صفر تا صد راه اندازی قالیشویی و نحوه بازاریابی آن

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 7 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

در گذشته تقریبا تمامی افراد قالی و فرش‌های خود را در حیاط می‌شستند، اما با شهری شدن زندگی‌ها و نیز آپارتمانی شدن بیشتر خانه‌ها، این امکان از بین رفته است. از این رو بسیاری از افراد شست و شوی قالی و فرش‌های خود را به قالیشویی‌ها می‌سپارند.
 
امروزه قالیشویی به یکی از مشاغل پرسود و پرطرفدار تبدیل شده و بسیاری از افراد به دنبال راه اندازی قالیشویی هستند تا بتوانند از این طریق درآمد بالایی به دست آورند. اگر به دنبال شغلی کم دغدغه و با درآمد مناسب هستید، راه اندازی قالیشویی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. اما پیش از هرگونه اقدامی بهتر است در این زمینه اطلاعات جامعی کسب کنید و با دید وسیع‌تری دست به انتخاب بزنید. در این مقاله قصد داریم صفر تا صد راه اندازی قالیشویی و نحوه بازاریابی آن را مورد بررسی قرار دهیم. اگر به فکر راه اندازی یک قالیشویی و بازاریابی برای آن هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.
 

اقدامات مربوط به راه اندازی قالیشویی

همان طور که می‌دانید، قبل از شروع هر کسب و کاری باید یک سری اقدامات انجام شود. به بیان واضح‌تر، برای اینکه بتوانید یک قالیشویی راه اندازی کرده و از این طریق به کسب درآمد برسید، باید مراحلی را طی کنید. در ادامه، به بررسی کامل این اقدامات پرداخته و آن‌ها را به طور کامل شرح می‌دهیم.
 

– زمین موردنظر برای احداث قالیشویی را انتخاب کنید

قبل از اینکه اقدام به راه اندازی قالیشویی کنید، باید مکان آن را مشخص کنید. در انتخاب مکان قالیشویی باید اِشراف کاملی به قوانین شهری منطقه موردنظر، نحوه تامین آب موردنیاز، سیستم دفع فاضلاب، مسائل زیست محیطی، آلودگی صوتی قالیشویی و سایر موارد داشته باشید. حداقل مکان موردنیاز برای راه اندازی قالیشویی، 300 متر مربع و زیربنای مسقف در حدود 200 مترمربع باید باشد.
 

– مجوزهای لازم برای راه اندازی قالیشویی را دریافت کنید

یکی از مهم‌ترین مراحل راه اندازی قالیشویی، دریافت مجوزهای لازم است. مجوز تاسیس قالیشویی از طریق وب‌سایت سازمان صنعت و معدن و تجارت قابل دریافت است. برای دریافت این مجوز، لازم است تاییدیه از شهرداری، سازمان محیط‌زیست هر استان یا بخشداری یا فرمانداری و یا دهداری دریافت کنید.   
    
همچنین برای اینکه بتوانید جواز کسب قالیشویی را دریافت کنید، باید اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، آگهی ثبت شرکت، اساسنامه و گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد را ارائه دهید تا پروسه دریافت مجوز شما آغاز شده و درخواست شما بررسی شود.
 

– بیمه قالیشویی را دریافت کنید

یکی از چالش‌های مهم و اساسی در مورد راه اندازی قالیشویی، داشتن بیمه است. بهتر است در هنگام دریافت مجوزهای لازم برای قالیشویی، بیمه را نیز دریافت کنید تا در صورت رخداد اتفاقات ناگوار و ناگهانی، دچار مشکل نشوید.
 

– اقلیم و آب‌وهوای منطقه را شناسایی کنید

آب‌وهوای هر منطقه تاثیر بسیار زیادی در برنامه شست‌وشوی قالیشویی دارد. هرکدام از انواع اقلیم‌های مختلف، نیازمند اجرای برنامه شست‌وشوی مخصوص به خود خواهند بود.
 
 

 نام مناسبی برای قالیشویی خود انتخاب کنید  

     
 
– نام مناسبی برای قالیشویی خود انتخاب کنید

انتخاب یک نام مناسب برای قالیشویی، یکی از راهکارهای مهم و موثر در بازاریابی قالیشویی است. نامی انتخاب کنید که علاوه بر خلاقانه و مناسب بودن، به راحتی در ذهن مخاطب نقش ببندد.
 

سرمایه لازم جهت راه اندازی قالیشویی

راه اندازی قالیشویی نیز مانند هر کسب و کار دیگری نیازمند سرمایه‌ اولیه است. هزینه اولیه برای راه اندازی این نوع کسب و کار شامل هزینه‌های ثبت شرکت، هزینه دریافت انواع مجوزهای لازم، هزینه خرید زمین موردنیاز برای راه اندازی قالیشویی، هزینه خرید دستگاه‌های موردنیاز و برخی از هزینه‌های جانبی دیگر است.

این هزینه‌ها با توجه به شهر، محلی که برای راه اندازی قالیشویی در نظر گرفته‌اید، تعداد کارگران فعال در قالیشویی و بسیاری عوامل دیگر، متفاوت خواهد بود؛ بنابراین نمی‌توان یک هزینه ثابت برای همه افراد در نظر گرفت.   
   

ماشین آلات مورد نیاز برای کارگاه قالیشویی  

     
ماشین آلات مورد نیاز برای کارگاه قالیشویی

به طور کلی، ماشین آلات قالیشویی به چند دسته تقسیم می‌شوند. برخی از ماشین آلات موردنیاز برای احداث قالیشویی عبارت‌اند از:    

  • دستگاه شست‌وشوی اتوماتیک   
  • دستگاه شست‌وشوی دستی       
  • دستگاه شست‌وشوی ریلی         
  • دستگاه شلاق‌زن فرش  
  • دستگاه خشک‌کن لوله‌ای درب‌دار
  • گرمخانه گازی  
  • دستگاه خاک‌گیر                      
  • دستگاه تصفیه آب
     

میزان درآمد و سود حاصل از قالیشویی

سوددهی و میزان درآمد قالیشویی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اما در حالت کلی می‌توان گفت که قالیشویی‌های سنتی نهایتا 15 الی 20 درصد سود به دست می‌آورند. در حالی که قالیشویی‌های صنعتی به دلیل استفاده بهینه از مواد شوینده، مدیریت دستمزد کارگران، استفاده بهینه از انرژی‌هایی مانند آب، برق و سایر انرژی‌ها، در حدود 40 درصد سود کسب می‌کنند.
 

مزایا و معایب کسب و کار قالیشویی

راه اندازی قالیشویی نیز مانند بسیاری از مشاغل دیگر دارای مزایا و معایبی است. مزایا و معایب راه اندازی قالیشویی عبارت‌اند از:

مزایای راه اندازی قالیشویی

  1. سوددهی بالا    

  2. نیاز به سرمایه اولیه نسبتا کم        

  3. در برخی از ماه‌های سال، به علت وجود مناسبت‌ها، درآمد افزایش می‌یابد
     

معایب راه اندازی قالیشویی

  1. راه اندازی قالیشویی به میزان جمعیت شهر شما بستگی دارد (به طور معمول راه اندازی قالیشویی در شهرهای کوچکی که زیر 50 هزار نفر جمعیت دارند، به‌صرفه نیست)         
  2. در قبال فرش‌های مردم مسئولیت خواهید داشت و در صورتی که اتفاقی بیفتد، شما باید پاسخگو باشید   
  3. فشار کار فیزیکی زیاد است و باید بتوانید 12 ساعت در قالیشویی کار کنید  

تبلیغات و بازاریابی برای قالیشویی   

تبلیغات و بازاریابی برای قالیشویی

در هر شغلی برای اینکه مشتریان بیشتری جذب خود کرده و در نهایت درآمد بیشتری به دست آورید، باید کسب‌وکارتان را با به کارگیری روش‌های مختلف به مخاطبان معرفی کنید. برای اینکه قالیشویی خود را به تعداد بیشتری از افراد معرفی کرده و در نهایت آن‌ها را تبدیل به مشتریان خود کنید، نیاز به بازاریابی برای قالیشویی خواهید داشت. روش‌های مختلفی برای بازایابی و معرفی به مشتریان وجود دارد که با استفاده درست از آن‌ها در گسترش کسب‌وکار خود موفق‌تر عمل خواهید کرد. در ادامه به معرفی برخی از روش‌های مهم بازاریابی و راه های جذب مشتری شغل قالیشویی خواهیم پرداخت.
 

– از اس‌ام‌اس مارکتینگ استفاده کنید

یکی از روش‌های کارآمد برای بازاریابی و جذب مشتریان، استفاده از اس‌ام‌اس مارکتینگ است. می‌توانید با استفاده از پیام کوتاه، قالیشویی خود را به مخاطبان معرفی کرده و خدمات خود را برای آن‌ها شرح دهید.
 

– یک سایت معتبر طراحی کنید

امروزه اکثر افراد برای برطرف کردن نیازهای خود از اینترنت استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با راه اندازی یک سایت معتبر به سوالات مخاطبان خود پاسخ دهید، خدمات خود را در سایت قرار داده و سفارشات مشتریان را از این طریق ثبت کنید.
 

– از کاورها و بسته‌بندی‌های جالب استفاده کنید

اکثر قالیشویی‌ها از کاورهای پلاستیکی ساده برای بسته‌بندی فرش‌ها بعد از شست‌وشو استفاده می‌کنند. در حالی که سرمایه‌گذاری روی همین کاورهای به ظاهر بی‌ارزش، یکی از روش‌های خلاقانه برای بازاریابی است. می‌توانید طرح کاور خود را به شکلی خلاقانه طراحی کرده و روی آن قسمتی از اطلاعات قالیشویی خود را درج کنید.
 

– در شبکه‌های مجازی حضور فعال داشته باشید

حضور در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود مخاطبان خود را افزایش داده و در نهایت به درآمد بیشتری برسید. می‌توانید با تولید محتوای جذاب در مورد نکات مهم برای نگهداری از فرش‌ها، نکاتی برای تمیز کردن فرش‌ها، نظرسنجی‌ها، تصاویر و بسیاری از موارد دیگر مخاطبان را به سمت خود جذب کنید.
 

با استفاده از مواردی که نام برده شد و با ارائه خدمات باکیفیت و مطمئن، پیشرفت زیادی در این حوزه کاری خواهید داشت.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 187 نظر

5 187
صفر تا صد راه اندازی قالیشویی و نحوه بازاریابی آن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
25 تیر 1401

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
8 دی 1401

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد