چه برند هایی ثبت می شوند و چه برند هایی ثبت نمی شوند؟

مدت مطالعه: 9 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 6 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

    برای شروع کسب و کار خود نیاز به تعریف برند دارید، ثبت برند تنها راهیست که باعث می شود دیگران نتوانند از نام محصول و اعتبار شما سوء استفاده کنند، به عبارت دیگر استفاده از برند به معنای استفاده از انحصار یک کالا و یا خدمات خاص است. ثبت برند مناسب بسیار بحث مهمی است که اگر به درستی انتخاب شود به محبوبیت برند شما کمک می کند، در ادامه با کارمنتو همراه باشید تا بیشتر در مورد ویژگی های برند ثبتی و اینکه چه برند هایی ثبت می شوند و چه برند هایی ثبت نمی شوند صحبت کنیم.

دریافت مشاوره تخصصی در زمینه امور ثبتی توسط متخصصان و مشاوران کارمنتو با مراجعه به صفحه مشاوره آنلاین امور ثبتی

برند چیست ؟

 برند یا نام تجاری همان نشان و علامتی است که به صورت فارسی یا لاتین در فعالیت‌های اقتصادی شرکت استفاده می‌شود.

برند به انگلیسی با عنوان قانونی نشان تجاری یک طرح، نماد، عبارت، نام و … است که ارائه دهنده خدمات با فروش محصول خاصی است که به وسیله آن از سایر محصولات مشابه متمایز می‌شود. نشان تجاری یا برند همان چیزی است که مخاطب، صفات و ویژگی‌های آن را با دیدن، شنیدن، حس کردن و… به صورت ذهنی، دیداری و یا شنیداری در ذهن و قلب خود تداعی می‌کند.

هدف ثبت برند یا علامت تجاری چیست؟

هر برند یا علامت تجاری، به طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالاها و خدمات و یا اجاره دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب‌اثر را محافظت می‌کند.

مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد.

محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام‌ها اجازه متوقف کردن تخلف در این زمینه را دارند تایید می‌شود.

از دیدگاه وسیع‌تر ،علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آن‌ها در سطح جهانی سرمایه گذاری کرده و این ابتکار را ترویج می‌دهد.

حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاش‌های رقبای غیر منصف، مثل متقلبان برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت می‌شوند. این نظام، آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید و فروش کالا‌ها و خدمات را در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم می‌دهد و از این راه تجارت بین‌المللی را تسهیل می‌کند.

برای ثبت برند ابتدا باید دید برندی که قصد ثبت آن را دارید آیا قبلا ثبت شده است یا خیر. اگر این برند قبلا توسط فرد یا شرکت دیگری ثبت شده باشد شما دیگر نمی توانید آن را ثبت کنید.

نکات قابل توجه برای انتخاب عنوان برند

در زیر نکات اساسی را که به شما در انتخاب نام و عنوان مناسب علامت یاری می‌رساند اعلام می‌داریم:

  1. اسامی و علائم مشهور و شناخته شده غیر قابل ثبت هستند.
  2. اسامی غیر معقول، غیر اسلامی و مخالف با موازین اخلاقی و شئونات اسلامی قابلیت ثبت ندارند.
  3. صفت‌ها و اسم هایی که بیان گر توصیف می‌باشند و یا عام هستند، به تنهایی قابل ثبت نیستند.
  4. استفاده از نام‌های چند سیلابی و ترکیبی از شانس بالایی برای ثبت بر خوردارند. (در صورت نبودن عین نام در طبقه کالای درخواستی).
  5. در صورت عدم ثبت علامت در طبقات مورد درخواست، علامت می‌تواند یک کلمه و یا ترکیبی از کلمات و اعداد و سمبل، طرح، رنگ، شکل و … باشد.
  6. اسامی خاص و ساختگی شانس بسیار بالایی برای ثبت دارند.
  7. شباهت نزدیک به 50 درصد با نام های تجاری دیگر امکان ثبت علامت را بسیار ضعیف می‌کند.
  8. در طبقاتی مانند لوازم خانگی، مواد غذایی و نوشیدنی ها به دلیل ثبت علائم بسیار، انتخاب اسم بسیار مشکل بوده و محدودیت ایجاد می‌کند. لذا در انتخاب عنوان یا نام علامت در این نوع از طبقات باید نهایت دقت را جهت انتخاب نام‌های هوشمندانه و خاص به کار برد.
  9. ثبت علامت به صورت حقوقی(ایرانی و غیر ایرانی)و حقیقی(ایرانی و غیر ایرانی)قابل انجام بوده، لذا می‌توان عنوان شرکت را جهت ثبت علامت به کار برد و یا از نام خانوادگی در کنار نامی دیگر جهت ثبت علامت مورد نظر استفاده کرد.
  10. عنوان یا نام علامت می‌تواند فارسی، لاتین و یا ترکیبی از کلمات و حروف فارسی و لاتین باشد.
  11. اعداد چه به صورت فارسی و چه به صورت لاتین به تنهایی به هیچ وجه امکان ثبت ندارند.

چه برند هایی ثبت می شوند و چه برند هایی ثبت نمی شوند؟

انتخاب و ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است که در قوانین کشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه، عفت عمومی، اخلاق حسنه، مصالح کشور و رعایت مسائل مذهبی و اخلاقی محدودیت‌هایی برای آن پیش بینی شده است. به موجب ماده 5 قانون، ثبت علائم و اختراعات زیر ممنوع است:

  • علامت هلال احمر–نشان‌ها–آرم‌های دولت ایران.
  • پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی.
  • پرچم های منتسب به دولت و کشور ایران و هر پرچم منع شده توسط دولت ایران.
  • علامت تجاری موسسات رسمی مانندهلال احمرو صلیب سرخ، رجاء، همراه اول و … .
  • کلمات و یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی و ایران و امثال آن.
  • علائمی که مخل انتظامات عمومی یا منافی عفت باشد.
  • واژه‌های عام: به عنوان مثال کلمه رایانه و یا کتاب به تنهایی قابل ثبت نیستند زیرا این کلمات واژه‌هایی عام برای کلیه محصولات با این نام هستند.
  • واژه‌های توصیف کننده: این کلمات به منظور توصیف محصولات و اجناس به کار می‌روند. مثلا ثبت برند خوشمزه و شیرین برای انواع خوراکی به تنهایی و بدون پسوند، قابل ثبت نخواهد بود.
  • علائم گمراه کننده: به عنوان مثال ثبت علامت تجاری جهت عرضه انواع شیره خرما و انگور با تصویر زنبور عسل مردود خواهد شد. چرا که موجب تصور اشتباه و گمراهی مصرف کنندگان شده و خریداران ممکن است چنین محصولی را با تصور عسل خریداری نمایند.
  • علائم خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه: به طور کلی کلمات و تصاویر نقض کننده موازین، هنجارهای اخلاقی، عرفی و مذهبی جامعه غیر قابل ثبت است.
  • پرچم، نشان‌های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان کشور و سازمان‌های بین‌المللی که نمونه آن‌ها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی اعلام شده به طور معمول قابل ثبت نیستند مگر اینکه مجوز مراجع صلاحیت‌دار بین‌المللی داشته باشند.
  • در صورت تشابه زیاد علامت و برند دو موسسه به طوری که کالا و خدمات دو موسسه ازهم، قابل تمایز نباشند.
  • علامت یا نام تجاری که عینا یا به شکلی گمراه کننده مشابه یا ترجمه علامت یا نام تجاری برای همان نوع کالا، خدمات و طبقه، اما متعلق به موسسه یا فرد دیگری باشد.
  • عین علامتی که پیش از این به نام شخص یا شرکت دیگری ثبت شده باشد و یا شخص دیگری قبلا تقاضای ثبت داده و تاریخ تقاضای آن فرد مقدم باشد و یا دارای حق تقدم ثبت باشد.

* البته در هنگام ثبت برندتان باید تصمیم بگیرید و انتخاب نمایید که برندتان در چه طبقه‌ای می‌خواهید ثبت شود.

ریز طبقه بندی علائم تجاری و ثبت برند؛

 

موضوعات علائم تجاری برای ثبت برند بسیار زیاد هستند و نزدیک به 45 طبقه مختلف در بین آن ها وجود دارد! که به 2 دسته کلی کالاومحصولات و خدمات تقسیم بندی می شوند. برای اینکه ذهنیتی راجع به کلیت این طبقه بندی ها و موضوعات داشته باشید در ادامه آن هارا بر اساس دسته بندی ها، برایتان طبقه بندی کرده ایم:

الف) کالا و محصولات

طبقه 1:

مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت، علوم و عکاسی و همچنین در کشاورزی، باغبانی و جنگلبانی، رزین های مصنوعی پردازش نشده، پلاستیک‌های پردازش نشده، کودهای گیاهی، ترکیبات اطفاءحریق، مواد آبکاری و لحیم کاری، مواد شیمیایی برای نگهداری مواد غذائی، مواد دباغی، چسب های مورد استفاده در صنعت.

طبقه 2:  

رنگ‌ها، روغن جلاها، لاک‌ها(لاک و الکل‌ها)، محافظت کننده‌ها در مقابل زنگ زدگی و جلوگیری کننده‌ها از فاسد شدن چوب و رنگ کننده‌ها، مواد شیمیایی تثبیت‌کننده رنگ، رزین‌ها یا صمغ‌های طبیعی خام، فلزات به صورت پودر یا ورق برای نقاشان، دکوراتورها، چاپگرها و هنرمندان.

طبقه 3:

ترکیبات سفیدکننده و سایر مواد برای استفاده در رخت و لباس شویی، ترکیبات مخصوص تمیز کردن، براق کردن، رنگ زدایی، لکه گیری و صیقل دادن و ساییدن، صابون‌ها، عطریات، روغن‌های با اسانس، مواد آرایشی و لوسیون‌های مخصوص مو، دندان شویه‌ها و خمیر دندان‌ها.

طبقه 4:

روغن‌های صنعتی و نفتی و گریس‌ها، روان کننده‌ها، گردگیرها، مرطوب کننده‌ها و ترکیبات مخصوص وصل، سوخت‌ها(شامل سوخت موتور)، مواد روشنایی و شمع‌ها و فتیله‌ها برای روشنایی.

طبقه 5: 

مواد دارویی و دامپزشکی، ترکیبات بهداشتی برای(اهداف پزشکی، برای مواد رژیمی و تغذیه‌ای، برای استفاده در مصارف پزشکی یا دامپزشکی، غذای کودکان، مکمل‌های رژیمی و تغذیه‌ای برای انسان و حیوانات، انواع گچ برای مصارف پزشکی، لوازم زخم بندی(پانسمان)، مواد مخصوص پرکردن دندان، موم دندان سازی، ضدعفونی کننده‌ها، ترکیبات برای نابود سازی حشرات موذی، قارچ کش‌ها، علف کش‌ها.

طبقه 6:

فلزات معمولی و آلیاژهای آن‌ها، مواد ساختمانی فلزی، ساختمان های فلزی قابل حمل و نقل و انتقال، مواد فلزی خطوط راه‌آهن، کابل‌ها و سیم‌های غیر الکتریکی انواع سیم‎ها از فلزات معمولی، آهن آلات، اقلام کوچک سخت افزار فلزی، انواع لوله و تیوب فلزی(مجراهای فلزی)، گاوصندوق‌ها، کالاها از فلز معمولی که در طبقات دیگر ذکر نشده‌اند، سنگ‌های معدنی فلزات.

طبقه 7: 

ماشین‌ها و ماشین آلات(ابزار ماشین)، انواع موتورها(به غیر از موتورها برای خودروها و وسایل نقلیه زمینی)، اتصالات مربوط به ماشین‌آلات و قطعات انتقال نیرو(غیر از موارد مربوطه به خودروهای زمینی)، ابزار کشاورزی(غیر از ابزاری که با دست کار می‌کنند)، ماشین‌های جوجه کشی، دستگاه‌های اتوماتیک فروش که با سکه کار می‌کنند.

طبقه 8: 

ابزارآلات و وسایل دستی(با کارکرد دستی)، کارد و قاشق و چنگال، اسلحه کمری، تیغ‌ها.

طبقه 9: 

تجهیزات علمی، مسافت‌یابی، مساحی، الکتریکی، عکاسی، سینمایی، بصری، وزن کردن، اندازه گیری، علامت دادن، بازرسی وچک کردن، نجات ازمرگ، وابزارهای کمک آموزشی، ابزارهای ضبط صوت، انتقال وتکثیر مرتبط، باصدا و تصویر، حافظه‌های مغناطیسی، دیسک‌های ضبط، ماشین های فروش خودکار، ماشین‌های فروش.

طبقه 10: 

دستگاه‌ها و وسایل جراحی، پزشکی، دندان سازی و دامپزشکی، دست و پای مصنوعی، چشم و دندان مصنوعی، اقلام ارتوپدی، مواد مخصوص بخیه زنی.

طبقه 11:

دستگاه‌های مخصوص روشنایی، گرمایشی، مولد بخار، آشپزی(طبخ)، تبرید(سردکننده)، خشک‌کن، تهویه، تأمین و ذخیره آب و اهداف و مصارف بهداشتی.

طبقه 12:

خودروها(وسایط نقلیه)، دستگاه‌های حمل و نقل زمینی، هوایی یا آبی.

طبقه 13: 

سلاح‌های گرم، مهمات و پرتابه‌ها(موشک، راکت، خمپاره و غیره)، موادمنفجره، مواد و وسایل آتش‌بازی.

طبقه 14:

فلزات گران‌بها و آلیاژهای آن‌ها و کالاهای ساخته شده یا روکش شده از آن‌ها که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، جواهرات، سنگ‌های قیمتی، وسایل ساعت سازی و زمان سنجی.

طبقه 15:

آلات موسیقی.

طبقه 16:

کاغذ، مقوا و کالاهای ساخته شده از آن‌ها که در طبقه‌های دیگر ذکر نشده‌اند، کار چاپ شده، لوازم صحافی، عکس، لوازم التحریر، چسب‌ها برای مصارف تحریری یا خانگی، لوازم نقاشی، قلم موهای نقاشی، ماشین‌های تحریر، ملزومات دفتری(به استثناء مبلمان)، لوازم آموزشی و تدریسی(به استثناء دستگاه‌ها)، لوازم پلاستیکی برای بسته بندی(که در سایر طبقات ذکر نشده باشند)، حروف چاپ، کلیشه‌های چاپ.

طبقه 17: 

لاستیک، گوتا پرچا(نوعی کائوچو)، صمغ، پنبه نسوز، میکا و کالاهای ساخته شده از این مواد که در طبقات دیگر ذکر نشده اند، پلاستیک‌ها به شکل پرس شده و با فشار از قالب عبور داده شده برای استفاده در ساخت سایر کالاها، مواد بسته بندی، در پوش‌گذاری، انسداد و عایق بندی، لوله های قابل‌انعطاف غیر فلزی.

طبقه 18: 

چرم و چرم مصنوعی و کالاهای ساخته شده از این مواد که در طبقات ذکر نشده‌اند، پوست حیوانات، چمدان‌ها و کیف و کیسه‌های مسافرتی، چترها، چترهای آفتاب‌گیر و عصاهای مخصوص راه رفتن، شلاق‌ها، زین و یراق و زین برگ و سراجی.

طبقه 19: 

مصالح ساختمانی(غیر فلزی)، لوله‌های غیرفلزی سخت و غیرقابل انعطاف برای استفاده در ساختمان، آسفالت، انواع قیر، ساختمان های قابل انتقال غیر فلزی، بناهای یادبود غیر فلزی.

طبقه 20:  

مبلمان، آیینه‌ها و قاب‌های عکس، کالاهای ساخته شده(که در طبقات دیگر ذکر نشده اند) از چوب، چوب پنبه، نی، بامبو، حصیر، شاخ، استخوان، عاج، استخوان آرواره نهنگ، صدف، کهربا، پوسته داخلی مروارید ساز، صدف مروارید، پیپ‌ها و چپق‌های کف دریایی و جایگزین های این مواد یا ساخته شده از پلاستیک.

طبقه 21: 

ظروف خانگی یا وسایل آشپزخانه و ظروف، شانه و اسفنج‌ها، برس‌ها(غیر از قلم موها)، مواد مخصوص ساخت برس، وسایل برای نظافت و تمیزکاری، سیم ظرفشویی، شیشه‌هایی که بر روی آن‌ها کار نشده یا نیمه ساخته‌اند(به استثناء شیشه‌های مورد استفاده در ساختمان)، شیشه آلات، اشیاء ساخته شده از چینی و سفال که در طبقات دیگر ذکر نشده‌اند.

طبقه 22: 

طناب‌ها، ریسمان، تورها، چادرها، سایبان‌ها، برزنت‌ها(تارپولین)، بادبان‌ها، ساک‌ها و گونی‌ها و کیسه‌ها(که در طبقات دیگر ذکر نشده‌اند)، مواد لائی و آکندنی(به استثناء لاستیکی یا پلاستیکی)، مواد فیبری خام برای نساجی.

طبقه 23:

انواع نخ و رشته برای مصرف نساجی.

طبقه 24:  

مصنوعات نساجی و پارچه‌ای که در طبقات دیگر ذکر نشده‌اند، روتختی‌ها، رومیزی‌ها.

طبقه 25: 

پوشاک، پاپوش(کفش)، پوشش سر.

طبقه 26: 

انواع پارچه توری و گلدوزی، روبان‌ها و قیطان‌ها، دکمه‌ها، قلاب‌ها، قزن قفلی‌ها، سوزن‌ها و سوزن‌ته‌گردها و سوزن خیاطی، گل‌های مصنوعی.

طبقه 27:

فرش‌ها، قالیچه‌ها، پادری‌ها و مواد مخصوص پادری‌ها، حصیرها، لینولئوم و مواد دیگر برای پوشش کف‌های موجود، قالیچه‌ها و شیشه‌های تابلویی(غیر پارچه‌ای).

طبقه 28: 

انواع بازی‌ها و اسباب بازی‌ها، وسایل ورزشی و ژیمناستیک که در سایر طبقات طبقه‌بندی نشده‌اند، تزئینات برای درخت‌های کریسمس.

طبقه 29:

گوشت، گوشت ماهی، گوشت ماکیان و شکار، عصاره‌های گوشت، میوه‌ها و سبزیجات پخته شده، خنک شده، منجمد شده و به صورت کنسرو، انواع ژله، مرباجات و کمپوت‌ها، تخم‌مرغ، شیر و محصولات لبنی، روغن‌های خوراکی و چربی‌های خوراکی.

طبقه 30: 

قهوه، چای، کاکائو، و قهوه مصنوعی، برنج، پیوکا و ساکوز(نشاسته، نیوک و نشاسته ساگو)، آرد و فرآورده‌های ساخته شده از غلات، نان، نان شیرینی، شیرینی‌ها، یخ‌های خوراکی، عسل، ملاس، شکر، مخمر، پودر شیرینی پزی، نمک، خردل، ادویه، سرکه، انواع سس(چاشنی‌ها)، یخ و بستنی.

طبقه 31: 

غلات، محصولات کشاورزی، باغداری و جنگلی که در طبقات دیگر طبقه‌بندی نشده‌اند، حیوانات زنده، میوه و سبزیجات تازه، بذرها، گیاهان طبیعی و گل‌ها، مواد غذایی مختص حیوانات، مالت(جوانه جو).

طبقه 32: 

ماءالشعیرها، آب‌های معدنی و گازدار و سایر نوشابه‌های غیرالکلی، آب میوه‌ها و نوشابه‌های میوه‌ای، شربت‌ها و سایر فراورده‌ها برای ساخت نوشابه‌ها.

طبقه 33: 

محصولات این طبقه جهانی بوده و در ایران قابل ثبت نیستند.

طبقه 34:

توتون، اقلام دخانی، کبریت‌ها.

ب) خدمات

طبقه 35:  

تبلیغات، مدیریت کسب و کار، مدیریت بازرگانی و تجاری، عملیات دفتری واداری.

طبقه 36: 

بیمه، امورمالی، امور پولی، امور مربوط به املاک و مستغلات.

طبقه 37: 

ساختمان‌سازی، تعمیرات، خدمات نصابی.

طبقه 38:

مخابرات از راه دور.

طبقه 39: 

حمل و نقل، بسته‌بندی و انبارسازی کالاها، ترتیبات مسافرت.

طبقه 40: 

عمل‌آوری مواد.

طبقه 41: 

آموزش و پرورش، ارائه آموزش و کارآموزی، تفریح و سرگرمی، ورزش و فعالیت‌های فرهنگی.

طبقه 42: 

خدمات علمی و فن آوری و پژوهشی و طراحی مربوطه، خدمات مربوط به تجزیه و تحلیل صنعتی و پژوهشی، طراحی و توسعه نرم افزار و سخت افزار رایانه.

طبقه 43: 

خدمات مربوط به عرضه اغذیه و نوشیدنی، مسکن و محل اقامت موقت.

طبقه 44:

خدمات پزشکی، خدمات دامپزشکی، مراقبت بهداشتی و زیبایی برای انسان‌ها و حیوانات، خدمات کشاورزی، باغبانی و جنگل‌داری.

طبقه 45: 

خدمات حقوقی، خدمات امنیتی برای حفاظت از اموال و اشخاص، خدمات شخصی و اجتماعی ارائه شده به وسیله دیگران برای رفع احتیاجات افراد.

چند نکته در مورد ثبت برند علامت تجاری و صنعتی:

– برای ثبت علامت گواهی صادر خواهد شد.

– مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار 10 سال است.

– برای ثبت چند علامت تجاری باید به تعداد آنها اظهارنامه جداگانه داده شود.

– اجازه استفاده از علامت تجاری ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد.

– تغییرات مربوط به نشانی رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه به ثبت رسیده باشد.

– داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.

– علامت تجاری قابل نقل و انتقال است و باید مطابق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت برسد.

– برای ثبت برندهای فارسی باید مجوزی دال بر فعالیت مرتبط با آن نام تجاری ارائه گردد و برای ثبت برندهای لاتین علاوه بر داشتن مجوز فعالیت مرتبط نیاز به ارائه کارت بازرگانی می‌باشد.

– برای این‌که برند خود را جهانی یا به اصطلاح ثبت بین‌المللی کنید، ابتدا باید آن را در کشور مبدا ثبت و سپس از طریق معاهده مادرید آن را به ثبت برسانید تا علاوه بر محافظت از برندتان در ایران در 85 کشور عضو معاهده مادرید از حمایت قانونی برخوردار شوید.

باتوجه به موارد گفته شده در رابطه با ثبت برند، در صورتی که نیازمند اطلاعات بیشتربودید با مشاوران سامانه کارمنتو در حوزه قوانین ثبتی، مربوط به ثبت برند تماس حاصل فرمایید و یا از مشاوره رایگان ثبت برند بهره مند شوید. همچنین می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات سایت مطرح کنید تا کارشناسان کارمنتو در اسرع وقت به آنها پاسخ دهند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 6 نظر

5 6
چه برند هایی ثبت می شوند و چه برند هایی ثبت نمی شوند؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
9 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد