دعاوی کارت بازرگانی و معرفی موارد آن

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 7 بهمن 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای انجام صادرات و واردات، داشتن کارت بازرگانی است. در واقع کارت بازرگانی مجوزی است که به شما اجازه می‌دهد به صورت بین‌المللی به تجارت بپردازید. داشتن این کارت و یا اجاره آن به افراد دیگر یک سری تبعات حقوقی به همراه دارد که به نام دعاوی کارت بازرگانی شناخته می‌شود. بهتر است که هر تاجر کارت بازرگانی مخصوص به خود را داشته باشد؛ اما ممکن است با دعاوی مربوط به آن روبرو شوند. برای برطرف کردن مشکلات و دعاوی مربوط به کارت بازرگانی باید اطلاعات و آشنایی کاملی از شرایط و مدارک مورد نیاز برای آن را داشته باشید و داشتن یک وکیل و یا مشاور کاربلد می‌تواند رفع این مشکلات را ساده‌تر کند.

دعاوی کارت بازرگانی شامل چه مواردی می‌باشد؟

کارت بازرگانی مدرکی بین‌المللی است که توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران طی یک سری مراحل خاص به تجار اعطا می‌شود. البته هر تاجر باید شرایط داشتن این کارت و مدارک مورد نیاز برای دریافت آن را فراهم کند؛ اما پس از دریافت، ممکن است تجار با دعاوی کارت بازرگانی روبرو شوند که شامل موارد زیر می‌باشد:

دعاوی در خصوص اجاره کارت: برخی افراد بنا به هر دلیلی نمی‌توانند کارت را دریافت کنند و یا برای فرار مالیاتی اقدام به اجاره کارت بازرگانی می‌کنند. به این ترتیب شامل دعاوی مربوط به اجاره کارت بازرگانی می‌شوند.

دعاوی مربوط به تمدید کارت بازرگانی: این دعاوی در دو حالت پس از اتمام انقضای کارت هم از طرف بازرگان و هم اتاق بازرگانی اتفاق می‌افتد. اول در صورتی که تاریخ انقضای کارت به پایان رسیده است، اما تاجر همچنان با همان کارت به تجارت مشغول است. دوم خودداری اتاق بازرگانی از تمدید اعتبار کارت.

بیشتر بدانیم: نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی

دعاوی مربوط به تعلیق کارت بازرگانی: زمانی است که کارت مفقود شده یا به سرقت رفته است و شخصی که کارت را دزدیده یا یابنده آن از کارت سوءاستفاده کرده باشند.

دعاوی مربوط به ابطال کارت بازرگانی: دعاوی کارت بازرگانی در خصوص ابطال زمانی که شخص به صورت اختیاری یا اجباری (قاچاق کالا، اثبات عدم داشتن شرایط کافی برای داشتن کارت) مطرح می‌شود.

دعاوی کارت بازرگانی در رابطه با اجاره آن

کسانی که برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کرده‌اند، ممکن است کارت خود را به افراد دیگر اجاره دهند. البته که اجاره کارت در ازای مبلغ قابل توجهی انجام می‌شود و در این قرارداد هزینه‌های مربوط به مالیات کارت نیز از شخص دریافت می‌شود. این مسئله می‌تواند سود هنگفتی برای شخص اجاره دهنده به همراه داشته باشد؛ اما تمام امور حقوقی و مالیاتی کارت به گردن شخص اصلی دارنده کارت است. در این میان ممکن است شخص برای فرار مالیاتی اقدام به اجاره کارت کرده باشد و یا اجاره دهنده فرد متعهدی نباشد و مالیات کارت را پرداخت نکرده باشد.

به همین خاطر در سال ۱۳۹۷ اجاره کارت بازرگانی غیرقانونی اعلام شد و دعاوی کارت بازرگانی مربوط به اجاره به قبل از این سال باز می‌گردد و به تمامی امور دعاوی به عدم پرداخت مالیات، ورود کالای غیر مجاز و سوءاستفاده از کارت مربوط می‌شود. باید بدانید که تمامی مسئولیت‌های کارت بازرگانی بر عهده صاحب اصلی آن است.

دعاوی کارت بازرگانی در رابطه با تمدید اعتبار آن

پس از دریافت کارت بازرگانی با توجه به نوع فعالیت تجار، کارت به مدت یک الی ۵ سال انقضا دارد. افراد پس از اتمام این مدت باید مدارک مورد نیاز را که مشابه با دریافت کارت است، ارائه دهند و برای تمدید کارت بازرگانی اقدام کنند. در صورتی که بازرگان پس از اتمام انقضای کارت برای تمدید آن اقدام نکند و همچنان به امور تجارت بپردازد، مشمول دعاوی کارت بازرگانی می‌شود. در این صورت از طرف مراجع قانونی فرا خوانده می‌شود و باید پاسخگو باشد. در مواردی نیز ممکن است اتاق بازرگانی بدون هیچ دلیل و مدرک قانونی از تمدید کارت بازرگانی خودداری کند که در این صورت منجر به دعاوی کارت بازرگانی از طرف تاجر خواهد شد.

بیشتر بدانیم: صفر تا صد اخذ کارت بازرگانی با کارمنتو

دعاوی کارت بازرگانی در رابطه با تعلیق آن

در صورتی که کارت به هر دلیلی مفقود شود یا به سرقت برود، دارنده کارت باید هرچه سریع‌تر درخواستی مبنی بر به سرقت رفتن کارت به اداره بازرگانی ارائه دهد. این احتمال وجود دارد که سارق یا یابنده کارت قصد سوءاستفاده از آن را داشته باشد که در این صورت دعاوی کارت بازرگانی در خصوص تعلیق کارت مطرح می‌شود. در صورتی که صاحب کارت بلافاصله پس از مفقودی برای تعلیق کارت بازرگانی اقدام نکند، تمامی مسئولیت‌های مربوط به آن به عهده صاحب کارت خواهد بود.

دعاوی کارت بازرگانی در رابطه با ابطال آن

ابطال کارت بازرگانی در دو صورت انجام می‌شود. یکی زمانی است که تاجر دیگر تمایلی به ادامه تجارت و استفاده از کارت بازگانی نداشته باشد که باید درخواست خود را مبنی بر ابطال کارت به اداره بازرگانی تسلیم کند؛ اما در مواقعی هم ممکن است تاجر به واردات و صادرات کالاهای غیر مجاز بپردازد، در زمینه قاچاق فعالیت داشته باشد یا هرگونه فعالیت تجاری خارج از قوانین تجاری کشور داشته باشد، دعاوی کارت بازرگانی در خصوص ابطال کارت مطرح می‌شود. همچنین ممکن است مدتی پس از دریافت کارت توسط تاجر، برخی از شرایط و یا مدارک شخص ابطال شود و ثابت شود شرایط داشتن کارت را ندارد، ابطال کارت توسط اداره بازرگانی انجام می‌شود.

بیشتر بدانیم: انواع کارت بازرگانی و چگونگی دریافت آن

کلام پایانی

در این مطلب با انواع دعاوی کارت بازرگانی آشنا شدید. واقعیت این است که حل مشکلات مربوط به این کارت در صورتی که اطلاعات کافی از مدارک مورد نیاز و شرایط رفع آن‌ها را نداشته باشید تا پایان راه با چالش‌های زیادی مواجه خواهید شد. گروه مشاوران کارمنتو با بهره‌گیری از دانش و تجربه کارشناسان و وکلای خود تا پایان حل این دعاوی در کنار شما خواهند بود و می‌توانید از مشاوره ایشان در رفع مشکلات مربوط به کارت بازرگانی بهره‌مند شوید. در صورت تمایل به دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 1 نظر

5 1
دعاوی کارت بازرگانی و معرفی موارد آن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
2 مرداد 1401

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد