نکاتی که باید در مورد مزایای بیمه عمر بدانید

مدت مطالعه: 3 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 8 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

بیمه عمر نوعی از بیمه است که شما می‌توانید با پرداخت مبلغی بصورت ماهیانه، سه ماهه، شش ماهه، سالیانه و یا یکجا و مدت انتظاری (بیش از 5 سال) علاوه بر دریافت سرمایه‌ای قابل توجه بعنوان اصل و سود از امتیازات زیادی برخوردار شوید.

در حال حاضر در دنیا اکثر مردم کشورهای توسعه یافته و یا درحال توسعه بیمه عمر استفاده کرده و از مزایای آن بهرمند می‌شوند اما متاسفانه در کشور ما درصد خیلی کمی از مردم با این نوع بیمه آشنایی دارند و استفاده می‌کنند. افراد دوراندیش وآینده نگر با هرتوان مالی ازطریق پس اندازهای خود می توانند یک بیمه نامه عمروپس انداز داشته باشند که به این بیمه عنوان بازنشستگی هم اطلاق می‌شود. 

در صورت مواجه با هر گونه پرسش، با خدمات مشاوره بیمه و قانون کار در خدمت شما هستیم.

اصطلاحات مورد استفاده در بیمه عمر

  • بیمه‌گر؛ همان شرکت بیمه است که وارد قرارداد با متقاضی خرید بیمه می‌شود.
  • بیمه‌گزار؛ شخصی است(حقیقی یا حقوقی)که اقدام به خرید بیمه می‌کند و پرداخت اقساط و حق بیمه بر عهده او خواهد بود.
  • بیمه‌شده؛ کسی است که در واقع مورد بیمه است. برای مثال درصورتی‌که پدر خانواده برای فرزندش بیمه عمر خریداری کند، بیمه‌گزار پدر خواهد بود و بیمه‌شده فرزند. در بیمه عمر، بیمه‌شده تحت پوشش بیمه است نه بیمه‌گزار.
  • سرمایه بیمه؛ سرمایه‌ای است که در صورت فوت بیمه‌شده به ذینفعان او پرداخت می‌شود.
  •  سرمایه حادثه؛ سرمایه‌ای است که در صورت فوت بیمه‌شده بر اثر حادثه به ذینفعان او پرداخت می‌شود.
  • ذینفع؛ کسی است که در صورت فوت بیمه‌شده، سرمایه بیمه عمر به او تعلق خواهد گرفت. برای مثال شخصی خودش را بیمه می‌کند. در این حالت بیمه‌گزار و بیمه‌شونده خود او خواهد بود. در صورتی‌که در بیمه‌نامه‌‌اش همسرش را به عنوان ذینفع خود ذکر کند بعد از فوت او سرمایه بیمه عمرش به همسر او تعلق خواهد گرفت.
  • مدت قرارداد؛ مدت‌زمانی که بیمه‌گزار متعهد به پرداخت حق بیمه است و شرکت بیمه، بیمه‌شده را تحت پوشش‌های بیمه عمر قرار می‌دهد. در شرکت‌های مختلف برای مدت قرارداد حداقلی وجود دارد که شما خود آن را انتخاب می‌کنید.
  • ضریب تشکیل سرمایه بیمه عمر؛ ضریبی است که بر حق بیمه ماهانه اعمال می‌شود و سرمایه عمر را تعیین می‌کند.
  • درصد افزایش سالانه حق بیمه؛ برای خنثی کردن اثر تورم بر سرمایه ذخیره شده در بیمه عمر و حفظ ارزش آن، سالانه درصدی به حق بیمه پرداختی اضافه می‌شود. بسته به شرکت بیمه می‌توانید ضرایب افزایش سالانه متفاوتی را انتخاب کنید.
بیشتر بخوانید : نکات طلایی در مورد نحوه دریافت سوابق بیمه تامین اجتماعی

انواع بیمه عمر کدام است ؟

بیمه عمر یا همان بیمه‌های زندگی شامل؛ بیمه عمر و پس انداز، بیمه نوزادان، کودکان، نوجوانان، بیمه عمر جامع زندگی، بیمه تمام عمر، بیمه عمر زمانی، حامی(هزینه های کفن و دفن)، بیمه جهیزیه، بیمه مهریه و غیره می‌شود که متداول‌ترین بیمه های عمر عبارتند از؛ بیمه جامع زندگی، بیمه عمر نوزادان، کودکان و نوجوانان و بیمه عمر و پس انداز است.

مزایای بیمه عمر

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره بیمه اختیاری و بیمه اجباری

مزایای بیمه عمر کدامند؟

از مزایای بیمه عمر می‌توان به این موارد اشاره کرد:

دریافت سرمایه ای قابل توجه در پایان مدت انتظار که متناسب است با میزان پرداختی شما، سن، شغل، سوابق پزشکی خانواده و میزان سرمایه درخواستی برای فوت، دریافت مستمری، که شما میتوانید بجای دریافت سرمایه فوق، درخواست مستمری بصورت مادام العمر یا با تعیین مدت زمان دلخواهتان شوید. در صورت فوت ناگهانی شخص، پرداخت مستمری تا 10 سال اول بعد از پایان قرارداد به وراث امکان پذیراست.

پرداخت وام بدون ضامن و معرف و مقررات دست و پاگیر، در پایان سالهای دوم، چهارم، ششم و … با بازپرداخت سه ماهه، شش ماهه، یک ساله، دو و سه ساله با انتخاب شما از دیگر مزایای این بیمه نامه است. همچنین پرداخت هزینه های امراض خاص نظیر سکته های قلبی و مغزی ، پیوند اعضا، انواع سرطان، جراحی عروق کرونر، فلج اطفال، التهاب مغزی کودکان و … توسط این بیمه نامه انجام می‌شود.

از دیگر مزایای این بیمه نامه آن است که امکان تغییر حق بیمه انتخابی در هر زمان وجود دارد و در صورت بروز نقص عضو از پرداخت مابقی حق بیمه معاف خواهید شد و همچنین در صورت فوت عادی علاوه بر اصل و سود مبلغ سرمایه فوت نیز به وراث انتخابی شما پرداخت خواهد شد.

براساس قانون بیمه عمر، در صورت فوت در اثر حادثه علاوه بر اصل و سود مبلغ سرمایه تا 3 برابر به وراث انتخابی شما پرداخت خواهد شد و در صورت پشیمانی از ادامه قرارداد، هر زمان قادر به فسخ و دریافت مبلغ بازخریدی مندرج در بیمه نامه شوید و یا امتیازات خود را به شخص دیگری منتقل و واگذار کنید. همچنین نرخ سود این بیمه نامه تا 10 سال اول 18 درصد و بعد از آن 15 درصد است ضمن آنکه این بیمه نامه از بدو تولد نوزادان تا افراد 65 سالگی قابل صدور است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 4 نظر

5 4
نکاتی که باید در مورد مزایای بیمه عمر بدانید

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
23 اسفند 1402

|

5 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد