تعریف سئو چیست چه کاربردها و مزایایی دارد؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 6 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

با یکی دیگر از مطالب وبلاگ کارمنتو در خصوص سئوی وب سایت در خدمت شما هستیم. تعریف سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) بسیار ساده به نظر می‌رسد. شما چند کلمه کلیدی را انتخاب می‌کنید و در متن هر صفحه تکرار می‌کنید و این یعنی صفحه شما برای سئو بهینه شده است. آیا این تعریف سئو درست است؟ … نه این‌طور نیست!
 

برای دریافت مشاوره آنلاین از متخصصان مشاوره سئو و بهینه سازی سایت در تمامی زمینه‌ها، وارد لینک مقابل شوید.
 

بسیاری از افراد اصول اساسی سئو را درک می‌کنند، اما باید گفت که این موضوع در سال‌های گذشته تغییرات زیادی تغییر کرده است. سئویی که امروز می‌شناسیم و همه به عنوان یک ابزار بازاریابی عاشق آن هستیم، همان مفهومی نیست که 10 سال پیش آن را می‌شناختیم و دوست داشتیم. و به همین دلیل SEO موضوعی است که بازاریابان باید به طور مداوم به بازتعریف آن بپردازند. در ادامه مطلب تعریف سئو به شکل دقیق‌تر ارائه شده است.

تعریف سئو چیست؟

کلمه سئو مخفف لاتین عبارت بهینه‌سازی موتورهای جستجو است (این تعریف سئو همان تعریفی است که در گذر زمان تغییری نکرده است). سئو از طریق تکنیک‌هایی، کمک می‌کند که وب‌سایت شما در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه مناسبی داشته باشد. این اتفاق باعث می‌شود وب‌سایت شما برای افرادی که به دنبال محصولات یا خدماتی در اینترنت هستند (و سایت شما از طریق موتورهای جستجو مانند Google، Yahoo! و Bing به آن‌ها ارائه می‌شود) نمایش داده شود.

سئو کارمنتو

اما آن چیزی که از گذشته تاکنون در مورد سئو فرق کرده تکنیک‌هایی است که برای بهبود رتبه سایت استفاده می‌شود. این تکنیک‌ها همگی با الگوریتم‌های جستجوی مختلف مرتبط هستند که گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو آن‌ها را دائماً تغییر می‌دهند. به همین دلیل امروزه شاهد سؤالات متداولی در این زمینه هستیم که به طور مداوم پرسیده می‌شوند.

اهمیت سئو

سئو بسیار مهم است، زیرا به افراد کمک می‌کند تا اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کرده و صفحات با اطلاعات مورد نیاز خود را در شبکه وب کشف کنند. سئو برای مشاغل مختلف نیز مهم است زیرا اطمینان می‌دهد که آن‌ها در هنگام معرفی محصولات و خدمات خود، به بزرگ‌ترین سؤالات مخاطبان خود در موتورهای جستجو نیز پاسخ داده‌اند.

در گذشته تعریف سئو به این محدود می‌شد که آیا شما در صفحه اول گوگل رتبه بالایی داشته باشید یا خیر؛ اما حتی اگر شما در برخی کلمات رتبه خوبی کسب کرده باشید، آیا این بدان معنی است که نتایج خوبی به دست خواهید آورد یا فروش بالایی خواهید داشت؟

نه همیشه؛ ممکن است شما برای عباراتی که برای کسب و کار شما ایده‌آل نیستند، رتبه خوبی کسب کرده باشید. ممکن است شما ترافیک زیادی از طریق موتورهای جستجو داشته باشید، اما بازدیدکنندگان وب‌سایت شما متوجه شوند که شرکت شما آن چیزی که دنبال آن بوده‌اند نیست. شما از طریق این نوع ترافیک بازدیدکنندگان سایت را به مشتری تبدیل نمی‌کنید و رتبه خوب برای آن کلمه کلیدی خاص، اساساً برای شما بی‌ثمر خواهد بود.

همچنین برای موفقیت، الزاما نیازی نیست که در سه گزینه برتر جست‌وجو قرار بگیرید. در حقیقت اگر در صفحات بعدی رتبه خوبی کسب کنید، ممکن است باز هم فروش خوبی داشته باشید، هرچند شاید ترافیک کمتری داشته باشید. این خبر خوبی برای بازاریابانی است که امیدی ندارد که بتوانند صفحات سایت خود را الزاما به رتبه‌های بسیار خوب در صفحه نخست گوگل برسانند.

سئو چگونه کار می‌کند؟

تکنیک‌های SEO شامل بهینه‌سازی سرعت و کدهای وب‌سایت، تحقیقات در مورد کلیدواژه‌ها و ایجاد لینک هستند. شما نتایج تلاش‌های سئو را وقتی مشاهده کنید که صفحات سایت شما توسط موتور جستجوگر فهرست یا ایندکس شوند و نسبت به سایت رقبا امتیاز بیشتری بگیرند.

اگر عمیق‌تر به قضیه نگاه کنید متوجه خواهید شد که صدها روش برای بهبود سئوی سایت شما وجود دارد. موتورهای جستجو در صفحه سایت شما به دنبال اجزایی از جمله تگ عنوان، کلمات کلیدی، تگ تصویر، ساختار لینک‌های داخلی و بک‌لینک‌ها هستند.

سئو کارمنتو

موتورهای جستجو همچنین به ساختار سایت و نحوه طراحی آن، نحوه تعامل کاربران با سایت و سایر عوامل  توجه می‌کنند تا مشخص کنند سایت شما باید چه رتبه‌ای در نتایج جستجو داشته باشد.

اخیرا در تعریف سئو این مسئله در نظر گرفته می‌شود که آیا بازدیدکنندگان در وب‌سایت شما برای مدتی باقی می‌مانند یا نه و این مدت چه قدر است. اگر برای یک کلمه کلیدی رتبه خوبی کسب کرده و بازدیدکننده‌ای را که مرتبط نیست جذب می‌کنید، این امر به وب‌سایت شما کمکی نخواهد کرد.

به بازدیدکنندگان خود و محتوای مورد نظر، بیش از تعداد نفرات یا ترافیکی که می‌توانید به وب‌سایت خود جذب کنید اهمیت دهید. یعنی زمان باقی ماندن هر کاربر در صفحه، از تعداد کاربری که به یک صفحه ورود می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد.

جستجوی ارگانیک چیست؟

در تعریف سئو ، جستجوگر ارگانیک به شخصی گفته می‌شود که از طریق موتور جستجوگر، جستجوی خود را انجام داده و بر روی نتایج مختلف کلیک کند. جستجوی ارگانیک یک کانال بازاریابی است که می‌تواند برای افزایش ترافیک وب‌سایت مورد استفاده قرار گیرد.

در سئوی امروز، شما به سادگی نمی‌توانید با پرکردن صفحات سایت خود از کلمات کلیدی مختلف، کاری کنید تا افرادی که در جستجوی شما هستند، شما را به راحتی پیدا کنند. در واقع، این عمل که به آن پرکردن صفحه از کلمات کلیدی یا Keyword Stuffing گفته می‌شود، حتی می‌تواند به وب‌سایت شما آسیب برساند و باعث شود که سایت شما توسط گوگل پنالتی شود.

امروزه باید به شکلی از کلمات کلیدی در مطالب خود استفاده کنید که حال غیر طبیعی نداشته باشد. برای تراکم کلمه کلیدی در یک محتوا، عدد مشخصی وجود ندارد.

استراتژی سئو چیست؟

استراتژی بازاریابی سئو یک برنامه جامع برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر برای وب‌سایت شما از طریق موتورهای جستجو است. سئوی موفقیت‌آمیز شامل استراتژی‌های سئوی آن‌پیج (On Page) است که از کلمات کلیدی هدفمند استفاده می‌کند و همچنین استراتژی‌های اف‌پیج (Off Page) که مرتبط با بک‌لینک‌های سایت شما است را در نظر می‌گیرد.

این نکته نشان‌دهنده این است که قبل از ایجاد هر صفحه جدید سایت یا پست وبلاگ، باید در مورد چگونگی گنجاندن کلمات کلیدی خود در محتوا فکر کرده باشید. با این حال، این مسأله تمرکز اصلی شما باشد. هر زمان که محتوا ایجاد می‌کنید، تمرکز شما باید با هدف رضایت مخاطبان شما باشد، نه اینکه الزاما یک کلمه کلیدی (چه بلند باشد و چه کوتاه) را در محتوای خود بگنجانید.

برای رضایت کاربران و رتبه‌بندی خوب در دراز مدت، استراتژی بازاریابی سئو خود را بر محور ارائه موضوعات کاربردی شکل دهید، نه کلمات کلیدی. اگر این کار را انجام دهید، می‌بینید که به طور طبیعی می‌توانید برای کلمات کلیدی مهم، بهینه‌سازی صفحات را انجام دهید. شناخت مخاطبان مورد نظر و اینکه چه چیزی مورد علاقه آن‌هاست، برای جذب بازدیدکنندگان از طریق موتورهای جستجو، بسیار مهم است.

ترافیک ارگانیک چیست؟

ترافیک ارگانیک، ترافیکی بدون پرداخت هزینه است که از موتورهای جستجوگر مانند گوگل یا بینگ حاصل می‌شود. تبلیغات از طریق پرداخت پول به موتورهای جست‌وجو، باعث افزایش ترافیک ارگانیک شما نمی‌شود؛ بنابراین بهتر است وب‌سایت خود را برای به دست آوردن بازدیدکنندگان بیشتر بهینه کنید.

سئو کارمنتو

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در دهه گذشته، نحوه رفتار سایر کاربران در SERP هایی است که کاربر در موتورهای جستجو می‌بیند. امروزه رسانه‌های اجتماعی می‌توانند تأثیر زیادی در روند ترافیک ارگانیک شما داشته باشند. حتی در سالیان گذشته، یافتن محتوای شما از طریق جستجو در شبکه‌های اجتماعی تفاوت نداشت؛ اما این روزها در تعریف سئو توییت‌ها، بازتوییت‌ها و پست‌های شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام نیز دخیل هستند. این امر می‌تواند از طریق یک کامنت یک دوست در فیس‌بوک، یک دنبال کننده در توییتر یا ارتباط از طریق شبکه اجتماعی دیگر معنی پیدا کند. بعضی اوقات جستجوی اجتماعی حتی به مطالبی که توسط یک اینفلوئنسر به اشتراک گذاشته شده است، اولویت می‌دهد. تمام این‌ها به معنای آن است که وقتی به استراتژی سئو خود فکر می‌کنید، باید به این دقت کنید که استراتژی رسانه‌های اجتماعی شما چگونه در این فرایند قرار می‌گیرد.

ترافیک مستقیم چیست؟

ترافیک مستقیم شامل بازدیدکنندگان وب‌سایت است که با وارد کردن آدرس سایت شما در مرورگر خود، به جای اینکه از وب‌سایت دیگری، موتور جستجو یا رسانه‌های اجتماعی وارد شوند، به وب‌سایت شما می‌آیند. ترافیک مستقیم فقط "اعتبار صفحه" شما را از دیدگاه گوگل افزایش نمی‌دهد. این موضوع فرصت‌های بیشتری ایجاد می‌کند تا کسی را که اولین بار شما را به صورت ارگانیک کشف کرده است، به مشتری تبدیل کنید.

سئو کارمنتو

تعریف سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو را به عنوان "بهینه‌سازی تجربه جستجو" در نظر بگیرید. فقط پیدا کردن وب‌سایت شما برای کاربران مهم نیست – مهم است که آن‌ها در وب‌سایت شما بمانند، با محتوای آن در تعامل باشند و بعداً هم دوباره به شما مراجعه کنند.

هزینه سئو چقدر است؟

اگر این کار را خودتان با یک ابزار تحقیق در مورد کلیدواژه انجام دهید، سئو در اکثر کشورهای دنیا ممکن است بین 100 تا 500 دلار در ماه هزینه داشته باشد. در صورتی که یک آژانس بازاریابی جهت دریافت خدمات کامل استخدام کنید، ممکن است تا 10،000 دلار در ماه هزینه داشته باشد. مشاغل کوچک عموماً نسبت به برندهای بزرگ، هزینه کمتری برای سئو اختصاص می‌دهند.

هزینه سئو می‌تواند به یکی از دو مفهوم زیر مرتبط باشد:

سرمایه‌گذاری در استراتژی جستجوی ارگانیک شما، یا اینکه مبلغی را برای خدمات بازاریابی موتور جستجوگر پولی (SEM) مانند تبلیغات گوگل (Google AdWords ) پرداخت می‌کنید. اگر برای کمک به بهینه‌سازی محتوای وب خود، هزینه‌ای برای ابزارها، مشاوره یا آژانس بازاریابی پرداخت می‌کنید، صورتحساب شما با توجه به سطح خدماتی که دریافت می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد.

10 هزار دلار در ماه به نظر ترسناک می‌رسد، اما هم اکنون 40% از مشاغل دنیا کمتر از 1000 دلار در ماه برای سئو هزینه می‌کنند که در بلندمدت باعث افت خواهد شد.

بازاریابی موتور جستجوگر پولی یا تبلیغات کلیکی چیست؟

بازاریابی موتور جستجوگر پولی یا تبلیغات کلیکی از طریق موتورهای جستجو مفهومی است که در سال‌های اخیر در تعریف سئو جای گرفته است. تبلیغات به ازای هر کلیک (PPC) این امکان را برای شما فراهم می‌کند که پولی را به یک موتور جست‌وجو بپردازید تا متن تبلیغاتی شما را در بالا یا پایین صفحات نتایج موتور جستجو نشان دهند. این راهکار برای افزایش ترافیک وب‌سایت و جذب مشتری بیشتر استفاده می‌شود.

سئو کارمنتو

شما می‌توانید با ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری رایگان در  Google AdWords، برای کسب رتبه‌های برتر در نتایج جستجوی گوگل هزینه لازم را پرداخت کنید. برای این کار کلمات کلیدی مختلفی را که می‌خواهید تحت آن رتبه‌بندی شوید انتخاب می‌کنید و هر بار که کاربر روی لینک شما کلیک کند، به گوگل هزینه مشخص شده را می‌پردازید. متوسط هزینه یک کمپین در این روش در گوگل می‌تواند کمتر از 1 دلار برای هر کلیک باشد، اما طبیعتاً هر چه کلمه کلیدی محبوب‌تر باشد، لازم است هزینه بیشتری برای آن پرداخت کنید.

چگونه سئو را انجام دهیم

1.     به محتوای وب‌سایت خود رسیدگی کنید و آن را مرتب به روز نگاه دارید.

2.     از ابزارهای تحقیق کلیدواژه استفاده کنید تا آن دسته از کلمات کلیدی را پیدا کنید که مخاطبین به وسیله آن می‌توانند شما را پیدا کنند.

3.     کلمات کلیدی جدیدی را که می‌خواهید در آن‌ها رتبه مناسبی داشته باشید، پیدا کنید.

4.     محتوای جدیدی برای این کار بنویسید و محتوای موجود خود را بهینه کنید.

5.     بر عملکرد وب‌سایت خود نظارت کنید.

6.     نرم‌افزار مناسب برای جذب ترافیک ورودی یا سئو را خریداری کنید.

7.     صفحاتی از  وب‌سایتتان را که عملکرد خوبی دارند، بررسی کنید.

8.     به دنبال فرصت‌هایی برای کسب بک‌لینک از وب‌سایت‌های مشابه باشید.

9.     بر تغییرات در رتبه‌بندی و ترافیک سایت نظارت کنید.

سخن پایانی

این موارد همان گام‌هایی است که از 10 سال گذشته تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند. دسته‌ای از تاکتیک‌ها که اگر آن‌ها را به کار بگیرید، به شما در رتبه‌بندی بهتر در موتورهای جستجو کمک می‌کند. اگر در زمینه سئو تازه وارد هستید یا می‌خواهید در مورد آن تجدیدنظر کنید، ممکن است به آموزش اصول سئو علاقه‌مند باشید.

این وظیفه ماست که در میان روندهای در حال تغییر و تحول، چابکی خود را حفظ کنیم و به یاد داشته باشیم که در نهایت، هدف موتورهای جستجو ارائه بهترین تجربه ممکن به کاربر نهایی است. اگر این هدف را در ذهن داشته باشید، حتی اگر دانش شما در مواردی راجع به الگوریتم‌های موتور جستجو کاملاً به‌روز نباشد، می‌توانید نتایج خوبی برای کسب‌وکارتان ایجاد کنید.

جهت مشاوره بیشتر سئو با متخصصان کارمنتو در حوزه دیجیتال مارکتینگ در ارتباط باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

5 1
تعریف سئو چیست چه کاربردها و مزایایی دارد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد