محیط کار ایده آل و ویژگی های آن

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 13 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

اگر شما هم به منظور استخدام‌شدن در زمینه‌های شغلی مختلف، به مجموعه‌های و شرکت‌های گوناگون سر زده باشید، حتما متوجه شده‌ايد كه تفاوت در شركت‌ها تنها به زمينه كاری و فعاليت آن‌ها ختم نمی‌شود؛ بلكه محیط کار ایده آل و فرهنگ سازمانی هر مجموعه با ديگران متفاوت است. متاسفانه تعداد زيادی از افرادی كه قصد كار در مجموعه‌های مختلف دارند، به اين موارد توجه زيادی نمی‌كنند و فقط مايل هستند تا نوع مهارت و فعاليت آن‌ها به درد شركت‌ها بخورد. بنابراين نكات منفی و مثبت فرهنگی و ارتباطی انواع محيط كاری از ديد افراد مختلف پنهان می‌ماند. از این رو افراد نمی‌توانند وارد محیط کاری ایده آل خود شوند.

مدیرانی که در راستای رسیدن به اهداف سازمان و مدیریت کارمندان خود با مشکلاتی مواجه هستند، با مراجعه به بخش مشاوره منابع انسانی، می‌توانند از راهنمایی کارشناسان این حوزه بهره‌مند شوند.

جالب است بدانید که دلایل اصلی ترک مشاغل توسط اشخاص مختلف، عدم برقراری ارتباط مناسب با مدیر و سایر کارکنان و هم‌چنین هماهنگ‌نشدن با استانداردهای محیط کاری است. بنابراین فعالیت در مجموعه‌هایی که شرایط محیط کاری و فرهنگ آن‌ها از نظر شما جالب و خوشایند نباشد، بعد از چند مدت می‌تواند به یک آزار جدی برایتان تبدیل شود. هر چقدر هم فرد صبوری باشید، باید بدانید که کارکردن یک مسیر دوطرفه می‌باشد كه شما در ازای فعاليت در يك شركت، قطعا بايد خدماتی از مديران دريافت كنيد. بعد از مدتی، انتظار از محيط كارتان اگر به صورت مناسب برآورده نشود، احتمالا شما خارج‌شدن از شغلتان را ترجيح می‌دهيد. در اين مقاله از سایت کارمنتو، ويژگی های محیط کار ایده آل را از نظر شرایط فیزیکی و روانشناسی بررسی می‌کنیم.

محیط کار ایده آل و ویژگی های آن

مفهوم کلی محیط کار

به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و شرایط موقعیتی یک شرکت از جهات مختلف که در کنار هم فضای کاری و ارتباطی شرکت را تشکیل می‌دهند، محیط کار گفته می‌شود. به عبارت دیگر، محیط کار ایده آل، تمامی عناصر و مواردی را که به نوعی با محیط کاری شرکت ارتباط دارند، شامل می‌شود. گروهی از این موارد مانند لوازم تزئینی شرکت، به راحتی قابل تشخیص و مشاهده هستند. اما دسته مهم‌تری هم وجود دارد که سیاست کاری شرکت و نحوه روابط بین کارکنان آن است. این عناصر در شرکت به راحتی قابل تشخیص نیستند و باید روش‌های تشخیص آن‌ها را به طور کامل بدانید.
این مساله طبیعی است که هر چقدر در محیط کار پرانرژی، سالم و شاد فعالیت کنید، هم بازدهی کار شما افزایش می‌یابد و هم از لحاظ روحی لحظات بهتری را تجربه می‌کنید. البته انتخاب محیط کار ایده آل، به این معنی نیست که به محض کوچکترین ناسازگاری در محیط کاری که شرایط خوبی دارد، سریع تصمیم به ترک آن بگیرید. مدیران امروزی از کارکنان می‌خواهند تا خود را به نحوی با فضای شرکت تطابق دهند. یک مثال ساده در این مورد، رنگ دیوارهای شرکت است. ممکن است رنگ دیوارها مورد علاقه شما نباشد. در این حالت می‌توانید وقتی به چشمان خسته خود استراحت می‌دهید، زیاد به دیوارها نگاه نکنید! یا اگر فقط از چند نفر محدود در شرکت خوشتان نمی‌آید و با آن‌ها ناسازگار هستيد، مجبوريد به نحوی با آن‌ها كنار بياييد تا شغل موردعلاقه‌تان را از دست ندهيد.

منظور از محيط كار ايده آل چيست؟

همانطور كه اشاره كرديم، علاوه بر زمينه فعاليتی و شغلی، فضای انواع محيط كاری هم بر عملكرد كاركنان و ادامه فعاليت آن‌ها بسيار تاثیر می‌گذارد. انگيزه و شوقی كه كاركردن در يك محيط كار ايده آل به افراد می‌دهد، در هیچ موردی قابل جستجو نیست. جالب است بدانید که کارمندانی که در محیط کار ایده آل فعالیت نمی‌کنند و از فضای کاریشان ناراضی هستند، 40 درصد بیشتر از سایر کارکنان مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف جسمی و روحی محسوب میشوند.
در حالت كلی فضای محيط كار ايده آل به نحوی است كه آرامش و رضايت را برای كاركنان در پی داشته باشد و بستر مناسبی برای فعالیت آن‌ها فراهم کند. فضای یک محیط کاری از دو جنبه فضای فیزیکی و فضای روانی حاکم بر آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.
بنابراین در یک محیط کار ایده آل، هم فضای فیزیکی مناسبی باید حاکم باشد و هم ارتباطات کاری و فضای روانی سالم و پرانرژی وجود داشته باشد. در مورد فضای فیزیکی، علاوه بر طراحی و چیدمان مناسب تجهیزات در شرکت، موارد مهم دیگری مانند نور و دمای مناسب و هم‌چنین کیفیت تجهیزات هم اثرگذار است. بسیاری از مدیران شرکت‌های امروزی، یک طراح داخلی استخدام می‌کنند تا محیط کار ایده آلی از نظر فیزیکی برای مجموعه آن‌ها در نظر بگیرد. از طرفی برخی از مدیران اصلا به این موارد کوچکترین توجهی هم نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: با نرم‌ افزار ترلو trello و ویژگی‌ها و امکانات آن آشنا شوید

باید قبول کرد که ویژگی های محیط کار ایده آل در زمان کنونی از شرکت‌های سنتی متفاوت است. انتظار از محیط کار هم توسط کارکنان بالاتر رفته است.بنابراین مدیرانی که به فراهم کردن یک محیط کار ایده آل در شرکتشان اهمیت نمی‌دهند، نباید انتظار وفاداری و تعهد زیادی از کارکنانشان داشته باشند. ارائه خدمات مناسب برای کرامندان از اصولی‌ترین نیازهای آنهاست که فقط در محیط کار ایده آل برآورده می‌شود. در ادامه به معرفی مهم‌ترین شاخصه‌های محیط کار ایده آل از جنبه‌های مختلف فیزیکی، ارتباطی و روانشناسی می‌پردازیم.

ویژگی های محیط کار ایده آل چیست؟

هر یک از شرکت‌ها باید تمامی استانداردهای محیط کار را به طور کامل رعایت کنند تا کارکنان بدون هیچ دغدغه و نگرانی به فعالیت خود ادامه بدهند. طبق تحقیقات به‌روز و معتبر، 10 مشخصه مهم وجود دارند که در صورت فراهم‌شدن آن‌ها، شرکت و مجموعه‌های مختلف بیشترین بازدهی را خواهند داشت. در این حالت کارکنان هم با نهایت وفاداری و تعهد برای پیشرفت مجموعه تلاش می‌کنند. در ادامه به بررسی این 10 ویژگی می‌پردازیم:

1.     پرداخت دستمزد مزایای مناسب و کافی تا کارکنان بتوانند در حوزه استانداردهای خود زندگی کنند.

به هیچ وجه نمی‌توان کتمان کرد که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کارکنان در هر مجموعه‌ای، پرداخت حقوقشان است. همانطور که گفتیم، کارکردن یک مسیر دوطرفه است و انتظارات کارکنان هم در این مسیر باید برطرف شود. بنابراین یکی از شاخصه‌های اصلی که مدیران برای ساختن محیط کار ایده آل باید بدان توجه کنند، پرداخت سروقت و مناسب دستمزد کارکنان می‌باشد.

2.    ایجاد تعادل مناسب بین کار و زندگی

انجام مکرر هر فعالیتی خسته کننده به نظر می‌رسد. یکی دیگر از ویژگی های محیط کار ایده آل، این است که کارکنان آن یک مرز مشخص بین کار و زندگی شخصی دارند. آن‌ها باید احساس کنند که در کنار فعالیت‌های شغلی خود، می‌توانند به امور شخصی خود هم رسیدگی کنند و در این حالت روحیه بهتری خواهند داشت.

 

احترام در ارتباطات کاری 

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: هر آنچه را که مدیران برای افزایش انگیزه در کارمندان باید بدانند

3.    احترام در ارتباطات کاری

نحوه ارتباط کارکنان با یکدیگر و با مدیر مجموعه، تاثیر زیادی بر افراد می‌گذارد. عموما ارتباطات محیط کاری در کنار صمیمیت، با احترام و ادب همراه است. در محیط کار ایده آل، هیچ از یک از کارکنان به خود اجازه رفتار نامناسب و صحبت‌های ناشایست را نمی‌دهد.

4.    مشخص‌بودن وظایف کارکنان

تمامی کارکنان باید از وظایف خودشان به طور کامل آگاهی داشته باشند. هم‌چنین مدیر مجموعه باید انتظارات خود را از عملکرد کارمندان به صورت واضح به آن‌ها اعلام کنند. البته شیوه مدیریت تحکیمی و اجباری منسوخ شده است؛ بنابراین پس از مشخص‌شدن وظایف کاری کارمندان، یک چهارچوب تصمیم‌گیری باید به آن‌ها داده شود تا آزادی عمل مناسبی هم احساس کنند.

5.    فراهم‌کردن بستر مناسب برای کارمندان به منظور آموزش و پیشرفت مهارت‌هایشان

با پیشرفت تکنولوژی در هر زمینه فعالیتی، روزبه‌روز تغییرات زیادی در نحوه فعالیت آن‌ها اتفاق می‌افتد. بنابراین تمامی کارکنان نیاز دارند تا دانش و مهارت حرفه‌ای خود را به‌روز نگه‌ دارند و گسترش دهند. در این راستا، یکی از وظایف مدیران در محیط کار ایده آل، این است که بستر آموزشی مناسبی برای کارکنان با برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی تدارک ببینند. مجموعه‌هايی كه نتوانند خود را با تغييرات جامعه وفق دهند، به سرعت كنار می‌روند. بنابراين لازم است تا مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت تمامی كاركنان توسعه داده شود.

6.    انتخاب شيوه مديريت و رهبری مناسب

مديرها نقش بسيار پررنگی در ايجاد يك محيط كار ايده آل در شرکت دارند. آن‌‌ها باید شیوه مدیریت مناسبی انتخاب کنند تا کارکنان به عنوان الگوی مناسبی برای ایجاد فضای آرام و پرانرژی به آن‌ها نگاه کنند.

7.    تقدیر و تمجید از کارکنان پرتلاش و فعال

در کنار ارتباطات مناسب و صمیمی با کارکنان، تشویق و تعریف از کسانی که پیگیری زیادی در کارشان دارند و نهایت سعی خود را هم برای پیشرفت خودشان و هم برای افزایش بازدهی مجموعه انجام می‌دهند. این کار تاثیر زیادی بر فراهم کردن محیط کار ایده آل در مجموعه‌های مختلف دارد.

 

تقویت روحیه کار تیمی در بین کارکنان

8.    تقویت روحیه کار تیمی در بین کارکنان

همانطور که می‌دانید طبیعت انسان به صورت کار اجتماعی است. از طرفی اکثر فعالیت‌های امروزی نیاز به کار تیمی و استفاده از خلاقیت چندین فرد در یک گروه دارند. بنابراین در یک محیط کار ایده آل، لازم است تا تمامی اعضا دارای روحیه کار تیمی باشند. این وظیفه مهم هم بر عهده مدیران شرکت‌هاست تا بتوانند از خلاقیت و کار تیمی همه اعضا در مسیر شکوفایی شرکت بهره ببرند. برای آنکه مدیران عملکرد خوبی در این مسیر داشته باشند، لازم است یا روش‌های مدیریت و سازماندهی کارمندان آشنا شوند. محیط کار پرانرژی در کنار کارهای تیمی، حس خوشایندی را برای کارکنان در پی خواهد داشت.

9.    فراهم‌کردن امکانات مناسب به منظور استراحت و تفریح کارکنان

از دیگر مسائلی که بر رضایت بالای کارکنان و ایجاد محیط کار ایده آل، نقش زیادی دارد، تامین امکانات خدماتی و رفاهی برای کارکنان است. فرصت استراحت و تفریح بهترین موقعیت برای کسب انرژی مجدد کارکنان می‌باشد. هر چقدر که آن‌ها در محیط کاریشان احساس راحتی کنند، بازدهی فعالیت‌های مجموعه هم بیشتر خواهد شد.

10.     تایید مدیر و تشویق به ادامه کار

در یک محیط کار ایده آل، کارکنان باید حس کنند که تمامی فعالیت آن‌ها در شرکت، دارای ارزش و اهیت است و به درد پیشرفت مجموعه می‌خورد. در صورتی‌که فعالیت آن‌ها به تایید مدیر برسد، علاوه بر ایجاد امنیت، حس اعتمادبه‌نفس آن‌ها هم برای ادامه کار بیشتر خواهد شد.

 

ویژگی های محیط کار ایده آل برای بانوان

آشنایی با انواع نرم‌افزارهای مدیریت تیم و پروژه، برای افزایش بازدهی و عملکرد در کسب و کار

ویژگی های محیط کار ایده آل برای بانوان

بانوان هم در کنار آقایان، نقش بسیار مهمی برای پیشرفت مجموعه‌های مختلف دارند و مدیران باید از پتانسیل آن‌ها نهایت بهره را ببرند. در ادامه به بررسی بعضی از شرایطی که می‌پردازیم که رضایت بیشتر خانم‌ها را در محیط کاری نتیجه می‌دهد:

  • ارزش قائل‌شدن شرکت برای خانواده بانوان با اعطای مرخصی  و درنظرگرفتن دیگر امکانات لازم
  • استفاده از بانوان در مدیریت یا آموزش خانم‌ها در شرکت برای ایجاد ارتباط بهتر
  • خوش رفتاری مدیران و درک کامل احساسات و عواطف ظریف بانوان
  • امکان ایجاد انعطاف‌پذیری بین کار و زندگی بانوان به‌طوری‌که وقت کافی برای امور زندگیشان بگذارند.
  • افزایش انگیزه بانوان از طریق تدارک برنامه جانشین‌پروری بانوان در سِمَت‌های مهم

فعالیت در یک محیط کار ایده آل، علاوه بر افزایش انگیزه و شوق کارکنان، باعث دریافت نتیجه بهتری از کارهای شرکت هم می‌شود. در تامین اصلی‌ترین استانداردهای محیط کار و برآورده کردن انتظار کارکنان از محیط کارشان، هم پرسنل و هم مدیر سود زیادی می‌برند.  این مساله با رعایت ویژگی‌ های محیط کار ایده آل که در این مقاله بررسی کردیم، میسر می‌شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 11 نظر

4 11
محیط کار ایده آل و ویژگی های آن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

منابع انسانی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
منابع انسانی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
منابع انسانی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
منابع انسانی
25 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

منابع انسانی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
منابع انسانی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
منابع انسانی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد