چگونه برای افزایش فروش و مشتری تبلیغ کنیم؟  

مدت مطالعه: 9 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 23 آبان 1400
نویسنده: Niloofar Zamani

تبلیغات از گذشته تاکنون پا به پای کسب و کارهای کوچک و بزرگ پیش آمده و مانند مشاغل دیگر نیز در طول زمان‌های متفاوت و در عرصه‌های مختلف، تغییرات فراوانی داشته است. روش‌های تبلیغ بسیار زیادی برای جذب مشتری برای انواع کسب و کارهای کوچک و بزرگ وجود دارد که هر یک از آنها متناسب با نوع و مقیاس کسب و کار می‌تواند متفاوت باشد و تغییر یابد. به همین دلیل نیز استفاده از روش‌های تبلیغاتی مناسب با کسب و کار مورد نظر، بسیار اهمیت داشته و نیازمند صرف زمان و انرژی می باشد. «چگونه تبلیغ کنیم؟»، سوال مهمی است که بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و کوچک در برهه‌های مختلف زمانی مطرح می‌کنند تا میزان فروش محصولات خود و بازده خدمات خود را افزایش دهند. امروزه بسیاری از کسب و کارهای سنتی و قدیمی برای افزایش فروش و جذب مشتریان بیشتر، همواره سوال (چگونه تبلیغ کنیم؟) را مطرح می‌سازند تا بهترین روش‌های تبلیغاتی را شناسایی کرده و بتوانند از این طریق، فروش خود را افزایش دهند. از طرفی دیگر امروزه بازارهای فروش و ارائه خدمات، مملو از محصولات متفاوت و کسب و کارهای ارائه دهنده خدمات می‌باشد که با یکدیگر رقابت تنگاتنگی داشته و همواره روش‌های تبلیغاتی موثر و مفیدی را برای موفقیت در بازارهای رقابتی ارائه می‌کنند. به همین دلیل نحوه پاسخ دهی به سوال (چگونه تبلیغ کنیم؟) بسیار مهم است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه و آشنایی با انواع مختلف روش‌های تبلیغاتی، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.
 

چگونه تبلیغ کنیم؟

قبل از هر چیزی لازم به ذکر است که افراد مختلف و صاحبان کسب و کارهای مختلف اغلب سؤالاتی از قبیل چگونه تبلیغ کنیم، روش‌های تبلیغ برای جذب مشتری، چگونه در اینستاگرام تبلیغ کنیم، چگونه کالای خود را تبلیغ کنیم، چگونه تبلیغات موفقی داشته باشیم، چگونه تبلیغات پر بازدهی داشته باشیم، چگونه کالای خود را تبلیغ کنیم و غیره را از خود و تیم تبلیغاتی خود می‌پرسند. بحث تبلیغات یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی است که هر یک از افراد جامعه با دیدگاه و تجربه شخصی خود، آن را تفسیر می‌کنند. این در حالی است که در امر تبلیغات، باید دیدگاه و سلایق شخصی خود را کنار گذاشته و از دید مردم و اقشار مختلف جامعه به این مبحث نگاه کنیم؛ زیرا اگر بخواهیم از نگاه و منظر خود به این موضوع بنگریم، بدون شک نتیجه قابل قبولی عایدمان نخواهد شد. علاوه بر نکات ذکر شده، در بحث تبلیغات، اغلب صاحبان کسب و کارها برای تبلیغات محصولات و خدمات خود از راهکارهایی که از اطرافیان می­شنوند، استفاده می­کنند. درصورتی‌که هر کسب و کاری باید متناسب با مقیاس شغلی خود تبلیغات را انجام دهد. به همین دلیل روش­ها و راهکارهای تبلیغاتی، بسیار متنوع بوده و نمی‌توان آن را به یک نوع خاص محدود کرد. در ادامه به ذکر انواع روش‌های مختلف تبلیغاتی و توضیح آنها می‌پردازیم.
 

انواع تبلیغات

تبلیغات، پیامی است که به مخاطب خود منتقل می‌کنید تا توجه او را به محصول و یا خدمات ارائه شده توسط کسب و کارتان جلب کنید. در واقع تبلیغات محصولات، نوعی فراخوان عمومی می‌باشد که مردم بازدیدکننده را مجاب می‌کند تا محصول معرفی شده را خریداری نموده و یا از خدمات ارائه شده استفاده نمایند. در ادامه موضوع به ‌تفصیل انواع روش‌های مختلف تبلیغاتی را بررسی می‌کنیم:

 

انواع تبلیغات چاپی و پوسترها

 

  • انواع تبلیغات چاپی و پوسترها

 پوسترها، مجله­ها، بروشورها، روزنامه­ها، کارت پستال­ها، بولتن­ها، همه و همه از جمله موارد تبلیغات چاپی هستند که از گذشته تا هم‌اکنون بسیار مورد استفاده کسب ‌وکارهای گوناگون قرار گرفته‌اند. نحوه طراحی و تبلیغ پوسترها و محصولات چاپی همواره دستخوش تغییراتی قرار می‌گیرند و از گذشته‌های دور تاکنون همواره مورد استفاده قرار گرفته و امروزه بسیاری از کسب و کارهای کوچک مانند سوپرمارکت‌های محلی و شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات محلی از این نوع تبلیغات استفاده می‌کنند. این نوع از تبلیغات همچنان در برخی موارد، اثرگذاری بالاتری نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی دارند.

 

انواع تبلیغات رادیویی و تلویزیونی

 

  • انواع تبلیغات رادیویی و تلویزیونی

 تقریباً همگی با انواع مختلف آگهی­های بازرگانی که در تلویزیون پخش می­شوند، آشنایی داریم. ویدئوهای کوتاه شده و اثرگذاری که در بین برنامه­های پرمخاطب پخش می­شوند و همواره بسیاری از مردم را به خرید محصولات ترغیب می­کنند. آگهی­های رادیویی نیز همواره به صورت صوتی و گفتاری بوده و در میان آهنگ­ها و سایر برنامه­های رادیویی پخش می­شوند. این نوع از تبلیغات برای کسب ‌وکارهای محلی بسیار مناسب می­باشند.

 

بیلبوردها و تبلیغات حمل و نقل عمومی

 

  • بیلبوردها و تبلیغات حمل و نقل عمومی

 این نوع از تبلیغات در واقع نوعی تبلیغات چاپی در مقیاس بسیار بزرگ­تر محسوب می­شوند؛ اما با توجه به تفاوت‌های اندازه، شکل، طراحی، مقیاس و هزینه آگهی که با تبلیغات چاپی دارند، بسیار اثرگذارتر از سایر روش­های تبلیغاتی چاپی هستند.
 

  • انواع تبلیغات محیطی

 اغلب ما در اطراف خود انواع تبلیغات محیطی را مشاهده می­کنیم. این تبلیغات در مواردی می­توانند بسیار اثرگذار باشند و افراد را به مصرف محصولات و خدمات ارائه شده ترغیب کنند. با توجه به اینکه افراد به‌صورت روزانه، مواد و محصولات مختلفی را مصرف می­کنند، استفاده از تبلیغات محیطی با استفاده از این محصولات بسیار مفید است.

 

تبلیغات تلفنی

 

  • تبلیغات تلفنی

 یکی از مرسوم‌ترین و رایج‌ترین تبلیغات مستقیمی که هر شرکت و کسب و کاری می‌تواند انجام دهد و بدین طریق محصولات و خدمات خود را به مشتریان خود معرفی کند، بازاریابی تلفنی است. این روش از تبلیغات می‌تواند در راستای آشنایی بیشتر مردم با محصولات و کسب و کارهای جدید موثر بوده و باعث معروفیت بیشتر برند مورد نظر شود. تبلیغات تلفنی همچنین برای تمام شرکت‌ها و کسب و کارهای بزرگ‌تر و قدیمی‌تر نیز می‌تواند بسیار مناسب بوده و باعث افزایش اعتبار هر چه بیشتر آنها شود. در واقع می‌توان گفت این روش از تبلیغات برای تمامی کسب و کارها مناسب و قابل اجراست. یکی از مواردی که در این روش همیشه ذکر می شود، آزار دهنده بودن و برخی مزاحمت‌های این روش‌ از بازاریابی است. بسیاری از افراد در مقابل تعاریف و تبلیغاتی که بازاریابان تلفنی انجام می‌دهند، مقاومت می‌کنند و احساس خوبی به این نوع از تبلیغات ندارند.  
 

  • تبلیغات به‌صورت آنلاین

 بر اساس آمار و مستندات ذکر شده در منابع مختلف، بیشتر از چهار میلیارد نفر در کل جهان به اینترنت دسترسی داشته و تعداد این افراد 30 درصد نسبت به سال 2005 افزایش یافته است. منظور ما افزایش استفاده از اینترنت به شکلی بی‌وفقه است. اگر در تبلیغات آنلاین و تبلیغ کسب و کار اینترنتی فعال نیستید، به این معنی است که در یکی از بزرگ‌ترین میادین نبرد، حضور ندارید. بستر اینترنت باعث می‌شود تا بیش از نیمی از مخاطبان، تبلیغات کسب و کارهای مختلف را مشاهده کرده و همچنین از طریق پلتفرم‌های متفاوت تبلیغات مختلف را ببینند. تبلیغات آنلاین، موارد مختلفی را شامل می‌شود و می­توان گفت مبحث بسیار گسترده‌ای برای بررسی است. تبلیغات پولی موتورهای جستجو، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، آگهی‌های نیتیو و یا همسان‌سازی شده با محتوا و تبلیغات بنری از جمله مهم­ترین انواع تبلیغات آنلاین می­باشد.

 

نحوه ایجاد استراتژی یا پلن تبلیغاتی

 

نحوه ایجاد استراتژی یا پلن تبلیغاتی
 

برای رسیدن به موفقیت باید برنامه­ای منظم و تدوین شده داشته باشیم. برنامه‌ای که بدانیم:

  • در چه مسیری هستیم؟

  • چه زمانی به مقصد خواهیم رسید؟

  • چه کارهایی باید انجام دهیم؟

  • چه هزینه­هایی باید بپردازیم؟

  • چه مشکلاتی پیش روی ماست؟

  • و غیره

مارکتینگ پلن، برنامه‌ای برای توضیح چنین سوالاتی است. با استفاده از مارکتینگ پلن که به آن پلن تبلیغاتی نیز گفته می‌شود، می‌توان با توجه به بودجه، هزینه و هدف افراد و سازمان‌ها یک برنامه‌ریزی منظم و مرتب تدوین کرد که به افراد و سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا روش‌های تبلیغاتی مناسب و موثر در حیطه کسب و کار خود را شناسایی کرده و برای رسیدن به هدف از آنها استفاده نمایند. میزان موفقیت مارکتینگ پلن وابسته به اطلاعاتی است که در هنگام طراحی Marketing Plan از آنها استفاده می­کنیم. در واقع مارکتینگ پلن هنگامی می‌تواند موثر واقع شده و در راستای موفقیت آن عمل کرد که اطلاعات اولیه دقیق‌تر و جزئی‌تر باشد.
 

برای معرفی محصول یا خدمات باید چه کار کنیم؟

پیمودن گام­های مهم در تبلیغات و انجام دقیق آن­ها به صورت مرحله به مرحله، باعث می­شود تا محصول و خدمات تبلیغ شده بهتر دیده شود و مخاطب بیشتری جذب کند. در ادامه به شناخت این گام‌ها می­پردازیم.
 

  • برای تبلیغات موثر اندازه کسب ‌وکارتان را در نظر بگیرید.

برای درک بهتر این موضوع، یک سوپر مارکت کوچک محلی و یک کارخانه بزرگ صنایع غذایی و صنایع لبنی را در نظر بگیرید. هر دو این مثال‌ها نوعی کسب‌ وکار محسوب می‌شوند؛ اما اندازه و مقیاس‌ و سَبک هر یک از آنها با یکدیگر فرق دارد. هنگامی‌که یک سوپر مارکت کوچک محلی، قصد تبلیغ کسب و کار خود را داشته باشد، باید افرادی که در آن محله و یا نزدیکی محله مورد نظر ساکن هستند را در نظر بگیرد؛ اما یک کارخانه بزرگ صنایع غذایی و یا صنایع لبنی باید در هنگام تبلیغات خود، افراد ساکن در کل کشور را در نظر بگیرد. بنابراین برای انتخاب بهترین و موثرترین روش تبلیغاتی برای افزایش مشتری، در ابتدای کار لازم است تا اندازه و مقیاس کسب و کار خود را در نظر گرفته و متناسب با آن تبلیغاتی انجام دهید. توجه نکردن به اندازه کسب و کار سبب می‌شود تا تبلیغات کسب و کار مربوطه به دست گروه مخاطب هدف نرسیده و تبلیغات کارساز نباشد. ضمن آنکه اندازه کسب‌ وکار، نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان هزینه تبلیغات خواهد داشت.
 

  • مشتریان خود را بشناسید.

شناخت ویژگی‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مشتریان یکی از اصول مهم و موثر در تبلیغات می‌باشد. برای انتخاب بهترین روش برای جذب و افزایش تعداد مشتریان خود، حتماً لازم است تا در ابتدا مشتریان خود را شناخته و متناسب با نیاز آنها اقدام کنید. شناخت سن مشتریان و جنسیت آنها دو فاکتور بسیار مهم و تأثیرگذار در شناخت مشتریان و نیازهای آنها می‌باشد که در به کار بردن روش‌های مختلف تبلیغاتی و انتخاب اهداف تبلیغاتی نقش به‌سزائی دارد.
 

  • صرف هزینه

بسیاری از صاحبین کسب و کارها معتقدند که برای افزایش و جذب مشتری نیازی به صرف هزینه نیست و می توانند بدون صرف هزینه به موفق‌ترین کسب و کارها تبدیل شوند. اما این اعتقاد درست نبوده و کاملاً بی‌پایه و اساس است. نکته مهمی که در این رابطه قابل ذکر می‌باشد، این است که هر کسب و کاری برای رسیدن به موفقیت باید در ابتدا هزینه‌ای برای تبلیغات خود صرف کند. در دنیای امروزی استفاده از تبلیغات روش‌های خلاقانه بیش از پیش موثر است. به عنوان مثال امروزه استفاده از روش‌های تبلیغات مجازی بسیار بهتر از نصب بنر و تابلوهای تبلیغاتی در جاده‌ها و خیابان‌ها می‌باشد.
 

  • برجسته کردن یک مزیت خاص

 در بسیاری از تبلیغاتی که روزانه در تلویزیون مشاهده می‌کنیم، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های محصول را برجسته کرده و محصول مورد نظر را تبلیغ می‌کنند. برخی از کسب و کارها قیمت مناسب و ارزان محصول را برجسته کرده و آن را تبلیغ می‌کنند. برخی دیگر نیز با برجسته کردن برخی از ویژگی‌های مربوط به سلامت و بهداشت محصول، توجه مصرف‌کنندگان و بینندگان تبلیغاتی را به خود جلب کنند. برخی دیگر نیز کیفیت محصول مورد نظر را برجسته کرده و تبلیغات خود را با محوریت آن انجام می‌دهند.
 

شناخت مشتریان و آگاهی از سلایق و علاقه آنها باعث می‌شود تا بسیاری از کسب و کارها در ارتقای شغلی خود و همچنین انتخاب روش‌های مناسب تبلیغاتی، بهتر عمل کنند. چرا که برای برخی از افراد، کیفیت و نوع محصول بسیار اهمیت دارد؛ در حالی‌که برای برخی از مشتریان فقط قیمت محصول مهم است.

 

چگونه در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنیم؟

 
 

چگونه در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنیم؟

امروزه اکثر افراد جامعه با این مورد به خوبی آشنایی دارند. شبکه اینستاگرام یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی است که برای شروع تبلیغات، تنها کافی است که یک پیج برای شرکت یا فروشگاه یا کسب و کار خود راه‌اندازی کرده و تبلیغات خود را در صفحه و پیج مربوطه قرار داده و از این طریق مشتری جذب کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ که به بازاریابی توسط افراد تأثیرگذار گفته می‌شود، دومین راه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است که امروزه در شبکه‌های اجتماعی به‌شدت رایج شده است. در این روش تبلیغاتی، چهره‌های مردمی مانند هنرمندان، ورزشکاران، چهره‌های مشهور وغیره که در بین مردم محبوب هستند و مردم هر حرکت آنها را دنبال می‌کنند، محصول مورد نظر را تبلیغ کرده و به معرفی آن محصول می‌پردازند. تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین روش‌های تبلیغاتی حال حاضر می‌باشد که علاوه بر افزایش مشتری، باعث افزایش اعتبار صفحه و شبکه اجتماعی شما خواهد شد. تبلیغات در پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین و توییتر روش‌های خاص خود را دارند و برای تبلیغات در این شبکه‌ها باید تخصص کافی داشت.
 

اصول مهم در تبلیغ کردن

در صورت استفاده صحیح از اصول و تکنیک‌های تبلیغاتی، تبلیغات می‌تواند به مانند یک معجزه عمل کند. از جمله مهم‌ترین اصول تبلیغاتی عبارت‌اند از:
 

  • توسل به احساسات

 توسل به احساسات افراد جامعه و مشتریان یکی از روش‌های بسیار مناسب برای افزایش خریداران محصولات می­باشد.
 

  • ایجاد حس مثبت با خرید محصول و یا استفاده از خدمات

 هنگامی که مشتریان با احساس رضایت و خوشحالی کالای شما را خریداری می‌کنند، احتمالاً حس خوبی در آنها ایجاد شده و خواهان تکرار این حس خواهند شد و به یکی از مشتریان وفادار شما تبدیل می‌شوند.
 

  • داستان سرایی برای یک برند خاص

 داستان سرایی برای یک برند خاص مخصوصاً با حضور یک سوپر استار یا فرد مهم، می‌تواند بازدهی بسیار بالایی برای محصول و برند مورد نظر داشته باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 16 نظر

4 16
چگونه برای افزایش فروش و مشتری تبلیغ کنیم؟  

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد