راهنمای جامع صادرات زعفران به کشورهای همسایه

مدت مطالعه: 10 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 30 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

صادارات زعفران به منظور استفاده ی خوراکی و دارویی همواره مورد توجه قرار داشته است و ایران به عنوان یکی از قطب های صادر کننده ی زعفران جهان، نبض تجارت این طلای سرخ را در اختیار دارد.
ایران در صدر جدول صادرات این گیاه در دنیا قرار گرفته است و همچنین دارای یکی از مرغوب ترین زعفران های دنیا می‌باشد. کارمنتو به عنوان بزرگترین مرجع مشاوره صادرات و واردات، به بررسی نحوه تجارت زعفران در ایران و جهان، مشکلات و نحوه صادرات زعفران می پردازد.

بررسی تجارت زعفران در جهان

حدود 90 درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود ولی تنها 10 درصد از تجارت جهانی در اختیار ایران قرار دارد و تولیدکنندگان برتر بعد از ایران کشورهای هند، افغانستان، يونان، مراکش، اسپانيا، ايتاليا و چین هستند. صادرات و تجارت زعفران یک تجارت پرسود تلقی می شود. تجارت 200 میلیون یورویی این گیاه باعث شده که کشورهایی که حتی این گیاه بومی آن‌ها تلقی نمی شود را به کشت و صادرات زعفران ترغیب کرده است.
به دلیل بالا بودن قیمت و گران بها بودن، به این گیاه طلای سرخ نیز می گویند. در صنایع دارویی و غذایی از زعفران به طور وسیع استفاده می شود.
استفاده از زعفران در صنایع غذایی می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، .یکی از این دلایل خاصیت عطردهندگی و طعم دهندگی بی نظیر این گیاه است.

کشورهای صادرکننده زعفران

کشورهای صادرکننده زعفران

همان طور که گفته شد ایران در صدر جدول صادرات زعفران دنیا قرار دارد. رتبه ی دوم بعد از ایران، اسپانیا است که یکی از بزرگترین واردکنندگان این محصول نیز هست.

سود صادرات زعفران آنقدر قابل توجه است که اسپانیا با سیاست تجارتی که دارد، زعفران را از ایران و افغانستان با قیمت پایین‌تر خریداری نموده و سپس با فراوری این محصول و قرار دادن برند اسپانیا بر بر روی آن، زعفران بسته بندی شده خود را به کشورهای دیگر به خصوص کشورهای اروپایی صادر میکند و به بزرگ ترین صادرکننده ی اروپا تبدیل می‌شود.
کشور هند با در اختیار داشتن رتبه ی چهارم، دومین واردکننده ی بزرگ زعفران در جهان نیز هست. بعد از هند، یونان در مقام پنجم صادرات طلای سرخ قرار دارد و بزرگ ترین تولیدکننده ی زعفران در اروپا است.

اگر قصد دارید ثبت برند زعفران انجام دهید حتما این مقاله را بخوانید.

بررسی تجارت زعفران در ایران

یکی از مرغوب ترین زعفران های دنیا،زعفران ایرانی است و علاوه بر صادرات بخش عمده ی تولیدی زعفران، در ایران نیز بازار مطلوبی دارد. یه عنوان یکی از محبوب ترین ادویه ها در بین ایرانی ها زعفران از جایگاه ویژه ای برخوردار است همین مورد تجارت زعفران را به طور کلی به دو دسته ی صادرات به خارج از کشور و همچنین خورده فروشی داخلی تبدیل کرده است.
قیمت بالای این محصول به دلیل فراوری دستی و عوامل دیگر، بسیاری را به پخش و فروش این گیاه در سطح ایران ترغیب کرده است. عمده ی زعفران ایران در شهرهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی کشت می شود و یکی از سوغات های این شهرها نیز محسوب می شود.

اگر به صادرات کالا علاقه دارید حتما این مقاله را مطالعه کنید :

نکات مهم و مراحل صادرات به ترکیه

آمار صادرات زعفران از ایران به کشورهای دیگر

طبق گزارشات سازمان توسعه تجارت ایران، نمودار زیر میزان صادرات زعفران از کشورهای مختلف را نشان میدهد:

آمار صادرات زعفران از ایران به کشورهای دیگر

 همانطور که مشاهده کردید ارزش صادرات ایران در سال 2017 نسبت به سال 2016 پیشرفت چشمگیری کرده است و تا سال 2019 نیز این پیشرفت ادامه داشته است که با توجه به اینکه ایران قطب تولید زعفران جهان است این آمار دور از انتظار نیست. همچنین نمودار پیشرفت افغانستان نیز قابل توجه است که یکی از بازارهای صادرات ایران در کنار ایالات متحد عربی است.
صادرات طلای سرخ ایران به کشورهای زیادی انجام می شود که از میان آنها میتوان به اسپانیا، ترکیه، ایالات متحده ی عربی و چین و.. اشاره کرد.
همان طور که شد گفته اسپانیا از کشورهایی است که تولید زعفران آن بسیار محدود است و سیاست تجارتی آنها واردات و فراوری و بسته بندی و سپس پخش عمده ی آن در کشور های اروپایی است و یکی از بازارهای مناسب ایران است.
بخشی از صادرات زعفران ایران به کشورهای همسایه مانند ترکیه و عمان است و به دلیل استفاده از این محصول در صنایع غذایی مانند رستوران ها، و به صورت کلی به عنوان ادویه، مورد توجه است، همچنین این گیاه در محصولات دارویی و آرایشی بهداشتی به دلیل خاصیت شادابی بخشش استفاده می شود.

در چارت بالا ارزش واردات زعفران را مشاهده می کنید که با توجه به توضیحاتی که داده شد اسپانیا در جایگاه اول قرار دارد و مشخصا با افزایش صادرات سالانه واردات نیز افزایش میابد. هنگ کنگ نیز یکی از بهترین کشورها برای صادرات زعفران است و همواره صادرات یه این کشور در حال افزایش است.

مراحل صادرات زعفران

به صورت کلی صادر کردن هر محصولی نیاز به یک استراتژی و برنامه ی دقیق دارد، برنامه ای که تمام جوانب را در نظر گرفته باشد و یک راه را برای خود تصور کرده باشد که درهنگام شروع کار و برخورد با مشکل احتمالی آمادگی لازم را داشته باشد.

روش‌های صادرات زعفران نیز به همین صورت است که در اینجا به موارد مورد نیاز اشاره می شود :

1-بازاریابی و بررسی بازار هدف برای صادرات زعفران

یکی از مهم ترین مراحل صادارات زعفران انتخاب بازار هدف برای صادر کردن است. برای پیدا کردن بهترین بازار صادراتی باید با توجه به آمار گذشته ی وارادات کشورهای مختلف و درک نیاز آن کشور اقدام کرد همچنین با شرکت کردن در نمایشگاه های بین المللی در کشورهای مختلف و درک بهتر از نیاز هرکشور به نوع زعفران و بسته بندی آن بازار هدف را بررسی کرد تا اطلاعات لازم را به دست بیاورید.

2-قیمت گذاری زعفران صادراتی

قیمت گذاری زعفران صادراتی یکی از مراحل مهم صادرات این محصول پرخاصیت است و قیمت گذاری مناسب برای زعفران از اهمیت بالایی برخوردار است و برای این امر از کمیسیون قیمت گذاری کمک گرفته می شود.
قیمت گذاری زعفران باید بر اساس مرغوبیت آن باشد به این صورت که به اصطلاح هرچه عیار آن بالاتر باشد قیمت نیز بیشتر باشد که یک امر کاملا بدیهی است. البته باید در این قیمت گذاری بازار هدف و قوانین صادرات زعفران نیز مورد توجه قرار گیرد برای مثال قیمت زعفران صادراتی و نوع  آن با قیمت پخش زعفران در کشور متفاوت باشد.

در قیمت گذاری زعفران صاداراتی باید به مواردی همچون هزینه بسته بندی و لوگو، هزینه ی بیمه، هزینه ی حمل و نقل، هزینه ی افتحاح حساب، حق استفاده از امتیاز نقشه و سایر هزینه ها نیز توجه ویژه داشت.

3- تهیه و تعبیه زعفران

تهیه ی زعفران مرغوب برای صادرات از اهمیت از بالایی برخورار است و اگر تمام مراحل یعنی کاشت و داشت و برداشت به عهده ی خود صادر کننده باشد تسلط بیشتری بر تمام امور داشته و کنترل و مدیریت صادرات و تجارت رو بهتر می‌تواند در دست گیرد.
مطلوب است برای تهیه ی زعفران مرغوب به کشاورز مراجعه شود که مطمئنا خرید مستقیم از تولید کننده و حذف واسطه  صرفه ی اقتصادی بیشتری دارد و کنترل کیفت زعفران انتخابی نیز راحت تر است. یکی دیگر از راه های تهیه ی زعفران، خرید از پخش کنندگان و دلال ها است که بدیهی است، با اضافه شدن واسطه قیمت نیز تغییر می کند.

4-بسته بندی زعفران متناسب با معیار جهانی

اولین موردی که مشتری را به سمت خود جذب می کند بسته بندی محصول است. برای استقبال و فروش بهتر محصول در کشور های مختلف بسته بندی نقش کلیدی دارد، انتخاب بسته بندی، لوگوی زیبا و درک متناسب از نیاز بازارهای مختلف برای تناسب بسته بندی با آن بازار بسیار مهم است.
زعفران باید در بسته های حداکثر 30 گرمی باشد، اگر از این مقدار بیشتر شد، عمده قلمداد می شود و به این موضوع نیز باید توجه کرد.
بسته بندی باید با سلیقه ی مردم بازار هدف سازگار و متناسب باشد برای همین بررسی بازار هدف امر مهمی است. برای مثال در اروپا از بسته بندی‌های فلزی بیشتر استفاده می شود چرا که پس از استفاده از زعفران، می‌توان از ظرف بسته‌بندی برای مصارف دیگر استفاده نمود. یا در کشورهای عربی بیشتر از بسته بندی و ظروف کریستالی استفاده می شود.
در ایران بیشتر از بسته بندی پلاستیکی استفاده می شود و کمتر به ظاهر بسته بندی توجه می‌نمایند. در صورتی که این مورد بسیار چشمگیر و حائز اهمیت است.
در امر بسته بندی انتخاب رنگ، از مواردی است که توجه به آن در جذب مشتری کاربرد فراوانی دارد. برای مثال می‌توان به استفاده از رنگ قرمز و رنگ‌های گرم در بسته‌بندی ها اشاره نمود. در بیشتر بسته‌بندی‌ها سعی شده از رنگ‌هایی مانند بنفش، زرد و قرمز استفاده نمایند تا جذابیت محصول را افزایش دهد.
یکی دیگر از ایده های زیبا برای بسته بندی استفاده از فرهنگ آن کشور است.برای نمونه می‌توان به  ظروف خاتم کاری شده اشاره نمود. البته باید به قیمت و هزینه‌ی بسته‌بندی برای صادرات نیز توجه داشت، اسپانیا به عنوان کشوری که در صادرات زعفران موفق است از بسته بندی های زیبا ولی به صرفه استفاده میکند چون تولیدات این کشور محدود است.

این مقاله را ازدست ندهید : صادرات کالا به گرجستان به همراه تعرفه های گمرکی

بسته بندی زعفران متناسب با معیار جهانی

5-اخذ مجوزهای صادرات زعفران

مدارک لازم برای صادرات عبارت اند از: گواهی استاندارد، گواهی بهداشت دامی نباتات، ارائه کردن کارت بازرگانی، معرفی نامه یا وکالتنامه ی اظهارکننده یزعفران به گمرک، صورت عدل بندی و در آخر هم باید مجوز صدور بر حسب مورد گرفته شود و به این صورت محصول در گمرک ثبت می شود.

6- ثبت محصول در گمرک برای ارسال به کشور مقصد

بعد از دریافت تمام مجوزهای لازم و گذراندن تمام مراحل که ذکر شده، باید محصول در گمرک جمهوری اسلامی ایران ثبت شود و برای این کار باید اظهارنامه ی صادراتی تنظیم شود. در اظهار نامه-ی صادراتی باید تمام جزئیات محصول از جمله وزن محصول، محل صدور محصول، جزئیات بسته‌بندی و مواردی از این قیبل که در فرم از شما خواسته می شود را به دقت پر کنید. بعد از گذراندن تمامی این مراحل و کامل شدن اظهارنامه، این اظهارنامه به مدارک شما ضمیمه میشود و به بخش احراز هویت ارسال میشود.

ثبت محصول در گمرک برای ارسال به کشور مقصد

سپس باید مدارک مورد نیاز جهت صحت احراز هویت صادر کننده ارائه شود که آن مدارک عبارتند از: صحیح بودن اسناد و مدارک ارائه شده، صحیح بودن مندرجات از جهت نوع و تعرفه¬ی زعفران با ارزش اظهار شده در اسناد و در اخر صلاحیت صادر کننده ی زعفران .
در مراحل اخر صادرات زعفران محصول ارائه شده ی شما مورد بررسی قرار می گیرد و با تمام مدارک ارسالی و ثبت شده مقایسه می شود و مورد تطبیق قرار می گیرد، اگر در تایید مشکلی به وجود نیایید اظهارنامه مهر و امضاء می شود و همچنین یک نسخه دیگر هم از اظهارنامه به عنوان پروانه صادرات محصول ارائه داده می شود.

مقررات صادرات زعفران

زعفران به عنوان یکی از محصولات اصلی صادراتی ایران تلقی می‌شود. همان طور که گفته شد متاسفانه این محصول در بسته¬بندی¬های نیم کیلویی و فله¬ای به کشورهایی مانند اسپانیا و عمان صادر می‌شود و آنها با بسته‌بندی شکیل، محصول را با نام خودشان صادر می‌کنند. البته جمهوری اسلامی برای مقابله با این امر تدابیری اندیشیده است.

 

مقررات صادرات زعفران

یکی از راه های خروج زعفران به صورت چمدانی است به این صورت که هر مسافر می تواند حداکثر 100 گرم زعفران را به عنوان بار از کشور خارج کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع صادرات کالا به عراق

مشکلات صادرات زعفران

متاسفانه با اینکه ایران جز بزرگترین تولیدکنندگان زعفران در دنیا است ولی به درستی از این امتیاز استفاده نمی کند. ایران برای شناساندن زعفران ایرانی به بازارهای مصرفی دنیا باید تدبیراتی بیندیشد و نبض بازار این طلای سرخ را به صورت کامل به دست بگیرد.
برای مثال هندوستان برای معرفی زعفران کشمیر که جزء از بهترین و مرغوب ترین زعفران های دنیا است هر ساله جشنواه های زیادی برگزار می کند و طبیعتا با این کار محصول خود را به دنیا ارائه می دهد و برای خود بازار فروش تولید می کند همچین با جذب توریست از سراسر دنیا به فروش زعفران-های مرغوب خود می¬پردازد این روش هم محصول خود را معرفی می کند هم با جذب توریست محصول می فروشد.
ضعیف بودن بسته بندی و بی توجهی به این امر بسیار مهم نیز برای جذب مشتری یکی دیگر از مشکلات بزرگ ایرانیان است که نیازمند بررسی و برطرف نمودن مشکلات می‌باشد.

مشکلات صادرات زعفران

با توجه به تحریم های سنگین بر علیه ایران ، تاجران خارجی پیش پرداختی به ایرانی ها پرداخت نمی کنند و منطقا تاجران ایرانی اعتماد نمی کنند و محصولی ارسال نمی کنند و به مشکل بر می خورند برای رفع مشکل باید از اعتبارت اسنادی استفاده شود، اما تاجران ایرانی به دلیل تحریم¬های سنگین قادر به افتتاح ال سی نیستند و به همین دلیل معمالات صورت نمی¬گیرند و تاجران خارجی به سراغ خرید زعفران از دیگر کشورها مانند اسپانیا می روند.

نحوه صادرات زعفران

همان طور که مشاهده کردید در مورد مراحل صادرات طلای سرخ ایران و اینکه زعفران را به کجا صادر کنیم در بالا اشاره شد. پس از تهیه و بسته بندی زعفران و اخذ مجوز های لازم در جهت ارسال زعفران به دیگر کشورها، نحوه ی صادرات محصول نیز دارای اهمیت است.
این که زعفران به چه صورت صادر شود همواره بحثی است که همیشه مطرح بوده، به دلیل حجم کم و وزن کم زعفران و از طرفی دیگر گران بها بودن این محصول، استفاده از راه های هوایی بهترین گزینه است. چون علاوه بر سریع تر بودن نسبت به راه زمینی و دریایی از اسیب دیدن بسته های ظریف زعفران نیز جلوگیری می کند.
برای صادرات این محصول، راه زمینی توصیه نمی شود به این دلیل که احتمال آسیب به بار زعفران وجود دارد. تجارت دریایی به دلیل وجود رطوبت بسیار بالا نیز آسیب جدی به زعفران وارد نموده و این روش صادرات چیزی جز ضرر باقی نمی‌گذارد. درنتیجه بهترین گزینه همان راه هوایی است.

تعرفه های گمرکی صادرات زعفران

خوشبختانه همان طور گفته شد صادرات این کالای باارزش به صورت بسته بندی شده حقوق گمرکی و مالیات و عوارض ندارد ولی اگر به صورت فله ای یا بسته بندی نشده تصمیم به صادرات زعفران گرفته شود مشکل پیش می آید و دارای محدودیت هایی است پس قبل از صادرات نیاز است با دفتر صادرات گمرک ایران مشورت شود تا مبادا با مشکل مواجه شوید.
کشور عزیزمان ایران مهد تولید طلای سرخ جهان است و با کمی تدبیر بیشتر و حمایت دولت می‌توانیم از این برتری بیشتر استفاده کنیم و بازار کل دنیا را تامین کنیم. اینکه در هر راهی مشکلاتی و موانعی وجود دارد کاملا صحیح است ولی با کمی پشتکار و تلاش این قابلیت وجود دارد که تمام بازار جهانی زعفران در اختیار ایران باشد.

مشاوره صادرات زعفران با کارمنتو

در این مقاله به بررسی مراحل و شرایط صادرات زعفران پرداخته شد و تمام مسائل مربوط به صادرات زعفران بررسی شد. اگر همچنان در این زمینه سوالی دارید و یا نیاز به دریافت مشاوره دارید، می‌توانید درخواست خود را جهت دریافت مشاوره دراپلیکیشن  مشاوره کسب و کار کارمنتو ثبت نمایید تا در سریع ترین زمان با کارشناسان مجموعه ارتباط برقرار کنید. جهت دریافت مشاوره آنلاین تجارت و بازرگانی، می‌توانید با مراجعه با وب‌سایت و اپلیکیشن کارمنتو، با متخصصان و کارشناسان این حوزه در ارتباط بوده و از آنها راهنمایی دریافت نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 24 نظر

5 24
راهنمای جامع صادرات زعفران به کشورهای همسایه

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
2 مرداد 1401

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد