بررسی ماده 201 قانون مالیات های مستقیم

مدت مطالعه: < 1 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 30 مرداد 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

این ماده در مورد یکی از تخلفات مربوط به مودیان مالیاتی نوشته شده است. در متن ماده 201 می‌خوانیم: «هرگاه مؤدی به قصد فرار از مالیات از روی علم و عمد به ترازنامه و حساب سود و زیان یا به دفاتر و اسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات ملاک عمل می‌باشد، و برخلاف حقیقت تهیه و تنظیم شده است استناد نماید، یا برای سه سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و سود و زیان خودداری کند، علاوه بر جریمه‌ها و مجازات‌های مقرر در این قانون از کلیه معافیت‌ها و بخشودگی‌های قانونی در مدت مذکور محروم خواهد شد»

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران بخش مشاوره مالیاتی کارمنتو همراه باشید.

یعنی اگر یک مودی مالیاتی (شخص) از روی «عمد» و «با دانش» ترازنامه یا دفاتر خود را بر خلاف واقعیت تنظیم کند، بر طبق این ماده جریمه خواهد شد. همچنین این شخص دیگر قابلیت استفاده از بخشودگی و معافیتهای مالیاتی را هم ندارد. همچنین اگر شخصی سه سال پشت سر هم، سود و زیان اظهارنامه خود را ارائه ندهد با همین شرایط محروم و جریمه خواهد شد.

ماده 201 قانون مالیات های مستقیم

(اصلاحی ۱۳۸۰/۱۱/۲۷)- هرگاه مودی به قصد فرار از مالیات از روی علم و عمد به ترازنامه و حساب سود و زیان یا به دفاتر و اسناد و مدارکی که برای تشخیص‌مالیات ملاک عمل می‌باشد و برخلاف حقیقت تهیه و تنظیم شده است استناد نماید یا برای سه سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و‌حساب سود و زیان خودداری کند علاوه بر جریمه‌ها و مجازات‌های مقرر در ا ین قانون از کلیه معافیت‌ها و بخشودگی‌های قانونی در مدت مذکور‌محروم خواهد شد.
تبصره (منسوخه ۱۳۸۰/۱۱/۲۷)- تعقیب و اقامه دعوی علیه مرتکبین نزد مراجع قضائی از طرف رئیس سازمان مالیاتی کشور به عمل خواهد آمد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

5 3
بررسی ماده 201 قانون مالیات های مستقیم

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد