راهنمای جامع ترخیص کالا از گمرک تهران

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 23 خرداد 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

زمانی که کالایی جهت واردات، به کشور وارد می‌شود، فارغ از نوع وارد زدن زمینی، هوایی و یا دریایی، کالا وارد بخش گمرک می‌شود. تهران با توجه به وسعت و پایتخت بودن، دارای چندین گمرک مختلف است. گمرک‌های اصلی این شهر، شامل گمرک شهریار، فرودگاه امام خمینی و گمرک غرب می‌شود که هرکدام خدمات مختلفی جهت واردات کالا و ترخیص آن ارائه می‌دهند. در ادامه این مقاله معرفی این خدمات و نحوه ترخیص کالا از گمرک خواهیم پرداخت.

جهت دریافت راهنمایی و مشاوره، به بخش مشاوره صادرات و واردات سایت کارمنتو مراجعه کنید.

معرفی گمرک

طبق آمارهای اعلام شده، ارزش دلاری کالاهای وارد شده به کشور در گمرک‌های تهران، نسبت به سایر گمرک‌ها بیشتر است. از موضوعات مهم این گمرک‌ها می‌توان به قابل دسترس بودن گمرک‌ها با توجه به موقیعت جغرافیایی آن‌ها است. هرکدام از این گمرک‌های مهم تهران، با توجه به دستورالعملی که از سوی گمرک ایران صورت گرفته، مشغول به ترخیص انواع خاصی از کالاها هستند. داشتن اطلاعات کافی از تفاوت‌های گمرک‌های مختلف می‌تواند در ترخیص کالا از گمرک با توجه به نیاز و نوع کالا، به شما کمک کند.

ترخیص کالا از گمرک شهریار

بزرگ‌ترین گمرک پایتخت، گمرک شهریار است. مکان این گمرک در حدودا 6 کیلومتری جاده قدیم تهران-کرج، بلوار خلیج فارس، در خیابان بهشتی واقع شده است. این گمرک دارای فضای بزرگیست و دارای سوله و انبارهای بسیار بزرگی است. همچنین دارای سایت ریلی و شبکه سراسری راه آهن نیز است. از طرفی به دلیل نزدیک بودن گمرک شهریار به شهر، مخاطبان زیادی دارد. گمرک تهران یا همان شهریار، بیشتر در خصوص ترخیص ماشین آلات، راه سازی و مواد اولیه کارخانه‌جات فعالیت می‌کند. شما همواره می‌توانید با کمک و مشاوره تیم متخصص کارمنتو، پروسه ترخیص کالاهای خود را سریع‌تر طی کنید و هزینه‌های لازم را تا حد ممکن کاهش دهید. گمرک شهریار دارای 4 حوزه است که هرکدام وظایف خاصی را عهده‌دار هستند.

شماره تلفن گمرک شهریار:  0216625 0636

  • حوزه اول مربوط به معاونت واردات و ترانزیت است.
  • حوزه دوم مربوط به معوانت امور نمایشگاهی برای صادرات کالا است.
  • حوزه سوم مربوط به بررسی مسائل حقوقی پرونده‌های قاچاق است.
  • حوزه آخر نیز مربوط به ورود موقت کالاهای نمایشگاهی است.

ترخیص کالا از گمرک غرب تهران

آدرس این گمرک در منطقه 21 تهران و در حدودا 11 کیلومتری جاده تهران-کرج قدیم است. کارایی این گمرک در اموری مانند صادرات و واردات زمینی  و اکثر تجارت‌های بین‌المللی است. از فعالیت‌های مهم گمرک غرب می‌توان به واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت و… اشاره کرد. گمرک غرب فاقد بخش امور مسافربری و امانات پستی است. به دلیل وجود فضای بزرگ این گمرک، ترخیص کالا راحت‌تر صورت می‌گیرد. از مزیت‌های این گمرک نیز باید به وجود انبارهای استاندارد، دسترسی به فرودگاه‌های مهرآباد و خمینی، اشاره کرد. فرآیند ترخیص کالا در این گمرک نیز مشابه سایر گمرک‌هاست. ترخیص کالا از این گمرک نیز نسبتا ساده است و سریع‌تر نسبت به بسیاری از گمرک‌ها صورت می‌گیرد. از دیگر مزایای این گمرک می‌توان به انبار های مجهز و بزرگ، سیستم اطفا حریق  و سایر سیستمهای امنیتی، دسترسی به راه‌های ارتباطی و خطوط ریلی کشور و … اشاره کرد.

شماره تلفن گمرک غرب تهران: 02166186058

نحوه ترخیص کالا از گمرک های تهران

روند و نحوه ترخیص به طور عمومی در گمرک‌ها مشترک است. برای گمرک‌های مطرح تهران ما به روند و نحوه ترخیص کالا از گمرک در این بخش می‌پردازیم. رویه اقدام به ترخیص زیر نظر گمرک ایران به شرح زیر است:

  • دریافت قبض انبار از حمل کننده کالا
  • داشتن کد احراز هویت ای پی ال
  • دریافت اصل بارنامه
  • ارائه دادن گواهی مبدا
  • داشتن کد هشت رقمی سفارش از سامانه جامع
  • دریافت کد ساتا از بانک
  • ارائه بیمه نامه
  • ارائه پروانه بهره برداری

 فرآیند ترخیص کالا چند مرحله دارد که شامل آماده سازی، ثبت اسناد ( اظهار نامه واردات، کارت بازرگانی، مجوز ثبت سفارش، بیمه نامه) واردات و صادرات کالا به شکل فیزیکی، محاسبه وجوهی، مالیات و … می‌شود. در زمینه ترخیص کالا از گمرک، باید دانش و آگاهی درستی نسبت به این مقوله داشته باشید، چراکه با داشتن اطلاعات درست می‌توانید پروسه ترخیص را راحت‌تر، در زمان کمتر و پرداخت هزینه پایین‌تر انجام دهید.

  • ثبت اظهارنامه

بعد از داشتن اسناد و مدارک لازم، وارد مرحله ثبت اظهار نامه می‌شوید. این اظهارنامه‌ها شامل دو فرم هستند که فرد وارد کننده باید آن‌ها را پر کرده و ارائه دهد.

در این مرحله اول از بررسی‌های لازم گمرکی، شماره‌ای برای ثبت کالا تحت عنوان کوتاژ به فایل اظهارنامه‌ها ضمیمه می‌شود. داشتن این شماره نشان‌دهنده آن است که این کالاهای وارداتی تحت نظارت اداره گمرک جا به جا می‌شود و به طور قانونی مراحل آن طی خواهد شد.

در مرحله دوم احراز هویت شخص واردکننده و مالکیت او است.

  • کنترل‌های گمرکی

بعد از مراحل تکمیل اسناد و اظهارنامه‌های لازم، وارد این مرحله خواهید شد. این مرحله شامل دو بخش پرداخت و صدور سند ترخیص و بارگیری و خروج کالا از گمرک می‌شود.

  • پرداخت و صدور سند جهت ترخیص کالا

پس از تکمیل مراحل گفته شده، اظهارنامه‌ها و اسناد توسط کارشناسان گمرک بررسی می‌شود و درصورت تایید، شماره این ارزیابی توسط کارشناسان ثبت شده و سند ترخیص کالا صادر خواهد شد.

  • بارگیری و خروج کالا

بعد از صدر سند ترخیص کالا توسط کارشناسان گمرکی، فرد واردکننده و صاحب کالا، باید به بخش صدور پروانه ترخیص مراجعه کرده و بعد از دریافت پروانه لازم جهت خروج کالا، اسناد لازم را به دفتر انبار ارائه کند و در صورت تایید آن‌ها توسط انبار، فرد می‌تواند نسبت به خروج کالا از گمرک اقدام نماید.

  • بارنامه

در سند بارنامه، مجموعه اطلاعاتی از مشخصات بار، خریدار، چگونگی حمل کالا به کشور، نوع بسته بندی و کرایه، شرایط لازم برای نگهداری و … قابل مشاهده است.

  • فاکتور

در فاکتور اطلاعات کامل فرد خریدار کالا و شخص فروشنده، شرایط فروش، ارزش کالا و … وجود دارد.

  • پکینگ لیست

در این برگه اطلاعات کاملی از نوع بسته بندی، وزن دقیق کالا، شرایط نگهداری و نوع بسته بندی، اطلاعات خریدار و فروشنده و محصول موجود است.

  • پروفرما

پیش فاکتور یا همان پروفرما، برای قسمت ثبت سفارش، لازم است. فرد خریدار قبل از سفارش کالا به فروشنده، پروفرما را باید از فروشنده درخواست کند که در آن اطلاعات کاملی از محصصول و اطلاعاتی فروش آن است در اختیار فرد خریدار قرار گیرد.

مدارکی که لازم است شخص وارد کننده ارائه کند، برای گمرک‌ها مشابه است که در بخش فوقانی راجع به آن‌ها بحث شده است.

لیست کالای مربوط به هر گمرک

گمرک شهریار در دهه 50 شمسی تاسیس و بهره برداری شد. در گذشته، با توجه به سیاست‌های ایران، در این گمرک ترخیص خودرو صورت می‌گرفت که امروزه این اتفاق نمی‌افتد. با توجه به سوله‌ها و انبارهای بزرگ این گمرک، عمده کالاهای وارداتی به این بخش، شامل مواد اولیه کارخانه‌جات، مثل فویل آلومنیوم، فیلم پلی استر، پلی اورتان رزین، شیرآلات صنعتی، دار و تجهیزات دارویی، فرش ماشینی، دوربین‌های عکاسی و مدار بسته و … می‌شود. با توجه به بزرگ بودن و در دسترس بودن این گمرک، ارزش واردات به این گمرک، حدود 1 میلیارد و 700 میلیون دلار طبق آمار چندساله اخیر، است.

تا چند سال اخیر، ترخیص کالا از گمرک غرب تهران به بیش از 200 هزار تن در سال و ارزشی معادل 1 میلیارد و 400 میلیون دلار داشته است. این اعداد نشان‌دهنده سهم 20 درصدی این گمرک نسبت به کل واردات کشور است. اقلام ترخیص شده از این گمرک مشابه گمرک امام خمینی است و شامل چینی آلات، لوازم خانگی بزرگ، ماشین آلات راهسازی، بذر و نهال و کارنه دو پاساژ است.

هزینه ترخیص کالا از گمرک

هزینه ترخیص کالا از گمرک شامل هزینه‌هایی می‌شود که در فرآیند عملیات گمرکی گرفته می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به هزینه‌های انبار داری و باربری، حقوق و عوارض ورودی، هزینه‌های کارشناسی کالا، تعرفه‌های آزمایشگاهی و .. اشاره کرد.

 هزینه‌های خروج از گمرک نیز به طور جداگانه باید پرداخت شود. دانستن اطلاعات لازم در این خصوص، می‌تواند به بازرگانان کمک زیادی بکند. زیرا به دلایلی مثل هزینه‌های بالای ترخیص، بعضا واردکنندگان، کالا را در گمرک نگه‌داری می‌کنند که همین عمل نیز سبب افزایش هزینه ترخیص کالا می‌شود.

تمامی هزینه‌های گفته شده توسط هیئت وزرا تعیین شده و به گمرک‌های سراسر کشور ابلاغ شده است. بنابراین کل هزینه‌ها در همه گمرک‌های مختلف کشور یکسان است. گمرک نیز موظف است طبق همین ابلاغیه‌ها هزینه‌های لازم را از واردکنندگان در یافت کند.

سخن آخر

اگر کسب و کار خود را گسترش داده‌اید و می‌خواهید در امر واردات کالا ورود کنید، لازم است تمامی هزینه‌های لازم برای خرید و سپس وارد کردن کالا تا زمانی که به دست شما می‌رسد را به دقت بررسی کنید. در این میان، آشنا بودن و اطلاعات کافی از گمرک داشتن می‌تواند کمک زیادی به شما برای سریع‌تر شدن این پروسه و ترخیص کالا از گمرک بکند. مجموعه کارمنتو با حضور مشاورین برتر این حوزه، شما را از 0 تا 100 فرآیند‌های ترخیص کالا از گمرک‌های مختلف راهنمایی می‌کنند. این کار که بر پایه تجربه و دانش بالا است سبب صرفه‌جویی اقتصادی برای شخص وارد کننده و به حداقل رسیدن زمان نگهداری کالا در گمرک می‌شود. شما می‌توانید با ارتباط با مجموعه کارمنتو از مشاورین متخصص این حوزه استفاده کنید و سود دهی کسب و کار و گسترش تجارت خود را سریع‌تر از پیش طی کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 2 نظر

4 2
راهنمای جامع ترخیص کالا از گمرک تهران

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
2 مرداد 1401

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد