تصویب ترازنامه شرکت

مدت مطالعه: 3 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 11 اسفند 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

در کنار مالیات، ترازنامه یکی از مباحث مهم اقتصادی است که دارای اهمیت فراوانی است و شرکت‌ها نباید از آن غافل شوند. بر اساس ماده ۱۰۶ لایحه اصلاحی قانون تجارت، تصویب ترازنامه باید برای ثبت به مرجع ثبت شرکت‌ها ارسال شود. در ماده ۲۰۰ قانون تجارت، به جای تصویب ترازنامه از بیلان مالی یا تعیین کیفیت تفریغ حساب، استفاده شده است. در این مقاله کارمنتو ضمن تعریف ترازنامه، به مواردی که باید در آن ذکر شود اشاره می‌کنیم.

ترازنامه مالی شرکت

یکی از صورت‌های مالی شرکت، ترازنامه است که با نام صورت وضعیت مالی نیز شناخته می‌شود. در این صورت مالی، دارایی‌ها، سود و زیان و ساختار مالی شرکت نشان داده می‌شود. هیئت مدیره و بازرسان باید هر سال بعد از انقضای سال مالی شرکت، دارایی، دیون، سود و زیان شرکت را حساب کنند. آن‌ها باید بیست روز پیش از برگزاری مجمع عمومی سالیانه، گزارش را در اختیار بازرسان قرار دهند.

ساختار تصویب ترازنامه شرکت ها

اجزای ترازنامه شرکت‌ها به شرح زیر است:

  • دارایی‌ها
    دارایی‌ها به دو بخش جاری و غیر جاری تقسیم می‌گردند. دارایی‌های جاری به مواردی گفته می‌شود که در طول یک سال مصرف و به پول نقد تبدیل می‌شود مانند: وجوه نقد، حساب‌های دریافتی، موجودی و پیش‌پرداخت‌ها.
    دارایی‌های غیر جاری شامل مواردی است که در زمان بیش از یک سال مورد استفاده قرار می‌گیرند که عبارت هستند از: دارایی‌های ثابت قابل مشاهده مانند زمین، ساختمان، تجهیزات و دارایی‌های غیر قابل مشاهده مانند علائم تجاری، ثبت اختراع، تملک یا ادغام، سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، سپرده‌های بانکی بلند مدت و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های وابسته.
  • بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام
    بدهی‌ها نیز به دو دسته جاری و غیر جاری تقسیم می‌شوند. بدهی‌های جاری مواردی است که شرکت می‌تواند در طول یک سال آن‌ها را تسویه نماید؛ مانند پرداختی‌های تجاری و غیرتجاری، مالیات پرداختی، تسهیلات مالی دریافتی و پیش دریافت‌ها و سود سهام پرداختی.
    بدهی‌های غیر جاری نیز بدهی‌هایی هستند که بیش‌تر از یک سال، موعد سررسید آن‌ها است؛ مانند تسهیلات مالی دریافتی بلند مدت و خالص سرمایه در گردش.
    حقوق صاحبان سهام که به آن ارزش ویژه نیز گفته می‌شود، میزان مالکیت صاحبان شرکت را نشان می‌دهد و با ارزش شرکت پس از تسویه تمام بدهی‌های خود برابر است. سرمایه‌گذاران با توجه به سرمایه خود در شرکت، سهام دریافت می‌کنند که با گذشت زمان و سود و زیان شرکت این حقوق می‌تواند بیشتر یا کمتر شود.

تصویب ترازنامه و ثبت تراز مالی شرکت

ابتدا باید مجمع با حضور تمام یا اکثر شرکا تشکیل شود. پس از تنظیم صورت‌جلسه تغییرات، باید سه نسخه از آن توسط کلیه سهام‌داران و یکی از بازرسین و مدیرعامل به تایید برسد. سپس این صورت جلسه باید به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود و بعد از آن توسط کارشناس بررسی شود. اگر مراحل به درستی انجام شده باشد، آگهی آن توسط کارشناس صادر می‌گردد. در این مرحله باید هزینه قانونی اداره ثبت شرکت‌ها پرداخت و آگهی دریافت شود؛ پس از آن نوبت به پرداخت مبلغ روزنامه رسمی است که پس از یک هفته الی ده روز کاری صادر می‌شود.

مدارک لازم جهت تصویب ترازنامه شرکت

مدارک زیر برای تصویب تراز مالی سالیانه ضروری است:

  • مدارک هویتی شرکت که شامل اساس‌نامه، اظهارنامه، آخرین تغییرات هيئت مدیره و آخرین تعیین سمت بازرسان است.
  • لیست شرکا و میزان سهم شراکت آن‌ها یا میزان سهام سهام‌داران.
  • انتخاب بازرس دارای صلاحیت برای شرکت.
  • مدارک هویتی شرکا و سهام‌داران.
  • برگه نمایندگی نمایندگان اشخاص حقوقی شریک و سهامدار در شرکت.
  • اصل آگهی دعوت از اعضای مجمع عمومی بر طبق اساس‌نامه شرکت.

تصویب ترازنامه شرکت سهامی خاص

تصویب ترازنامه شرکت، در شرکت‌های سهامی خاص صورت می‌گیرد و برای هر سال مالی باید در سال آینده تصویب ترازنامه انجام شود. شرکت‌های سهامی خاص باید در ابتدای ۴ ماه اول سال بر اساس مجمع عمومی سالیانه که پس از مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده برگزار می‌گردد، این دستور را اجرا کنند.

صورت جلسه تصویب ترازنامه شرکت

در صورت ‌جلسه تصویب ترازنامه ابتدا باید مشخصات شرکت شامل نام، شماره ثبت، شناسه ملی و میزان سرمایه شخصیت حقوقی نوشته شود. سپس تاریخ و ساعت جلسه شامل مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده و مجمع عمومی عادی سالیانه که باید با حضور اکثریت اعضا برگزار شود، قید گردد.

هزینه صورت ‌جلسه تصویب ترازنامه شرکت

هزینه تنظیم و ثبت صورت جلسه تصویب ترازنامه شامل موارد زیر است:

  • تنظیم و ثبت سیستمی صوت جلسه تراز مالی
  • حق الوکاله وکیل
  • حق ثبت تغییرات
  • هزینه روزنامه‌ها رسمی و کثیرالانتشار صورت جلسه تصویب ترازنامه
  • تنظیم و ثبت اشخاص حقوقی مانند معرفی‌نامه اشخاص حقوقی و استعلام برای آن‌ها
  • آگهی دعوت روزنامه‌های کثیرالانتشار

کارمنتو همراه شما در امور مالی

همانطور که گفتیم تصویب ترازنامه از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از مواردی است که شرکت‌ها باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. شما می‌توانید سوالات خود درباره تنظیم ترازنامه را با کارمنتو در میان بگذارید. مشاورین این مجموعه به صورت تلفنی و آنلاین پاسخگوی سوالات شما هستند؛ پس با خیال راحت با مشاوره مالی و مالیاتی کارمنتو مسائل خود را حل کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

1 1
تصویب ترازنامه شرکت

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد