راهکارهای افزایش انگیزه در کارمندان

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 13 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

نمی‌توان این حقیقت را کتمان کرد که انگیزه، انظباط و تعهد کارمندان، عوامل فوق‌العاده کلیدی در میزان موفقیت هر مجموعه و شرکتی محسوب می‌شود. مدیران مجموعه‌های مختلف به عنوان نقش اصلی باید با ایجاد ارتباطات شبکه‌ای مناسب در بین پرسنل و به‌کارگیری اصول ایجاد انگیزه در کارمندان، این اشتیاق و تعهد را در آن‌ها تقویت کنند. بنابراین آشنایی مدیران با عوامل ایجاد انگیزه در پرسنل به منظور افزایش بازدهی سازمان‌ها ضروری به نظر می‌رسد. هم‌چنین ایجاد چنین شناختی منجر به بهبود کارکرد نیروی انسانی در سازمان شود. از طرفی زمانی که لازم است تا کارمندان یک شرکت در راستای اهداف شرکت تغییراتی در روند کاری و فعالیت‌های خود داشته باشند، اگر انگیزه کاری لازم در آن‌ها وجود داشته باشد، بسیار انعطاف‌پذیر خواهند بود. در این حالت نیازی به بحث و مجادله زیاد با کارکنان نیست و آن‌ها قطعا شیوه مدیریتی اتخاذشده را به راحتی دنبال خواهند کرد که همین مساله تاثیر زیادی در سوددهی مجموعه خواهد داشت.
با توجه به اهمیت این قضیه، یکی از سوالات مهم در ذهن همه مدیران این است که چگونه انگیزه کارکنان را افزایش دهیم؟ در ادامه به بررسی تکنیک‌های طلایی و مهم‌ترین راهکارهای افزایش انگیزه در کارمندان می‌پردازیم و درباره نتایج مثبت این موضوع بحث می‌کنیم. اگر شما هم جزو مدیرانی هستید که می‌خواهید بیشترین بازدهی و موفقیت را در مجموعه و سازمان خود تجربه کنید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

با توجه به اینکه مسائل روان‌شناختی هم تا حدودی در روند افزایش انگیزه در پرسنل یک مجموعه نقش دارند، استفاده از مشاوره کسب‌وکار و مشاوره مدیریت منابع انسانی مخصوصا برای مدیران تازه‌کار ضروری به نظر می‌رسد، تا از این طریق سریع‌تر بتوانند به اهدافی که برای کسب‌وکارشان در نظر دارند، برسند.

روش‌های موثر بر افزایش انگیزه کارمندان

همانطور که می‌دانید حس انگیزه یعنی تمایل و شوق افراد به انجام کارهای مختلف. درواقع داشتن انگیزه مشابه یک نیروی محرکه است که انسان‌ها را برای انجام فعالیت‌های مختلف به سمت جلو جهت‌دهی می‌کند. بسیاری از روان‌شناسان این عقیده را دارند که انگیزه یک کشش درونی محسوب می‌شود که باعث می‌شود فرد با عزم راسخ به سوی مقصدی خاص حرکت کند. بنابراین اگر این موضوع را در نظر بگیریم، حس انگیزه باید در درون فرد جوشش کند و از بیرون منتقل نمی‌شود. با توجه به اینکه فعالیت‌ها و ارتباطات مجموعه توسط رهبران یک گروه مدیریت می‌شود، نقش مدیران در افزایش انگیزه کارمندان بسیار پررنگ است. پس مدیران باید توجه کنند که لازم نیست انگیزه را از ابتدا در کارمندان خود ایجاد کنند، بلکه باید شعله‌های انگیزه را در درون آن‌ها روشن کنند. بدین منظور توجه به راهکارهای افزایش انگیزه در کارمندان که در ادامه به آن اشاره شده است را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • برقراری روابط دوستانه و اعتماد میان مدیر و کارمندان

علاوه بر اینکه عدم برقراری ارتباط و برخورد مناسب با کارمندان یکی از شش دلیل اصلی استعفای آن‌ها محسوب می‌شود، اگر مدیران به‌ عنوان مربی و رهبر مجموعه نتوانند صداقت و اعتماد کامل را در ارتباط بین خود و کارمندان ایجاد کنند، هیچ انگیزه‌ای برای کارکنان در انجام فعالیت‌هایشان باقی نمی‌ماند. مدیران باید با کارمندان خود طوری رفتار کنند که آن‌ها با اعتماد کامل نیازهای خود در شرکت را مطرح کنند. رفع نیازهای پرسنل و فراهم‌کردن شرایط عالی برای آنان در شرکت، از جمله موثرترین راهکارهای افزایش انگیزه در کارمندان محسوب می‌شود.

  • برقراری رقابت دوستانه میان کارمندان

شما به‌عنوان یک مدیر باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا علاوه بر ایجاد ارتباط مناسب بین خود و کارمندان، بین خودِ کارمندان هم یک ارتباط مناسب و رقابت سالم ایجاد کنید. وجود رقابت سالم باعث می‌شود تا انرژی و خلاقیت کارکنان در انجام فعالیت‌هایشان بیشتر شود؛ بنابراین این روش هم از جمله راه های افزایش انگیزه در پرسنل محسوب می‌شود.

  • فراهم‌نمون محیطی شاد و پرانرژی برای کارمندان

از آنجایی‌که داشتن انگیزه یک ویژگی مثبت انسانی محسوب می‌شود، به وجودآمدن آن، با ویژگی‌های فکری و روحی مثبت مانند شادی و انرژیک بودن گره خورده است. فضای کاری شاد و سالم در هر شرکت علاوه بر افزایش اعتماد در بین کارکنان، از تاثیرگذارترین راهکارهای افزایش انگیزه کارمندان محسوب می‌شود.

  • مشارکت کارمندان در تصمیم‌گیری‌ها

برگزاری جلسات منظم توسط مدیران در شرکت و استفاده از نظرات و ایده‌های کارمندان در راستای فعالیت‌های شرکت، باعث به وجود آمدن اعتماد به ‌نفس و حس باارزش بودن آنها در مجموعه می‌شود. در نتیجه انگیزه و تمایل آن‌ها هم برای پیشرفت و ترقی و ارائه ایده‌های عملی منحصربه‌فرد بیشتر خواهد شد.

  • ایجاد بستری مناسب برای پیشرفت کارکنان

هر چقدر که آتش انگیزه در درون کارمندان شرکت شعله‌ور شود ولی بستر و زمینه کافی برای پیشرفت وجود نداشته باشد، این آتش به زودی خاموش می‌شود. انجام کارهای تکراری بدون هیچ پیشرفت و ترقی طبعا برای کارمندان زیاد خوشایند نخواهد بود و انگیزه لازم را برای انجام فعالیت‌ از انان سلب می‌کند و منجر به کاهش راندمان مجموعه می‌شود.

  • قدردانی و پاداش برای عملکرد خوب کارمندان

به طور کلی اگر کارکنان یک شرکت احساس کنند که تلاش‌هایشان نتیجه داده و به ارزش کاری آنان در شرکت توسط مدیران و سایرین توجه می‌شود، تمایل زیادی برای پیشرفت و انجام هرچه بهتر کارشان خواهند داشت. بنابراین مدیران باید در بازه‌های زمانی منظم از تلاش و عملکرد مناسب کارمندانشان با در نظرگرفتن پاداش‌های مناسب تقدیر کنند که این کار هم از جمله موثرترین راهکارهای افزایش انگیزه در کارمندان به شمار می‌رود.

  • افزایش امنیت شغلی برای کارکنان

در صورتی‌که کارمندان احساس کنند که بعد از مدتی تلاش و فعالیت از مجموعه کنار گذاشته می‌شوند، انگیزه آن‌ها افت محسوسی خواهد داشت. بنابراین مدیران باید از همان ابتدا نیروی انسانی ماهر استخدام کنند و امنیت شغلی آن‌ها را برای فعالیت در چارچوب تعیین‌شده تا حد زیادی تضمین کنند.

  • حمایت مادی و معنوی کارمندان

علاوه بر در نظرگرفتن پاداش‌ها و حمایت‌های مالی از سوی هیئت مدیره برای کارمندان، شنیدن به دردودل آن‌ها و تلاش برای رفع دغدغه کاری و شخصی در زندگی، باعث می‌شود تا تمام تلاش خود را به کار گیرند که بازده کاری مجموعه افزایش یابد و جواب همدردی و تلاش مدیران را به نحو خوبی پاسخ بدهند. می‌توان گفت حمایت معنوی کارکنان در کنار حمایت‌های مالی، از اصلی‌ترین راهکارهای ایجاد انگیزه در پرسنل محسوب می‌شود.

  • در نظرگرفتن زمان مناسب برای استراحت و تغذیه کارمندان

حتما می‌دانید که کشش مغز انسان برای انجام فعالیت‌های پی‌درپی محدود است. بنابراین استراحت و تغذیه مناسب کارکنان علاوه بر تاثیر در سلامتی آن‌ها، در افزایش انگیزه کاری بسیار موثر بوده و می‌تواند منجربه موفقیت بیشتر مجموعه شود

  • عدم سخت‌گیری بیش از حد برای کارمندان

اگر مدیران شیوه مدیریت تحکمی را در پیش بگیرند و برای انجام به ‌موقع و درست فعالیت کارمندان زیاد از حد سخت‌گیری کنند، نتیجه معکوسی خواهند گرفت. به نحوی که نه تنها کارها به درستی پیش نمی‌رود، بلکه باعث کاهش انگیزه و خلاقیت کارکنان خواهد شد

  • داشتن رفتاری مناسب در مقابل اشتباهات و شکست کارمندان

اشتباه و خطا ممکن است از هر انسانی رخ بدهد، چه مدیر مجموعه باشد و چه کارمندان. بنابراین مدیران هنگام مواجهه با اشتباهات ناخواسته و حتی عمدی کارکنان، نباید رفتاری غیر معقول و دور از شان یک مدیر را بروز دهند؛ بلکه با ریشه‌یابی مناسب از مشکلات به وجودآمده باید درصدد رفع آن‌ها باشند. همین موضوع می‌تواند از موثرترین راهکارهای افزایش اشتیاق در کارمندان باشد

  • فراهم‌نمودن فرصت‌های آموزشی برای کارمندان

مدیر یک مجموعه قطعا از مهارت‌هایی که کارکنان برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده شرکت نیاز دارند، آگاه است. بنابراین فراهم‌کردن بستر آموزشي مناسب براي كارمندان، هم‌ مي‌تواند باعث بالا رفتن انگيزه كاری و پیشرفت آن‌ها شود و هم موفقیت بیشتر مجموعه را در پی خواهد داشت

  • انتخاب شیوه مدیریت مناسب در مجموعه

هنگام انتخاب روش مدیریتی در شرکت، مدیران باید شیوه‌ای را در پیش بگیرند که بیشترین انگیزه را برای کارکنان ایجاد نماید. در واقع هنر یک مدیر آنجا مشخص می‌شود که توانایی ایجاد ارتباط صمیمی و مناسب را در کنار مدیریت معقول انجام دهد تا کارمندان با انگیزه مضاعفی به فعالیتشان در شرکت ادامه دهند.

نتایج مثبت ایجاد انگیزه در کارمندان

نتایج مثبت ایجاد انگیزه در کارمندان

از جمله مزایایی که مدیران می‌توانند با به کار‌گیری راهکارهای افزایش انگیزه در کارمندان، موارد زیر است:

  • علاقه کارمندان و توجه آن‌ها به کارهایی که در شرکت انجام می‌دهند، بیشتر می‌شود و بازدهی سازمان افزایش می‌یابد.

  • با فراهم‌شدن بستر آموزشی برای کارمندان، یادگیری مهارت‌های شغلی به نحو احسن انجام می‌شود و سطح کیفی خدمات کارمندان افزایش می‌یابد.

  • داشتن انگیزه باعث به وجودآمدن خلاقیت در کارکنان می‌شود؛ درنتیجه آن‌ها می‌توانند از ابتکارات خود در دستیابی سریع‌تر به اهداف شرکت استفاده کنند.

  • هر گونه حاشیه و سنگ‌اندازی از جانب افراد مختلف از مجموعه دور می‌شود و کارکنان تنها به افزایش راندمان کارشان فکر می‌کنند.

  • رفتار و برخورد کارمندان در ارتباط با یکدیگر و مدیر بهبود می‌یابد.

با مزایایی که ذکر شد، نقش مدیران در افزایش انگیزه کارمندان پررنگ‌تر از گذشته می‌شود و تمامی مدیران شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف باید با عوامل ایجاد انگیزه در پرسنل و راهکارهای آن تا حد زیادی آشنا شوند.
مجموعه کارمنتو با ارائه مشاوره رایگان در تمامی حوزه‌های کسب‌وکار و داشتن اپلیکیشن تخصصی مشاوره کسب‌وکار، شما را در زمینه‌های مختلف یاری می‌کنند. می‌توانید تمامی سولات خود را با مجموعه ما مطرح کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه مدیریت و سازماندهی کارمندان

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 22 نظر

5 22
راهکارهای افزایش انگیزه در کارمندان

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

منابع انسانی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
منابع انسانی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
منابع انسانی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
منابع انسانی
25 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

منابع انسانی
26 اسفند 1401

|

5 دقیقه مطالعه
منابع انسانی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
منابع انسانی
26 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد