راهنمای جامع ترخیص کالا از گمرک مهران

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 28 خرداد 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

مهران یکی از شهرهای استان ایلام است. گمرک مهران که در این شهر قرار گرفته است یکی از مهم‌ترین گمرکات ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی آن است. در این مقاله به بررسی دقیق نحوه ترخیص کالا از این گمرک و همچنین معرفی بهتر آن می‌پردازیم.

جهت دریافت راهنمایی و مشاوره، به بخش مشاوره صادرات و واردات سایت کارمنتو مراجعه کنید.

معرفی گمرک مهران

گمرک مهران در استان ایلام یکی از کاربردی‌ترین گمرک‌ها در ایران به دلیل مرز مشترک با عراق است که با تلاش‌های وزات خارجه این گمرک از سوی سازمان ملل متحد به عنوان یک مرز بین‌المللی شناخته می‌شود.

این گمرک فعالیت بسیار زیادی دارد خصوصا در ماه محرم و صفر که به حداکثر میزان خود می‎‌رسد. گمرک مهران به مرکز شهر عراق بسیار نزدیک است. این مسافت کوتاه باعث می‌شود تا این گمرک به عنوان یک گمرک امن و قابل دسترس برای مسافرین و همچنین افرادی که قصد خرید و فروش کالا دارند به حساب بیاید. همچنین این فاصله‌ی کم از مرز تا مرکز بازارهای شهرعراق منجر می‌شود تا تاجران هزینه‌ی به نسبت پایینی را برای حمل ونقل کالا از بازار تا مرز پرداخت کنند که به عنوان یک مزیت محسوب می‌شود و افرادی که به دنبال سود بیشتری هستند را به خود جذب می‌کند.

برای رسیدن به گمرک مهران می‌توانید از استان‌های مختلف ایران مسیر را طی کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید با توجه به دسترسی نزدیک‌تر و بهتر نسبت به مبدا از مناطق مختلفی نظیر ایلام، خوزستان، کرمانشاه و خرم آباد به سمت مرز مهران حرکت نمایید. همچنین به دلیل اینکه گمرک مهران بین‌المللی است، پروازهای بین‌المللی نیز در فرودگاه مهران می‌نشیند. تعدادی از این مسیرهای زمینی به شرح زیر هستند:

  • ایلام – ملکشاهی – مهران
  • ایلام – سرطاف(شهرک شهید کشوری) – صالح آباد – مهران
  • خرم‌آباد – کوهدشت – سرابله – ایلام – مهران
  • خرم‌آباد – دره شهر – ایلام – مهران
  • کرمانشاه – اسلام‌آباد – ایوان – ایلام – مهران
  • کرمانشاه – حمیل – سرابله – ایلام – مهران
  • خوزستان – اندیمشک – دهلران – مهران

 همچنین فاصله‌ی مهران تا شهرهای مذهبی عراق به شرح زیر است:

  • فاصله‌ی مهران تا کربلا ۲۸۰ کیلومتر
  • فاصله‌ی مهران تا کاظمین ۲۸۳ کیلومتر
  • فاصله‌ی مهران تا سامرا ۴۴۴ کیلومتر
  • فاصله‌ی مهران تا نجف ۳۰۳ کیلومتر

آدرس گمرک مهران: آدرس گمرک مهران به قرار زیر است. استان ایلام، شهرستان مهران، خیابان پایانه مرزی حاج قاسم سلیمانی مهران.

نام مرز مهران در سال 1398 با شهادت حاج قاسم سلیمانی به این نام تغییر یافته است.

ساعات کاری گمرک مهران: این مرز 24ساعته فعالیت دارد و به صورت شبانه روزی امور مربوط به ترخیص کالاها را انجام می‌دهد.

نحوه ترخیص کالا از گمرک مهران

برای ترخیص کالا ابتدا باید مدارک مربوط به کالای خریداری از فروشنده به خریدار را داشته باشید تا بتوانید نسبت به دریافت قبض انبار اقدام کنید. افرادی که می‌توانند نسبت به ترخیص کالا از گمرک مهران اقدام نمایند شامل:

 1.فرد صاحب کالا که کارت بازرگانی دارد.

 2.فرد ترخیص کار(شخص کارشناسی که با گرفتن وکالت از فرد متقاضی امور مربوط به ترخیص کالا را انجام می‌دهد) که کارت حق‌العمل کاری دارد.

 برای ترخیص برخی از کالاها نیاز است تا مجوز و تاییدیه‌های مربوط را از سازمان ذی ربط دریافت نمایید. همچنین تا زمانی که مالیات مربوط به تعرفه‌های گمرکی را پرداخت ننمودید قادر به ترخیص کالای خود نخواهید بود.

اموری که برای ترخیص کالا از این گمرک باید انجام دهید مشابه دیگر گمرکات کشور پیچیده و دارای مراحل اداری است. برخی از مراحل ترخیص کالا از گمرک مهران به شرح زیر هستند:

  • دریافت نمودن پرفرما و پکینگ لیست‌ها
  • دریافت مجوزهای لازم برای ثبت و سفارشات بازرگانی
  • بیمه نمودن کالاهای مورد نظر برای ترخیص از گمرک
  • برقراری ارتباط با شرکت حمل و نقل بین‌المللی
  • دریافت اسناد مربوط به حمل کالا از شرکت‌های بین‌المللی
  • تکمیل اسناد و تشکیل پرونده ترخیص کالا
  • تنظیم پیش نویسه‌ها
  • دریافت تاییدی از کارشناسان گمرکی
  • دور اظهار واردات

برای تجارت و ترخیص کالاهای وارداتی و یا صادراتی نیاز است تا اطلاعات خود را نسبت به گمرک هدف به صورت مداوم به روز رسانی کنید تا با مشکلاتی نظیر اخذ مجوز از سازمان‌های متعدد و اداره‌ی گمرک مهران مواجه نشوید. همچنین باید توجه داشته باشید که تمام مراحل را باید شخصا انجام دهید و در محل گمرک حضور داشته باشید. بنابراین انتخاب یک ترخیص کار با سابقه به شما کمک می‌کند تا دیگر نگران حضور مداوم خود در مرز و انجام امور ترخیص کالا از گمرک مهران نباشید.

لیست کالاهایی که می‌توانیم از گمرک مهران ترخیص کنیم

در حال حاضر 850 قلم کالا مجوز ورود از ایران به عراق را دارند و تعداد 29 قلم کالا برای صادرات به عراق ممنوع هستند. برخی از کالاها برای ترخیص باید ابتدا قرنطینه شوند و مدت زمان قرنطینه برای هر کالا متفاوت خواهد بود.

کالاهایی که برای ترخیص نیاز به قرنطینه ندارند شامل: آردها – ادویه جات – الیاف‌ها (کتان و کنف و …) – میوه‌های خشک – تفاله‌ها – توتون و تنباکو – چای چوب ترمووود دانه‌ی قهوه و دانه کاکائو و کتان – ریشه جین سینگ – کنسانترها – کنجاله‌ها مغزها – میوه‌های فرآوری شده.

برخی از اقلام مجاز عبارت‌اند از: حیوانات زنده، محصولات حیوانی، آبزیان، محصولات لبنی، تخم پرندگان، سبزیجات، انواع میوه‌های خوراکی، قهوه، چای، ادویه، محصولات صنعت آردسازی، دانه و میوه‌های روغن‌دار، روغن‌های حیوانی، فرآورده‌های گوشت، کاکائو و فرآورده‌های آن، شیرینی‌جات، نوشابه، خوراکی‌ برای حیوانات، توتون، تنباکو، نک، گوگرد، گچ، آهک، سیمان، سوخت‌های معدنی، محصولات شیمیایی آلی و غیرآلی، فلزات گرانبها و کمیاب، عناصر رادیواکتیو، انواع دارو، کود، رنگ و وسایل رنگ‌رزی، محصولات عصرسازی، فرآورده‌های آرایشی- بهداشتی، صابون و فرآورده‌های شست‌وشو، محصولات شیمایی، محصولات عکاسی، مواد پلاستیکی، کائوچو، محصولات چرمی، پوست‌ خام و نرم و طبیعی، چوب و اشیاء چوبی، محصولات حصیربافی یا سبدبافی، کاغذ، مقوا، مجلات و کتاب، محصولات ابریشمی، فرش، انواع پارچه، پوشاک، کفش، چتر شیشه، محصولات سرامیکی، ابزارآلات، انواع ماشین‌آلات و وسایل برقی، آلات موسیقی، مبلمان، اسباب‌بازی، لوازم ورزشی، اشیاء هنری و. …

کالاهای ممنوعه برای صادرات از ایران به عراق: ذرت، بادمجان، گوجه فرنگی، کلم و گل کلم، هویج، جو علوفه، گندم، گاو و گوسفند، علوفه صنعتی، ماهی منجمد، مرغ کامل ذبح شده، مرغ زنده، تخم‌مرغ، عسل طبیعی، شیره خرما، سیمان‌سیاه، بلوک سبک بتنی، آبمیوه، انواع شربت و نوشیدنی، انواع بستنی، شیرینی تَر، محصولات ساخته شده از ذرت و سیب‌زمینی مانند چیپس، هندوانه و خربزه، باقلای سبز، شلغم و چغندر، کدو، کاهو، فلفل و سیر.

هزینه‌ی ترخیص کالا از گمرک مهران

هزینه‌های ترخیصی با تصویب هیئت وزیران برای خدمات مربوط به باربری، انبارداری، بارگیری، تخلیه و دیگر خدمات تعیین می‌شود. در واقع هزینه‌های گمرکی وجهی است که برای خدمات دریافتی از سوی تجار دریافت می‌شود. هزینه‌ی ترخیص از تمام گمرکات دقیقا یکسان و مطابق با قانون گمرک جمهوری اسلامی ایران دریافت می‌شود. هزینه‌ی ترخیص کالا برای آزادسازی از گمرک به شرح زیر است:

  • حقوق ورودی کالا

هزینه‌ی ورود کالا بدون در نظر گرفتن قابل استفاده بودن یا نو بودن کالا طبق مقررات صادرات و واردات

  • انبار داری

هزینه‌ای که از تاجران برای نگهداری کالا در گمرک نسبت به حجم، وزن و تعداد روزهای نگهداری دریافت می‌َشود

  • سود بازرگانی

میزان سودی که از واردات قطعی کالا توسط گمرک دریافت می‌شود. این سود توسط دولت تعیین می‌شود.

  • هزینه‌ی کارت بازرگانی

وارد کنندگان کالا طبق قوانین باید دارای کارت بازرگانی باشند. لازم به ذکر است که وارد کننده باید در پایان هر سال مالیات مربوط به کارت بازرگانی خود را پرداخت نماید.

  • هزینه‌ی ثبت سفارش

طبق مقررات تمامی تاجران واردکننده باید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش فعال دریافت نمایند که درصدی از ارزش کالا می‌باشد.

  • دستمزد ترخیص کالا

دستمزد ترخیص وجهی است که به شرکت ترخیص کار و یا حق العملکار برای رسیدگی به کلیه‌ی امور مربوط به ترخیص کالا از گمرک مهران پرداخت می‌کنید. مقدار این مبلغ براساس اینکه کالاهای مدنظر شما چه میزان ارزش دارند، وزن کالا و مجوزهای لازم برای ترخیص کالای وارداتی تعیین می‌شود.

  • هزینه‌ی دریافت مجوز

کالای مختلف براساس قوانین نیاز به مجوزهای مختلفی نیز دارند. کالاهای ترخیصی از گمرک می‌توانند نیاز به 1 الی 6 مجوز از سازمان‌های مربوطه داشته باشند. براساس اینکه کالای وارداتی چه چیزی باشد این هزینه متغییر خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک مهران

برای ترخیص کالا بسته به اینکه کالای مورد نظر شما چیست ممکن است نیاز به چند مدرک و مجوز علاوه بر مدارک تعیین شده، داشته باشد. برخی از مدارکی که برای ترخیص کالا از گمرک مهران نیاز خواهید داشت عبارت‌اند از: اظهارنامه واردات، تصویر کارت بازرگانی، قبض انبار، بارنامه، ترخیصیه، گواهی مبدا CO، فاکتور یا سیاهه خرید، اعلامیه تامین ارز با نامه برات، پروفرما یا پیش فاکتور، مجوز ثبت سفارش، لیست عدل بندی، بیمه نامه، پروانه بهره برداری شرکت‌های تولیدی، مجوزهای قانونی برای ترخیص کالا، وکالت‌نامه‌ی رسمی و پروانه‌ی صادراتی.

ترخیص کالا از گمرک مهران با کارشناسان کارمنتو

مرز مهران به دلیل اندک مسافتی که تا بازارهای شهری دارد و همچنین هزینه‌های پایین حمل و نقل کالا همیشه مورد توجه تاجران بوده است. اما باید توجه داشته باشید که ترخیص کالا زمان‌بر و نیازمند اطلاعات و تجربه‌ی کافی است. چنانچه دانش موثری در این خصوص نداشته باشید ممکن است زمان بسیار زیادی را برای طی نمودن مراحل اداری و هماهنگی‌های لازم و به طبع هزینه‌های بیشتری را نیز پرداخت نمایید. برای دریافت اطلاعات کافی برای ترخیص کالا می‌توانید از مشاوره‌ی کارشناسان کارمنتو بهره‌مند شوید. همچنین کارشناسان باتجربه‌ی کارمنتو در حوزه‌ی ترخیص کالا از گمرک مهران در کنار شما هستند تا در کمترین زمان و با به صرفه‌ترین هزینه، با خیال آسوده امور مربوط به ترخیص کالای خود را به آنان بسپارید. 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 7 نظر

3 7
راهنمای جامع ترخیص کالا از گمرک مهران

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
2 مرداد 1401

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد