فهرست مطالب
Toggleگواهینامه ارزش افزوده به برگه ای گفته میشود که از طرف سازمان امور مالیاتی صادر شده و بنا به تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده، به صورت 6 ماهه یا یک ساله صادر میشود که بعد از پایان تاریخ اعتبار، اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به تمدید اعتبار از حوزه مالیاتی میباشند. کلیه خریداران موظف اند هنگام پرداخت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در صورتحساب فروشندگان، گواهینامه ثبت نام را از آن ها درخواست کرده و پس از رویت آن و اعتبار تاریخ، نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند.همچنین کلیه فروشندگان کالا و خدمات مشمول این قانون، ملزم به ارائه گواهینامه ارزش افزوده به مشتریان خود میباشند. لازم به یادآوری است؛ منظور از ارزش افزوده، تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین میباشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسائل مالیاتی میتوانید با مراجعه به بخش مشاوره مالیاتی کارمنتو با کارشناسان و متخصصان به صورت تلفنی و یا آنلاین در ارتباط باشید.
مدارک لازم برای ثبت نام اولیه گواهی ارزش افزوده
- کد اقتصادی
- کپی مدارک شناسایی کلیه اعضای شرکت
- آدرس و کد پستی پیمانکار
- کد پستی دفتر و محل فعالیت
- گواهی فعالیت یا نام شرکت در سامانه رتبه بندی
- آگهی تاسیس شرکت و تغییرات شرکت در صورت وجود تغییرات
- وکالتنامه
مدارک لازم برای ثبت نام مرحله آخر گواهی ارزش افزوده
- مدارک شناسایی کلیه اعضای شرکت
- کد اقتصادی
- نام بانک شرکت
- نام شعبه بانک
- شماره حساب
- کد شعبه
- تلفن و آدرس هیئت رئیسه
- آگهی آخرین تغییرات شرکت در صورت وجود تغییرات
آموزش نحوه دریافت گواهینامه ارزش افزوده از سایت :
- ابتدا به سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی https://evat.ir/ مراجعه و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه شوید.
- پس از ورود روی دکمه “درخواست گواهینامه ثبت نام” که در سمت راست سایت وجود دارد کلیک کنید:
- در صفحه ای که روبروی باز میشود میبایست موارد “کد دهگیری سامانه شماره اقتصادی” و “توضیحات جهت درخواست گواهینامه” پر نمایید. سپس بر روی ثبت درخواست کلیک نمایید.
- پس از انجام مرحله فوق، رسید درخواست که شامل مشخصات اداره کل مالیات بر ارزش افزوده، عنوان مودی، نام و نام خانوادگی، شماره اقتصادی، کد ملی، واحد مالیاتی، آدرس و شماره پیگیری است نمایش داده میشود. رسید نمایش داده شده را پرینت بگیرید و تا زمان دریافت گواهی، جهت پیگیری وضعیت درخواست خود، آن را نزد خود نگاه دارید.
- چند روز پس از ثبت درخواست، گواهینامه ثبت نام در سامانه صادر و توسط اداره پست به آدرس موجود در سامانه کد اقتصادی مودی فرستاده میشود. این گواهینامه دارای محدودیت زمانی است و قبل از اتمام مهلت آن باید نسبت به تمدید اقدام شود. نمونه تصویر گواهی ارزش افزوده را در ادامه مشاهده میکنید:
نحوه تمدید گواهی نامه ارزش افزوده:
تمدید گواهی ارزش افزوده به صورت آنلاین نیز امکان پذیر است و شما تنها باید مراحل زیر را به ترتیب طی نمایید:
- ابتدا وارد سامانه گواهی نامه ارزش افزوده به نشانی https://evat.ir/ شوید.
- طبق تصویر، گزینه (درخواست گواهینامه ثبت نام) را انتخاب نمایید.
- بعد از انتخاب گزینه بالا وارد صفحه ای مانند تصویر زیر میشوید. در این “قسمت نام کاربری” و “کلمه عبور” را وار نمایید تا به سامانه ارزش افزوده ورود پیدا کنید.
- ورود به سامانه با موفقیت انجام شد، در این مرحله فرم درخواست گواهینامه ثبت نام ارزش افزوده در صفحه دیده میشود که در این فرم اطلاعات مودی قابل مشاهده است.
- در این مرحله در ابتدا کد رهگیری سامانه شماره اقتصادی را وارد نمایید.
- مرحله بعد وارد کردن توضیحات جهت درخواست گواهینامه میباشد.
- گزینه “دارای گواهینامه مالیات بر ارزش افوزده هستم.” برای افرادی است که قصد تمدید گواهینامه ارزش افزوده را دارند.با انتخاب این گزینه لازم اطلاعات آخرین گواهینامه خود را ثبت نمایند.
- آخرین مرحله “ثبت درخواست” و “چاپ درخواست” است. پس از کلیک بر روی “ثبت درخواست” کد پیگیری به شما داده میشود که برای پیگیری درخواست مورد استفاده قرار خواهد گرفت. آن را در نزد خود نگه دارید. بر روی گزینه “چاپ درخواست” کلیک نمایید میتوانید پرینت گواهی ارزش افزوده را در اختیار خود داشته باشید.
نکات کلیدی مربوط به تمدید گواهی ارزش افزوده :
- مراحلی که در بالا توضیح داده شد برای زمانی است که “کد دهگیری سامانه شماره اقتصادی” را به همراه داشته باشید اما اگر کد رهگیری را فراموش کردید میبایست به روش زیر عمل نمایید:
الف – به سامانه اداره امور مالیاتی به نشانی register.tax.gov.ir بروید و نام کاربری و کلمه عبور سامانه شماره اقتصادی را وارد نمایید.
ب – پس از ورود به سامانه شماره اقتصادی با کلیک بر روی “نمایش و ویرایش اطلاعات”، صفحه باز می شود،میتوانید در بخش اطلاعات اولیه “شماره پیگیری” را بیابید.
ج – حال مجددا به فرم ثبت نام گواهی ارزش افزوده باز گردید و کد رهگیری بدست آمده را در قسمت مربوطه وارد نمایید.
در این بخش توضیحات کامل و جامعی در خصوص نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده از سایت به صورت تصویری ارائه شد. در صورتی که برای دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده با مشکل و یا سوالی مواجه شدید میتوانید با مراجعه به بخش مشاوره امور مالیاتی آنلاین اپلیکیشن یا وب سایت کارمنتو، با هر یک از کارشناسان و متخصصان این حوزه در ارتباط باشید.