نکات مهمی که برای صادرات میوه باید به آن توجه کرد

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 19 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

صادرات میوه یکی از پرسودترین و در عین‌ حال پیچیده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی است که برای اجرای درست آن باید مهارت، تجربه و علم را در کنار هم قرارداد و با برنامه‌ریزی درست وارد این دنیا شد. کشور ایران به دلیل تنوع فصلی و موقعیت جغرافیایی که دارد برای صادرات میوه بسیار مناسب است. گزارش‌ها و شواهد حاکی از آن است که صادرات میوه یکی از کانال‌های ارزآوری به شمار می‌آید.

مطابق سخنان رئیس گمرک ایران در سال 1399 هفت میلیون و 881 هزار تن میوه صادر شده است که ارزش صادرات این میوه‌ها بیش از 521 میلیون دلار بوده است. تحقیقات محلی و تجربه صادرکنندگان حوزه میوه حاکی از آن است که سود صادرات میوه به جذابیت این بازار کمک کرده و باعث شده مشکلات و چالش‌های ناشی از قوانین صادرات میوه و سختی‌های آن توجیه اقتصادی داشته باشد . در این مقاله نکات مهم صادرات میوه، قوانین و چالش‌های آن، میزان سود صادرات میوه و … مورد بررسی قرار گرفته است. پس با ما همراه باشید.

در صورت نیاز به مشاور، میتوانید در بخش مشاوره صادرات و واردات، از کارشناسان کارمنتو مشاوره دریافت کنید.

هدف از صادرات میوه و سود حاصل از آن

کسب درآمد دلاری، ارزآوری ملی و توسعه تجارت خارجی کشور، تعادل بین مکانیزم عرضه و تقاضای بازار و … از مهم‌ترین اهداف صادرات انواع میوه‌جات است و شواهد نشان می‌دهند که به دلیل تفاوت ارز داخلی و خارجی میزان سودآوری بسیار قابل‌توجه است.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده روسیه، اروپا، عراق، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بیشترین متقاضی میوه ایران هستند.

باتوجه‌به این که صادرات میوه به اروپا و روسیه به طبع سودآوری بیشتری به نسبت عراق دارد، شواهد محلی و گزارش صادرکنندگان حاکی از آن است که در برخی موارد خریداران کشور عراق با ریال ایرانی اقدام به خرید عمده می‌کنند و این باعث شده تفاوت ناشی از تفاوت ارزهای مبدأ و مقصد برای صادرکننده لحاظ نشود.

از سوی دیگر حجم صادرات، تکرار صادرات، نحوه حمل‌ونقل، قوانین صادرات کشور مبدأ و مقصد، نوع ارز و شرایط خریدار در سودآوری صادرات میوه نقش کلیدی و تأثیری گذاری دارد.

بیشتر بخوانید: اصول صادرات زعفران از ایران به دیگر کشورهای

استاندارهای موردنیاز برای صادرات میوه

صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به دلیل ارتباط مستقیمی که با سلامت مردم و کیفیت زندگی آن‌ها دارد، شامل چالش‌ها و سخت‌گیری‌های خاص خود است و برای هر کشوری و در هر بازه زمانی شرایط صادرات و قوانین صادراتی می‌تواند تغییر کند.

حساسیت‌های زیاد حوزه کشاورزی و مواد غذایی در بحث صادرات باعث به وجود آمدن قوانین و استانداردهای مهم در این زمینه شده و صادرکنندگان ملزم به رعایت این استانداردها هستند.

به همین خاطر اگر تصمیم به صادرات میوه دارید ولی از قوانین و استانداردهای موردنیاز اطلاعات چندانی ندارید، توصیه ما در کارمنتو این است که مشاوره صادرات میوه را در اولویت قرار داده و برای آن برنامه جدی داشته باشید.

با این که نوع استانداردها، میزان اهمیت و شاخص سنجش آنها متفاوت است، اما باید در چارچوب توافقنامه‌های سازمان تجارت جهانی اصول کلی و اساسی را رعایت کنند. در ادامه چهار استاندارد مهم کلی ارائه می‌کنیم که استانداردهای صادراتی هر کشور باید تضمین‌کننده این چهار اصل باشد.

  • حفاظت از بهداشت و سلامت انسان در برابر هرگونه بیماری و امراض یا حتی آفت
  • حفاظت از بهداشت و سلامت انسان در برابر سموم شیمیایی، افزودنی‌ها و آلودگی‌ها
  • حفاظت از انسان در برابر انتقال بیماری از احشام و حیوانات
  • هر صادرکننده و عضو سازمان تجارت جهانی باید در قلمرو خود مانع نفوذ یا گسترش آفات و بیماری‌ها ناشی از میوه‌ها و محصولات کشاورزی شود.

این استانداردها فارغ از این که به کدام کشور می‌خواهید صادرت انواع میوه‌جات را انجام دهید باید موردتوجه قرار گیرند و قوانین متناسب به آن تدوین شوند.

قوانین صادرات میوه به کشورهای خارجی

قوانین صادرات میوه برای هر کشور واردکننده میوه و یا صادرکننده متفاوت است و در بازه‌های زمانی به اقتضای شرایط بازار آن محصولات تغییر می‌کند. به‌عنوان‌مثال برای شب عید به دلیل تقاضا بسیار بالایی که برای میوه وجود دارد، در این دوره زمانی واردات پرتقال و سیب، علاوه بر تأیید واردات محصول، تسهیلگری لازم در این زمینه صورت می‌گیرد. درحالی که در زمان برداشت همین میوه‌ها و در شرایط فراوانی امکان واردات میوه به ایران سخت است و صادرکنندگان میوه به‌راحتی نمی‌توانند پرتقال به ایران صادر کنند.

برای آشنایی با قوانین صادرات کالا از ایران به دیگر کشورها، با مشاوران بخش مشاوره تجارت و بازرگانی اپلیکیشن کارمنتو، در ارتباط باشید.

در ادامه به‌صورت مورد نکات مهمی در مورد قوانین صادرات میوه به کشورهای خارجی را عنوان می‌کنیم. این نکته را بهتر است بدانید که برای صادرات موفق میوه بهتر است قبل از صادرات از مشاور صادرات یا اتاق بازرگانی و سایر ارگان‌های مرتبط راهنمایی گرفته و به آن توجه کنید.

  • محصولات غذایی و میوه‌ای در گمرکات استانی گواهی قرنطینه، تأیید، ارزیابی ضوابط و شاخص‌های بسته‌بندی توسط وزارت جهاد کشاورزی باید اظهار شود.
  • گمرکات مرزی صرفاً معبر خروج کالا هستند و فرایندهای تأیید، گواهی قرنطینه و … در این معبرها صورت نمی‌گیرد.
  • داشتن مجوزهای بهداشتی و سلامتی محصولات و آزمایش‌های مربوط به‌سلامت میوه از اهمیت بالایی برخوردار است این گواهی‌ها و مجوزهای بهداشتی برای کشورهای اروپایی به‌شدت اهمیت دارد. در سال 1400 موج گسترده‌ای از برگشت میوه‌ها و محصولات کشاورزی ایرانی به دلیل سود شیمیایی زیاد گواه این قضیه است که کشورهای مقصد از حساسیت بالایی نسبت به موارد بهداشتی و سلامتی دارند.
  • داشتن فاکتور خرید، ارائه پکینگ لیست، مانیفست و بارنامه برای صادرات میوه اهمیت دارد و صادرکنندگان این مدارک را حتماً باید قبل از اقدام به صادرات باید تهیه کنند.
  • تمامی اسناد و مدارک توسط گمرک بررسی می‌شوند و به بخش حسابدار ارجاع داده می‌شوند، لذا باید موارد حسابداری و مالی را بادقت انجام داد.
  • برای صادرات میوه پیگیری‌های مهم شامل پیگیری اسناد و دفاتر تعرفه جهت اختلافات تعرفه‌ای، تعیین انوانتر در دفتر تعرفه گمرک، ثبت ارزش صادراتی کالا در سی دی گمرک ایران است.

این موارد بخش مهم اما خلاصه‌ای از قوانین صادرات میوه به کشورهای خارجی است که باید نسبت به‌تمامی این قوانین احاطه کامل داشت، استفاده از مشاورین خبره حوزه صادرات میوه، پیگیری اخبار و گزارش‌های اتاق بازرگانی کشورهای موردنظر در شناخت این قوانین می‌تواند مؤثر باشد. صادرات انواع میوه به کشورهای خارجی یکی از مزیت‌ها کشور ایران است و بازارهای هدف جذابی برای صادرات دارد، کشورهایی که نسبت به میوه‌وتره‌بار ایران علاقه خاصی دارند و مشتریان ارزشمند این محصولات به شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با قوانین و شرایط صادرات کالا به روسیه 

مهم‌ترین بازارهای هدف برای صادرات میوه

گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران در سال 1396 بیش از 1180 میلیون دلار صادرات داشته که این عدد در سال 97 با رشد 35 درصدی روبرو شده است. بر مبنای همین گزارش‌ها کشورهای عراق، روسیه و امارات سه کشور متقاضی میوه ایران هستند که به در مجموعه بیش از 1200 میلیون دلار از تاجران ایرانی میوه خریده‌اند.

علاوه بر این کشورها افغانستان، پاکستان، قطر و … مهم‌ترین کشورهایی هستند که برای صادرات میوه می‌توانند گزینه‌های جذابی باشند. ایران به لحاظ استراتژیکی محصولات و میوه‌های متنوعی برای صادرات دارد و اکثر شهرهای ایران پتانسیل صادرات میوه دارند.

میوه‌های صادراتی ایران

همان گونه که عنوان شد میوه‌های ایران به لحاظ کیفیت و تنوع از جایگاه خوبی در دنیای صادرات برخوردار هستند و به دلیل تنوع میوه، فرصت صادرات وجود دارد.

بنا برگزارش اقتصاد آنلاین و مبادله‌ای گمرک میوه‌های مانند سیب درختی، هندوانه، خیار، مرکبات، انگور، انار و … از مهم‌ترین محصولاتی به شمار می‌آیند که برای صادرات میوه مناسب هستند.

نکته مهم در صادرات انواع میوه‌جات این است که در هر کشوری تعدادی از میوه‌ها خواهان دارد و صادرکنندگان باید باتوجه‌به بازار هدف محصولات را انتخاب کنند.

برای مثال میوه‌های طالبی، مرکبات، هندوانه و انگور برای صادرات به کشور عراق خواهان بیشتری دارند، این در حالی است که سیب درختی، کیوی، شلیل و … برای بازار کشور روسیه مناسب‌تر هستند. این مسئله برای کشورهای دیگر مانند افغانستان، ترکیه، کویت، امارات و … هم متفاوت است و برای هر کشور باید میوه‌هایی که به آن نیاز دارند را صادر کرد.

بیشتر بخوانید: پرسودترین کالاها برای صادرات به عمان، کدام هستند؟

مراحل صادرات میوه از ایران به کشورهای دیگر

صادرات میوه باید طبق برنامه‌ریزی دقیق و متناسب با شرایط زمانی و اقتصادی بازار مبدأ و مقصد پیش برود و بهتر است در این مسیر از تجربه مشاورین حوزه صادرات و تاجران حرفه‌ای استفاده کرد. برای صادرات میوه از ایران به کشورهای خارجی باید مراحل آن را دقیق و طبق برنامه زمانی پیش ببرید.

باید دانست که بی‌برنامه بودن، عجله بیش از حد و بی‌توجهی به قوانین و استانداردهای صادرات در مبدأ و مقصد می‌تواند دردسرساز شود.

مراحل صادرات انواع میوه به شرح زیر است:

  • شناسایی، تحلیل و بررسی بازار هدف و رفتار مصرف‌کنندگان در بازار مقصد
  • شناخت، تحلیل و ایجاد تعامل با مشتری و خریدار محصول در بازار مقصد
  • جمع‌آوری و آپدیت کردن و صحت سنجی قوانین، استانداردها و مجوزهای مهم
  • پرداخت تعرفه‌های مربوط به صادرات
  • اجرای فرایند ترخیص کالا و هماهنگی با یک شرکت معتبر در این زمینه
  • رعایت استانداردها در زمینه کیفیت، بسته‌بندی و …
  • اجرای بسته‌بندی محصول و توافق بر سر مدل حمل‌ونقل کالا
  • عقد قرارداد رسمی و مبتنی بر قوانین دو کشور
  • اخذ مجوزهای گمرک
  • هماهنگی با واحد لجستیک و زمان‌بندی درست به‌منظور عدم اتلاف زمان در حمل‌ونقل
  • ارسال محصول و نظارت بر فرایندهای تحویل و تسویه توسط خریدار کشور مقصد

این مراحل کلی و عمومی صادرات میوه است این مراحل متناسب با نوع میوه و کشور مقصد می‌تواند متغیر باشد.

بیشتر بخوانید: شرایط و قوانین واردات کالا از چین

مشکلات صادرات میوه به دیگر کشورها

صادرات میوه در ایران دارای چالش‌های فراوانی است این مسئله به دلیل شرایط خاص کشور به صادرکنندگان میوه فشار آورده و مشکلات زیادی بر سر راه تاجران میوه قرار داده است. از جمله مهم‌ترین این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم ثبات اقتصادی و افزایش نهادهای کشاورزی و باغبانی
  • ناهمگونی و توزیع نامتقارن امکانات در زمین‌های کشاورزی باعث افزایش هزینه‌های بسته‌بندی و حمل محصول شده است.
  • مشکلات متعدد در بخش لجستیک، هزینه بالای آن و قدرت بالای دلالان این حوزه
  • دلالان صادراتی و عدم ارتباط مستقیم تاجر و تولیدکننده با خریدار در مقصد

این موارد تنها بخش محدودی از مشکلات و موانع صادرات میوه است که صادرکنندگان قبل از ورود به دنیای صادرات باید با این موانع آشنا باشند.

همچنین بخوانیم: آشنایی با روند صادرات میوه خشک از ایران به تمام جهان

نکات مهم برای موفقیت در صادرات میوه

برای تبدیل‌شدن به صادرکننده موفق باید این نکته را مدنظر داشت که موفقیت در این بازار نیازمند صبر، مسئولیت‌پذیری و تلاش صادقانه است. همچنین باید مهارت‌های کسب‌وکاری مانند بازاریابی، مالیات، حسابداری و امور حقوقی را هم در کنار آن پرورش دارد.

در کنار این موارد توجه به موارد و نکات زیر می‌تواند راهگشا باشد.

  • پیداکردن تأمین‌کننده حرفه‌ای، باسابقه و توانمند در حوزه تولید انواع میوه
  • توجه به کیفیت میوه و رعایت اصول استاندارد صادرات میوه
  • اخذ تمامی مجوزها و برنامه‌های موردنیاز به صادرات
  • شناسایی، تعامل و شبکه ارتباطی قدرتمند در بازار هدف
  • آگاهی از فرهنگ مصرف و نحوه برطرف‌شدن نیاز مصرف‌کننده هدف
  • استفاده از بسته‌بندی مناسب و جذاب برای بازار هدف
  • تسلط به قوانین بازرگانی بین‌الملل، قوانین حمل‌ونقل و زبان صادرات

توجه به این موارد می‌تواند باعث موفقیت صادرکنندگان حوزه میوه شود و بتوانند انواع میوه‌جات را به کشورهای مختلف صادر کنند.

مشاوره صادرات میوه در کارمنتو

در این مقاله به‌صورت کامل و جامع در مورد صادرات میوه صحبت شد و مباحث و کلیدی این حوزه به زبان ساده مورد بررسی قرار گرفت و راهنمایی لازم در مورد استانداردها، قوانین صادرات، ارسال محصول، بازار هدف صادرات محصولات و … صورت گرفت.

اگر تصمیم به صادرات انواع میوه دارید و می‌خواهید با اصول صادرات آشنا شوید، می‌توانید از مشاوران کارمنتو کمک بگیرید و برای مشاوره صادرات میوه از مشاورین ما استفاده کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 16 نظر

4 16
نکات مهمی که برای صادرات میوه باید به آن توجه کرد

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
2 مرداد 1401

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد