مراحل و گام‌های اصولی طراحی سایت به صورت حرفه‌ای

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 11 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

در دنیای امروزی با توجه به پیشرفت تکنولوژی و توسعه خدمات اینترنتی، تقریباً تمامی کسب و کارها به دنبال توسعه زمینه فعالیتی خود از طریق اینترنت می‌باشند. بدین ترتیب تمامی کسب و کارهای موجود و کسب و کارهای نوظهور به دنبال طراحی و توسعه یک سایت حرفه‌ای و کاربرپسند برای کسب و کار خود می‌باشند؛ بنابراین شغل طراحی سایت، یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین مشاغل می‌باشد که توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. اما لازم به ذکر است که طراحی یک سایت حرفه‌ای و فرآیند طراحی وب‌سایت یک پروسه تخصصی و زمان‌بر می‌باشد که نیاز به تخصص و تجربه فراوان دارد. یک طراح وب‌سایت حرفه‌ای باید با مراحل مختلف طراحی سایت آشنا بوده و بدان تسلط کافی را داشته باشد تا بتواند تمام خواسته‌های کارفرمای خود را به جا آورد. در فرآیند طراحی وب‌سایت باید تمام مراحل با دقت و حساسیت بالایی انجام گیرد، در غیر این صورت امکان اینکه سایت طراحی شده بازدهی پایینی داشته باشد، بسیار زیاد است. در این مقاله از سایت کارمنتو، به تمام مراحل مختلف طراحی سایت و فرآیند طراحی وب‌سایت به صورت کامل پرداخته شده است.

 

تعریف طراحی سایت

برای آشنایی با نحوه بهینه سازی سایت و دریافت خدمات مشاوره، بر روی مشاوره سئو آنلاین کلیک نمایید.

تعریف طراحی سایت

اغلب مردم در مورد تعریف طراحی سایت نظرهای متفاوتی دارند. بسیاری از آنها طراحی سایت را صرفاً کدنویسی می‌دانند، برخی دیگر طراحی گرافیکی سایت را مهم دانسته و به عنوان طراحی سایت می‌شناسند اما گفتنی است که طراحی سایت به مهارت برنامه ریزی، ساخت و راه اندازی صفحات وب گفته می‌شود. در واقع طراحی یک وب‌سایت را می‌توان ترکیبی از علوم برنامه نویسی، طراحی گرافیک، شبکه و طراح واسط کاربری و بسیاری از عوامل دانست که توجه به هریک از مراحل مختلف طراحی سایت حائز اهمیت بوده و یک طراح حرفه‌ای باید به هریک از این مراحل توجه ویژه‌ای داشته باشد. در طراحی سایت پنج بخش اصلی وجود دارد که در ادامه به توضیح هریک خواهیم پرداخت.

  • محتوا

این بخش شامل اطلاعات و دسته بندی کلی آنها می‌باشد که می‌تواند توسط یک زبان برنامه نویسی مانند HTML گسترش یابد.

  • دید بصری

این قسمت معمولاً یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک سایت می‌باشد که توجه کاربر را به خود جلب می‌کند و در اغلب موارد توسط زبان‌های برنامه نویسی HTML و CSS برنامه نویسی و اجرا می‌شود.

  • امنیت و جابه‌جایی اطلاعات

امنیت داده‌های موجود در وب‌سایت و سرعت جابه‌جایی آنها در بستر وب‌سایت بسیار مهم بوده و به صورت مستقیم توسط نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مخصوص قابل ارتقا می‌باشد.

  • هدف طراحی سایت

تعیین هدف کارفرما از طراحی سایت یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌ها در فرآیند طراحی وب‌سایت می‌باشد که باید در ابتدا کار حتماً تعیین شود.

برای پاسخ به دیگر پرسش‌های مربوط به طراحی سایت، به بخش مشاوره طراحی سایت مراجعه نمایید

انواع مختلف وب‌سایت‌های اینترنتی

قبل از طراحی هر نوع سایتی، آشنایی با انواع مختلف وب‌سایت‌ها و تفاوت‌های هریک از آنها با یکدیگر بسیار مهم می‌باشد. انواع سایت‌های اینترنتی به سه دسته مهم استاتیک، دینامیک (داینامیک) و نیمه دینامیک (نیمه داینامیک) تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به توضیح هر یک از انواع سایت‌های مختلف می‌پردازیم.|

1.    سایت‌های استاتیک

در سایت‌های ایستا یا استاتیک (static) طراحی سایت به صورت یک بار و اغلب از طریق HTML و CSS و یا جاوا اسکریپت (Javascript) انجام می‌شود محتوای آن سالی یک یا دو بار به‌روزرسانی و تغییر داده می‌شود. به دلیل حجم کم کدنویسی در این نوع از سایت‌ها، سرعت بارگذاری آنها بسیار بالا بوده و همین امر سبب می‌شود تا تجربه کاربری بهتری داشته باشند. همچنین از نظر موتورهای جستجوی گوگل نیز از رتبه بندی خوبی برخوردار شده و در لیست جستجوی کاربر در ردیف‌های بالاتری از موتورهای جستجو گوگل ظاهر می‌شوند. سایت‌های استاتیک از نظر هزینه، نیاز به هزینه پایین‌تری نسبت به سایت‌های دینامیک و نیمه دینامیک دارند و رعایت اصل سئو نیز دز سایت‌های استاتیک آسان‌تر می‌باشد.

2.    سایت‌های دینامیک (داینامیک)

در سایت‌های پویا یا داینامیک، مدیر وب‌سایت دسترسی کاملی به بخش‌های مختلف سایت دارد و اغلب توسط زبان‌های برنامه نویسی ASP، PHP، ASP.net نوشته می‌شوند. در این نوع از سایت‌ها مدیر وب‌سایت می‌تواند محتوای سایت خود را اضافه، حذف و یا ویرایش کند. در وب‌سایت‌های دینامیک به دلیل حجم بالای کدها، سرعت بارگذاری کندتر از سایت‌های استاتیک می‌باشد.

3.    سایت‌های نیمه دینامیک

سایت‌های نیمه داینامیک تقریباً شبیه سایت‌های دینامیک می‌باشند و توسط مدیر وب‌سایت اداره می‌شوند این نوع سایت‌ها و سایت‌های Flash توسط زبان‌های XML و اکشن اسکرپت نوشته می‌شوند. مزیتی که این نوع از سایت‌های دارند این است که از نظر گرافیکی بسیار قوی بوده و کاربر پسند است؛ اما عیبی که این سایت‌ها دارند این است که روبه افول هستند و با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی، استفاده از این سایت‌ها تقریباً منسوخ شده است.

این مقاله را حتما بخوانید: طراحی سایت با وردپرس بهتر است یا کدنویسی؟

مراحل اصلی طراحی سایت

مراحل مختلف طراحی سایت و فرآیند طراحی وب‌سایت بسیار مهم بوده و توجه به هریک از این مراحل بسیار مهم می‌باشد. در ادامه مطالب به هریک از این مراحل می‌پردازیم.

1.    تحقیقات و جمع‌ آوری اطلاعات

برخی از کسب و کارها بدون انجام تحقیقات و بدون هیچ پرس‌وجویی اقدام به طراحی یک وب‌سایت می‌کنند که این امر سبب می‌شود تا در آینده‌ای نه‌چندان دور با شکست و افول سایت خود مواجه شوند. تحقیقات و جمع آوری اطلاعات در مورد انواع مختلف سایت‌های هم صنف و مرتبط با کسب و کار اصلی، یک از ابتدایی‌ترین گام‌هایی می‌باشد که هر طراح سایتی باید انجام دهد و سؤالاتی از قبیل سؤال‌های زیر را طرح کرده و به دنبال جواب برای سؤال‌های خود باشد.

  • کسب و کار یا شرکت شما در چه فعالیت می‌کند؟
  • هدف از طراحی سایت چیست؟
  • مخاطبان و کاربران سایت چه کسانی هستند و به دنبال چه چیزی در سایت می‌باشند؟
  • رقیبان سایت ما، چه سایت‌هایی می‌باشد و استراتژی آنها چه می‌باشد؟
  • برای طراحی سایت بودجه‌ای که در نظر گرفته شده، چقدر است؟

بنابراین قبل از هرگونه برنامه ریزی و طراحی سایت، پاسخ به این سؤال‌ها مهم می‌باشد و باید با حساسیت بالایی انجام شود.

2.    برنامه ریزی

این مرحله نیز مانند مرحله قبلی بسیار پر اهمیت می‌باشد و در واقع در این مرحله استراتژی شرکت تعیین شده و تمامی عناصر و عوامل وب‌سایت بر اساس آن برنامه ریزی می‌شود. در این مرحله شما می‌توانید استراتژی سئو (SEO) وب‌سایت خود را نیز تعیین کنید و تمام کلمات کلیدی مورد نیاز برای سایت را استخراج نموده و آن را با کارفرما یا مشتری خود در میان بگذارید. همچنین در این مرحله می‌توانید نقشه سایت خود را بازنگری و طراحی کنید و چنانچه به تأیید کارفرما رسید، در مرحله اجرا و طراحی آن را اجرا کنید.

 

طراحی سایت

3.    طراحی سایت

این مرحله اصلی‌ترین و مهم‌ترین مرحله طراحی سایت می‌باشد. در این مرحله شکل‌دهی و ایجاد نمای ظاهری وب‌سایت انجام می‌گیرد و تمام بخش‌های مختلف یک وب‌سایت اعم از هدر (Header)، فوتر، بلاگ‌ها، راهنما، درباره ما، تماس با ما وغیره توسط برنامه نویسی به زبان‌های معروف برنامه نویسی مانند HTML و CSS انجام می‌گیرد. در طراحی سایت حرفه‌ای باید به این نکته توجه شود که سایت کاربرپسند و متناسب با نیازهای مشتری باشد و تناسب خاصی میان سایت و عوامل آن ایجاد شده باشد. در نهایت در این مرحله از طراحی سایت تمام بخش‌های مختلف مربوط به نقشه سایت اعم از تناسب رنگی، نوع فونت، اندازه فونت، آیکون‌ها و عکس‌های به کار برده شده طراحی شده و با کارفرما در میان گذاشته می‌شود و در صورت تأیید به مرحله بعد انتقال داده می‌شود.

 

برنامه نویسی

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: معیارهای انتخاب طراح سایت و ویژگی‌های آن

4.    برنامه نویسی

در این مرحله، طراح سایت حرفه‌ای تمام مواردی را که در مرحله قبلی تأیید و به تصویب رسیده بود را توسط زبان‌های برنامه نویسی موردنظر، برنامه نویسی کرده و لیست تمام کدهای مربوطه را آماده می‌کند. به دلیل حساسیت بالای این مرحله و پیچیدگی، ممکن است این مرحله طولانی شده و نیازمند صرف زمان بیشتری نسبت به سایر مراحل باشد.

5.    راه اندازی

راه اندازی یا به اصطلاح بالا آوردن وب‌سایت یکی از مهم‌ترین مراحل می‌باشد که علاوه بر نیازهای سخت‌افزاری مانند هاست و سرور و غیره به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد.

6.    تعمیر و نگهداری وب‌سایت

بسیاری از کارفرماها پس از راه اندازی وب‌سایت آن را پشتیبانی نکرده و برای به روز نگه داشتن آن حاضر به پرداخت هزینه‌ای نمی‌باشند. در صورتی که تمامی وب‌سایت‌های اینترنتی باید مانند سایر وسیله‌های الکتریکی و مصرفی دیگر به صورت مستمر تعمیر و پشتیبانی شود. از جمله مواردی که در خدمات پشتیبانی یک سایت انجام می‌گیرد عبارت است از:

  • برطرف کردن مشکلات مربوط به هاست و سرور
  • تأمین امنیت سایت
  • به‌روزرسانی محتوای سایت در صورت نیاز
  • بررسی سرعت سایت و بهبود آن در صورت نیاز
  • تأمین فایل پشتیبان سایت (Backup)

مراحل طراحی سایت باید یک به یک و با دقت فراوان و حساسیت بالایی انجام گیرد تا یک سایت موفق باشد علاوه بر آن مراحل طراحی سایت با وردپرس نیز امروزه بسیار رایج می‌باشد که مراحل طراحی سایت با وردپرس به نسبت آسان‌تر نیز می‌باشد.

 

چرا باید از مشاوره طراحی سایت استفاده کرد؟

این مقاله را از دست ندهید: آشنایی با انواع سیستم‌های مدیریت محتوا در طراحی سایت

چرا باید از مشاوره طراحی سایت استفاده کرد؟

در فرآیند طراحی سایت و مراحل مختلف طراحی سایت، انجام بسیاری از فعالیت‌های اضافی ممکن است سرعت لود سایت را کاهش داده و یا باعث افت بسیار بالای سایت شود. بسیاری از طراحان سایت مبتدی بدون رعایت برخی از نکات طلایی سایت، اقدام به طراحی یک سایت می‌کنند و به همین سبب نیز باعث افت سایت خود می‌شوند. به همین دلیل استفاده از خدمات مشاوره طراحی سایت یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از افت وب‌سایت می‌باشد.
عوامل مختلفی مانند به کار بردم cms اشتباه، استفاده از فایل‌های با حجم بسیار بالا در سایت، استفاده از عکس‌های با حجم بالا، استفاده از پاپ‌آپ‌ها و استفاده از افزونه‌های غیرضروری و سایر موارد اشتباه باعث می‌شود تا یک وب‌سایت از نظر حرفه‌ای مناسب نباشد. همچنین از نظر سئو نیز یک وب‌سایت باید بتواند با رقیبان خود رقابت کرده و در موتورهای جستجوی گوگل در ردیف‌های بالاتری قرار گیرد. با توجه به تمام نکات گفته شده بهره‌گیری از یک مشاوره طراحی سایت تواند بسیار مفید واقع شود در این خصوص وب‌سایت کارمنتو خدمات مشاوره‌ای مفیدی در خصوص طراحی سایت ارائه می‌دهد که بهره‌مندی از آن می‌تواند باعث تقویت سایت موردنظر شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

1 1
مراحل و گام‌های اصولی طراحی سایت به صورت حرفه‌ای

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

برنامه نویسی
13 شهریور 1400

|

6 دقیقه مطالعه
برنامه نویسی
2 شهریور 1400

|

7 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

برنامه نویسی
13 شهریور 1400

|

6 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد