آموزش استعلام برند قبل از ثبت تجاری آن

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 7 خرداد 1403
نویسنده: Niloofar Zamani

 

یکی از موارد مهم قبل از انتخاب و ثبت برند این است که، نامی را انتخاب کنیم که سابقه ثبتی نداشته باشد که با این کار اطمینان بیشتری به تایید نهایی برند خود داشته باشیم.

بررسی اسامی گوناگون و استعلام برند، فرایندی است که متقاضیان و شرکت‌ها برای انتخاب برند محصولات و یا خدمات خود استفاده می‌کنند تا در زمان ارائه و معرفی محصول یا خدمات خود به اداره مالکیت صنعتی با مشکل مواجه نشوند و هزینه و زمان کمتری صرف گردد.

نحوه استعلام برند، از روزنامه رسمی کشور و یا سایت اداره مالکیت صنعتی 

برای استعلام برند وارد سایت روزنامه رسمی کشور به آدرس www.rrk.ir شوید و از قسمت آگهی‌های قانونی، نام مورد نظر را جستجو کنید.

استعلام قبل از ثبت برند

حال، نام مورد نظر و طبقه درخواستی را تعیین می کنیم و دکمه جستجو را کلیک می‌کنیم. در صورت وجود هرگونه سابقه ثبت مشابه، این سامانه نتایج جستجو را اعلام می‌کند:

استعلام قبل از ثبت برند

استعلام برند در سایت مالکیت معنوی

اداره مالکیت معنوی، ارگانی است که جهت بررسی مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی، تاسیس شده است. ارکان تشکیل دهنده اداره ثبت مالکیت معنوی شامل دایره‌های زیر هستند.

  • دایره برند و علائم تجاری و لوگو
  • دایره ثبت اختراع داخلی
  • دایره طرح‌های صنعتی
  • دایره نشانه‌های جغرافیایی
  • ثبت مادرید

برای استعلام از سایت مالکیت معنوی که با نام استعلام برند قوه قضاییه نیز شناخته می‌شود، وارد آدرس ipm.ssaa.ir شوید و از قسمت جستجو، برند مورد نظر را استعلام بگیرید.

استعلام برند قبل از ثبت در روزنامه رسمی قوه قضائیه

برای این استعلام باید از سایت روزنامه رسمی کشور استفاده کنیم. بدین صورت که در قسمت آگهی های قانونی، با انتخاب علامت تجاری به عنوان نوع آگهی، اسامی مورد نظر را وارد می‌کنیم و از میان روزنامه‌های جستجو شده به بررسی و امکان سنجی استعلام برند قبل از ثبت می‌پردازیم:

استعلام برند

استعلام برند

استعلام برندهای ثبت شده در ایران

همانطور که اشاره کردیم، پیش از ثبت برند، باید از عدم ثبت آن توسط افراد دیگر مطمئن شوید. برای استعلام برندهای ثبت شده در ایران می‌توان به آدرس‌های www.rrk.ir و ipm.ssaa.ir مراجعه کرد. با این کار علاوه بر اینکه از تکراری بودن برند جلوگیری می‌کنید می‌توانید با برندهای دیگر نیز آشنا شوید. همچنین می‌توانید از این سایت‌ها برای استعلام برند لاتین نیز استفاده کنید.

استعلام برند جهانی

به فرایند پیگیری مراحل و قوانین ثبت برند خارجی که می‌توان یک علائم تجاری اختصاصی و منحصر به فرد داشت، ثبت برند بین المللی گفته می‌شود. با ثبت علائم تجاری مادرید، برند شما در کشورهای دیگر هم شناخته می‌شود و امکان سوء استفاده از برند شما وجود ندارد. افراد پس از ثبت شرکت یا ثبت برند، دارای حق و حقوق بین المللی هستند. به همین علت عده‌ای از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس، این قابلیت را فراهم کرده‌اند و به طور کلی با نام WIPO شناخته می‌شوند. حدود 122 کشور عضو این توافق‌نامه هستند که ایران نیز از سال ۲۰۰۳ عضو پروتکل و توافق ثبت برند مادرید شده است. استعلام برند جهانی کار ساده‌ای است و برای آن می‌توانید به سایت www.wipo.int مراجعه کنید.

استعلام برند جهانی

همچنین امکان استعلام از سایت مالکیت معنوی با آدرس ipm.ssaa.ir وجود دارد.

استعلام برند مواد غذایی

یکی از پر تقاضاترین موارد ثبت برند، در حوزه مواد غذایی و خوراکی است. ثبت یک نام در حوزه مواد غذایی کار دشواری به نظر می‌رسد؛ زیرا برندهای ثبت شده در این حوزه بسیار زیاد هستند و ممکن است با شباهت کم هم باعث اخطار خوردن برند شوند.

نکته‌ای که در استعلام مواد غذایی وجود دارد این است که از سال ۹۹ اداره مالکیت معنوی نسبت به اسم عام و خاص حساسیت زیادی نشان می‌دهد. مثلا اگر یک اسم عام مانند شیرینی را استعلام بگیرید، ممکن است مشابه نداشته باشد، ولی به احتمال بالا اخطار می‌خورد.

کارمنتو همراه شما

ثبت برند یک مسئله مهم است که افراد پیش از اقدام باید از تکراری نبودن آن مطمئن شوند. برای ثبت و استعلام برند بهتر است از مشاورین خبره مشورت بگیرید تا دچار مشکل نشوید. شما می‌توانید هر سوالی در حوزه ثبت و استعلام برند دارید از مشاورین خبره و متخصص کارمنتو بپرسید و با خیال راحت بهترین برند را برای خود ثبت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 102 نظر

4 102
آموزش استعلام برند قبل از ثبت تجاری آن

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
9 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

امور ثبتی
12 اسفند 1401

|

3 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه
امور ثبتی
11 اسفند 1401

|

4 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد