همه چیز درباره اینفلوئنسر،واینر و بلاگر

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 7 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

اگر در شبکه های اجتماعی فعال باشید، حتماً اصطلاحاتی همچون بلاگر، واینر و اینفلوئنسر را شنیده اید. در این مطلب قصد داریم که شما را با این اصطلاحات آشنا کنیم. با کارمنتو همراه باشید.

واینر ها چه کسانی هستند؟

واینرها، افرادی هستند که در شبکه اجتماعی اینستاگرام، ویدئو های طنز با موضوعات اجتماعی می سازند که روزانه همه ما با آن‌ها مواجه میشویم. همین موضوعات طنز اجتماعی باعث محبوبیت این افراد شده که با نام واینر شناخته می شوند.
 

  • تاریخچه تولید واین

شاید تولید واین یا ویدیو‌های سرگرم کننده در ایران به همین چند سال گذشته برگردد ولی در کشوری مانند امریکا استفاده از چهره‌های شناخته شده یا همان سلبریتی، سابقه طولانی‌تری دارد و فقط محدود به فضای مجازی نیست. هزاران جوان، به دنبال آرزو‌های خود برای سلبریتی شدن درس و دانشگاه را رها می‌کردند چون وجود سلبریتی‌ها در تمام جنبه‌های زندگی آمریکایی واضح و پر رنگ بود. خیلی از جوانان موفق می شدند خیلی هم نه. ولی با بوجو‌د آمدن شبکه‌های اجتماعی، بستری برای عرض اندام همه فراهم شد. می‌توان گفت از فیسبوک و یوتیوب این نوع سرگرمی‌ها بوجود آمدند و عده زیادی به صورت اتفاقی تبدیل به سلبریتی‌های تاثیر گذار دنیای مجازی شدند.

در کشور ما هم تقریبا با زیاد شدن طرفداران اینستاگرام، انواع مختلفی از صفحات سرگرم کننده به وجود آمدند. شاید اگر چند سال پیش این کلیپ‌ها را می‌دیدید چند دقیقه سرگرم می‌شدید و اصلا فکر نمی کردید که پشت صحنه این کلیپ‌های بامزه، ممکن است تجارتی بوجود بیاید. شاید همه ما این ویدیو‌ها را محض سرگرمی می‌دانستیم و فکر نمی‌کردیم تولید‌کنندگان آن‌ها از همین طریق درآمد زایی کنند.
 

  • موضوع ویدیو های واینر‌ها

واینر‌ها درباره همه چیز ویدیو می‌سازند. ولی نقطه مشترک بین تمام آن‌ها این است که این موضوعات به روز هستند و تقریبا همه مخاطبان با آن روزانه برخورد دارند. اکثر این کلیپ ها با کمترین امکانات ساخته می‌شوند. موضوع‌ها هم اکثرا روزمره و بانمک هستند. از دعوا‌های عادی با پدر و مادر‌ها، موضوع گرانی، قبول شدن در دانشگاه، کمبود آب و هر چیزی ممکن است سوژه‌ای برای ساخت کلیپ‌های سرگرم کننده اینستاگرام باشد.

البته مانند هر کاری، ممکن است عده‌ای بدون پیام یا سرگرمی این صنعت را به سمت ابتذال ببرند، که ما درباره تاثیرات این گونه کلیپ‌ها در این‌جا صحبت نمی کنیم و فقط به بررسی واینر‌های صرفا سرگرم کننده می‌پردازیم.
 

بلاگر ها چه کسانی هستند؟

گفتنی است که در عصر رسانه، تبلیغات و آگاهی برای بسیاری از افراد راه جدیدی را به وجود آورده است که یکی از رایج ترین آن‌ها نوشتن یا اصطلاحا بلاگ کردن است. از سال‌ها قبل اشخاصی صاحب نظر در وبلاگ ها یا وب سایت های محبوب و یا در قالب مجلات چاپی، موضوعات مختلف را به نقد می کشیدند. البته این جریان پیشرفت کرد و صاحبین مشاغل امکانات خود را در اختیار این اشخاص قرار می‌دادند تا یک نظر واقعی در مورد کالا یا خدمت آن‌ها به مخاطبین وفادار آن بلاگر داده شود که خب در شرایط مختلف تاثیرات مختلف هم میزاشت.

بلاگرها افرادی هستند که دارای تخصص خاصی در یک موضوع یا یک رشته هستند که این تخصص را در قالب متون و حتی ویدئو ها با بیان ساده به دنبال کنندگان خود در اینستاگرام نیز منتقل می‌کنند. این تخصص ها از پزشکی گرفته تا ماکنیکی، آرایشگری و… متفاوت بود و برخلاف واینر ها که تنها در زمینه طنز اجتماعی فعالیت می‌کنند زمینه های گسترده تری را شامل می شوند.
 

فشن بلاگر کیست ؟

فشن بلاگر، بلاگری هست که به دنیای مد و لباس علاقمند است و تلاش می‌کند از قدرت رسانه های دیجیتالی استفاده کرده و در این زمینه به تولید محتوای متنی،‌ تصویری و ویدیویی اقدام کند. فشن بلاگرها، افرادی هستند که به نوعی با دنیای فشن آمیخته شده و تلاش می کنند تا مخاطبان خود را هر روز با برندها و طرح ها  و رویدادهای مختلف این دنیای رنگارنگ آشنا کنند.

به بیان دیگر، فشن بلاگر رسانه ای تبلیغاتی غیر رسمی برای برندهای مطرح و غیر مطرح است. فشن بلاگر ها معمولا فارغ التحصیل دانشکده های مد و لباس و هنرهای زیبا و امثال آن ها نیستند. بسیار مشاهده شده است که دختری در فلان شهر دنیا، با استفاده از لباس های جذاب رنگارنگ و طرح های خاص سنتی، صدها هزار بعضا میلیون ها فالور داشته و همین موضوع، سبب افزایش توجه مزون ها و برندهای دنیا برای استفاده از وی و کانالش برای تبلیغ می شود.
 

اینفلوئنسر کیست؟

واژه influencer در لغت به معنی تاثیرگذار است. اما در دنیای شبکه‌های اجتماعی به کسانی گفته می‌شود که در یک یا چند شبکه اجتماعی شناخته شده باشند. اینفلوئنسرها در حقیقت سلبریتی‌های شبکه‌های اجتماعی هستند. در حالی که شاید خارج از آن شبکه اجتماعی زندگی کاملا عادی داشته باشند و آنچنان شناخته شده نباشند.

به تعبیر دیگر، اینفلوئنسر به افرادی گفته می شود که دارای دنبال کننده های بسیار بالایی هستند و این دنبال کننده ها می توانند از رفتار و صحبت های شخص اینفلوئنسر تاثیر بگیرند و رفتار و شخصیت او را تایید و دنبال کنند. در نتیجه اینفلوئنسر یعنی تاثیر گذاری و هر فردی که بتواند با صحبت و رفتارش روی افراد زیادی تاثیر بگذارد، اینفلوئنسر گفته می شود.
 

  • ویژگی‌های اساسی یک اینفلوئنسر

از آنجایی که هنوز این حرفه نو است، هنوز قواعد و قوانین زیادی برای آن تعریف نشده است و تا حد زیادی بستگی به این دارد که هر اینفلوئنسر خودش برای صفحه‌اش چه تصمیمی بگیرد و شخصا چه ویژگی‌هایی داشته باشد. اما در یک قاعده ای کلی، صداقت یکی از ویژگی‌هایی است که به دلیل داشتن مخاطبان زیاد، از اینفلوئنسرها انتظار می‌رود داشته باشند. در کشورهای مختلف قوانینی برای برخورد با اینفلوئنسرهایی که از دروغ و فریب استفاده می‌کنند گذاشته شده است. اینستاگرام هم خود قوانینی تعیین کرده که از این اقدامات جلوگیری کند. مثلا از اینفلوئنسرها می‌خواهد تبلیغاتشان را پنهان نکنند و از روبات‌ها برای افزایش فالوور و اینگیجمنت استفاده نکنند. اینستاگرام با فعالیت‌هایی مثل بن کردن و مسدود کردن صفحات یا اکشن بلاک کردن تا حدی توانسته قوانین مورد نظرش را عملیاتی کند. حالا اینفلوئنسرهایی که اقدام به خرید فالوور و لایک فیک می‌کنند یا تبلیغاتشان را پنهان می‌کنند با خطر مسدود شدن صفحه‌شان مواجه می‌شوند.

اما فارغ از قانون و مقررات، بعضی وظایف و ویژگی‌های اخلاقی هم برای اینفلوئنسرها تعریف شده است که شبیه به قوانین نانوشته هستند و مسئوولیت اجتماعی آن‌ها را مشخص می‌کنند. مثلا این‌که اینفلوئنسرها نباید مخاطبانشان را به کارهای خطرناک ترغیب کنند یا همزمان با بحران‌های اجتماعی با مردم همراه شوند و با آنها ابراز همدردی کنند. ویژگی‌هایی از این دست به آنها کمک می‌کند محبوبیت خود را افزایش بدهند و ارزش صفحه خود را حفظ کنند.

همچنین خلاقیت نیز یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که اینفلوئنسرها باید آن را در خود تقویت کنند تا بتوانند رشد کنند و مخاطبان خود را حفظ کنند. در شرایطی که فعالان فضای مجازی روز به روز بیشتر می‌شوند و این شغل جذاب هر روز پرطرفدارتر شده است، خلاقیت لازمه اینفلوئنسر شدن و اینفلوئنسر باقی ماندن است چرا که محتوای غیرخلاقانه به راحتی می‌تواند میان دریایی از محتواها غرق و فراموش شود.
 

سخن پایانی

در این مطلب، به تعریف و توضیحی پیرامون بلاگر، واینر و اینفلوئنسر پرداخته و به نکات پیرامون آن‌ها اشاره کردیم. حال در صورتی که در مورد دیجیتال مارکتینگ و ایجاد کمپین های تبلیغاتی اینفلوئنسر مارکتینگ سوالی داشتید، بهتر است که با مشاوران و متخصصان آن در اپلیکیشن و یا وب‌سایت کارمنتو همراه شوید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

5 3
همه چیز درباره اینفلوئنسر،واینر و بلاگر

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد