صادرات پسته ایرانی و آشنایی با شرایط و مراحل آن

مدت مطالعه: 9 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 19 اسفند 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

پسته یکی از محبوب‌ترین خشکبارها در سطح جهان است که انواع مرغوب آن تنها در برخی از کشورهای دنیا یافت می‌شود. کشور ایران یکی از اصلی‌ترین کشورهای فعال در زمینه صادرات پسته است. ایران تا چند سال پیش یکی از کشورهای یکه‌تاز در این زمینه بود اما با ورود آمریکا به بازار صادرات این محصول، شرایط کمی تغییر کرد. در داخل کشور انواع مرغوب پسته کشت شده است و بهترین محصولات برای صادرات در نظر گرفته می‌شوند.

در این مقاله از وبلاگ کارمنتو قصد داریم تا با بررسی شرایط صادرات پسته و مراحل آن، به جزئیات بیشتری از این فعالیت تجاری بپردازیم. چنانچه شما نیز در این زمینه فعال بوده و می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 خدمات مشاوره تجارت و بازرگانی کارمنتو، شما را در این مسیر یاری می‌کند.

هدف از صادرات پسته و سود حاصل از آن

از آنجایی که حجم تولید پسته در داخل کشور بیشتر از میزان مصرف است، صادرات این محصول به عنوان بهترین راهکار شناخته می‌شود، که یکی از اهداف مهم صادرات این محصول ارزآوری بوده و سود حاصل از آن برای رونق اقتصاد کشور بسیار مهم است. تاجران ایرانی که در زمینه صادرات و واردات کالا فعالیت دارند، به خوبی با سودآوری صادرات پسته آشنا هستند. همچنین این تاجران به‌خوبی می‌دانند که به دلیل کیفیت بالای پسته ایرانی، بازارهای هدف نیز به خوبی از آن استقبال می‌کنند.

در بسیاری کشورها، تقاضای خرید پسته ایرانی اولویت دارد. در حال حاضر نیز کشورهای بسیاری از جمله عراق، امارات، هنگ‌کنگ، هند، آلمان، ویتنام و … مقصد اصلی صادرات این محصول ایران هستند. از حدود 200 هزار تن پسته تولید شده در داخل کشور، تنها حدود 50 هزار تن آن برای مصرف داخلی کافی است و مابقی آن صادر می‌شود. از این رو باید به نحوه صادرات پسته و میزان سودآوری این تجارت توجه شود.

بیشتر بخوانید : مراحل صادرات گیاهان دارویی به کشورهای دیگر

شرایط صادرات پسته به دیگر کشورها

 یکی از اصلی‌ترین مواردی که تاجران باید به آن توجه کنند، شرایط صادرات به دیگر کشورها است. این شرایط به موارد مختلفی بستگی دارد و با توجه به کشورهای مقصد، می‌تواند متغیر باشد. یکی از شرایط اولیه، توجه به میزان تقاضا و نیاز مشتریان است. شما به عنوان کسی که حجم تولید داخل کشور را بررسی کرده و میزان صادرات پسته را در نظر دارید، باید به حجم مورد تقاضا نیز توجه کنید.

پس از آن، باید به صادرات انواع پسته دقت کنید. لازم است بدانید که کدام کشورها، کدام نوع پسته را بیشتر تقاضا کرده و مصرف می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، بهترین انواع پسته به کشورهای اروپایی صادر می‌شوند. به همین ترتیب، کشورهایی که اکثر جامعه آن را افراد کم‌درآمد تشکیل می‌دهند، کیفیت‌های متفاوت‌تری از پسته را وارد می‌کنند.

به طور کلی، باید به استانداردهای صادرات پسته در کشورهای مقصد توجه کنید. صادرات به کشوری مانند آلمان که به شدت روی میزان آفلاتوکسین پسته توجه دارد، باید با در نظر گرفتن میزان این ماده در پسته باشد. پس می‌بینیم که استانداردهای غذایی کشورهای مقصد به شدت روی شرایط صادرات این محصول اثرگذار است. اما شرایط صادرات با قوانینی که برای صادرات و واردات در کشورهای مختلف وجود دارد، متفاوت است.

 قوانین صادرات پسته به کشورهای خارجی

همان‌طور که مشاهده کردید، صادرات پسته به کشورهای مختلف شرایطی دارد که با توجه ‌به قوانین کشور مقصد تعیین می‌شود. رعایت قوانین صادرات به کشورهای خارجی مسئله‌ای است که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان آن را نادیده گرفت. پسته‌ای که برای صادرات تأمین می‌شود، طبیعتاً از بالاترین کیفیت برخوردار است اما توجه به کیفیت بسته‌بندی پسته نیز بسیار مهم است.

بسته‌بندی باید به‌گونه‌ای باشد که در مدت طولانی ارسال کالا مقاوم باشد و در شرایط حمل کالا کیفیت محصول را کاهش ندهد.

به‌ هیچ ‌عنوان محتویات آن خراب نشده و یا آسیب نبیند. اخذ تأییدیه‌ها و استانداردهای بهداشتی نیز بسیار مهم است. علاوه بر این، باید اطلاعات اصلی مانند اطلاعات شرکت، بار و … نیز روی آن درج شود. اگر صادرات به‌صورت تک بسته (غیر فله‌ای) انجام می‌شود، توجه به جنبه‌های زیبایی و تبلیغاتی محصول نیز مهم است.

همچنین توجه به قوانین گمرک نیز در صادرات پسته بسیار مهم است. طی کردن مراحل اظهارنامه گمرکی باید به درستی انجام شود تا در فرایند صادرات دچار مشکل نشوید. برای اخذ مجوزهای بهداشتی صادرات این محصول نیز باید نمونه‌هایی را برای سازمان‌های مربوطه ارسال کنید. کمک گرفتن از مشاوره صادرات و واردات می‌تواند به شما در تسریع روند کارها کمک کند.

بیشتر بخوانید : قوانین و شرایط صادرات خشکبار به کشورهای همسایه

مراحل صادرات پسته از ایران به کشورهای دیگر

صادرات پسته ایرانی به بسیاری کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی انجام می‌شود. همان طور که دیدید، روند صادرات با پیچیدگی‌ها و قوانین خاص خود همراه است که بسته به کشور مقصد می‌تواند متغیر باشد. اما با در نظر گرفتن سود صادرات می‌توان متوجه شد که این پیچیدگی‌ها نباید مانع آن شود.

در ادامه، مراحل صادرات پسته از ایران به کشورهای دیگر را با هم می‌بینیم.

1. تأمین پسته برای صادرات

پیش از این نیز اشاره کردیم که تاجران فعال در حوزه صادرات پسته به خوبی می‌دانند که قبل از هر چیز، محصول خود را تأمین کنند. تأمین پسته برای صادرات به موارد متعددی از جمله حجم تولید، نیاز کشور مقصد، نوع پسته و … بستگی دارد. صادرات انواع پسته با هم متفاوت بوده و تأمین کننده باید بتواند حجم مورد تقاضا را تهیه کند. این اولین مرحله در صادرات پسته و به طور کلی هر نوع کالا صادراتی دیگر است.

2. بسته‌بندی محصول

دومین مرحله صادرات این محصول ایرانی، بسته‌بندی آن است. این بسته‌بندی باید از نظر بهداشتی دارای استاندارهای لازم بوده و بتواند کیفیت محصول را تا زمان رسیدن به دست مصرف‌کننده حفظ کند. اطلاعات اساسی همچون نوع پسته، مشخصات محصول، شرکت تأمین‌کننده، شرکت صادرکننده و واردکننده، تاریخ انقضا و … نیز باید روی بسته‌بندی درج شود.

3. اخذ مجوزهای استاندارد محصول

برای صادرات پسته باید محصول شما استانداردهای لازم را داشته باشد. این استانداردها هم با توجه به کشور مبدأ و هم طبق قوانین کشور وارد کننده تعیین می‌شوند. برای اخذ مجوزهای استاندارد محصول، باید نمونه‌ای از پسته صادراتی خود را به آزمایشگاه‌های مربوطه ارسال کرده و تأییدیه‌های لازم را بگیرید.

4. ارسال محصول به گمرک

صادرات این محصول و هر محصول صادراتی دیگری، توسط اداره گمرک انجام می‌شود. شما باید بعد از گذراندن مراحل قبل، محصول را به اداره گمرک ارائه داده و مدارک و فاکتورهای لازم را تکمیل کنید.

5. گرفتن گواهی سلامت محصول در گمرک

ادارات گمرک، صادرکنندگان پسته و سایر محصولات خوراکی را ملزم به اخذ گواهی سلامت محصول می‌کند. این محصول نشان می‌دهد که محصول شما از هر نظر سالم بوده و از استانداردهای لازم برخوردار است. صادرات پسته نیز از این قاعده مستثنی نبوده و محصول صادراتی بعد از آزمایش و نمونه‌گیری از آن، می‌تواند گواهی ترخیص بار را از گمرک دریافت کند.

6. تحویل محصول به شرکت حمل‌ونقل

بعدازاین که مراحل بالا را برای صادر کردن پسته انجام داده و مدارک لازم را دریافت کردید، بارنامه محصول مورد نظر آماده می‌شود. شرکت‌های صادرکننده باید از قبل با یک شرکت حمل و نقل قرارداد بسته و بعد از ترخیص محصول از گمرک، به آن‌ها تحویل می‌دهند.

توجه داشته باشید که استانداردهای صادرات پسته در این مرحله باید در نظر گرفته شده و تمامی مراحل ارسال، طبق این استانداردها باشد. یکی از این شرایط، توجه به تمیزی کانتینرهای حمل محصول است که باید کاملاً بررسی شود.

7. دریافت مدارک نهایی صادرات پسته

در آخرین مراحل صادرات، باید بعد از دریافت بارنامه، سایر مدارک لازم نیز دریافت شده و محصول ارسال شود. در بین صادرکنندگان داخل کشور مرسوم است که در این مرحله، فروشنده درصدی از مبلغ معامله را دریافت می‌کند. معمولاً 20 درصد از مبلغ معامله به عنوان پیش پرداخت و الباقی آن بعد از ارائه بارنامه پرداخت می‌شود.

در نهایت، شرکت حمل و نقل، کلیه مدارک مربوط به صادرات پسته را دریافت کرده و آماده ارسال محصول به کشور مقصد می‌شود. کمک گرفتن از افراد متخصص و مشاوره تجارت و صادرات می‌تواند تمامی این مراحل را بسیار ساده‌تر کند.

برای آن‌که بتوانید به راحتی این مراحل را بگذرانید، می‌توانید از خدمات مشاوره صادرات و واردات تلفنی و آنلاین کارمنتو، بهره‌مند شوید.

انواع پسته برای صادرات به دیگر کشورها

همان طور که می‌دانید، انواع مختلفی از پسته در داخل کشور تولید می‌شود و هر یک از آن‌ها در سطوح مختلفی از استاندارهای لازم برای صادرات قرار دارند. صادرات انواع پسته ایرانی نیز به دیگر کشورها انجام شده و کشورهای متعددی مقصد انواع مختلف آن هستند. صادرات پسته در انواعی که در ادامه از آن‌ها نام می‌بریم، انجام می‌شود.

پسته بادامی یا پسته سفید

این نوع پسته، از بهترین انواع پسته صادراتی کشور است. این محصول دارای میوه‌ای ریز با حالت بادامی و کشیده بوده و پوسته‌ای کدر دارد. پسته بادامی یا سفید در استان‌های یزد و کرمان به‌وفور تولید می‌شوند.

پسته احمد آقایی

صادرات پسته احمد آقایی که با عنوان پسته خندان نیز شناخته می‌شود، بسیار متداول است. بیشترین حجم تولید این نوع پسته متعلق به استان کرمان بوده و اغلب برای بازار اروپا ارسال می‌شود. بیش از 90 درصد حجم تولید پسته احمد آقایی به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

پسته اکبری

یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع پسته صادراتی ایرانی در دنیا، پسته اکبری است. این محصول نوع دیگری از پسته‌های خندان است که مدت زمان رسیدن آن به نسبت سایر پسته‌ها بیشتر است. صادرات پسته اکبری به دلیل فرم کشیده آن و ظاهر مجلسی‌تر، بیشتر به کشورهای عربی انجام می‌شود.

پسته کله قوچی

در میان صادرات انواع پسته به کشورهای خارجی، پسته کله‌قوچی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. این نوع پسته فرمی گرد و درشت داشته و طعم آن نیز کمی متفاوت است. این نوع پسته همچنین نسبت به سرما و خسارات مختلف حساس‌تر بوده و مراقبت از آن کمی سخت‌تر است.

محصولات نام‌برده‌شده، از رایج‌ترین انواع محصول در صادرات پسته هستند که به دلیل کیفیت بالا، طعم عالی و ظاهر زیباتر، حجم بالاتری از صادرات را به خود اختصاص می‌دهند. البته انواع دیگری از پسته‌های فندقی، پسته ممتاز، پسته سفید نوق، شاه پسند دامغان و خنجری دامغان نیز بعضاً به کشورهای مختلف صادر می‌شوند.

بیشتر بخوانید : قوانین صادرات میوه از ایران به کشورهای دیگر

روش‌ تامین پسته مناسب برای صادرات

اصلی‌ترین مرحله در صادرات این محصول به کشورهای مختلف، تأمین محصول به میزان موردنیاز است. شما به عنوان تأمین‌کننده باید بتوانید پسته درجه یک را تهیه کنید. همچنین، بسیار مهم است که پسته را با قیمت مناسبی تهیه کنید تا در میزان سود صادرات تأثیر منفی نداشته باشد.

یک تأمین‌کننده به‌مرور می‌تواند با شبکه گسترده‌تری از افراد در این زمینه ارتباط گرفته و بهترین نوع محصول را با بهترین قیمت تهیه کند. همچنین، باید بتواند تشخیص دهد که بهترین انواع پسته برای صادرات در کدام استان‌های کشور تولید شده و کدام کشاورزان بیشترین همکاری را با او دارند. برای افراد تازه‌کار، دریافت مشاوره صادرات می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

مهم‌ترین بازارهای هدف برای صادرات پسته

صادرات پسته ایرانی به بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیایی و حتی برخی کشورهای آمریکایی نیز انجام می‌شود. در میان تمام این کشورها، آلمان، عراق و قزاقستان به ترتیب در جایگاه‌های اول تا سوم واردات پسته ایرانی قرار می‌گیرند. بعد از آن‌ها نیز، کشورهای امارات متحده عربی، هند، اسپانیا و روسیه نیز حجم بالایی از صادرات این محصول ایرانی را به خود اختصاص می‌دهند. در نتیجه، این کشورها مهم‌ترین بازارهای هدف برای صادرات این محصول به شمار می‌روند.

کشور امارات در این لیست از اهمیت بالایی برخوردار است. این کشور جزء خریداران گران‌ترین انواع پسته ایرانی بوده و از مزایای زیادی از جمله نزدیکی به ایران برخوردار است. این نزدیکی به معنای سهولت در صادرات و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل خواهد بود.

علاوه بر این، کشورهای عربی بیشتر به خرید کالاهای لوکس علاقه‌مند بوده و صادرات پسته درجه یک ایرانی در آن‌جا طرف‌داران بیشتری دارد. این موضوع بدان معناست که سود صادرات به این کشورها در مجموع می‌تواند بیشتر از سایر کشورها باشد. 

مشکلات صادرات پسته به دیگر کشورها

تا چند سال گذشته، ایران در رتبه اول صادرات پسته در سطح جهان قرار داشت. اما در سال‌های اخیر، با ورود آمریکا به تولید این خشکبار خوشمزه و پرطرف‌دار، شرایط برای صادرکنندگان ایرانی کمی تغییر کرده است. این کشور علاوه بر حجم تولید بالا، از کیفیت بسیار بالایی در تولید پسته خود برخوردار است. همین موضوع باعث شده تا ایران، در رتبه دوم صادرات این محصول قرار بگیرد. این یکی از مشکلات صادرات این محصول ارزشمند به دیگر کشورها است.

علاوه بر پیدا شدن یک رقیب بسیار سرسخت، مشکلات دیگری نیز دامن‌گیر صادرات پسته ایران شده است. از جمله این مشکلات عبارت است از؛

  • کهنسال بودن باغات پسته
  • برخی موارد سخت گیرانه در استانداردهای صادرات
  • عدم سرمایه‌گذاری صحیح
  • عدم تناسب عرضه و تقاضای پسته در سطح جهانی
  • کمبود منابع آبی
  • آفات کشاورزی
  • عدم پشتیبانی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات ارزی
  • روش‌های سنتی و قدیمی تجارت
  • مشکلات مربوط به حمل‌ونقل محصولات
  • نوسان نرخ ارز
  • نرخ بالای تعرفه صادرات پسته

این مشکلات سد راه تجارت پسته بوده و باعث شده تا در چند سال اخیر، ایران در این زمینه با افت جدی روبرو شود.

راهکارهایی برای موفقیت در صادرات پسته

برای این که بتوان صادرات پسته ایران را به جایگاه قبلی خود بازگرداند، باید از راهکارهای مفیدی استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال، اگر صادرکنندگان به‌موقع بتوانند از منابع بانکی و قوانین دریافت آن مطلع شوند، بسیاری از مشکلات آنان برطرف خواهد شد.

همچنین بانک‌ها نیز باید سعی کنند تا تسهیلات بیشتری را با شرایط کمی ساده‌تر در اختیار فعالان صادرات قرار دهند. سود صادرات پسته برای کشور به‌گونه‌ای است که سیستم بانکی کشور به‌راحتی بتواند برای رونق این تجارت سودآور شرایط را فراهم کند.

مطالعه بیشتر در زمینه سموم موردنیاز برای دفع آفات پسته نیز به کاهش ضایعات محصول کمک زیادی می‌کند. این موارد، تنها چند نمونه محدود از راهکارهای موفقیت در صادرات پسته هستند که با خلاقیت و سیاست‌های درست، می‌توان راهکارهای دیگری نیز به آن اضافه کرد. نه‌تنها باغداران، تأمین‌کنندگان و صادرکنندگان، بلکه مسئولان مربوطه نیز باید با همکاری یکدیگر به رشد بیشتر این تجارت پرسود کمک کنند.

مشاوره صادرات پسته

صادرات پسته به‌عنوان یکی از تجارت‌های بسیار پردرآمد در داخل کشور شناخته می‌شود. سود حاصل از این صادرات، نه‌تنها برای رونق صنعت کشاورزی و باغداری کشور، بلکه برای رونق چرخه اقتصادی نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. اخیراً به دلیل برخی مشکلات اساسی و همچنین پیدا شدن رقبایی در امر صادرات دچار مشکل هستیم. اما با راهکارهای مفیدی که در این مطلب ذکر شده، به‌راحتی می‌توان این معضل را حل کرد.

در این مقاله از وبلاگ کارمنتو سعی کردیم تا با بررسی روند صادرات پسته ایرانی و آشنایی با شرایط و مراحل آن، شما را با جزئیات بیشتری از این تجارت سودآور آشنا کنیم. چنانچه در این زمینه سؤالی داشته و یا می‌خواهید راهکارهای خود را با ما به اشتراک بگذارید، می‌توانید در بخش نظرات با ما همراه باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 36 نظر

4 36
صادرات پسته ایرانی و آشنایی با شرایط و مراحل آن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
2 مرداد 1401

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد