نحوه پلمپ دفاتر قانونی شرکت ها

مدت مطالعه: 7 دقیقه
تاریخ به روزرسانی: 24 آبان 1402
نویسنده: Niloofar Zamani

تمام افرادی که شرکتی را به ثبت می‌رسانند باید از طریق اداره ثبت شرکت‌ها پلمپ دفاتر قانونی خود را انجام دهند. همچنین تمام اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم هستند که تمام هزینه‌ها و درآمدهای روزانه، ماهانه و سالانه خود را گزارش داده و در دفاتر رسمی ثبت کنند. سپس این دفاتر باید به اداره مالیات پس از بررسی گزارش‌های مکتوب تحویل داده شود. این دفاتر در اداره مالیات و ثبت شرکت‌ها پلمپ شده که اهمیت بسیار بالای آن را نشان می‌دهد.

طبق قانون تجارت، صاحبان هر بنگاه اقتصادی و کسب و کار(به استثنای کسبه جزء)، می‌بایستی کلیه رویدادهای مالی خود را پس از ثبت در اسناد حسابداری و تایید آن‌ها توسط مدیریت، در محل مناسبی که قانون تعیین کرده است(طبق ماده 6 قانون تجارت) ثبت و نگهداری کنند. این دفاتر موسوم به دفاتر قانونی حسابداری هستند.

دفاتر قانونی به صورت پلمپ بوده (که به همین علت به آن‌ها دفاتر پلمپ نیز گفته می‌شود) و دقت در صحت و درستی موارد درج شده در این دفاتر اهمیت بالایی دارد و نباید هیچ گونه خطا و اشتباهی در آنها وجود داشته باشد.

شایان ذکر است عدم دریافت دفاتر قانونی، تکمیل و یا ارائه این دفاتر باعث جریمه شدن شرکت خواهد شد، حتی اگر شرکت و یا کسب و کار، فعالیتی هم نداشته و ندارد، باید جهت اعلام عدم فعالیت خود به سازمان امور مالیاتی، دفاتر قانونی پلمپ شده خود را پس از دریافت، به صورت سفید و یا خام به حوزه مالیاتی خود ارائه و تسلیم نماید.در ادامه با کارمنتو همراه باشید، تا در زمینه اخذ دفاتر قانونی بیشتر بدانیم.

اگر برای نحوه دریافت دفاتر قانونی خود، با ابهام و یا سوالی مواجه شدید، بهتر است که با مشاوره مالیاتی رایگان کارمنتو آن را رفع کنید.

دفاتر قانونی یا دفاتر حسابداری کدام ها هستند؟

طبق ماده 6 قانون تجارت، دفاتر قانونی عبارتند از:

  1. دفتر روزنامه
  2. دفتر کل
  3. دفتر دارایی
  4. دفتر کپیه

لازم به توضیح است که:
در حال حاضر نیازی به داشتن”دفتر دارایی و دفتر کپیه”نیست و فقط از دفتر روزنامه و کل استفاده می‌شود.‎
دفاتر قانونی به طور کلی به دو نوع دفاتر رسمی و دفاتر غیررسمی تقسیم می‌شوند:

  • دفاتر قانونی و رسمی: دفتر روزنامه و دفتر کل
  • دفاتر غیررسمی/دفاتر کمکی: دفتر معین( جزء دفاتر قانونی بوده اما غیررسمی می باشد).

مزایای پلمپ دفاتر قانونی

درصورت تکمیل و پلمپ کردن دفاتر شرکت ها، فعالیت تجار از امنیت و آسایش بیشتری برخوردارخواهد بود و می توانند در سایه قانون به راحتی به کار خود ادامه دهند. با این کار می‌توان عملکرد مالی شرکت را در ممیزی مالیاتی راحت‌تر کرد و در بین تجارت مقبولیت لازم را کسب کرد. همچنین از تقلب و تغییر اقلام در تاریخ‌های آتی نیز می‌تواند مثمر ثمر واقع شود. به همین خاطر پلمپ کردن دفاتر یکی از مهم‌ترین اقدامات شرکت به شمار می‌رود.

همچنین بخوانیم: ماده 272 قانون مالیات مستقیم

مدارک مورد نیاز اخذ پلمپ دفاتر قانونی ( اشخاص حقوقی)

  1. کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل و مهر شرکت.
  2. تکمیل فرم اظهارنامه دریافتی از اینترنت.
  3. کپی روزنامه رسمی.
  4. کپی آخرین تغییرات ثبتی شرکت در روزنامه رسمی.

مدارک مورد نیاز اخذ پلمپ دفاتر قانونی (اشخاص حقیقی)

  1. تکمیل فرم اظهارنامه پلمپ دفاتر مهر و امضاء شده دریافتی از اینترنت.
  2. کپی کارت ملی متقاضی.
  3. کپی پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسبی.

مراحل درخواست پلمپ دفاتر قانونی

  1. مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها
  2. درج مشخصات اولیه متقاضی، از اقدامات اولیه جهت طی نمودن روند ثبت از طریق الکترونیکی می‌باشد. بدین منظور، اولین کاری که باید انجام شود این است که تابعیت و شناسه ملی و شماره تلفن ثابت و کد پستی شخصیت حقوقی در سامانه وارد گردد. ( قابل ذکر است تمامی پیامک‌های مربوط به مراحل انجام کار به شماره همراه درج شده ارسال خواهد شد).

دریافت دفتر قانونی کامنتو

   3. قسمت شروع سال مالی و شروع ماه مالی را نیز تکمیل کنید. منظور از شروع سال، ماه و روز مالی انتخاب آن‌ها بر اساس مراتب مشخص شده در اساسنامه شخصیت حقوقی که ثبت گردیده است می‌باشد. تاریخ پایان سال مالی نیز توسط سامانه محاسبه می‌گردد. بدیهی است تاریخ ثبت شخصیت حقوقی و درخواست پلمپ مبنای شروع سال،ماه و روز مالی نمی‌باشد.
4. بعد از این مرحله باید به سراغ تکمیل اطلاعات آدرس محل دریافت دفاتر پلمپ شده رفت. در این رابطه، نکته‌ی حائز اهمیت این است که دفاتر پلمپ شده پس از پلمپ با توجه به آدرس ذکر شده برای متقاضیان ارسال می‌گردد. لذا، لازم است در درج این اطلاعات توجه و دقت لازم به عمل آید.( در حال حاضر این شیوه برای شهر” تهران”امکان پذیر است).

دریافت دفاتر قانونی

   5. چنانچه شهر مورد نظر در گزینه‌های ارائه شده وجود نداشت، آن شهر هنوز به سامانه‌ی مذکور ملحق نشده است. در این صورت متقاضیان می‌بایست به همان روش های متداول گذشته عمل نمایند.
6. در صفحه‌ی بعدی باید اطلاعات شخص حقوقی را بررسی نمود و در صورت صحت اطلاعات، بر روی گزینه‌ی تایید اطلاعات شخص حقوقی کلیک نمایید.

دریافت دفتر قانونی کارمنتو

   7. در مرحله‌ی بعدی بر اساس اطلاعات وارد شده به کاربران شماره پیگیری اختصاص داده می‌شود.

دریافت دفاتر قانونی کارمنتو

دریافت دفاتر قانونی کارمنتو

   8. سپس سمت تکمیل کننده اظهارنامه از فهرست انتخاب شود و اطلاعات مربوط به یکی از اعضاء هیات مدیره در سامانه قید گردد.

دریافت دفاتر قانونی کارمنتو

   9. در مرحله‌ی بعد اسامی بقیه اعضاء هیات مدیره را به همراه اطلاعات مربوط به آن ها نظیر نام، نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد و … وارد نمایید و در انتها با کلیک بر روی گزینه‌ی گام بعدی وارد مرحله‌ی بعد شوید.
10. در گام بعد، با مشخص نمودن عضو هیات مدیره، سمت اشخاص هیات مدیره، مدت تصدی محدود/نامحدود و تاریخ شروع سمت را در سیستم وارد می‌نماییم.
11. سپس وضعیت حدود حق امضاء اعضاء هیات مدیره و پس از آن سمت عضو هیات مدیره را مشخص می‌کنیم.
12. فرم دیگری وجود دارد با عنوان دفتر مورد تقاضای شخص.

درافت دفاتر قانونی کارمنتو

در این مرحله، نوع دفتر مورد تقاضای شخص دفتر کل و روزنامه و همین طور تعداد برگ‌های دفتر و تعداد جلدهای دفتر را درج می‌کنیم و اطلاعات وارد شده را ذخیره می‌نماییم.
13. پس از طی مراحل ذکر شده، وارد صفحه ی تایید صحت اطلاعات خواهید شد. در این مرحله می‌‎بایست بر روی گزینه‌ی تایید اظهارنامه پلمپ و مدارک مورد نیاز کلیک نمایید.

دریافت دفاتر قانونی کارمنتو

   14. بعد ازتکمیل اطلاعات در سامانه و  انجام صحیح مراحل اینترنتی ثبت و کلیک بر روی پذیرش نهایی، می‌بایست، پرینت اظهارنامه را به همراه مدارکی که ذکر شد،به اداره ثبت ارسال نمایید تا اداره پست دفاتر پلمپ را به آدرسی که در سامانه قید نموده اید ارسال نماید.
15. پس از ارسال مدارک و اخذ کد پیگیری، بر روی گزینه‌ی پلمپ دفاتر کلیک نمایید.
16. شماره پیگیری و تاریخ تحویل مدارک به پست را در سامانه درج کنید و در انتها بر روی گزینه ی پذیرش نهایی، کلیک کنید و وارد مرحله‌ی بعدی شوید.
17. پس از ارسال مدارک، کارشناس حقوقی مدارک را بررسی می‌کند و پس از بررسی چنانچه مدارک مورد تایید کارشناس مربوطه قرار گرفته باشد، (پیگیری درخواست از طریق همین سامانه امکان پذیر است)اجازه‌ی پرداخت وجه دفاتر و پلمپ آن‌ها صادر می‌گردد.
18. در این صورت متقاضیان می‌بایست با ورود به سامانه وجه تعیین شده را به صورت اینترنتی پرداخت نمایند.

دریافت دفاتر قانونی کارمنتو

تذکر: چنانچه کاربر نیاز به دفاتر خاص داشته باشد، می‌بایست پس از اتمام مراحل درخواست و تایید نهایی در سامانه به ادارات پست مرکز استان یا شهرستان مراجعه نموده و نسبت به تحویل دفاتر اقدام نماید.

کاربردهای پلمپ کردن دفاتر شرکت‌ها

پلمپ کردن دفاتر قانونی شرکت‌ها کاربردهایی دارد که در این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد. این کاربردها به دو بخش جداگانه تقسیم می‌شوند که هرکدام را به‌صورت مختصر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پلمپ دفاتر قانونی شرکت‌ها برای اظهارنامه مالیاتی و مالیات

محتوای دفاتر پلمپ همان صورت‌های مالی شرکت هستند و هنگامی مالیات شرکت توسط بازرس اداره مالیات مشخص می‌شود. پس پلمپ دفاتر قانونی به همین خاطر برای همه شرکت‌های تجاری اجبار خواهد بود و اگر در زمان مقرر آن را اخذ نکنید جریمه‌های جدی که فاقد بخشودگی مالی و مالیاتی است برایتان صادر می‌شود.

پس اگر دفاتر پلمپ شرکت را به اداره مالیات ارائه ندهید منجر به علی الراس شدن مالیات مؤسسه و شرکت شما خواهد شد. این امر آن‌قدر اهمیت دارد حتی در شرایطی که شرکت هیچ‌گونه فعالیتی هم نداشته باشد باید برای این کار اقدام کنید.

پلمپ دفاتر قانونی برای دریافت کارت بازرگانی

هر شخص حقیقی و حقوقی مطابق قانون تجارت که تمایل به اخذ کارت بازرگانی هستند لازم خواهد بود که پلمپ دفاتر قانونی خود را به همراه دیگر مدارک موردنیاز به اتاق بازرگانی ارائه دهند. همچنین تغییرات شرکت و ثبت انحلال آن ممکن است به نیاز به این نوع پلمپ داشته باشد. لزوم ارائه دفاتر پلمپ برای این کارها ممکن است دچار تغییر شود که به مدارک کم یا زیاد دیگر نیاز داشته باشید.

 

عوامل رد پلمپ دفاتر قانونی

همان‌طور که گفتیم دفاتر پلمپ قانونی برای اداره مالیات و بازرسان آن سندیت دارد. کارشناسان بر اساس این دفاتر و مدارک آن اقدام به تعیین مالیات می‌کنند. اما در برخی مواقع ممکن است این دفاتر مورد قبول سازمان امور مالیاتی قرار نگیرد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  • ثبت اطلاعات غلط و نادرست

  • استفاده از دفاتر سال قبل

  • ثبت نشدن برخی از فعالیت‌ها در دفاتر

  • عدم ثبت فعالیت‌ها شعبات و نمایندگی

  • کنده شدن یک یا چند برگ از دفاتر

  • خالی ماندن برگه‌های دفاتر به شکلی غیرواقعی

  • خارج‌شدن دفاتر از پلمپ

  • پاک شدن یا مخدوش شدن برخی اطلاعات ثبت شده

چقدر زمان برای پلمپ کردن دفاتر لازم است؟

برای ثبت درخواست دفاتر پلمپ مدت زمانی که در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها لازم است یک روز خواهد بود. مدت زمانی هم که این دفاتر به دست متقاضی می‌رسد چیزی حدود یک تا دو ماه است. نکته دیگری که اشخاص حقیقی و حقوقی لازم است که پس از پایان سال مالی خود انجام دهند باید به مدت 10 سال این دفاتر را نگهدارند. حتی اگر شرکت یا سازمان آنها منحل شده باشد.

معایب عدم ثبت پلمپ دفاتر شرکت ها

شرکت‌هایی که نسبت به پلمپ دفاتر تجاری خود اقدام نکرده باشند طبق ماده 15 قانون تجارت برای آنها جزای نقدی در نظر گرفته می‌شود. اگر خود شرکت نسبت به گرفتن پلمپ اقدام نکند مالیات برای آنها علی الراس در نظر گرفته خواهد شد و مأمور مالیاتی به بررسی احوال و اوضاع شرکت تازه‌تأسیس خواهد پرداخت.همچنین این مأموران نسبت به تحقیقات خود مالیات‌بردرآمد شرکت را تعیین خواهند کرد.

و در پایان…

خدمات ثبت پلمپ دفاتر قانونی و تجاری خود را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه و با آسودگی خاطر به کارمنتو بسپارید. همچنین متخصصین کارمنتو تا انتهای این مسیر همراه شما خواهند بود و با اطمینان کامل می‌توانید تمام مراحل را با همراهی آنها طی کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ 3 نظر

5 3
نحوه پلمپ دفاتر قانونی شرکت ها

مشاورین مرتبط

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه
مالی و مالیاتی
20 اسفند 1402

|

< 1 دقیقه مطالعه

مقالات مرتبط

مالی و مالیاتی
20 فروردین 1403

|

< 1 دقیقه مطالعه

نظرات کاربران

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایمیل شما با موفقیت ثبت شد