راهنمای جامع ترخیص کالا از گمرک تمرچین

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 5 تیر 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

گمرک تمرچین یکی از راه‌های مهم تجاری کشور محسوب می‌شود که در شهر پیرانشهر قرار گرفته است. این گمرک، محل اصلی تبادلات بین ایران و اقلیم کردستان و همچنین سایر کشورهای حوزه‌ی مدیترانه‌ است و میزان تبادالات زیادی از این گمرک انجام می‌شود و این میزان، سالانه در حال افزایش می‌باشد.

جهت دریافت راهنمایی و مشاوره، به بخش مشاوره صادرات و واردات سایت کارمنتو مراجعه کنید.

معرفی گمرک بندر تمرچین

تمرچین در نزدیکی پیرانشهر و از توابع آن شمرده می‌شود. پیرانشهر در غرب کشور و در استان آذربایجان غربی واقع شده است. استان آذربایجان غربی حدود هزار کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان دارد. شهر پیرانشهر با مرکز استان ۱۱۰ کیلومتر فاصله دارد و کوهستان، غرب و جنوب غربی آن را در برگرفته است. پیرانشهر هرچند که خود نقطه صفر مرزی ندارد اما به لحاظ جایگاه خاصی که دارد موقعیت بسیار مهمی را بین سه کشور ایران، عراق و ترکیه دارد. گمرک تمرچین این شهر به واسطه‌ی همین موقعیت و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی ایران با کشورهایی چون عراق، اقلیم کردستان، ترکیه و کشورهای حوزه‌ی مدیترانه، تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری خارجی در ایران شده  که فاصله‌ی این شهر تا تهران ۷۶۰ کیلومتر است.

میزان تبادلات اقتصادی از گمرک تمرچین

پیرانشهر یکی از شهرهای ایران با بیشترین رشد اقتصادی است. سالانه میزان صادرات و واردات و ترخیص کالا از گمرک تمرچین در حال افزایش می‌باشد. البته قابل ذکر است که در این گمرک، صادرات بیشتر از واردات انجام می‌شود. اخرین آمار مربوط به سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که ۱.۲ میلیون تُن کالا از گمرک تمرچین جابه‌جا شده. علاوه بر موارد فوق اگر بخواهیم چند مزیت دیگر گمرک تمرچین را نام ببریم می‌توانیم به ساعت کاری آن اشاره کنیم که تقریبا ۲۴ ساعته در حال فعالیت می‌باشد و همچنین این گمرک برای صادرات لاین اختصاصی دارد که باعث انجام راحت‌تر فعالیت‌های مختلف صادرات و واردات می‌شود. آدرس این گمرک به شرح زیر است: آذربایجان غربی، شهرستان پیرانشهر، گمرک تمرچین

نحوه‌ی ترخیص کالا از گمرک تمرچین

یکی از مراحل مهم واردات کالا، فرایند ترخیص می‌باشد که خود دارای مراحل مختلف است. ترخیص کالا به عنوان یکی از مهم‌ترین فرایندهای فعالیت اقتصادی و تجاری، انجام آن به دقت و تجربه نیاز دارد. چراکه اگر اشتباهی در این فرایند و مراحل اداری آن رخ دهد می‌تواند بازرگان یا تاجر را در زمینه‌های مختلف مالی و اعتباری متضرر کند. هر کشور برای امور صادرات و واردات قوانین و مقررات خاص خود را دارد و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای ترخیص کالا از گمرک تمرچین نیاز به تسلط به این قوانین دارید. طبق قوانین کشور، هر گمرک در مجموع فقط مجاز به واردات یا صادرات کالاهای خاصی است و هر کالایی را نمی‌توان از هر گمرکی ترخیص کرد. همانطور که گفته شد ترخیص کالا شامل مراحل مختلفی می‌باشد که در این بخش به بررسی کلی آن می‌پردازیم.

مراحل ترخیص کالا از گمرک تمرچین

در اولین مرحله ترخیص کالا از گمرک تمرچین نیاز به گرفتن مجوزهای لازم مختلف می‌باشد که یکی از آن‌ها و تقریبا اولین آن‌ها کارت بازرگانی می‌باشد که توسط سازمان بازرگانی کشور به افراد و شرکت‌‌ها داده می‌شود. در مراحل بعد باید نسبت به دریافت پرفرما و پکینگ، اخذ مجوز ثبت سفارش بازرگانی، بیمه کردن کالاها، تکمیل اسناد و تشکیل پرونده و در نهایت تنظیم بررسی و تایید اظهارنامه توسط گمرک انجام شود.

چه کالاهایی را می‌توانیم از گمرک تمرچین ترخیص کنیم؟

در کل در مقررات کشور، واردات کالاها به سه دسته‌ی مجاز، مشروط و ممنوع الورود تقسیم می‌شوند. کالاهای مجاز مانعی برای ورود به کشور ندارند و می‌توان آن‌ها را به راحتی وارد کرد. کالاهای مشروط، برای ورود به کشور نیاز به گرفتن مجوز از مراجع مربوطه دارند. کالاهای مختلفی اجازه ترخیص از گمرک تمرچین را دارند. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • مواد غذایی
  • پوشاک
  • کالاهای تولید داخل کشور چون زعفران و فرش
  • ماشین آلات سنگین
  • صنایع فلزی
  • سیمان
  • لوازم صنعتی

البته باید توجه داشته باشید که قوانین و مقررات برای ترخیص کالا از گمرک متفاوت هستند. همچنین با بررسی تبصره‌ها و آیین‌نامه‌های مختلف توسط افراد متخصص و مجرب، ممکن است امکان ترخیص سایر کالاها نیز وجود داشته باشد. سالانه کالاهای زیادی از این مرز رد و بدل می‌شوند و طبق آخرین آمارهای اعلام شده ۱۹ درصد کالاهای صادراتی کشور از این گمرک منتقل می‌شوند و همچنین به دلیل موقعیت ویژه‌ای که در منطقه‌ی خاورمیانه دارد، سالانه توجه تعداد زیادی از شرکت‌ها و بازرگانان را به خود جلب می‌کند.

هزینه‌ی ترخیص کالا از گمرک تمرچین پیرانشهر

ترخیص محصولات مختلف هزینه‌هایی دربردارد که البته در همه‌ی گمرکات کشور، هزینه‌ی مصوبی توسط سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود. بنابراین در گمرک‌های مختلف کشور، قیمت‌ها متفاوت نیست. هزینه‌های گمرکی در کل شامل خدمات و کارشناسی‌های مختلفی می‌باشد که باید روی کالا انجام شود. البته باید این نکته را در نظر گرفت که هزینه‌ها با توجه به میزان کالا، نوع کالا، تعداد کانتینر، کشور مبدا و… متغییر است. از جمله این هزینه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بارگیری
  • تخلیه
  • باربری
  • انبارداری
  • انجام تست‌های آزمایشگاهی و استاندارد
  • هزینه‌های بیمه

باید توجه داشت که هزینه‌های ذکر شده، بر اساس نرخ ارز و اسنادی که بازرگان و شخص واردکننده ارائه می‌کند، تعیین می‌شوند. در مواردی که این اسناد ارائه نشود، قیمت کالاها و محصولات بر اساس قیمت‌ آن‌ها در کشور مبدا محاسبه خواهد شد.

در این مورد باید دانست که هزینه‌ی بیمه نیز بستگی به موارد مختلفی دارد. از جمله فاکتورهای تعیین کننده‌ی این قیمت می‌توان به فاصله‌ی مبدا کالا تا کشور مقصد، نوع خطرات احتمالی در مسیر انتقال کالا، نوع و میزان کالا و همچنین درصد آسیب‌پذیری آن اشاره کرد. البته در هزینه‌ی بیمه باید وسیله‌ای که کالا را حمل می‌کند نیز در نظر گرفته شود که طبعا برای وسایل نقلیه‌ی مختلف، متفاوت است. با توجه به اینکه هزینه‌ها در ترخیص کالا از گمرک شامل مراحل مختلف و زیادی هستند، محاسبه دقیق آن‌ها برای افراد کم‌تجربه، کار چندان ساده‌ای نیست.

برای ترخیص کالا از گمرک تمرچین به چه مدارکی نیاز داریم؟

از آنجایی که نقل و انتقال کالا از کشور یکی از فعالیت‌های مهم و دقیق می‌باشد، بنابراین انجام مراحل زیاد اداری و سیستمی برای انجام ترخیص کالا دور از انتظار نیست. برای این فرایند باید نسبت به گرفتن کارت بازرگانی، تهیه‌ مدارک ومجوزهای مختلف و تاییدیه‌ها اقدام کرد. این مدارک شامل

  • مدارک شخصی
  • مدارک تاییدیه‌ی فعالیت‌های اقتصادی
  • رسیدها
  •  و قبض‌های مربوط به مراحل مختلف خرید
  •  انبارداری
  • ترخیص

مرحله‌ به مرحله‌ی تحویل مدارک

در ابتدای راه باید در سایت مربوط به سازمان گمرک کشور، اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. سپس نیاز به تهیه‌ی اظهار نامه و تحویل آن به گمرک دارید و در ادامه‌ی آن باید کتاژ دریافت و مسیر مورد نظر تعیین شود. یکی از مهم‌ترین مراحل ترخیص کالا، ارزیابی گمرکی است. در مرحله کالاهای وارد شده از بسته‌بندی خارج، به دقت بررسی و با اسناد ارائه شده توسط بازرگان مطابقت داده می‌شوند. بنابراین در تهیه‌ی اسناد مربوط به کالاها، فاکتورها و پیش‌فاکتورها و همچنین مجوز لازم برای کالای مورد نظر، باید دقت بسیار زیادی داشت. در مراحل بعد، نیاز به مدارک و اسناد استاندارد، بررسی کالاها از لحاظ بهداشت هست که در گمرک انجام می‌شوند و بازرگان بدون داشتن این تاییدیه‌ها و اسناد مربوط به آن‌ها قادر به ترخیص کالا از گمرک نخواهد بود. در مراحل آخر نیز، نیاز به ارائه‌ی فاکتورهای مربوط به پرداخت‌های مختلف هزینه‌های گمرکی که پیش‌تر به‌ ‌آن‌‌‌ها اشاره شد، وجود دارد.

ترخیص کالا از گمرک تمرچین با کارشناسان کارمنتو

با توجه به پیچیدگی‌‌ها و مراحل زیاد، مدارک متفاوت موردنیاز برای هر مرحله‌ از ترخیص کالا از گمرک تمرچین دیدیم که فرایند تقریبا پیچیده‌ و تخصصی است که اگر در این زمینه بی‌تجربه باشید می‌‌تواند برای شما خطرات مالی و اعتباری داشته باشد. کارشناسان کارمنتو با تجربه و فعالیت تخصصی که در این‌ زمینه دارند می‌توانند شما را در این فرایند یاری دهند تا کالای خود را به بهترین شکل و با اطمینان ترخیص کنید. کارشناسان کارمنتو در خصوص بدست آوردن اطلاعات لازم برای مراحل مختلف مانند مجوزها، مدارک، اطلاع از قوانین و تبصره‌ها به شما کمک و مشاوره خواهند داد. برای اطلاعات بیشتر و گرفتن مشاوره با شماره تماس‌های درج شده تماس حاصل فرمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 5 نظر

3 5
راهنمای جامع ترخیص کالا از گمرک تمرچین

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
2 مرداد 1401

|

6 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
20 شهریور 1401

|

5 دقیقه مطالعه
تجارت و بازرگانی
4 مرداد 1401

|

5 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد