزایش فروش آنلاین بسیار مؤثر باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

1 1
چگونه فروش اینترنتی کسب و کار خود را بهبود ببخشیم؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد