مرخصی حج در قانون کار برای کارمندان و کارگران چه شرایطی دارد؟

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 8 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

حج واجب یکی از تکالیف مهم و ضروری برای هر فرد مسلمان محسوب می‌شود؛ از همین رو حتما باید هر فرد در طول زندگی خود، یک ماه را به حج واجب اختصاص دهد. از طرفی هر فرد کارمند و کارگری که قصد رفتن به سفر حج را داشته باشد، باید یک ماه محل کار خود را ترک کند.

این موضوع هم قطعا سبب درگیری بین کارفرما و کارگر می‌شود و آن‌ها را دچار مشکل می‌کند. بنابراین قانون کار برای جلوگیری از این مشکلات، مرخصی حج را برای انجام فریضه واجب حج تعیین کرده است.

البته باید بدانید که دریافت مرخصی حج کارگران، نیاز به شرایط و مقررات خاصی دارد که باید آن‌ها رعایت شوند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که در این مقاله از کارمنتو، به سوالات شما درباره مرخصی حج پاسخ بدهیم و به دریافت حق کارمند و کارفرما کمک کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه، همراه ما باشید.

بنر بیمه

مرخصی حج قانون کار

یکی از انواع مرخصی در قانون کار، تحت عنوان مرخصی حج شناخته می‌شود. مرخصی حج قانون کار، برای ادای فریضه واجب تنظیم شده است.

به طوری ک طبق ماده 64 قانون کار، هر کارگر حق این را دارد که برای انجام فریضه واجب حج تمتع، در مدت زمان فعالیت خود، از مرخصی حج بهره‌مند شود. بنابراین هیچ کارفرمایی نمی‌تواند از این حق کارمند و گارگر خود راحت بگذرد و آن را نادیده بگیرد. البته مرخصی حج قانون کار، دارای دو نوع مختلف حج عمره و حج واجب است که هر کدام از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

1.مرخصی حج واجب

حج واجب جزو تکالیف تمامی کارگران و کارمندان مشمول شرایط است؛ از همین رو در قانون کار، امتیاز مرخصی حج تمتع کارگران تعیین شده است. افرادی که واقعا قصد رفتن به حج تمتع را دارند، می‌توانند درخواست مرخصی حج تمتع را تنظیم کنند و از مدت زمان معین شده آن برای ادای فریضه حج استفاده کنند.

2. مرخصی حج عمره

به طور کلی حج عمره جزو تکالیف واجب برای افراد محسوب نمی‌شود؛ بنابراین در قانون کار، مرخصی خاصی برای این مدل حج در نظر گرفته نشده است. به این صورت که افراد برای رفتن به سفر حج عمره، تنها می‌توانند با موافقت کارفرما و با وجود مرخصی‌های عادی بدون حقوق اقدام به دریافت مرخصی ایام حج کنند.

Please select another listing to show to avoid recursion.

قوانین مرخصی حج برای مشمولان قانون کار چگونه است؟

به طور کلی برای استفاده از مرخصی حج برای فرد متقاضی، قوانین کلی وجود دارد. این قوانین، جدای از شرایط و مقررات مربوط به هر شخص در سازمان‌های خاص است. بنابراین برخی از این قوانین را معرفی می‌کنیم:

  • تمامی افرادی که مرخصی حج واجب دریافت می‌کنند، باید به قوانین و مقررات حج در کشور ایران توجه کنند و بر این اساس سفر خود را تنظیم کنند.
  • تمامی افراد باید چند روز قبل از سفر، به واحد منابع انسانی اداره خود مراجعه کنند و از این طریق کارهای مقدماتی برای دریافت مرخصی حج تمتع کارمندان را انجام دهند.
  • در برخی از شرکت‌ها باید توافقات لازم برای کارمندان و کارفرمایان در خصوص دوره مرخصی، حقوق و شرط‌های دیگر انجام شود.
بیمه

درمورد مرخصی حج سوالات بیشتری دارید؟ دریافت مشاوره بیمه و قانون کار آنلاین و تلفنی کارمنتو که در لحظه انجام می‌شود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

شرایط استفاده از مرخصی حج چیست؟

درست است که تمامی افراد مشمول قانون کار، حق دریافت مرخصی حج کارمندان را دارند؛ اما باید بدانید که طبق همان ماده 67 قانون کار، شرایط خاصی برای دریافت این مرخصی وجود دارد. بنابراین با نداشتن شرایط زیر، فرد موفق به دریافت مرخصی حج نمی‌شود:

  • این مدل مرخصی، مفهوم کاملا جداگانه‌ای با دیگر مرخصی‌های موجود در قانون کار دارد. بنابراین نباید با مرخصی‌های بدون حقوق و سالیانه کارمندان اشتباه گرفته شود.
  • امکان استفاده از مرخصی حج تمتع برای تمامی کارمندان و کارگران مشمول قانون کار وجود دارد.
  • مرخصی ایام حج، تنها برای حج تمتع یا همان حج واجب وجود دارد. بنابراین فرد باید حتما به حج تمتع برود و حج از نوع عمره یا حتی حج واجب مستحب نباشد.
  • فرد متقاضی، به هیچ عنوان نمی‌تواند بیشتر از مدت معلوم شده طبق قانون در مرخصی زیارتی حج باقی بماند.
  • فرد متقاضی نباید دارای ممنوعیت قضایی یا حتی پرونده قضایی خاصی باشد.
  • در برخی از سازمان‌ها، داشتن گواهی واجب الحج بودن کارمند الزامی است.
  • سابقه کاری فرد باید بین 1 تا 5 سال باشد؛ اما این زمان باز هم طبق توافقات بین کارگر و کارفرما متفاوت است.

آیا کارگران مشمول قانون کار امکان گرفتن مرخصی حج را دارند؟

اصولا در بیشتر مواقع، حقوق کارمندان درباره مرخصی حج بررسی می‌شود؛ اما سوال این جا است که آیا کارگران هم می‌توانند این مرخصی را دریافت کنند؟ باید بگوییم که طبق ماده 67 قانون کار، کارگران هم می‌توانند از قانون مرخصی حج واجب بهره‌مند شوند.

مدت زمان استفاده از مرخصی حج برای کارگران چقدر است؟

با توجه به این که مدت زمان حج تمتع 30 روز است، بنابراین تمامی کارگران و کارمندان مشمول قانون کار هم تنها می‌توانند به مدت 30 روز را در مرخصی برای حج واجب بگذرانند. توجه کنید که در صورت تمام شدن این مدت زمان، مرخصی حج در قانون کار با عنوان مرخصی بدون حقوق شناخته می‌شود.

چند بار می‌توان از ‌‌‌مر‌خصی حج استفاده کرد؟

فریضه حج، تنها 1 بار به هر فرد مسلمانی واجب می‌شود؛ از همین رو متناسب با ماده 67 قانون کار و طبق بخشنامه مرخصی حج تمتع، هر کارگر در تمام سال‌های کاری خود، تنها یک بار می‌تواند از مرخصی برای حج تمتع استفاده کند. در غیر این صورت، مرخصی زیارتی حج، تحت عنوان مرخصی بدون حقوق محسوب می‌شود.

مدت زمان استفاده از مرخصی حج برای کارگران چقدر است؟

آیا مرخصی حج با حقوق است؟

به طور کلی مرخصی حج برای کارمندان و کارگران، مرخصی خاصی نسبت به دیگر مرخصی‌ها محسوب می‌شود. اما با وجود این شراط خاص، باز هم این مرخصی یک ماهه برای حج واجب، باید تحت عنوان یکی از مرخصی‌های سالانه یا بدون حقوق قرار بگیرد.

مثلا اگر فردی قصد رفتن به سفر حج را داشته باشد، این مدت زمان در ابتدا از مرخصی‌ استحقاقی و سالیانه آن کسر می‌شود؛ اما اگر مرخصی‌های استحقاقی کارگر تمام شده باشد، مرخصی حج کارگران با عنوان مرخصی بدون حقوق برای آن‌ها محسوب می‌شود.

بنابراین اگر این تعداد روز، جزو مرخصی‌های استحقاقی باشد، حقوق هم به فرد تعلق می‌گیرد. از آن طرف اگر مرخصی بدون حقوق منظور شود، حقوقی برای آن‌ها تعیین نمی‌شود.

Please select another listing to show to avoid recursion.

چگونه از مراحل و قوانین جزئی مرخصی حج آگاهی پیدا کنیم؟

درست است که در قانون کار، اشاره‌ای به قانون مرخصی حج واجب شده است؛ اما باید بدانید که تبصره و قوانین جزئی مختلفی برای مرخصی حج واجب وجود دارد. از طرفی برخی از کارفرمایان از عدم آگاهی کارگر و کارمند خود سوء استفاده می‌کنند و به فرد مرخصی نمی‌دهند. برای آن که در چنین موقعیت‌هایی از حق خود دفاع کنید، لازم است که با تمامی قوانین مخصوص به بخشنامه مرخصی حج تمتع آشنایی داشته باشید.

برای این کار هم لازم است که با مشاوران بیمه و حقوقی متخصص در این باره ارتباط برقرار کنید. وبسایت کارمنتو برای آسان‌تر کردن مراحل درخواست مرخصی حج تمتع، از دو راه تلفنی و آنلاین به شما در این زمینه کمک می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به این وبسایت، حتی به صورت رایگان هم از مشاوره‌های تخصصی مرخصی حج تمتع کارگران بهره‌مند شوید.

جان کلام

در مجموع مرخصی حج کارمندان جزو حقوق اصلی هر کارگر و کارمند در طول سال‌های کاری فرد است. هر فردی می‌تواند با استفاده از این امتیاز، 30 روز در سال‌های کاری خود را در مرخصی حج تمتع بگذراند. همچنین حقوق داشتن یا نداشتن فرد در طول این مدت، بستگی به نوع مرخصی آن دارد. ما در این مقاله نکات مهمی درباره مرخصی حج تمتع کارمندان را به شما ارائه کردیم. شما می‌توانید برای آگاهی از قوانین بیشتر در این باره، به وبسایت کارمنتو مراجعه کنید.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار تلفنی آنلاین در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 5 نظر

5 5
مرخصی حج در قانون کار برای کارمندان و کارگران چه شرایطی دارد؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
26 اسفند 1402

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بیمه و قانون کار
4 اردیبهشت 1403

|

8 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
28 فروردین 1403

|

9 دقیقه مطالعه
بیمه و قانون کار
7 فروردین 1403

|

8 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد