راهنمای جامع ترخیص کالا از گمرک اصفهان

مدت مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 29 خرداد 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین استان‌ها در مرکز ایران قرار دارد. چیزی که این شهر از نظر صادرات و واردات پراهمیت می‌نماید، تمرکز صنعت فولاد در این استان است. از آنجایی که فولاد کالایی راهبردی است، صادرات آن و واردات ملزومات آن امری بسیار مهم است و به گمرک این منطقه رونق داده است؛ اما نمی‌توان گفت تنها فعالیت انجام شده در این سازمان انجام تشریفات ترخیص کالا از گمرک اصفهان است بلکه این گمرک در زمینه امور مسافری، امانات پستی، اجرای قوانین مربوط به تخلفات و قاچاق گمرک و کالاهای متروکه و ضبط شده، کارنه تیر مبدأ و مقصد و …. فعالیت دارد.

جهت دریافت راهنمایی و مشاوره، به بخش مشاوره صادرات و واردات سایت کارمنتو مراجعه کنید.

معرفی گمرک اصفهان

 با اینکه گمرک اصفهان در مرکز ایران قرار دارد اما فاصله چندانی تا تهران به عنوان پایتخت اقتصادی کشور ندارد. از طرفی اصفهان فاصله نسبتا زیادی تا مرزهای آبی و خاکی ایران داشته ولی وجود خطوط راه‌آهن، مسیر هوایی و فرودگاه بین‌المللی و از همه مهم‌تر مسیرهای اتوبانی بسیار مناسب برای حمل کالا از طریق مسیر زمینی توانسته این فاصله زیاد را نزدیک کند. جالب است بدانید که در نزدیکی گمرک اصفهان ورودی جنوبی راه‌آهن اصفهان قرار دارد و از این بعد از ترخیص کالا از گمرک اصفهان هزینه زیادی جهت انتقال آن به دیگر شهرهای ایران نخواهید داشت. علاوه بر گمرک اصفهان در شهرستان اصفهان دو گمرک دیگر نیز وجود دارد با نام‌های گمرک فولاد مبارکه و گمرک ذوب‌آهن. هر دوی این گمرکات در زمینه ترخیص کالای وارداتی و صادراتی قطعی و موقت کالا فعالیت دارند. آدرس گمرک اصفهان کیلومتر ۵ جاده اصفهان- شیراز، بعد از سیتی سنتر است. شماره تلفن گمرک اصفهان نیز ۰۳۱۳۶۵۴۲۴۰۳ می‌باشد. ساعت کاری گمرک اصفهان روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7 صبح تا 15 بعدازظهر تعیین شده است.

نحوه ترخیص کالا از گمرک اصفهان

خوشبختانه به دلیل وجود قانون یکسان و الکترونیکی شدن اغلب فعالیت‌های دولت، ترخیص کالا از گمرک اصفهان روند پیچیده اما تکراری دارد. اگر قبلاً تجربه ترخیص کالا از گمرکات ایران را داشته باشید به راحتی می‌توانید این مراحل را طی نمایید اما زمان‌بر بودن روال ترخیص و همچنین ناآشنا بودن شما با قوانین این کار لزوم وجود یک راهنما و مشاور را چندین برابر می‌کند. یک مشاور مراحل زیر را برای طی مراحل ترخیص کالا شما تسهیل می‌کند:

  • ثبت اظهارنامه در سامانه گمرک ایران

سامانه گمرک ایران یا بهتر بگوییم سایت رسمی این سازمان با آدرس irica.gov.ir آماده ثبت اظهارنامه‌های ترخیص کالا از گمرک اصفهان و دیگر گمرکات ایران است. با ورود به این سایت باید فرم را پر کرده و مدارک را بارگذاری نمایید. شاید در نگاه اول این کار ساده‌ به نظر برسد، اما وارد کردن حقوق ورودی و بارگذاری مدارک درست به قدری مهم است که قانون‌گذار برای افرادی که اطلاعات اشتباه و حقوق ورودی غیر واقعی وارد کنند مجازات در نظر گرفته است. طبق قانون امور گمرکی ماده 27 در صورت اشتباه وارد شدن اطلاعات، واردکننده جریمه نقدی خواهد شد. نکته مهم دیگر دریافت سریال و شماره عطف در انتهای پر کردن اظهارنامه است. بهتر است این صفحه پرینت تهیه کرده و تا پایان مراحل ترخیص کالا به همراه خود نگه دارید.

  • احراز هویت کالا و بررسی فرم

در این مرحله از ترخیص کالا، اطلاعات وارد شده در سامانه رسمی گمرک توسط دایره فنی گمرک بررسی شده و در صورت که تأیید اطلاعات می‌توانید یک شماره ثبت یا به اصطلاح کوتاژ دریافت نمایید. دریافت کوتاژ به این معنی است که شما توانسته‌اید مدارک را به درستی در ELP (سامانه رسمی گمرک) وارد نمایید.

  • کنترل کالا و تعیین مسیر

هر کالای وارداتی در بدو ورود در سه مسیر تقسیم‌بندی می‌شود. کالاهایی که بدون نیاز به آزمایشگاه و کنترل کیفیت وارد کشور می‌شوند وارد مسیر سبز خواهند شد؛ اما کالاهایی که نیاز به این خدمات دارند بسته به نوع کالا در مسیر زرد و قرمز قرار می‌گیرند. کارشناسان دایره ارزش، ارزش اظهاری، سوابق گمرکی و …، کالا را با اسناد انطباق داده و بعد از تأیید به مرحله بعدی ارسال می‌کنند.

  • دریافت مجوز

همان‌طور که می‌دانید هیچ کالایی بدون داشتن مجوز اجازه ورود به کشور را ندارد. این مجوزها بسته به نوع کالا توسط استاندارد، بهداشت، مخابرات، قرنطینه، انرژی اتمی، تجهیزات پزشکی، جهاد، وزارت راه، مالیات و … صادر می‌شوند. در این مرحله، مجوزهای واردات کالا بررسی می‌شود و در صورتی که مجوز لازم را کسب کرده باشد به مرحله بعدی ترخیص کالا از گمرک اصفهان منتقل می‌شود.

  • تسویه صورت حساب‌ها و صدور سند ترخیص

بدیهی است که برای واردات کالا مبالغی وجود دارد که در قالب‌های مختلف از واردکننده دریافت می‌شود. این مبالغ کاملاً طبق قوانین از واردکننده دریافت می‌شود. ما در انتهای مقاله بیشتر درباره مبالغ پرداختی صحبت خواهیم کرد اما به صورت کلی در این مرحله باید پرداختی‌ها انجام شود تا بتوانید فیش پروانه سبز گمرک را دریافت کنید.

  • مراجعه به انبارداری

حال کالای وارداتی اجازه ترخیص دارد و باید فعالیت‌های نهایی با انباردار انجام شود. در این مرحله باید با شرکت حمل و نقل تسویه حساب کنید، قبض انبار را پرداخت کنید و از انباردار مجوز بارگیری از گمرک را دریافت کنید.

  • ترخیص کالا از گمرک

حال صاحب کالای وارداتی خود هستید. بیجک انبار را از انباردار دریافت کنید و دقت کنید که انباردار پروانه سبز گمرکی را مهر کرده باشد. در این مرحله باید با تخمین بهترین مسیر و وسیله حمل و نقل کالای خود را به مقصد نهایی منتقل کنید.

لیست کالاهایی که می‌توانیم از گمرک اصفهان ترخیص کنیم؟

به دلیل وجود صنایع فولاد در این شهرستان بیشترین فعالیت انجام شده در این گمرک مربوط به صادرات می‌شود اما از جمله محصولات وارداتی می‌توان به فرش، فولاد، انواع مواد پتروشیمی و نفتی، مواد شیمی آلی و …. اشاره داشت.

هزینه ترخیص کالا از گمرک اصفهان

قبلاً در مراحل ترخیص کالا از گمرک اصفهان گفتیم که در یک مرحله باید هزینه ترخیص کالا پرداخت شود. در این قسمت به هزینه‌هایی که در جریان ترخیص کالا باید پرداخت شود، بیشتر می‌پردازیم. به صورت کلی هزینه‌های پرداختی در گمرکات ایران به دو دسته تقسیم می‌شود.

  1. هزینه‌هایی که در گمرک پرداخت می‌کنید:

حقوق گمرکی که مهم‌ترین پرداختی شما در گمرک اصفهان خواهد بود با فرمول ارزش پیش فاکتور× نرخ ارز× درصد تعرفه کالا محاسبه می‌شود.

هزینه‌های پیش پا افتاده‌ای نظیر قبیل قبض انبار الکترونیکی، پرینت اظهارنامه، لاک و مهر که مبلغ ناچیزی خواهد بود.

هزینه استاندارد که در مقیاس هشت در هزار محاسبه می‌شود. به این معنی که به ازای هر 100 یورو کالای وارداتی باید 8 یورو به عنوان هزینه استاندارد پرداخت نمایید.

هزینه آزمایشگاه که مربوط به کالاهایی می‌شود که قبل از وارد شدن به کشور باید در آزمایشگاه، آزمایش شده و تأیید شود.

هزینه انبارداری و دریافت بیجک که بر اساس جداول شرکت‌های انبارداری تعیین می‌شود.

  1. هزینه‌هایی که در زمان ترخیص باید پرداخت کنید

هزینه سفارش کالا که شامل فیش سفارش بازرگانی می‌شود به این معنی که به ازای هر هزار یورو مبلغ پیش فاکتور، 5 یورو باید به گمرک پرداخت کنید.

مالیات کارت بازرگانی در صورتی که از کارت بازرگانی شخص ثالثی استفاده می‌کنید دریافت خواهد شد.

هزینه مربوط به دستمزد ترخیص کالا که به عنوان حق‌الزحمه به کارگران در زمان بارگیری و تخلیه کالا اختصاص می‌یابد.

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک اصفهان

داشتن مدارک معتبر و حقیقی از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که در همان ابتدای شروع ترخیص کالا از گمرک اصفهان شروع می‌شود. در همان ابتدای کار و ثبت اظهارنامه در سامانه ELP باید مدارک معتبر خود را بارگذاری نمایید و در انتهای کار نیز باید به انباردار تمامی مدارک را نشان دهید تا بیجک انباردار صادر شود. از این رو در طول مسیر ترخیص کالا به تمامی مدارک زیر نیاز خواهید داشت.

  • ترخیصیه
  • قبض انبار
  • بارنامه که شامل تعداد علامت کالا، تعداد کانتینر، شرح بسته‌ها یا کالاها و وزن ناخالص کالا می‌شود.
  • پروفرما یا پیش فاکتور
  • فاکتور اصلی
  • پکینگ لیست
  • گواهی مبدأ
  • برگه ثبت سفارش بازرگانی (پرینت از سامانه EPL)
  • بیمه‌نامه (در صورت وجود)
  • گواهی‌نامه استاندارد
  • مجوزهای قانونی (از مراجع ذی‌صلاح)
  • گواهی بازرسی

مدارک مربوط به واردکننده یا بهتر بگوییم مالک کالا یا نماینده قانونی او

  • اصل و تصویر کارت بازرگانی
  • اصل و تصویر کارت ملی
  • اصل و کپی کارت ملی نماینده
  • اصل و کپی وکالت‌نامه محضری
  • اصل و کپی معرفی‌نامه برای گمرک
  • کپی وکالت
  • کپی دفترچه بیمه

ترخیص کالا از گمرک اصفهان با کارشناسان کارمنتو

واردات کالا در این روزها از جمله مشاغل پرسود به شمار می‌آید مخصوصاً اگر بتوانید با یک نیازسنجی دقیق کالاهای مورد نیاز کشور را وارد کرده و به کمک یک بازاریابی دقیق آن‌ها را با سود مناسب به فروش برسانید؛ اما مراحل واردات کالا و ترخیص کالا از گمرکات گاه شما را از این تصمیم منصرف می‌کند. پلتفرم کارمنتو با بهره‌گیری از مشاوران، حقوق‌دانان و بازاریابان مجرب تمامی مراحل نیازسنجی، بازاریابی و ترخیص کالا از گمرک اصفهان تسهیل می‌نمایند. کافی است با کارشناسان ما در تماس باشید تا در تمامی مراحل همراه شما باشند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 13 نظر

4 13
راهنمای جامع ترخیص کالا از گمرک اصفهان

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
2 مرداد 1401

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد