ویژگی و وظایف مشاور حقوقی را بهتر بشناسیم

مدت مطالعه: 4 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 6 دی 1401
نویسنده: Niloofar Zamani

با پیچیده‌تر شدن روابط فردی و سازمانی در دنیای امروز، مشکلات مختلفی در سازمان‌ها و روابط افراد شکل گرفت. به‌طوری که بیشتر از هر زمان، نیاز به حضور یک یا چند کارشناس و مشاور حقوقی، احساس شد.

حوزه‌ی حقوق و مسائل حقوقی، دارای پیچش و ریزه مقرراتی است که ممکن است عدم آگاهی درست و قانونی از اصول آن، پایمالی حق فردی و یا جمعی را دربر داشته باشد. در ادامه با کارمنتو همراه باشید تا بیشتر در مورد ویژگی و وظایف مشاور حقوقی صحبت کنیم.
 

مشاور حقوقی کیست؟

کارشناس یا مشاور حقوقی فردی است که، دارای اطلاعات کامل و به‌روز نسبت به امور حقوقی و کیفری باشد و افراد بتوانند در حوزه‌ی مشکلات و مسائل حقوقی خود که شامل کلیه معاملات و قراردادها، مسائل خانوادگی و کیفری و… باشد، از مشاور خود مشورت و راهنمایی لازمه را گرفته و از هر قانون و مقرراتی، اطلاع لازم خود را دریافت کنند.

اصطلاح دیگری تحت‌عنوان نماینده‌ی حقوقی نیز وجود دارد. نماینده‌ی حقوقی دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی حقوق است که در شرکت یا سازمانی دولتی استخدام شده و بیش از دو سال برای آن سازمان کار کرده باشد. در این صورت بدون داشتن پروانه‌ی وکالت نیز می‌تواند به‌عنوان نماینده‌ی حقوقی در دعاوی آن شرکت یا سازمان حاضر شود و تا حدی نقش وکیل را ایفا کند. همان‌گونه که گفته شد، نماینده‌ی حقوقی باید واجد شرایطی باشد که برای مشاور حقوقی ضروری نیست. تفاوت مهم دیگر میان این دو شخص هم در این است که مشاور حقوقی در صورت داشتن پروانه می‌تواند به‌عنوان وکیل شرکت در دعاوی حضور داشته باشد؛ درحالی‌که نماینده‌ی حقوقی نیازی به پروانه ندارد و تنها با ارائه‌ی معرفی‌نامه‌ای از شرکت یا سازمان مربوط می‌تواند در دادگاه شرکت کند.

 

مشاوران حقوقی در چه حوزه‌هایی فعالیت دارند؟

1- امور قراردادها:

در خصوص قراردادهایی که شرکت محل فعالیت مشاور حقوقی، یکی از طرفین آن است، مشاور حقوقی بررسی‌های لازم را انجام داده و نکات مهم را بیان می‌کند.

همچنین گاهی اوقات این شخص وظیفه‌ی تهیه‌ی پیش‌نویس‌های قراردادی را بر عهده داشته و برخی اوقات در بعضی شرکت‌ها نیز قراردادها صرفا با تأیید و امضای مشاور حقوقی به توافق نهایی خواهد رسید.

 

2- امور دعاوی:

شرکت‌ها در طول دوره‌ی فعالیت خود ممکن است درگیر دعاوی گوناگونی شوند که در این دعاوی یا نقش خواهان(طرح‌کننده‌ی دعوا)را دارند یا نقش خوانده(کسی که دعوایی علیه او طرح شده است).

گاهی اوقات شرکت‌ها به‌جای اینکه برای این دعاوی به عقد قرارداد با وکیل دادگستری مبادرت کنند، از مشاورین حقوقی خود بهره می‌برند که از این طریق، یا لوایح موردنیاز را تهیه و تدوین کنند و یا در صورت داشتن پروانه‌ی وکالت، خود به‌عنوان وکیل شرکت وارد عمل شوند.

 

3- امور پژوهشی و راهبری:

گاهی اوقات انجام امور پژوهشی از جمله وظایف مشاور حقوقی است. این امور برای راهبری شرکت مربوط یا حل مشکلات آن انجام می‌شود. برای این کار، مشاور حقوقی ابتدا به مطالعات حقوقی در رابطه با موضوع موردپژوهش می‌پردازد و سپس گزارش یا پیشنهادهایی در آن خصوص ارائه می‌کند. گاهی پژوهش‌های انجام‌شده خصوصا در ارگان‌های دولتی می‌تواند با طی تشریفات لازم منجر به پیشنهاد لایحه‌‌ی قانونی جدید یا تغییر و تفسیر قوانین موجود شود.

 

ویژگی‌های بهترین مشاور حقوقی چیست؟

1- آشنایی و تسلط کامل بر همه‌ی قوانین مرتبط با مسائل حقوقی:

مشاور حقوقی باید مشخصاً به حقوق و قانون تجارت، حقوق و مقررات ناظر بر برند و علائم تجاری و طرح‌های صنعتی و شیوه اعمال آن‌ها، مقررات ناظر به ثبت شرکت‌ها و تغییرات آن و…، عمیقاً آگاهی و تسلط کامل داشته باشد.

2- قدرت سخن‌وری بالا و توانایی متقاعد کردن افراد؛

یکی از ویژگی‌هایی که یک مشاور حقوقی خوب را از دیگر مشاوران این حوزه متمایز می‌کند، قدرت کلام و توانایی مُجاب است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

3- مسئولیت پذیری و دلسوزی:

وکیل، کارشناس و مشاور در حوزه‌ی حقوق، دارای مسئولیت مدنی در قبال مراجعه کننده دارد و یک مشاور حقوقی خوب، فردی است که دلسوز و مسئولیت پذیر است.

4- قادر به ساده‌سازی مسائل حقوقی:

ساده‌سازی مسائل حقوقی، هُنری است که در اثر تجربه و آگاهی در خصوص قوانین و مقررات به‌روز شده، حاصل شده و سبب تمایز یک مشاور خوب از سایر مشاورین می‌گردد.

5- رعایت عدالت و انصاف:

عدالت، انصاف و عدم قضاوت یک‌طرفه، از ویژگی‌های مهم یک مشاور حقوقی است.

6- قدرت تصمیم‌گیری بالا:

تصمیم‌گیری درست و مسمم بودن در مبانی حقوقی، از ویژگی‌هایی است که یک مشاور حقوقی خوب، باید داشته و به آن عمل کند.

7- جسور و شجاع:

شجاعت، جسارت و پایبندی به اخلاقیات در عین لطافت، از خصوصیات یک مشاور حقوقی خوب می‌باشد.

8- صداقت و تعهد:

پایبندی و دُرستکاری، از ویژگی‌های برجسته‌ای است که یک مشاور حقوقی باید پایبندی به آن را در دستور کاری خود، قرار داده و به آن عمل کند.

9- مُجرب و حاذِق:

یک مشاور حقوقی خوب بایستی در مبانی و قوانین و مقررات حقوقی، تجربه کافی را داشته و مهارت کافی را نیز برای پیاده‌سازی آن داشته باشد.

10- قابل اعتماد:

باور پذیری و قابلیت اعتماد، از ویژگی‌هایی است که وجه تمایزی برای یک مشاور حقوقیِ خوب از سایر مشاورین بوده و سبب موفقیت وی در امر مشاوره‌ خواهد گردید.

 

و در پایان:

چنین نتیجه می‌شود که امر مشاوره در این حوزه، راه‌گشایی است برای عموم افرادی که اطلاعات کافی و تخصص وافی را در تصمیم‌گیری مسائل حقوقی ندارند. شما می‌توانید برای پاسخ به سوالات حقوقی خود و همچنین کسب مشاوره حقوقی از بهترین متخصصان حوزه‌ی حقوق، در اپلیکیشن کارمنتو، راهنمایی و مشاوره بگیرید. همچنین اگر سوالی در مورد وظایف مشاور حقوقی داشتید آن را در قسمت مشاوره رایگان سایت مطرح کنید.
 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 32 نظر

4 32
ویژگی و وظایف مشاور حقوقی را بهتر بشناسیم

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد