قانون جهیزیه چیست؟ خرید و ارسال جهیزیه بر عهده کیست؟

مدت مطالعه: 8 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 13 مهر 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

ازدواج به عنوان یکی از نیکوترین سنت‌های پسندیده بوده که دارای قوانین و قواعد مختلف اصلی و فرعی است. این قانون‌ها و قواعد که در طی قانون مدنی و حمایت از خانواده بیان شده‌اند، بر اساس شرع مقدس و البته نیازهای روز پیش بینی شده و هر زن و مردی باید در زمان ازدواج و تشکیل دادن خانواده و عقد نکاح باید آن‌ها را مورد توجه و رعایت قرار دهند. تهیه جهیزیه از جمله موارد حاشیه‌ای در این زمینه است که معمولا در عقد مطرح و البته باعث ایجاد اختلافات بسیار زیادی می‌شود.

قانون‌گذار نیز به منظور جلوگیری از ایجاد اختلافات جدی و مخرب اقدام به مشخص نمودن این تکلیف در طی قانون‌های متعدد مربوط به این زمینه کرده و زن و مرد در زنان ازدواج و تشکیل خانواده باید حتما نسبت به این قوانین اطلاع دقیق و کاملی داشته باشند. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به بررسی این موضوع بپردازیم که جهیزیه چیست و طبق قانون جهیزیه بر عهده کیست؟ علاوه بر این موضوعات مختلفی اعم از جهیزیه سیاهه و یا بدون سیاهه و موضوعات مهم دیگری از این قبیل در این مقاله بررسی خواهد شد. دقت داشته باشید که در صورت لزوم می‌توانید در این امور برای دریافت خدمات مشاوره‌ای از کارمنتو نیز اقدام کنید.

بنر خانواده

جهیزیه چیست؟

در ابتدا قصد داریم به طور دقیق‌تری برای شما بررسی کنیم که جهیزیه چیست؟ لازم است بدانید که در هیچ کدام از قوانین به طور دقیق و مستقیم به نام جهیزیه اشاره نشده است و تنها در ماده 1107 قانون مدنی با معرفی و تعریف نفقه زن، این امر را از جمله حقوق مالی زن و از جمله مصادیق نفقه شمرده است. به طور کلی می‌توان بیان کرد که جهیزیه طبق قانون به تمامی اسباب و اثاثیه لازم برای آغاز یک زندگی مشترک می‌گویند که زوجین باید بر اساس اینکه قصد دارند از قانون و یا عرف پیروی کنند، هر یک و یا هر دو با یکدیگر اقدام به تهیه آن کنند.

بدین طریق برای شروع یک زندگی جدید با یکدیگر زیر یک سقف با وسایل مورد نیاز تهیه شده، اقدام می‌کنند. از جمله مصادیق جهیزیه می‌‌توان به گاز، یخچال، فرش، لوازم و تجهیزات آشپزخانه، مبل و یا دیگر وسایلی اشاره کرد که برای آغاز یک زندگی مشترک زیر یک سقف بسیار ضروری بوده و البته نوع این وسایل از قبل مشخص نشده و هر زوجین خود می‌توانند بر اساس نیاز و همچنین توان مالی که دارند تمامی تجهیزات مورد نیاز برای شروع زندگی خود را فراهم کنند.

بر حسب قانون قانون جهیزیه تجهیزاتی که مرد برای زن می گیرد باید حتما در شان وی باشند و تشخیص دادن این امر نیز بر عهده کارشناس رسمی دادگستری است. در ادامه شما را بیشتر با قانون موجود در این زمینه و اینکه جهیزیه برعهده چه کسی است، آشنا می‌کنیم.

طبق قانون جدید جهیزیه بر عهده کیست؟

از جمله سوالاتی که در این زمینه برای بسیاری از افراد و خانواده‌ها پیش می‌آید این است که طبق قانون جهیزیه به عهده کیست؟ به همین دلیل در این بخش قصد داریم به بررسی این موضوع مهم بپردازیم. برای بررسی پاسخ این سوال که تهیه جهیزیه بر اساس قانون جدید جهیزیه بر عهده کیست، باید در ابتدا به برخی از مواد قانون مدنی که در این مورد به عنوان قوانین و قواعد جهیزیه به شمار می‌روند، اشاره کرد.

از جمله مواد موجود در این زمینه ماده 1107 قانون مدنی است که اشاره می‌کند: نفقه در اصل به معنی تامین تمامی نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زوجه از جمله مسکن، لباس‌، غذا، اثاثیه منزل و همچنین هزینه‌های درمانی و بهداشتی و همچنین خادم در صورت نیازمندی و یا عادت است. بر اساس ماده ذکر شده می‌توان بیان کرد که جهیزیه از جمله مصادیق نفقه به شمار می‌رود که از مهم‌ترین حقوق مالی زوجه نیز به حساب می‌آید و تهیه کردن آن باید بر عهده مرد باشد.

به این معنی که طبق قانون جهیزیه در ایران زن تکلیفی برای تهیه و فراهم نمودن جهیزیه ندارد و همچنین تا زمانی که مرد برای خرید و تهیه جهیزیه و اقلام مورد نیاز برای شروع زندگی مشترک ننموده و یا اینکه اسباب و اثاثیه تهیه شده در شان زن نباشد، زن موظف به تمکین مرد و شروع زندگی مشترک در زیر یک سقف با وی نخواهد بود و علاوه بر آن می‌تواند برای دریافت نفقه نیز اقدام نماید. بنابراین در این زمینه باید این نکته مهم را نیز مورد نظر قرار داد که تهیه جهاز می‌تواند به صورت توافقی نیز فراهم شود و به عبارتی مرد و زن هر دو اقدام به تهیه آن‌ کنند.

خرید جهیزیه از دیدگاه عرف بر عهده چه کسی است؟

اما شاید برای شما سوال باشد که در عرف تهیه جهیزیه به عهده کیست؟ لازم به ذکر است که در کشور ایران عمدتا دختر و خانواده او بر حسب عرف جهیزیه را تهیه می‌کنند. البته در برخی نقاط نیز مرد و زن با صورت مشترک اقدام به تهیه آن می‌کنند. در برخی نقاط کشور از جمله کردستان نیز خرید تمام اسباب و اثاثیه بر عهده مرد و خانواده او است. اما در قانون جهیزیه و یا همان ماده 1107 قانون مدنی ذکر شده که نفقه به معنی تهیه تمامی نیازهای زن است‌‌ و به عبارتی تهیه جهیزیه باید توسط مرد تهیه و فراهم شود.

خرید جهیزیه به عهده کیست

وضعیت انتقال و ارسال جهیزیه به منزل شوهر چگونه است؟

در مورد انتقال دادن جهیزیه به منزل مشترک رسم این است که اقلام موجود به صورت سیاهه‌ای که دارای مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها از نظر کمی و کیفی است از همسر، خانواده و گاهی اوقات شهود موجود در محل تحویل از آن‌ها امضا تحویل می‌گیرند. با وجود اینکه این امر از نظر اخلاقی و عاطفی ممکن است دارای تبعات منفی باشد اما این امر امروزه خیلی سریع در حال افزایش است.

بنابراین به دلیل اینکه جهیزیه به زوجه مربوط می‌شود و ضروری نیست که زن آن را تهیه کند مگر اینکه با توافق ضمن عقد این امر مطرح شده باشد با انتقال دادن به منزل مشترک سیاهه آن تهیه شده و مورد گواهی همسر و شهود می‌شود. زوج نیز به عنوان امانت‌دار این اسباب و اثاثیه به شمار می‌رود و در صورتی که به آن‌ها تعدی و یا تفریط شود زن می‌تواند از نظر حقوقی آن‌ها را پیگیری کند.

نحوه استرداد جهیزیه چگونه بوده و نظام حقوقی مربوطه در این باره چگونه است؟

متاسفانه بنا به دلایل مختلفی ممکن است ازدواج بین زن و مرد به انواع طلاق منجر شود. احتمالا اکنون این سوال برای شما پیش آید که تکلیف جهیزیه پس از طلاق چیست؟ و یا نحوه استرداد جهیزیه چگونه انجام می‌شود؟ به طور کلی در صورت تعدی و یا تفریط نسبت به جهیزیه‌ای که زن تهیه نموده توسط زوج و یا شخص ثالث، زوجه می‌تواند اقداماتی جهت استرداد آن انجام دهد.

به عبارتی بهتر زوجه می‌تواند با مراجعه کردن به شورای حل اختلاف محل و یا دادگاه خانواده نسبت به ثبت درخواست استرداد جهیزیه اقدام نماید. با وجود اینکه مرجع رسیدگی دعاوی مربوط به جهیزیه دادگاه‌های حقوقی بود اما بر اساس ماده 4 قانون حمایت از خانواده رسیدگی به این دعاوی در صلاحیت دادگاه خانواده است.

در صورتی که در این زمینه سوالات و یا ابهاماتی دارید می‌توانید از خدمات کارمنتو بهره ببرید. کارمنتو مرکزی است که امکان دریافت مشاوره آنلاین تلفنی با در دسترس بودن خدمات به صورت 7 روز هفته و 24 ساعت، بهترین خدمات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

خانواده مشاوره

با مشاوره حقوقی خانواده تلفنی آنلاین در کارمنتو می‌توانید از اقدامات پیش از ازدواج، تهیه جهیزیه و … گرفته تا درخواست حضانت فرزند، مهریه، نفقه و … راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

جهیزیه دارای سیاهه و بدون سیاهه

اکنون که با قانون جهیزیه دادن آشنا شدید، در این بخش قصد داریم به نحوه استرداد جهیزیه با سیاهه و بدون سیاهه اشاره کنیم. لازم است بدانید که منظور از سیاهه و یا لیست سیاهه این است که تمامی اقلام و اسباب و اثاثیه‌ای که زوجه یا زوج تهیه نموده با ذکر کامل جزئیات و فرد فراهم کننده آن که می‌تواند زن و یا مرد باشد در آن نوشته شود. همچنین داماد، عروس و دو شاهد که عمدتا از خانواده داماد هستند زیر این لیست را امضا کنند.

بر اساس قانون جهیزیه استرداد جهیزیه با سیاهه و یا بدون سیاهه دارای تفاوت‌هایی است. در صورتی که بین زوج و زوجه اختلاف وجود داشته باشد و زوجه قصد داشته باشد اموال مربوط به جهیزیه خود را که از قبل تهیه نموده بود، مسترد کند، می‌تواند به لیست سیاهه و همچنین امضا و شهود استناد کرده و به عبارتی بهتر از لیست سیاهه خود به عنوان یک مدرک اثبات کننده مالکیت جهیزیه استفاده کند و از این طریق اقدام به استرداد آن‌ها نماید.

اما در صورتی که زوج یا زوجه لیست سیاهه جهیزیه را در اختیار نداشته باشند و قصد استرداد جهیزیه مطرح شود، اثبات کردن مالکیت جهیزیه بسیار سخت خواهد شد. در این هنگام فرد می‌تواند به شهادت دیگر افراد، امارت در دست از جمله فاکتورهای خرید اسباب و اثاثیه استناد کند. اگر قاضی مربوطه نتواند بر اساس مدارک تهیه شده در مورد این موضوع به یقین برسد، حکم به تقسیم اموال خواهد داد و به عبارتی اموالی که عرفا از آن مردان را به خود مرد و اموال مربوط به زن را به خود زن می‌دهد و اقدام به صدور حکم در مورد استرداد آن‌ها می‌کند.

هزینه حمل جهیزیه با کیست؟

سوال و نکته مهم دیگر در این زمینه احتمالا این باشد که هزینه حمل جهیزیه با کیست؟ ضمن اینکه توصیه می‌کنیم در صورت داشتن سوالاتی در این زمینه و یا نیاز به کمک از امکان دریافت مشاوره حقوقی در کارمنتو استفاده نمایید که این مرکز با همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا بهترین خدمات را ارائه می‌دهد.

با توجه به قانون جهیزیه دادن که در ماده7011 ذکر شده، از آن‌جایی که تهیه جهیزیه بر عهده مرد و خانواده وی می‌باشد، هزینه حمل آن نیز برعهده مرد و خانواده وی خواهد بود. با این حال داشتن یک توافق خلاف این امر مشکلی نداشته و زن یا مرد و خانواده‌‌های آن‌ها می‌توانند در این زمینه با یکدیگر به توافق برسند.

هزینه حمل جهیزیه

آیا دختر (زن) ملزم به آوردن جهیزیه به منزل همسر است؟

طبق قانون جهیزیه پرداخت کردن نفقه برعهده مرد بوده و تامین جهیزیه نیز از جمله مصادیق نفقه به شمار می‌روند. در واقع به این دلیل که در عرف منظور از جهیزیه به طور دقیق اسباب و تجهیزات مورد نیاز برای شروع زندگی است، قانون‌گذار نیز به صورت مستقیم در قانون مربوط به نفقه به این تجهیزات به طور مستقیم اشاره کرده و مرد را مکلف به تهیه و فراهم کردن تمامی اسباب و اثاثیه مورد نیاز ‌می‌کند.

بنابراین بر اساس قانون زن ملزم به تهیه جهیزیه نخواهد بود. با این وجود اگر زوجه قصد تهیه جهیزیه را داشته باشد می‌تواند اقدام به تهیه لیست سیاهه کند و از داماد و دو نفر به عنوان شاهد بخواهد که این لیست را امضا کند. در این صورت اگر هیچ نوع اختلافی ایجاد شود زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه این جهیزیه را استرداد کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این بود که شما را با جهیزیه و قوانین موجود در این زمینه آشنا کنیم. در واقع امروزه برای ازدواج موضوعات و مسائل مختلف و مهمی برای زوجین پیش می‌آید که از جمله آن‌ها می‌توان به جهیزیه اشاره کرد. جهیزیه از جمله اموری است که ممکن است باعث ایجاد اختلافات جدی شود. به همین دلیل طرفین باید اطلاع دقیقی از قوانین موجود در این زمینه داشته باشند.

لازم به ذکر است که از نظر قانون تهیه جهیزیه به عهده مرد بوده و زن مکلف به تهیه آن نیست. در صورت تمایل به دریافت بهترین راهنمایی در این زمینه می‌توانید با مشاوران کارمنتو در تماس باشید. داشتن یک پلتفرم جامع ویژه مشاور و کارفرما، ارائه خدمت با معقول‌ترین قیمت بازار، نمایش وضعیت مشاور به منظور صرفه جویی در زمان کاربر (آنلاین و آفلاین)، امکان دریافت مشاوره فوری در هر جای ایران در لحظه و زیر یک دقیقه از جمله مزایای این مرکز به شمار می‌رود.

کسب و کار

از طریق مشاوره کسب و کار آنلاین تلفنی در حوزه مد نظر خود بدون پرداخت هزینه تلفن و اینترنت و از طریق تماس امن، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

با کلیک روی لینک زیر و از طریق (منو خدمات مشاوره) حوزه مد نظر خود را انتخاب نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 4 نظر

5 4
قانون جهیزیه چیست؟ خرید و ارسال جهیزیه بر عهده کیست؟

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد