فهرست مطالب
Toggle- چرا باید برند مشاغل خانگی خود را ثبت کنیم؟
- ثبت برند مشاغل خانگی چه مزایایی به دنبال دارد؟
- چه مدارکی برای ثبت برند انواع مشاغل خانگی مورد نیاز است؟
- برای ثبت برند مشاغل خانگی چه مراحلی را باید سپری کرد؟
- برای ثبت برند مشاغل خانگی، چه میزان هزینه باید در نظر گرفت؟
- چقدر زمان لازم است تا برند مشاغل خانگی ثبت شود؟
- برای ثبت بین المللی برند مشاغل خانگی، چه باید کرد؟
بسیاری از افراد به دلیل عدم پرداخت اجاره محل کسب، مشکلات جسمی، نگهداری از سالمند و یا هر دلیل شخصی دیگری تمایل دارند، که در منزل مسکونی شخصی به تنهایی یا همراه خانواده خود کسب درآمد داشته باشند. البته این را هم باید بگوییم که طبق قانون وزارت کار اولین شرط برای راهاندازی مشاغل خانگی عدم ایجاد مزاحمت و سر و صدا برای منازل اطراف است. به عنوان مثال مشاغلی را که میتوان در محیط خانه انجام داد عبارتند از:
- گلدوزی
- طراحی لباس و خیاطی
- مجسمه سازی
- تهیه شیرینی و غذاهای خانگی
- پرورش گل
- ترجمه مقالههای خارجی و نوشتن مقاله
- ساخت زیورآلات دستساز
- فروشگاههای آنلاین کوچک و …
بازاریابی و جذب مشتری برای هر نوع کسب و کاری ضروری است، سادهتر بخواهیم بگوییم برای رسیدن به درآمد باید مشتری وجود داشته باشد و محصول را خریداری کند. پس مشاغل خانگی نیاز به معرفی و شناخته شدن دارند، به ثبت رساندن برند مشاغل خانگی یک راه بسیار ساده برای معرفی کسب و کار مورد نظر به مخاطبان است. در این مطلب در نظر داریم تا در مورد ضرورت ثبت برند مشاغل خانگی، مزایا، مراحل، هزینه و … صحبت کنیم. پس اگر در نظر دارید برند شغل خانگی خود را ثبت کنید و یک برندسازی موفق داشته باشید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.
برای دریافت مشاوره تخصصی در زمینه انواع امور ثبتی در صفحه مشاوره امور ثبتی درخواست خود را مطرح کنید.
چرا باید برند مشاغل خانگی خود را ثبت کنیم؟
همانطور که گفتیم هدف از ایجاد یک شغل خانگی به دست آوردن درآمد است. طبیعتا زمانی یک کسب و کار به درآمد میرسد که مشتری داشته باشد و بتواند محصولات خود را به فروش برساند. با ثبت کردن نام تجاری یا همان برند مشاغل خانگی به راحتی میتوان کسب و کار خود را به مخاطبان معرفی کرد. پس اگر میخواهید خود را به دیگران معرفی کنید، همین حالا برای ثبت کردن نام تجاری یا برند اقدام نمایید. بدون شک پس از شناخته شدن تقاضا برای خرید محصولات افزایش مییابد.
افراد متقلب و سودجو در تمامی مشاغل نیز حضور دارند و فقط به فکر منفعت خود هستند. آنها برای رسیدن به سود، کالای مشابه را با کیفیت بسیار پایین تولید کرده و آن را روانه بازار میکنند. اما زمانی که یک کالای دارای برند باشد، از سوء استفاده افراد سودجو جلوگیری میکند. یکی دیگر از دلایلی که نشان میدهد، ثبت برند مشاغل خانگی اهمیت دارد، این است که طبق نظر کارشناسان حوزه بازاریابی؛ برند در واقع نوعی سرمایه غیر مادی است. پس با انجام این کار میتوان به طور غیرمستقیم سرمایهگذاری کرد و در مدت زمان اندک به سود و درآمد رسید.
بیشتر بدانیم: راهنمای جامع ثبت برند زعفران + مدارک، هزینه و مراحل آن
ثبت برند مشاغل خانگی چه مزایایی به دنبال دارد؟
- به ثبت رساندن برند این اطمینان را به مشتریان شما میدهد، که کالای تولید شده از کیفیت و مرغوبیت خوبی برخوردار است.
- با به ثبت رساندن برند میتوان یک لوگو یا نام تجاری منحصر بفرد برای خود ایجاد کرد.
- پس از ثبت شدن برند میتوان یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرد و محصولات را به صورت غیرحضوری فروخت
- با انجام این کار میتوان، برای کسب و کار مورد نظر تبلیغات گسترده انجام داد.
- ثبت کردن برند باعث مشهور شدن و معروفیت شما در بین مخاطبان میشود.
- ثبت کردن نام تجاری، محصول شما را از محصولات رقبا متمایز میکند.
- با به ثبت رساندن برند، میشود در دنیای رقابت پیروز شد و یک رقابت سالم داشت.
- پس از به ثبت رساندن برند میتوان برای دریافت وام و تسهیلات بانکی اقدام کرد، و کسب و کار خود را گسترش داد.
- پس از ثبت شدن برند میتوان برای ثبت برند بین المللی نیز اقدام کرد و محصولات خود را به کشورهای دیگر نیز فرستاد.
چه مدارکی برای ثبت برند انواع مشاغل خانگی مورد نیاز است؟
هنگام به ثبت رساندن برند لازم است که مدارک شناسایی، اظهارنامه، رسیدهای پرداختی و … به صورت الکترونیکی یا فیزیکی به اداره مالکیت صنعتی ارسال شود.
معمولا مدارک لازم برای ثبت کردن برند مشاغل خانگی شامل:
- صاحب برند باید مدارک شناسایی خود مانند شناسنامه و کارت ملی خود را تحویل دهد.
- ارائه اظهارنامه و ۳ نسخه کپی از آن
- ارائه اظهارنامه امضا شده توسط متقاضی ثبت برند، که طرح گرافیکی برند بر روی آن الصاق شده است.
- ارائه مجوزها و گواهیهای دریافت شده از نهادهای دولتی
- ارائه 10 عدد طرح گرافیکی برند تجاری با اندازه 10*10 سانتیمتر
- رسید پرداخت هزینههای ثبت
- در صورت ثبت برای اشخاص حقوقی، باید روزنامه رسمی که در آن آگهی تقاضا چاپ شده ارائه شود.
- در صورت پیگیری کارهای ثبت برند توسط وکیل، باید اصل و کپی وکالتنامه و مدارک شناسایی وکیل قانونی تحویل داده شود.
برای ثبت برند مشاغل خانگی چه مراحلی را باید سپری کرد؟
ثبت کردن برند مانند هر فعالیت دیگری دارای مراحل مختلف اداری است، مثلا پس از انتخاب نام مناسب برای برند و استعلام آن، باید به سایت اداره مالکیت صنعتی مراجعه کرده و اظهار نامه مورد نظر تکمیل شود. سپس باید مدارک گفته شده توسط پست به اداره مربوطه ارسال گردد تا کارشناسان آنها را بررسی نمایید و نظر خود را بیان کنند. به طور کلی مراحل ثبت برند مشاغل خانگی به شرح زیر است:
- اولین اقدام برای به ثبت رساندن برند مشاغل خانگی، انتخاب نام مناسب برای برند است.
- پس از انتخاب نام، باید از نام انتخابی استعلام گرفت، تا کاملا منحصر بفرد باشد و مشاغل مشابه آن را انتخاب نکرده باشند.
- مراجعه به سایت اداره مالکیت صنعتی و پر کردن اظهارنامه
- پست کردن مدارک لازم به اداره ثبت مالکیت صنعتی
- بررسی مدارک توسط کارشناسان مربوطه اداره مالکیت صنعتی
- تایید مدارک و صدور آگهی تقاضا توسط کارشناسان
- چاپ آگهی تقاضا ثبت برند در روزنامههای رسمی کشور
- راکد ماندن پرونده به دلیل این که اگر شخصی اعتراض یا ادعایی نسبت به برند دارد اعلام نمایید.
- در صورت عدم اعتراض دیگران نسبت به برند تصدیق نامه برند صادر میشود.
برای ثبت برند مشاغل خانگی، چه میزان هزینه باید در نظر گرفت؟
هزینه ثبت با توجه به مواردی مانند ثبت کردن نام تجاری برای اشخاص حقوقی یا حقیقی، تعداد کالاهای ثبت شده و طبقات ثبت تعین میشود. معمولا هزینه ثبت برند مشاغل خانگی از دو میلیون و پانصد هزار تومان به بالا است و شامل تمامی واریزیهای دولتی و قانونی میشود. هزینهها معمولا برای موارد زیر پرداخت میشوند:
- ثبت اظهارنامه
- هزینههای مربوط به طبقهبندی برند
- ثبت آگهی تقاضا در روزنامه
- حق الثبت
چقدر زمان لازم است تا برند مشاغل خانگی ثبت شود؟
حدود 4 ماه یا 120 روز کاری زمان، برای ثبت کردن برند مشاغل خانگی لازم است. زیرا پس از تکمیل اظهارنامه و ارسال مدارک، باید آنها توسط کارشناسان بررسی شوند و تا در صورت نبود هیچگونه مشکلی، مجوز انتشار آگهی تقاضا در روزنامه رسمی توسط کارشناسان صادر شود. از چاپ آگهی در روزنامه رسمی اول، باید 30 روز کاری بگذرد تا اگر دیگران اعتراضی نسبت به نام برند دارند اعلام نمایند. در صورت عدم اعتراض، مجدد مدارک بررسی شده و حدود 2 ماه طول میکشد تا تصدیق نامه ثبت برند صادر شود.
برای ثبت بین المللی برند مشاغل خانگی، چه باید کرد؟
از جمله شرایطی که برای ثبت کردن برند مشاغل خانگی به صورت بین المللی این است که ابتدا برند در کشور مبدا ثبت شده باشد. سپس باید هر دو کشور مبدا و مقصد در سیستم ثبت بین المللی علائم تجاری (سیستم مادرید) عضو باشند. ایران نیز از سال 1382 شمسی به این سیستم پیوسته است. پس از بررسی عضویت کشور مبدا و مقصد در سیستم مادرید، باید از طریق سایت اداره مالکیت صنعتی و سیستم وایپو برای ثبت برند اقدام کرده و فرمهای مربوطه را تکمیل نمایید. به عبارتی برای ثبت کردن برند و علائم تجاری در به صورت بین المللی باید تقاضانامههای متعدد را به زبانهای مختلف در سامانه وایپو ارائه داد.