بررسی تبلیغات محیطی محیطی

مدت مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 8 تیر 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

در دنیای دیجیتال و مجازی امروز، هنوز هم نمی‌توان از تاثیر تبلیغات محیطی چشم‌پوشی کرد. انواع بیلبورد تبلیغاتی، پوستر، نقاشی و تصاویر دیجیتال، جای‌جای شهرها، جاده­ها و مکان‌های عمومی را پرکرده‌اند. این استراتژی تبلیغاتی، علی‌رغم گستره کم تأثیرگذاری، بازدهی بالایی دارددر این مقاله، ضمن تعریف این سبک از تبلیغات، به معرفی انواع، مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت. در انتها نیز عوامل موثر در هزینه اجرای آن را مرور می‌کنیم. در صورتی‌ که قصد استفاده از این روش تبلیغاتی را دارید، این مقاله حاوی نکات مهمی برای شماست. ضمنا برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید از خدمات مشاوره تبلیغات آنلاین کارمنتو نیز بهره‌مند شوید.

همچین می‌توانید برای دسترسی راحت به بخش مشاوره بازاریابی و فروش کارمنتو، با نصب اپلیکیشن از متخصاصان و کارشناسان ما مشاوره دریافت کنید.

تبلیغات محیطی چیست؟

تبلیغات محیطی یا تبلیغات در فضای باز به تبلیغاتی گفته می‌شود که مخاطب در خارج از خانه خود یا به‌صورت آفلاین در معرض آن قرار می‌گیرد. انتظار مشاهده این تبلیغات را می‌توان در همه‌جا داشت و به همین دلیل هم تأثیرگذاری بالایی دارند.

مخاطب در برخورد با اینگونه تبلیغات، امکان نادیده ­گرفتن یا رد شدن از آن را ندارد. امکانی که در مورد تبلیغات آنلاین یا رسانه‌های ارتباط‌جمعی به‌راحتی برای او فراهم است. برخلاف گذشته که تبلیغات فضای باز مختص شرکت‌های بزرگ بود، امروزه گزینه‌ای نسبتا ارزان برای تبلیغات است که کسب ‌و کارهای کوچک نیز از آن بهره ­می­‌برند.

هدف از استفاده تبلیغات محیطی چیست؟

اکثر انسان­ها بخش قابل‌توجهی از زندگی روزانه خود را بیرون از خانه و در تماس با دنیای واقعی سپری می‌کنند. هدف تبلیغات محیطی این است که از این ساعات به‌منظور تبلیغ محصولات و خدمات موردنظر خود استفاده کند. دیگر اهداف تبلیغات فضای باز موارد زیر هستند:

  • افزایش برندآگاهی
  • افزایش ارتباط با مشتری
  • هدف قرار دادن یک منطقه جغرافیایی خاص
  • اطلاع‌رسانی در مورد محصولات و خدمات جدید
  • تاثیرگذاری تبلیغات به روش محیطی از طریق تحت­تاثیر قرار دادن دو حس بینایی و شنوایی افراد در محیط محقق می‌شوند.

 

تبلیغات محیطی چه مزایا و معایبی دارند؟

تأثیرگذاری این نوع از تبلیغات بالاست. نتایج مطالعاتی در آمریکا نشان می‌دهد که بیش از 98 درصد مردم در خریدهای خود، تحت­تاثیر تبلیغات به روش محیطی هستند. از دیگر مزایای این استراتژی تبلیغاتی می‌توان به مقرون‌به‌صرفه بودن و تاثیر آنی و تشویق به خرید لحظه‌ای در آن اشاره کرد. معایب این استراتژی نیز موارد زیر هستند:

  • غیرقابل تضمین بودن
  • عدم امکان هدف‌گذاری دقیق
  • دشواری در به­خاطرسپاری اطلاعات برای مخاطب
  • دشواری برآورد نتایج حاصل از تبلیغ
  • انعطاف ­پذیری پایین

انواع تبلیغات محیطی

می‌توان گفت در هر محیط بازی می‌توان تبلیغات محیطی را انجام داد. با این‌ حال، برخی فضاها توجه بیشتری را به خود جلب کرده و بنابراین برای این کار مناسب‌تر هستند. در اینجا مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تبلیغات بیلبوردی

بیلبوردها پوسترهای غول‌پیکری هستند که عموما در مکان‌های پر رفت‌وآمد نصب ‌شده و به دلیل بزرگی و فاصله‌ای که سطح زمین‌دارند، به‌خوبی دیده می‌شوند.

تبلیغات پوستری

تبلیغات پوستری عموما در مکان‌های بیرونی اما بسته مانند مترو، داخل اتوبوس، داخل یا پشت ویترین مغازه‌ها دیده می‌شوند.

تبلیغات دیواری

همان‌طور که از نام آن پیداست، این نوع تبلیغات دیوارهای شهر را برای به نمایش گذاشتن تبلیغ، انتخاب می‌کند. هرچه دیوار، فضای بیشتر و دید بهتری داشته باشد، بازدهی تاثیرگذاری تبلیغات محیطی روی آن نیز بیشتر است. تبلیغات دیواری را می‌توان با نصب بنر و پوستر یا با نقاشی روی دیوار انجام داد.

تبلیغات ترانزیتی

این نوع تبلیغ به استفاده از بدنه وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس، مترو و تاکسی تکیه دارد. تبلیغات ترانزیتی یکی از انواع تبلیغات محیطی متحرک است که در شهری مانند تهران که استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی بسیار رایج است، بازدهی خوبی دارد.

تبلیغات از طریق نمایشگرهای دیجیتالی

نمایشگرهای دیجیتال، درواقع، نوعی بیلبورد تبلیغاتی با امکانات بیشتر پخش صدا و ویدئو هستند. حسن بزرگ این نوع تبلیغ، سرگرم‌کنندگی بیشتر و امکان تغییر آن در ساعات مختلف شبانه‌روز است.

تبلیغات مبلمان شهری

ایستگاه‌های اتوبوس، نیمکت‌های پارک و پیاده‌رو، کیوسک‌های اشتراک دوچرخه و هر مکان دیگر در شهر، مراکز خرید یا فروشگاه‌ها که بتوان در آنجا نشست، جزء مبلمان شهری محسوب می‌شوند. این مکان‌ها نقطه‌ای ایده­آل برای قرار دادن تبلیغ، جلوی چشمان مخاطب هستند.

تبلیغات از طریق عروسک های تبلیغاتی

این روش تبلیغ نیز نوعی تبلیغات محیطی متحرک محسوب شده و به‌خصوص در مورد محصولات و خدماتی که به کودکان مربوط است، کاربرد دارد. اسباب‌بازی‌فروشی‌ها، شهربازی‌ها و رستوران­ها به‌خوبی از این روش برای تبلیغات استفاده می‌کنند.

تبلیغات از طریق استرابوردهای تبلیغاتی

استرابورد، درواقع، نوعی بیلبورد تبلیغاتی کوچک است که می‌تواند در ارتفاع پایین نیز نصب شود. نقطه‌ضعف بیلبورد این است که نمی‌توان جزئیات چندانی را در آن نمایش داد. این نقطه‌ضعف را استرابورد به‌واسطه امکان نزدیک شدن بیشتر مخاطب به آن برطرف کرده است.

 تبلیغات بر روی پل هوایی

تبلیغات روی پل‌های هوایی در میانه خیابان، جاده و اتوبان، توجه بسیاری به‌خصوص رانندگان را به خود جلب می‌کند. به همین دلیل، درصورتی‌که مخاطب تبلیغ، دارندگان خودرو باشد، بازدهی آن نیز بالاتر خواهد بود.

نمونه های دیگری از تبلیغات محیطی

علاوه بر روش­های اصلی تبلیغات محیطی، برخی روش‌های دیگر نیز وجود دارند که با اهداف مشخص‌تر و در مکان‌های خاص‌تری به اجرا درمی‌آیند. برخی از این مکان‌ها عبارت‌اند از:

  • تبلیغات رسانه‌ای در پمپ‌بنزین‌ها
  • استندهای داخل مجتمع‌های تجاری و ادارات
  • پروژکتورهای انتقال تصویر روی دیوار ساختمان
  • تبلیغات کنار زمین‌های ورزشی
  • تبلیغات روی پیراهن تیم‌های ورزشی
  • نمایش­گرهای درون دانشگاه‌ها
  • نمایش­گرهای داخل پیست اسکی
  • تابلوی سوپرمارکت‌ها
  • تلویزیون‌های داخل واگن‌های مترو

پر بازدیدترین نوع تبلیغات محیطی کدام ها هستند؟

از میان روش‌های گفته‌شده در قسمت‌های پیشین، برخی از آن‌ها بازدید بیشتری دارند. بازدید بیشتر نیز به معنی بازدهی بیشتر است. در اینجا سه روش تبلیغات پربازده محیطی را بیشتر معرفی می‌کنیم.

  • تبلیغات بیلبوردی

می‌توان گفت که هیچ کمپین تبلیغاتی وجود ندارد که با آن سازگار نباشد. برای بیلبورد تبلیغاتی باید پیامی قوی، ساده و کوتاه در نظر گرفت. این روش، برند آگاهی را به ‌شدت افزایش می‌دهد. بیلبورد به‌خصوص در شهرهای شلوغ و پرترافیک و جاده‌ها مثمرثمر واقع می‌شود.

  • تبلیغات در فروشگاه های خرده فروشی

در یک فروشگاه خرده‌فروشی، انواع مختلفی از تبلیغات محیطی را می‌توان پیاده کرد. از استند و پوستر گرفته تا نمایش­گرهای دیجیتال در این مکان‌ها به این منظور به کار می‌روند. از دلایل بازدهی بالای این مکان برای تبلیغات می‌توان به دسترسی تقریبا آنی مخاطب تبلیغ به کالا یا خدمات مورد نظر، اشاره کرد.

  • تبلیغات ترانزیتی

مزیت اصلی تبلیغات ترانزیتی که سبب دیده شدن بیشتر آن می‌شود، متحرک بودن آن است. دیگر روش‌های تبلیغات محیطی عمدتا به یک مکان خاص محدود هستند. این در حالی است که یک اتوبوس شهری در طول روز، مناطق مختلفی از شهر را طی می‌کند.

هزینه تبلیغات محیطی به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه تبلیغات محیطی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند:

  • نوع تبلیغ؛ معمولا بیلبورد، نمایش­گرها دیجیتال ترانزیت هزینه‌های بیشتری دارند.
  • محل تبلیغ؛ هرچه محل تبلیغ پررفت­وآمدتر باشد هزینه تبلیغ در آنجا نیز بیشتر است.
  • فصل تبلیغ؛ در برخی فصول، تقاضا برای اشغال فضای تبلیغات شهری بیشتر است و که سبب افزایش رقابت و هزینه اجاره فضا می­شود.
  • مدت‌زمان تبلیغ؛ هرچه مدت‌زمان توافق­شده برای باقی ماندن تبلیغ بیشتر باشد، هزینه آن نیز بیشتر خواهد بود.

تبلیغات محیطی در یک نگاه

اکثر انسان‌ها ساعاتی از شبانه­روز را در بیرون از خانه، می‌گذرانند. کسب‌وکارها در این ساعات از طریق تبلیغات محیطی، محصولات و خدمات خود را پیش چشمان افراد قرار می‌دهند. انواع این تبلیغات شامل بیلبورد، پوستر، ترانزیت، نمایش­گرهای دیجیتال و غیره می‌شود که در مکان‌های مختلفی از معابر شهری گرفته تا داخل فروشگاه‌ها در معرض دید قرار می‌گیرند. این روش تبلیغاتی مزایا و معایب خاص خود را دارد و در تعیین هزینه آن عواملی مانند فصل، محل، مدت‌زمان و نوع تبلیغ، اثرگذار هستند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

5 3
بررسی تبلیغات محیطی محیطی

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
21 شهریور 1403

|

10 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
7 شهریور 1403

|

8 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
3 اسفند 1401

|

6 دقیقه مطالعه
بازاریابی و فروش
21 شهریور 1403

|

10 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد